AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW M3 Coupé (2009)

autoreview

BMW M3 Coupé (2009)

Signalement

UitvoeringM3 Coupé
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 32%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

V8 Legende

Ik heb deze M3 een half jaar geleden aangeschaft door mijn 130i erop in te ruilen. Ik was niet echt happy met de 130i (oncomfortabel hard en ik werd gek van het beruchte gekraak van de rubbers) en een M3 was toch altijd een soort jongensdroom geweest dus toen ik een heel mooi exemplaar tegenkwam heb ik het gewoon gedaan.
Ik heb de M3 intussen alweer verkocht, daarover later meer. Hierbij wat indrukken van de afgelopen 15.000 km.

Het is een Silverstone II grijze M3 van het type E92 uit 2009. Persoonlijk vind ik de lakkleur geweldig, het zit een beetje tussen zilver (bij zon) en baby blue (als het bewolkt is) in. Het grote voordeel van grijze lakkleuren is dat ze prima te onderhouden zijn, deze auto leek als nieuw toen ik ‘em tweedehands kocht. De M3 staat op 19 inch M wielen met non-runflat Michelins. De auto was door de eerste eigenaar met letterlijk alle opties besteld dus dat was heel prettig. De belangrijkste opties zijn voor mij de DCT (dubbele koppeling) automaat en de verstelbare dempers (EDC). Edit 9.1: En natuurlijk M-Drive!
De M3 heeft een atmosferische V8 met 420 pk onder de motorkap en is wat dat betreft nu al een museumstuk. Toekomstige M3's zullen hooguit weer een R6 met turbo's krijgen. Downsizing, je weet wel…

Ik heb 1 aanpassing laten doen aan de M3 en dat is het vervangen van het standaard quad uitlaat eindstuk. Ik vind dat de M3 in standaard uitvoering te braaf klinkt, zeker in vergelijking met bijvb. een C63 AMG. BMW levert daarvoor een originele "performance" uitlaat die een stuk lichter is (gemaakt van Inconel) en bovendien veel beter klinkt. Wat mij betreft is het geluid een heel belangrijk onderdeel van de beleving en zeker in het geval van een semi-sportauto als een M3.
Dat geluid is natuurlijk moeilijk te omschrijven maar het is een fijne V8 roffel die vooral onder volgas gigantisch brult.
Zie het volgende filmpje om een goede indruk te krijgen (met name de beelden aan het eind):
http://www.youtube.com/watch?v=SvtC_qL5eWM

De motor is hoogtoerig en bij volgas in de M-stand (met alle settings op max) schakelt de DCT doodleuk pas rond 8000 toeren. De M3 klinkt dan bijna als een raceauto. Ik weet dat hardcore fanaten liever een handgeschakelde bak hebben maar ik denk dat de DCT niet te evenaren is. Met een DCT en een benzine motor met een heel breed bruikbaar toerenbereik is met de paddles schakelen trouwens wel leuk. Mijn ervaring met diesels is dat stuurschakeling kunstmatig aanvoelt en niet leuk is. Het verschil met een “gewone” 3-serie coupe is sowieso groot. De M3 is veel stijver en dat voel je en dat hoor je. Hard rijden met de M3 betekent hard werken maar dan is ‘ie ook echt snel. In verschillende tests las ik dat de M3 DCT rond de 4 seconden naar 100 kmh sprint (officieel: 4,6 s.) maar de acceleratie is in iedere versnelling bijna angstaanjagend.

Qua kosten is een M3 in dit land geen feest. Met name de verzekeringskosten en het benzineverbruik zijn hoog. Ik heb gemiddeld 14,3 l/100 km gemeten en dan tank je ook nog de duurste benzine bij BP (de enige pomp die 98 octaan verkoopt). Ik meen dat de nieuwprijs in 2009 rond de EUR 125.000 is geweest en in 3 jaar tijd schrijft de wagen ongeveer de helft af.
Maar het enorme plezier dat je beleeft wanneer je in deze auto rijdt is het meer dan waard. Over pakweg 2 jaar komt er een nieuwe M3 (of M4?) op de markt en dan is het tijdperk van de V8 definitief voorbij. Voor een BMW man als ik een goede reden om deze auto nooit meer te verkopen.

Toch doe ik ‘em weg. Waarom? Als 2e auto is ‘ie niet praktisch, met name voor m’n vrouw, en ik vind het een beetje gek om de M3 als derde auto in een garage te zetten. Daarvoor zijn de operationele kosten echt te hoog.
Ik heb in elk geval iedere seconde en iedere meter van genoten van deze toekomstige legende!

oh ja, nog een ding.

  • 45.000 km

Hierbij nog een ervaring die ik graag wil delen.
Er heerst een hardnekkig misverstand dat een M3 een knetterhard geveerde / oncomfortabele auto zou zijn.
Niet waar! Natuurlijk, het is geen 7-serie, maar ik vond het comfort beter dan in in m'n vorige BMW's (130i en 330d coupe).
Ten eerste zijn de dempers in de M3 verstelbaar met een druk op de knop (EDC). Maar het belangrijkste verschil wordt m.i. gemaakt door de NON-runflats die op de M3 zitten. Na meerdere jaren met runflats (zowel zomers, als winters, Pirellli's en Conti's) gereden te hebben was ik helemaal vergeten hoe het ooit was. Echt een heel groot verschil.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren