BMW M140i xDrive (2018)

autoreview

BMW M140i xDrive (2018)

Signalement

UitvoeringM140i xDrive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst56.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Genieten van de zescilinder

  • 50.000 km

Na al die jaren komt er voor mij nog steeds niets in de buurt van de hothatch wagens :)
Ik heb ook saaiere wagens gehad omwille van het praktische en ook enkele bedrijfswagnes, maar op ieder moment was er wel een hothatch eigendom van mij.
Ik had eerder onder andere een Suzuki Swift Gti 16v, Honda Crx vtec, Daihatsu Charrade Gtti, Renault Clio 16v, Renault Clio 3 Rs, Renault Megane 3 Rs , Audi Rs3, Mercedes A45 en dan vergeet ik er nog een hoopje die me minder konden boeien.
De ervaringen die ik had verschillen van heel erg positief bij de Megane Rs tot bedroevend slecht bij de Rs3 en alles daar tussen.

Na enkele jaren in een A45 uit 2016 te hebben gereden was ik opnieuw op zoek naar iets leuks om te bezitten.
De A45 doet alles wat je er kan verwachten, maar uiteindelijk is het ook wel vrij saai om te rijden en is de motor totaal niet opwindend te noemen en de versnellingsbak niet scherp genoeg.

Na lang twijfelen ben ik dan toch voor een BMW 140Xdrive uit 2018 gegaan. Met name omdat het B58 motorblok, intgenstelling tot veel andere blokken uit de BMM familie, wel gekend is om zo goed als feilloos te zijn.

Na lang zoeken uiteindelijk dan toch eentje gevonden met alle opties en met 40.000 km op de teller en met een volledige BMW onderhoudshistorie.
Nu ik deze reeds 1,5 jaar in mijn bezit kan ik iets beter een mening geven hoe deze mij bevalt.

Comfort:
De wagen is uitgerust met de adaptieve ophanging en laat zich echt heel comfortabel rijden in de comfort stand. Ga je naar de meer sportievere standen lever je iets van comfort in, maar ook dan nog steeds geen overdreven hard geveerde wagen om te besturen.
Besturing zit wat tussen de messcherpe Megane Rs die ik had en de hopeloos ondersturende Rs3.
De lederen zetels zijn gewoon goed te noemen met een meer dan degelijke zijdelingse steun en de zitpositie is fenomenaal te noemen.
verder is de wagen voorzien van alle mogelijke opties, maar op zich hecht ik daar niet al te veel belang aan :)
Enkel het spiegelpakket en panoramisch dak waren voor mij noodzakelijk.

Prestaties:
Omdat mijn vorige wagens rond de 420 pk draaiden (A45 & RS3) had ik al op voorhand beslist om deze wagen ook te laten aanpassen en via een koopje op het internet had ik reeds de benodigde onderdelen (200 cell katalysator, airbox, Xhp flash st3 & hpfp) voor ik de wagen had :)
Alleen is het 6 cilinderblok zo sterk dat het eigenlijk niet echt nodig was, maar na een jaartje wachten toch de upgrade gedaan.
De wagen draait nu net geen 500pk en 720 nm en de prestaties zijn echt fenomenaal te noemen. Denk dan aan lage 11 sec op de 1/4 mile, 100-200 km 7.9 sec. (wel op een goede track gereden).
Hernemingen zijn heel erg vlot te noemen en de ZF-8 bak schakelt messcherp na de software aanpassing.


Betrouwbaarheid:
kan ik kort over zijn want 0,0 issues gehad met deze wagen tot nog toe.

Kosten:
Het jaarlijks onderhoud bij een onafhankelijke BMW dealer kostte mij een 350 euro.
Verder heb ik ook voor de keuring de versnellingsbakolie volledig laten vervangen. Aangezien dit een vriendendienst was van een bevriende rallypiloot waren de kosten héél erg beperkt :)
Het verbruik is bij rustig dagelijks gebruik 8l en dit kan oplopen tot 12L bij af en toe een sprintje of herneming. Meer verbruik zal je enkel op het circuit hebben.

Wat ook een héél erg groot voordeel is dat je met deze wagen erg anoniem door het verkeer kan glijden. Stil en ingetogen als je er om vraagt en iets luidruchtiger en explosief indien gewenst.

Deze blijft alvast nog even in mijn bezit want in de huidige compacte klasse zie ik niet direct een opvolger.

jaarlijks ondrhoud + spuiten velgen

  • 56.000 km

Het was al weer de tijd van het jaar om de wagen te laten genieten van zijn welverdiende onderhoud.
Klein onderhoud zonder speciale zaken die naar boven zijn gekomen.
De gebruikelijke oliewissel en controle van alle onderdelen. Alles bleek nog in tip top conditie dus geen extra kosten moeten doen. Ik had wel zelf gevraagd om de luchtfilter ook even te vervangen, dit is een kleine kost en kan nooit kwaad.

Wel merkte ik enkele weken geleden op dat de 4 velgen last hadden van lichte oxidatie rond de centernaaf en daarom besloten om de velgen te laten spuiten. Dit laten doen bij een bevriende velgenboer waardoor de kosten ook weer heel beperkt zijn gebleven en het resultaat prachtig.
Ik heb besloten om deze ook gewoon in een BMW OEM kleur te laten spuiten omdat ik niet al te graag opval in het dagelijkse straatbeeld :)
Is trouwens een probleem dat wel vaker ziet op diamond cut velgen velgen merk ik op.
Prachtig om te zien maar heel gevoelig helaas.

Verder niet veel op de wagen aan te merken en het blijft genieten van het waanzinnige B58 motorblok iedere keer ik met de wagen rijd.
Vermogen is misschien wel iets van het goede te veel voor de openbare weg, maar ik ben er echt heel erg tevreden over en weet gelukkig wel wanneer je het vermogen eens kan/mag aanspreken.

Verder eigenlijk niets op deze wagen aan te merken en ik heb ook geen last van piepjes of kraakjes in het interieur. Ik hoor wel van andere personen dat deze modellen last kunnen hebben van piepende deurrubbers maar bij deze wagen is dit gelukkig niet het geval.
Wat een zalige wagen toch :)
Deze voelt altijd als thuiskomen als ik weer achter het stuur kan kruipen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.