BMW M3 Competition (2021)

autoreview

BMW M3 Competition (2021)

Signalement

UitvoeringM3 Competition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst2.600 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Welkom midlife crisis auto

  • 2.000 km

3 weken terug was het eindelijk zover. Na bijna een half jaar wachten was ie er eindelijk : mijn midlife crisis auto.

Een hagelnieuwe M3 competition uit de nieuwe G80 serie. De eerste die mijn dealer afleverde. Een grijze met oranje interieur.

Het uiterlijk van de M3 is veel bekritiseerd, maar ik vindt hem prachtig. Dit komt misschien omdat ik als kind meerdere keren aan mijn ogen ben geopereerd. Ik heb er geen andere verklaring voor.

Ik kom uit een 5 serie van de G30 serie en wist niet echt wat ik moest verwachten van de M3. Had er ook nooit mee gereden natuurlijk, en gewoon blind besteld in Oktober vorig jaar. Omdat ik vertrouwen heb in het merk BMW.

Heeft BMW mijn vertrouwen waar gemaakt ? Of is het beschaamd ?

Mijn 5 serie was super comfortabel met onder andere de adaptieve schokbrekers. In de stand comfort waarin ik altijd reed was het net een Citroen.

En dan kom je in de M3. Ook deze heeft adaptieve schokbrekers. Die ik ook in comfort heb staan. Vergeleken bij mijn 5 serie echter is de M3 in comfort spijkerhard. Je kan dit echt geen comfort noemen. Mijn god wat is dat ding hard.

Dan de besturing. Het ding stuurt allemachtig zwaar. Zelfs in de lichtste stand.

Wat heb ik in godsnaam voor auto gekocht ??

Ooit in 2008 heb ik blind een Golf GTI besteld. Ook een nieuwe. Ik had daarvoor een BMW 330d. Toen ik mijn Golf GTI ophaalde en er de eerste meters in reed had ik het gevoel : oh mijn god wat heb ik gedaan. Het ding maakte een herrie en voelde echt raar aan.

Dit gevoel had ik ook een beetje de eerste uren met de M3 competion. Maar ik voelde geen spijt of paniek. Want ik wist ook dat mijn Golf GTI na enige gewenning een van de fijnste auto's werd die ik ooit gehad heb.

En nu ben ik 2000 km verder.

Het is verbazend hoe snel je went aan dingen als veercomfort of zware besturing. Ik vindt het nu meer dan prima. Ja het is natuurlijk een wat stugge auto maar het veercomfort is prima voor alledag. En de zware besturing : ook prima. En de keerzijde van de zware besturing is dat het ding stuurt als een scheermes. Hoe deze auto een bocht in gaat is met geen andere auto die ik ooit gehad heb te vergelijken.

Dan de 510 pk. Of waarschijnlijk nog een beetje meer als ik diverse tests mag geloven. Laat ik het zo zeggen : ik snap mensen niet die deze auto willen tunen. Het ding is beangstigend snel. Niet normaal wat er gebeurd als je het gaspedaal eens een keer vol intrapt.

Er zit een vermogensmeter in één van de displays en ik ben na 3 weken eigenlijk tot de conclusie gekomen dat je realistisch niet meer dan ca. 300 pk werkelijk kan gebruiken in het dagelijks verkeer. Alles wat daar boven zit grenst aan waanzin.

Maar heel af en toe is die waanzin toch wel leuk voor die 2 seconden waarin je het kan gebruiken.

Brandstofverbruik : dubbele van mijn 5 serie, maar daar had ik ook mee gerekend.

Plussen :
- hoe het ding er uit ziet : gewoon een beest
- formaat van de auto is perfect
- het is een BMW 3 serie
- maar in de meest extreme beestachtige vorm
- best rijdende auto ever
- BMW 6 in lijn klinkt geweldig
- heel heel heel erg snel

Minnen :
- niet heel goedkoop (understatement van de week)
- zuipt
- heel heel heel erg snel

Wat een auto.
Ik ben een bevoorrecht mens dat ik in de positie ben om me dit te kunnen veroorloven.....

Foto's toevoegen : hoe doe ik dat alsnog ?

  • 2.050 km

Foto's wilde ik eigenlijk één dezer dagen gaan toevoegen, omdat ik deze gisteravond zo niet kon vinden. Maar kan nu eigenlijk zo geen mogelijkheid vinden om deze alsnog toe te voegen. Weet iemand wellicht hoe dit alsnog te doen ?

Foto's toegevoegd en paar aanvullende opmerkingen

  • 2.600 km

Makkelijk was het niet om achteraf de foto's nog toe te voegen maar het is gelukt. Inmiddels weer een week verder met deze prachtige bolide.

Het brandstofverbruik begint zich nu wat te stabiliseren rond de 12,5 liter per 100 km (ca. 1 : 8). Het is natuurlijk geen verbruik waar de gemiddelde Groen Links stemmer enthousiast van wordt maar gezien het type auto en de prestaties die het ding levert lijkt het me prima in orde.

Waarom een M3 ?
Eigenlijk kan ik natuurlijk veel beter een EV kopen. Een Porsche Taycan is bijvoorbeeld ook in deze prijsklasse beschikbaar, en met alle lopende kosten waarschijnlijk nog een stuk goedkoper op lange termijn. En een Tesla model 3 Performance biedt waarschijnlijk bijna dezelfde prestaties tegen minder dan de helft van de kosten (met dank aan onze overheid).

Dat een Taycan en een Model 3 Performance geweldige auto's zijn geloof ik direkt. Maar een Taycan en Model 3 Performance zijn over 10 jaar ook nog leverbaar. Deze M3 in de huidige vorm met enkel een benzine-motor is denk ik de laatste die er zal zijn. Dus deze is voor mij zoiets als de laatste kans. Een eerbetoon aan de benzine-motor die het meer dan 100 jaar heeft volgehouden. De benzine-motor in zijn hoogst ontwikkelde vorm.

Een auto om over 5 jaar aan de kant te zetten en te houden als verzamelobject terwijl ik dan mijn dagelijkse kilometers af zal leggen in een EV.

Ik denk ook dat het ontwerp van deze M3 in de toekomst zal worden beoordeeld als één van de all-time hoogtepunten van BMW. Vaak namelijk zijn juist die designs die bij hun introductie de meeste kritiek krijgen op lange termijn de meest gewaardeerde. Het is veelal een kwestie van wennen.

Maar nu mag ik eerst nog een heleboel dagen in mijn toekomstige verzamel object rijden. En daar geniet ik elke dag van.

En het mooie is : niet alleen ik.
Ik denk doordat deze M3 nog zo nieuw en zo zeldzaam is, trekt deze auto zeer veel aandacht. Meestal wordt ik daar niet heel happy van, maar dat weet je als je zo'n auto koopt.

Maar als ik dan zoals gisteren wegrij van mijn parkeerplek, en een aantal kleine jongetjes me vragen 'meneer : wilt u hard optrekken als u wegrijdt' dan weet ik dat ook de toekomstige generatie nog vol autoliefhebbers zit.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.