BMW M4 Coupé (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | M4 Coupé |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 9.000 km |
KM-stand laatst | 18.000 km |
Van Audi naar BMW
- 9.900 km
Onlangs de BMW M4 (F82!) tweedehands aangeschaft.
In deze review zal ik aangeven wat ik in de eerste week van rijden vind van de M4 m.b.t. de volgende punten;
- Design
- Comfort
- vermogen
- verbruik
- Persoonlijke ervaring (Achterwiel aandrijving t.o.v Quattro)
Mocht ik iets vergeten, laat het me weten!
Design.
Persoonlijk vind ik de laatste lijnen van de BMW's niet elegant en zeer houterig eruit zien, als ik kijk naar de 3 serie e46 en de 5 serie e60 dan vond ik die destijds iconen in hun segment. De huidige BMW lijnen lijken universeel en wanneer je ze dan ziet rijden dan zie je er 10 (van 1 serie tot 7 serie) op een rij in dezelfde saaie lease kleuren en zwakke motoren (op enkele uitzondering na).
Heb vaak in BMW huur autos gereden (1,3,5, x5 series) en ze vielen vaak heel erg tegen!
Het was dan ook een aangename verassing toen ik toevallig met een vriend mee ging naar de BMW dealer. Daar stond er een donker grijze M4 uit 2014, wat een plaatje om te zien! De verkoper drukte de auto open en de verlichting ging aan, de mooie voorlampen werden gecomplimenteerd door de M logos in de voorstoelen, een waar kippenvel moment!
vanaf de zijkant voor tot de achterbumper kun je mooie lijn zien die de auto een sportieve uitstraling geeft, bijna een soort afgetrainde haai!
De grote deuren gingen open waarbij je zag dat er geen lijsten om de ramen zat, heel mooi!
Binnenin is de high resolution navigation professional, deze is samen met de Audi nav een van de beste op dit moment naar mijn mening. Kijkend over het navigatiesysteem heen zie je de gespierde motorkap, je zit echt in een raceauto!
Als je eenmaal zit heb je het gevoel dat je omhelst wordt door de M4 en je zo door kunt knallen naar Frankfurt!
Voor mij is het design zeer geslaagd, tijdens de eerste dagen rijden merk je dat veel liefhebbers de bak een blik gunnen.
Tijdens het drukke kerst weekend in Amsterdam heb ik een rondje door het centrum gereden en merk je dat er om de 2 minuten iemand naar de M4 kijkt, het is een echte eye catcher!
Comfort
Wat zal ik hierover vertellen..
Ik ga van een A6 naar een M4, Qua comfort is deze redelijk met elkaar te vergelijk maar de A6 is comfortabeler en heeft meer luxe. Deze auto’s kan ik natuurlijk niet met elkaar vergelijken, ze zitten in andere segmenten.
De M4 is desalniettemin comfortabel, met de sportstoelen, stoelverwarming, haman kardon speakers en navigatie pro ben je elke keer verzekerd van een goede rit!
Toch zijn er kleine punten.
De M4 heeft geen stille cabine, het geluid van de wind is heel duidelijk en voor een auto van dit kaliber kan het voor sommige mensen storend zijn. Ik had begrepen dat BMW het geluid van de motor op deze manier beter kon laten horen.
De stoelen die elektrisch naar voren gaan zijn mooi maar enorm storend, het gaat namelijk heel langzaam en in de regen is dat dus niet fijn met volwassenen of kinderen die naar achter moeten.
Daarnaast komt de hoofdleuning tegen de spiegelklep aan en kan deze breken. De eerste dag was deze al gebroken bij mij.
M Performance uitlaat - Voor een beter geluid en rijervaring een M Performance uitlaat laten zetten. Nu kun je het op een brute stand zetten waarbij het geluid oorverdovend wordt en op een stille stand. De stille stand is echter niet zo stil en dat kan soms vervelend zijn. Er zijn namelijk momenten waarbij je anoniem door een garage wilt of rustig wilt rijden.
In de efficiënte stand rijdt hij minder sportief maar het voelt niet natuurlijk. De auto voelt moe aan waardoor je niet heel lekker rijdt. Anders dan bij een RS5, waarbij je van dynamic naar comfort gaat is dit verschil niet prettig en ben je geneigd om altijd snel te rijden.
Het Haman Kardon systeem vind ik niet indrukwekkend, de bose installatie in de A3 sportback van mijn vriendin klinken gelijkwaardig. Misschien moet ik het een en ander nog finetunen maar tot nu toe ben ik niet onder de indruk
De bovengenoemde punten zijn niet heel storend maar vallen wel op voor een auto die de ton qua prijs overstijgt.
Al met al is het een fijne auto om in te rijden maar voel je je veelal verplicht om hard te rijden omdat de auto dit van je vraagt.
Vermogen
Dit is mijn eerste M auto en wat ik merk is dat de beleving fantastisch is, tijdens mijn testrit had ik het gevoel dat de auto mij wilde vermoorden in de bochten, ik voelde me weer levend! Als je altijd maar op kantoor zit en dan ook in een rollend kantoor naar huis gaat dan is zo een M4 een enorme oppepper om te zorgen dat het bloed weer op de juiste plekken gaat stromen.
Mijn vorige auto was een A6 3.0 TFSI met ABT gebracht naar 420 PK, een zeer rappe auto. De M4 met zijn 431 PK voelt niet veel sneller maar geeft een hele andere beleving. eentje die je krijgt van het rijden in een 911 turbo s, al is dat natuurlijk nog een stuk sneller. Je bent in contact met de weg en het sturen gaat prettig waardoor je het gevoel krijgt dat je aan het rennen bent met een stuur in je hand! Zo natuurlijk is het..
Het is de vraag wanneer ik mijn rijbewijs kwijtraak, op de snelweg zit je zo op 200 en ook in tunnels om de oren wat genot te geven druk je de rechterpedaal even tegen het metaal aan.
Ik vind de M4 goed gebalanceerd en zeer gelukt als sportauto, ik heb in veel gereden waaronder corvettes, porsches, audi’s en zelfs ferrari’s.
Verbruik
Op verbruik let ik nooit, 1 op 10 of 20l op 100 km daar kijk ik niet zo naar, maar wat ik kan vertellen is dat ik met sportief rijden 869km heb gereden en 261 euro daarvoor betaald heb!!!!! Niet zo zuinig dus.
Momenteel rijd ik rustig en probeer ik 400km op 1 tank te rijden, dit was volgens de dealer mogelijk.
Persoonlijke ervaring
Als Audi fan boy heb ik nooit een gevoel gehad bij BMW. De eerste ervaring met deze M4 was heel apart, de auto was ongekend en ik bleef het ontkennen. Het kon namelijk niet dat de speelse M4 mij een beter gevoel gaf dan de strakke Quattro van Audi waarbij je bochten met je ogen dicht kon nemen. In een van mijn eerste bochten waarbij de achterkant uitbrak kreeg ik het gevoel wat waarschijnlijk veel M rijders hebben gehad, Euforie! De baas van de weg! elke auto die naast je komt staan vreet je op! in slechts een week tijd heb ik ontdekt dat de M4 de sportieve chauffeur in mensen naar boven haalt. Mensen zien mij voorbij rijden en zitten vervolgens meteen op mijn bumper om even te kijken hoe snel ik dan precies kan.
Vaak proberen ze mee te komen maar eindigen met het beeld van een stip aan de horizon.
Met de Audi voelde ik mij veilig en zeker, ik kon iedereen versnellen en dat voelde goed! Met de BMW voel je het contact met de weg waardoor je weet wat je limieten zijn en deze daardoor ook elke keer wilt opzoeken, je hebt het gevoel dat je leeft en dat je niet rijdt om van A naar B te gaan, maar dat de bestemming slechts een excuus is om in de auto te rijden.
Nogmaals de BMW heeft mij positief verrast en ik hoop nog een lange tijd plezier te hebben aan deze prachtige auto.
Wanneer ik deze een aantal maanden heb gereden zal ik proberen een overzicht van de goede en minder goede zaken toe te lichten.
Bedankt voor het lezen
Groet,
Alain.
M Power
- 18.000 km
Vorig jaar december heb ik een M4 aangeschaft.
In mijn eerste review leerde ik de auto kennen en dat was wennen want de auto er voor was een Quattro A6.
Hoe kijk ik nu naar de M4?
Het blijft fantastisch! in een hele korte tijd heb ik aardig wat kilometers gemaakt. Dit komt doordat je toch altijd een afslag later pakt en bij elke gelegenheid schreeuwt; “To the Batmobile! van kleine boodschapjes tot lange ritten, de auto verveelt nooit!
Wat valt er op?
Wat mij is opgevallen is dat de auto in “M” stand zeer nerveus (jerky) optrekt. Dit ziet er knullig uit wanneer je ergens wegrijdt en je mede passagiers vragen zich af of je de auto wel onder controle hebt. Dit komt vaak voor bij een koude motor of wanneer je hem overschakelt naar de M stand wanneer je een tijd comfortabel hebt gereden.
Met deze sportstand heb ik het gevoel dat de auto niet op zijn snelst kan wegtrekken. Ik heb dit nog niet op droge wegen kunnen testen vanwege het weer, maar de afgelopen maanden is het mij bij stoplichten nog niet gelukt om snel weg te komen naast andere (redelijk) sportieve auto’s (lees; CLA, Golf R, Porsche 911, M3), de achterkant glijdt vaak weg. Auto’s met minder vermogen kunnen vol op gas en komen daardoor sneller weg. Het voelt alsof er te veel vermogen naar de achterbanden gaat waardoor er veel wielspin is. Ik heb in de nieuwe M3 van een vriend kunnen rijden en deze heeft een hele andere balans(waarschijnlijk iets zwaarder achter) Hij voelt stabieler dan de M4 maar de M4 is dan weer speelser.
Met de M4 merk ik dat ik in elke bocht de achterkant kan laten uitbreken. Hierdoor ga je nooit echt razendsnel bochten in, vooral als je passagiers extra hebt(lees kind). Wanneer ik echter alleen zit is dit een ander verhaal en de bochten ingaan en met een snelheid boven 100 km/u nog steeds wielspin hebben voelt fantastisch, puur genot!
De M4 schakelt soms op momenten wel of niet door waardoor je met dezelfde rijstijl af en toe met een rare frons in de auto zit. De auto rijdt bijvoorbeeld soms heel lang in 2 en zit soms met dezelfde snelheid in 4….
De verlichting heeft een eigen wil, bij zonlicht staan de lampen soms heel lang aan en soms ook weer niet.
De spiegel in de zonneklep van de passagier is nu al twee keer kapot gegaan. Wanneer de stoel elektrisch naar voren geschoven wordt komt de hoofdleuning er tegen aan. Heel raar dat dit kan.
Al met al zijn dit kleine puntjes op een auto die in mijn ogen bijna perfect is. Het is soms jammer dat het uiterlijke verschil met andere 4 series minimaal is waardoor hij er niet nog meer uit springt.
Off topic: reed een stukje rond in de regio Muiden waar ik een gele Huracan achter me aan kreeg. Was helaas met vrouw en kind dus kon niet even versnellen, maar zo een exoot geeft je toch een nog snellere hartslag dan een gewone M4 of RS5.
Verbruik
Zuipt als een gek, inmiddels al voor een paar duizend euros getankt! Ik mag blij zijn als ik 300 km op een tank haal
Onderhoud
Komt er binnenkort aan ben benieuwd naar de kosten hiervoor en wat er op zo een jonge auto al aan vervanging toe is. Waarschijnlijk moeten de banden vervangen worden.
Conclusie
Dit was een korte update met wat puntjes en ervaringen. In de zomer kan ik hopelijk een beter beeld geven van de auto in een ander jaargetij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 420i High Executive * M sportpakket * Stoelverwarming * Keyless entry * HIFI * Grootlichtassistent *
- 2014
- 164.856 km

BMW 4-serie Cabrio 435i M Sport VOL! Individual leren interieur, Head-up, Harman kardon, Adaptive cruise, Stoel-stuurverwarming Airscarff, Navigatie, Achteruitrijcamera, Shadowline
- 2017
- 88.233 km

BMW 428i High Executive/M-PAKKET/2E EIG/245 PK/LEDER/NL-AUTO NAP!!
- 2015
- 119.394 km