Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 3-serie

BMW M3 Competition (2021)

autoreview

40
BMW M3 Competition (2021)
Frank70
  • Frank707
  • Gebruikersreview
7 mei 2021 om 22:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringM3 Competition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst2.600 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Welkom midlife crisis auto

  • 2.000 km
  • 7 mei 2021

3 weken terug was het eindelijk zover. Na bijna een half jaar wachten was ie er eindelijk : mijn midlife crisis auto.

Een hagelnieuwe M3 competition uit de nieuwe G80 serie. De eerste die mijn dealer afleverde. Een grijze met oranje interieur.

Het uiterlijk van de M3 is veel bekritiseerd, maar ik vindt hem prachtig. Dit komt misschien omdat ik als kind meerdere keren aan mijn ogen ben geopereerd. Ik heb er geen andere verklaring voor.

Ik kom uit een 5 serie van de G30 serie en wist niet echt wat ik moest verwachten van de M3. Had er ook nooit mee gereden natuurlijk, en gewoon blind besteld in Oktober vorig jaar. Omdat ik vertrouwen heb in het merk BMW.

Heeft BMW mijn vertrouwen waar gemaakt ? Of is het beschaamd ?

Mijn 5 serie was super comfortabel met onder andere de adaptieve schokbrekers. In de stand comfort waarin ik altijd reed was het net een Citroen.

En dan kom je in de M3. Ook deze heeft adaptieve schokbrekers. Die ik ook in comfort heb staan. Vergeleken bij mijn 5 serie echter is de M3 in comfort spijkerhard. Je kan dit echt geen comfort noemen. Mijn god wat is dat ding hard.

Dan de besturing. Het ding stuurt allemachtig zwaar. Zelfs in de lichtste stand.

Wat heb ik in godsnaam voor auto gekocht ??

Ooit in 2008 heb ik blind een Golf GTI besteld. Ook een nieuwe. Ik had daarvoor een BMW 330d. Toen ik mijn Golf GTI ophaalde en er de eerste meters in reed had ik het gevoel : oh mijn god wat heb ik gedaan. Het ding maakte een herrie en voelde echt raar aan.

Dit gevoel had ik ook een beetje de eerste uren met de M3 competion. Maar ik voelde geen spijt of paniek. Want ik wist ook dat mijn Golf GTI na enige gewenning een van de fijnste auto's werd die ik ooit gehad heb.

En nu ben ik 2000 km verder.

Het is verbazend hoe snel je went aan dingen als veercomfort of zware besturing. Ik vindt het nu meer dan prima. Ja het is natuurlijk een wat stugge auto maar het veercomfort is prima voor alledag. En de zware besturing : ook prima. En de keerzijde van de zware besturing is dat het ding stuurt als een scheermes. Hoe deze auto een bocht in gaat is met geen andere auto die ik ooit gehad heb te vergelijken.

Dan de 510 pk. Of waarschijnlijk nog een beetje meer als ik diverse tests mag geloven. Laat ik het zo zeggen : ik snap mensen niet die deze auto willen tunen. Het ding is beangstigend snel. Niet normaal wat er gebeurd als je het gaspedaal eens een keer vol intrapt.

Er zit een vermogensmeter in één van de displays en ik ben na 3 weken eigenlijk tot de conclusie gekomen dat je realistisch niet meer dan ca. 300 pk werkelijk kan gebruiken in het dagelijks verkeer. Alles wat daar boven zit grenst aan waanzin.

Maar heel af en toe is die waanzin toch wel leuk voor die 2 seconden waarin je het kan gebruiken.

Brandstofverbruik : dubbele van mijn 5 serie, maar daar had ik ook mee gerekend.

Plussen :
- hoe het ding er uit ziet : gewoon een beest
- formaat van de auto is perfect
- het is een BMW 3 serie
- maar in de meest extreme beestachtige vorm
- best rijdende auto ever
- BMW 6 in lijn klinkt geweldig
- heel heel heel erg snel

Minnen :
- niet heel goedkoop (understatement van de week)
- zuipt
- heel heel heel erg snel

Wat een auto.
Ik ben een bevoorrecht mens dat ik in de positie ben om me dit te kunnen veroorloven.....

Foto's toevoegen : hoe doe ik dat alsnog ?

  • 2.050 km
  • 8 mei 2021

Foto's wilde ik eigenlijk één dezer dagen gaan toevoegen, omdat ik deze gisteravond zo niet kon vinden. Maar kan nu eigenlijk zo geen mogelijkheid vinden om deze alsnog toe te voegen. Weet iemand wellicht hoe dit alsnog te doen ?

Foto's toegevoegd en paar aanvullende opmerkingen

  • 2.600 km
  • 14 mei 2021

Makkelijk was het niet om achteraf de foto's nog toe te voegen maar het is gelukt. Inmiddels weer een week verder met deze prachtige bolide.

Het brandstofverbruik begint zich nu wat te stabiliseren rond de 12,5 liter per 100 km (ca. 1 : 8). Het is natuurlijk geen verbruik waar de gemiddelde Groen Links stemmer enthousiast van wordt maar gezien het type auto en de prestaties die het ding levert lijkt het me prima in orde.

Waarom een M3 ?
Eigenlijk kan ik natuurlijk veel beter een EV kopen. Een Porsche Taycan is bijvoorbeeld ook in deze prijsklasse beschikbaar, en met alle lopende kosten waarschijnlijk nog een stuk goedkoper op lange termijn. En een Tesla model 3 Performance biedt waarschijnlijk bijna dezelfde prestaties tegen minder dan de helft van de kosten (met dank aan onze overheid).

Dat een Taycan en een Model 3 Performance geweldige auto's zijn geloof ik direkt. Maar een Taycan en Model 3 Performance zijn over 10 jaar ook nog leverbaar. Deze M3 in de huidige vorm met enkel een benzine-motor is denk ik de laatste die er zal zijn. Dus deze is voor mij zoiets als de laatste kans. Een eerbetoon aan de benzine-motor die het meer dan 100 jaar heeft volgehouden. De benzine-motor in zijn hoogst ontwikkelde vorm.

Een auto om over 5 jaar aan de kant te zetten en te houden als verzamelobject terwijl ik dan mijn dagelijkse kilometers af zal leggen in een EV.

Ik denk ook dat het ontwerp van deze M3 in de toekomst zal worden beoordeeld als één van de all-time hoogtepunten van BMW. Vaak namelijk zijn juist die designs die bij hun introductie de meeste kritiek krijgen op lange termijn de meest gewaardeerde. Het is veelal een kwestie van wennen.

Maar nu mag ik eerst nog een heleboel dagen in mijn toekomstige verzamel object rijden. En daar geniet ik elke dag van.

En het mooie is : niet alleen ik.
Ik denk doordat deze M3 nog zo nieuw en zo zeldzaam is, trekt deze auto zeer veel aandacht. Meestal wordt ik daar niet heel happy van, maar dat weet je als je zo'n auto koopt.

Maar als ik dan zoals gisteren wegrij van mijn parkeerplek, en een aantal kleine jongetjes me vragen 'meneer : wilt u hard optrekken als u wegrijdt' dan weet ik dat ook de toekomstige generatie nog vol autoliefhebbers zit.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW 3-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 699
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 705
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 3-serie Touring 320i High Executive Luxury Line Panoramadak Active cruise Lederen interieur

    BMW 3-serie Touring 320i High Executive Luxury Line Panoramadak Active cruise Lederen interieur

    • 2021
    • 20.739 km

    € 48.300

    BMW 3-serie Touring 320e M-sport High Executive | Active Guard Plus | BMW Laserlight | BMW Live Cockpit Professional | HiFi | Stoelverwarming | Glazen panoramadak | Dab | Sportstoelen | Parkeersensoren v&a | 19'' Lmv

    BMW 3-serie Touring 320e M-sport High Executive | Active Guard Plus | BMW Laserlight | BMW Live Cockpit Professional | HiFi | Stoelverwarming | Glazen panoramadak | Dab | Sportstoelen | Parkeersensoren v&a | 19'' Lmv

    • 2021
    • 8.680 km

    € 51.900

    BMW 320D M-Sportpakket / LED / Navigatie / Stoelverwarming / DAB / Hifi speakers / Alu 18 inch

    BMW 320D M-Sportpakket / LED / Navigatie / Stoelverwarming / DAB / Hifi speakers / Alu 18 inch

    • 2021
    • 13.000 km

    € 49.900

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: M3 Touring

    506
    • 23 juni 2022

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW 330E - Eerste rijtest

BMW 330E - Eerste rijtest

De eerste plug-in hybride-variant van de BMW 3-serie was in Nederland zó populair dat er nog...

Lees meer
 

BMW 3-serie reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 320i Corporate Executive (2019)

    BMW 320i Corporate Executive (2019)

    5
    • 12 januari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320d (2019)

    BMW 320d (2019)

    2
    • 30 december 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 330e (2020)

    BMW 330e (2020)

    17
    • 24 september 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 330e (2020)

    BMW 330e (2020)

    20
    • 12 mei 2021
  • Gebruikersreview
    BMW M3 Competition (2021)

    BMW M3 Competition (2021)

    40
    • 7 mei 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 320i (2019)

    BMW 320i (2019)

    5
    • 11 april 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 330e (2020)

    BMW 330e (2020)

    13
    • 31 januari 2021
meer reviews
Test: BMW M3 Competition

Test: BMW M3 Competition

We konden kort op pad met de nieuwe BMW M3 en M4! Ondanks de korte rijtijd wilden we jullie...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    11
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring toont productieproces en facelift-dashboard

    BMW M3 Touring toont productieproces en...

    18
    • 6 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e iPerformance (2016)

    BMW 330e iPerformance (2016)

    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    30
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    15
    • 22 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    33
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Alpina D4 S Gran Coupé: uitstervend ras

    Alpina D4 S Gran Coupé: uitstervend ras

    64
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    VDL Nedcar bouwt miljoenste auto voor BMW

    VDL Nedcar bouwt miljoenste auto voor BMW

    19
    • 15 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW iX xDrive40 (2022)

    BMW iX xDrive40 (2022)

    18
    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden