BMW 320i Coupé High Executive (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 320i Coupé High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 48.923 km |
Fijne rijmachine
- 44.000 km
Na een jaar in een 325i sedan gereden te hebben die aangenaam reed maar uiterlijk minder mooi was dan een coupé heb ik begin 2008 deze speciale RAI-edition van de 320i coupé gekocht. Wat betreft uitrusting is hij vergelijkbaar met de High Executive uitvoering.
De dag van ophalen was er één met gemengde gevoelens. Weer een nieuwe auto, die naar mijn mening veel mooier is dan de sedanuitvoering van de 3-serie. Het zijn sowieso altijd de coupémodellen geweest die me altijd zo aangetrokken hebben in het merk BMW. Dat begon met de oer-6-serie en de M1, daarna de Z1 en de 850 waarna ze met prachtige coupémodellen op basis van de 3-serie kwamen. Waar ik minder vrolijk van werd was het feit dat ik die prachtige BMW zescilinder in ging ruilen tegen een viercilinder. Niets mis met deze BMW-krachtbron, maar de befaamde 3-liter motor van BMW is toch echt wel heel erg geweldig.
Inmiddels zijn we ruim drie jaar verder en staat er 44 duizend kilometer op de teller. Tijd om een review te schrijven. Op het moment dat ik deze review schrijf is het einde van het BMW-bezit in aantocht. Eind juni zal de 320i plaatsmaken voor een Audi A6 3.0 TFSI quattro. Heeft vooral praktische redenen dat de 320i weggaat en ik kreeg nu een hele mooie inruilprijs terug.
Terug naar mijn ervaring met de 320i. De grootste pluspunten van de auto zijn het prachtige uiterlijk en de achterwielaandrijving. Ik hoef een BMW-rijder niet uit te leggen wat een lol je in korte en lange bochten hebt met RWD. Je hebt geen zware motor nodig om dit plezier te beleven. Je voelt de kont zich in langere bochten als het ware zetten waardoor je met snelheden ruim boven de adviessnelheid een bocht uitaccelereert. Een beleving die je met een voorwielaangedreven auto nooit kunt evenaren. De combinatie van relatief lichte 2-liter motor en de constructie van de 3-coupé zorgen wel voor een vervelend effect. Bij wat hardere wind merk je dat de voorkant te licht is en dat de neus soms zoekende is. Vooral bij tegenwind of wind van opzij heb je veel last van de wind. Zelfs als bijrijder voel je dit. Betekent dat je vrijwel continu bezig bent met de auto op koers te houden door middel van lichte stuurcorrecties. Last van spoorvorming heb ik echter zelden ervaren. De combinatie van deze auto met 17"(225/45) wielen lijkt ervoor te zorgen dat spoorvorming geen issue is.
De 170pk tweeliter motor is voldoende, maar zeker niet snel te noemen in vergelijking tot de zescilinder varianten. Op papier in ruim acht seconden naar de honderd, in de praktijk haal ik dat vanwege de handbak niet. Je merkt gewoon dat de auto onderin wel trekkracht heeft, maar dat de auto pas echt lekker vooruit wilt als je hem op toeren jaagt. Minimaal 4000-4500 toeren heb je nodig om een sportief gevoel te krijgen. De efficient dynamics motor heeft verder als onaangename eigenschap dat de motor in het lage toerengebied niet mooi rond loopt. Je voelt dat hij af en toe wat inhoudt. Aan de BMW-werkplats vragen of ze hem iets minder zuinig af willen stellen doet al een hoop. Als je het overigens hebt over het benzine verbruik dan kom je tot de conclusie dat het verbruik voor een tweeliter benzinemotor niet bepaald ongunstig is. Over de afgelopen 3 jaar heb ik de volgende gemiddelde waardes gereden:
- gemiddeld verbruik 8,2 tot 8,5 liter per 100 km
- stadsritten gemiddeld 8,8 tot 9,2 liter per 100 km
- snelweg bij 100-120 km/u gemiddeld 6,4 tot 7,2 liter per 100 kilometer
- buitenaf op 80-km-wegen gemiddeld 6,1 tot 6,5 liter per 100 km
- snelweg bij snelheid 140-160 km/u gemiddeld 9,5 liter per 100 km
Om een verbruik te scoren dat hoger ligt dan 10 liter per 100 kilometer moet ik harder rijden dan 160 km/u op de snelweg of in de stad veel hard optrekken.
Pluspunten:
+ rijgedrag in bochten
+ stuurgedrag
+ comfort
+ zitpositie
+ eenvoud dashboard
+ uiterlijk
+ verbruik
+ werking automatische airco
+ geluid mzuiekinstallatie
+ gevoel van M-stuur
+ schakelen
+ remmen
Minpunten:
- windgevoeligheid
- trekkracht onderin
- windruis bij hoge snelheden
- bediening cruisecontrol
- kostprijs RFT-(winter)banden t.o.v. normale banden
Storingen / problemen:
We zijn twee keer gestrand met een bobineprobleem. De eerste keer (na 15 maanden) bleek dat er een terugroepactie op zat (nooit iets van gehoord). Ruim een jaar later nog een keer hetzelfde probleem. Weer bobine (onder coulance) vervangen.
Twee maanden later voor de derde keer gestrand. Dit keer was de brandstofpomp defect.
Naar mijn mening had tweede bobineprobleem niet mogen gebeuren. Vind verder dat 3x stranden (waarvan 2x onderweg naar een leuk dagje uit met gezin) teveel voor een premium automerk.
Zoals geschreven ga ik nu de laatste weken rijden met deze mooie auto. Deze week nog lekker naar Denemarken op vakantie met de BMW. De reden dat de auto weggaat is heeft niets te maken met onvrede. Het is nog steeds een mooie en uitstekende auto. De belangrijkste reden om hem te vervangen is dat de auto ooit aangeschaft is als tweede auto (voor mij) en mijn vrouw in de gezinsauto (Audi A4 Avant) reed. Na het total loss rijden van de Audi is deze vervangen voor een VW Polo (toch twee maten kleiner). De BMW doet daardoor weer dienst als gezinsauto en dat is wat minder praktisch als je twee meiden hebt, vier zitplaatsen en ook af en toe vriendinnetjes mee moet nemen. Kreeg nu een goede prijs voor de BMW terug. (35% afschrijving op 3 jaar en 5 maanden).
Windgevoeligheid
- 46.670 km
Gisteren teruggekomen vanuit Denemarken waarbij de BMW lekker van de Duitse autobaan heeft kunnen genieten. Twee punten die weer opvallen is het onderwerp wind. Allereerst hoor je bij hogere windsnelheden duidelijk de rijwind ter hoogte van de zijramen (in de portieren). Lijkt net alsof de rijwind ervoor zorgt dat de ramen iets speling geven waardoor je veel windgeruis ervaart, vooral bij 180 km/u en hoger.
Met de wind op kop viel weer op dat de auto licht op zijn vooras wordt. Je hebt het gevoel continu met zeer kleine bewegingen de rechtuitpositie vast te moeten houden.
Hij weet dat hij ingeruild wordt
- 47.575 km
Na drie-en-een-half jaar vind ik mijn 3-coupé nog steeds een schoonheid om te zien. De manier waarop hij vormgegeven is zorgt ervoor dat dit model tot de fraaiste ontwerpen van BMW van de laatste jaren behoort.
De afgelopen ritten lijkt het alsof de motor wat minder soepel loopt. Kan niet precies uitleggen wat het is, maar mogelijk dat ze hem bij de laatste beurt (enkele weken geleden) niet helemaal goed afgesteld hebben. Je zou bijna denken dat hij weet dat hij ingeruild wordt en me daarom een beetje treitert ;-)
Nu de laatste weken van het BMW-bezit ingegaan zijn bekruipt me een gevoel dat ik het echt jammer vind dat hij weg gaat. Helaas is drie auto's teveel van het goede binnen een gezin waar misschien 25.000 kilometer per jaar gereden wordt met twee auto's. Zou hem er anders best bij willen houden.
Afscheid
- 48.923 km
Vandaag afscheid genomen van de 83-ZH-HB. Heb hem alvast ingeleverd om na de vakantie meteen de Audi A6 op te kunnen halen. Van alle auto's die ik gehad heb deed deze het meeste pijn. Auto blijft een prachtige verschijning en een heerlijke rij-machine. Weet zeker dat de volgende eigenaar heel veel plezier gaat beleven aan deze auto.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.