BMW iX1 xDrive30 (2024)
autoreview

Signalement
Uitvoering | iX1 xDrive30 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 41.000 km |
Meer dan eerste indruk
- 14.500 km
Een BMW iX1. Waarom heb ik deze als auto uitgekozen, lease dat mag maar duidelijk zijn, als vervanger van mijn Volvo XC40 T5.
Weer een Volvo, krijg ik weer dezelfde auto en wil ook eens wat anders. Kia, Hyundai en Mercedes kwamen niet door de goedkeuring van de vrouw, je BMW wel. Tesla, kan na 3 weken in een auto van een collega niet wennen aan scherm in de midden. Waarom geen klein scherm voor je neus met de nodige informatie.
Dan komen de inloggegevens en blijkt de BMW in de aanbieding. Dus een gaan uitzoeken wat er allemaal kan en dan kwam ik uit bij een Xdrive 30, 20 er helaas nog niet, met M pakket, Portmao Blau Metallic, Innovation pakket, elektrische stoelen, trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel, 19 inch wielen, driving assistant plus, elektrisch verwarmbare voorstoelen, driving assistant en winterbanden met de 18 inch M pakket velgen.
Is hij mooi? zeker wel en een goede aflevering door de dealer na 3 maanden wachten.
En het rijden? Goed, erg stil, goede stoelen, prima wegligging en ruim voldoende vermogen om even snel in de voegen en bij een stoplicht een petje tot huilen te brengen.
Wat er te verbeteren valt na 14500km. Best wel wat dingen in de software. Updates lopen goed maar dan is ineens de gesproken taal niet goed ingesteld terwijl deze toch echt op nederlands staat. Oplossen door andere te selecteren en dan weer nederlands en zie hij gaat ineens wat installeren. Telefoon, mooi dat hij er met 2 tegelijk om kan gaan maar hij is ze regelmatig ineens kwijt en dan moet ik ze opnieuw verbinden. Als dit 4 keer per week het geval is dan is dat best ergelijk. Verder was ineens het toetsenbord om een adres in te voeren in de navigatie zoek, na 2 weken was het er ineens weer. Tijdens navigeren stopt dit ineens en is het navigatieadres ineens weg. En zo zijn er meer irritante dingen.
De app is niet zo uitgebreid als Volvo qua ritregistratie en inmiddels ziet hij geen enkele gereden rit meer. Verder werkt het maar niet wat ik van een merk als BMW mag verwachten.
Waarom ga je dan niet terug naar de garage? Gewoon, heb betere dingen te doen en daar krijg je na telefonisch overleg te horen dat het bij de volgende update opgelost is.
Verbruik
Het verbruik is echt dramatisch. Ik laad op tot 90% en dan is het bereik in de winter max 280 en in de zomer max 340. Dat haal je dan ook wel met het rijden met maximaal 100km/h. Zodra je na 19 uur 130 gaat rijden neemt het verbruik zodanig toe dat je maximaal 230 km haalt. rij 20 km en je raakt 40 km range kwijt. Dus deze auto is ongeschikt om lange afstanden mee te gaan rijden met een snelheid van 130 km/h. In Nederland kan het allemaal net maar voor mijn werk is de range eigenlijk net te krap. Ben wel in het bezit van een prive laadpaal, 11kW, dus dat is een zegen in dit geval.
Ik ben aan de ene kant tevreden met de auto qua rijden en comfort. Dat is gewoon goed en helpt veel. Ontevreden ben ik over het bereik. Ben naar het buitenland gegaan en als je 130km/h rijdt waar het mag of kan dan sta je elke 200km aan de lader en dat is gewoon slecht.
Zou ik hem nu weer kopen, zeker niet. Mijn ervaringen met elektrisch rijden is nu zo dat ik een auto zou kopen die minimaal 600km haalt zodat je rond de 450km over houdt en daarbij zou ik naar het verbruik/stroomlijn kijken bij hogere snelheden. Dan maar minder mooi eruit zien, dagelijks heb ik van het range gebrek meer last.
Ik rij rond de 40-50K per jaar en ik geef maar de tip aan mensen die dat ook doen kijk vooral naar range want dat is veel belangrijker.
Na een jaar
- 41.000 km
Ervaringen na ruim een jaar rijden. Positief is dat het een fijne reisauto is. Stoelen zijn goed, auto ligt goed op de weg en is stil. Als je onderweg bent kom je uitgerust aan. Zijn er punten die opvallen, jazeker. De rijhulp voor de lijnen is er 1 van het irritante soort. Als je op een 60 km weg rijdt gaat hij al snel over tot, voor het gevoel, geven van ongeveer 12500 ploekjes omdat je naar zijn mening over de lijn gaat. Dat kan beter.
Wat ook beter kan is de ACC. Als er een auto voor je komt rijden gaat hij afremmen om weer een enorme afstand aan te nemen. Dat wordt je niet altijd in dank afgenomen door de mensen die achter je rijden. Het reageren, afstand houden en de afstand die er gehouden wordt is gewoon niet goed. Dat ging in mijn Volvo beter en gaat in de prive Toyota ook beter. Dit moet BMW gewoon beter maken.
Wat niet blijft wennen is het gebrek aan bereik en de relatief lage snelheid aan de snellader. Zou 130kW moeten zijn maar dat is altijd maar erg kort en al snel gaat hij onder de 100. Voor een reiswagen veel te laag. Ook de range, ik laad gewoon op tot 100%, is tussen de 300 en 350, afhankelijk van het weer, en dat is gewoon te weinig. Dat is me tegen gevallen, maar dat is gevalletje blij dat het mijn auto niet is.
Wat verder opvalt is dat de camera hulpsystemen erg gevoelig zijn voor vocht, als er maar een paar druppels gevallen zijn geven ze aan dat ze het niet meer zien en daar gaan we binnenkort eens naar laten kijken en hopelijk dat ze het oplossen.
Door het gebrek aan bereik heb ik wel het besluit genomen om de auto niet meer prive te rijden. Naar het buitenland, vooral de locaties waar wij graag heen gaan, is niet te doen met de auto dus hebben we prive maar een upgrade gedaan in de auto en gaan we daar mee op pad. Scheelt een bak geld in de bijtelling, dus dat is weer een mooie bijkomstigheid.
Voor mijn dagelijks werk, rond de 50K aan kilometers per jaar ga ik nu rijden, veel lange afstanden, is dit eigenlijk niet de juiste auto qua batterij en bereik. De auto is geschikt, het totaal plaatje niet. Dus lekker doorrijden en over 2,5 jaar weer iets anders uitzoeken waar de focus ligt op bereik en snelladen en daarna pas op de rest. Ik ben echt blij dat ik thuis kan laden maar dat levert best een hoog verbruik op thuis, krijg het allemaal betaald, maar het is wel raar dat sommige maanden er meer E-verbruik is van het opladen van de auto dan door het huishouden.
Dus beetje dubbel gevoel, rijden is goed maar niet voor de langere afstanden die ik moet afleggen. Het plannen rondom het laden kost nog teveel tijd en soms sta je in de spits aan de snellader, als er plek is, en dan duurt het nog langer. Voor mijn gevoel sta je dan gewoon tijd te verspillen. Maar dat is het nieuwe rijden, of het voorlopige alternatief voor het lekkere rijden op brandstof. Als je serieus wilt rijden met een elektrische auto moet je gewoon een praktisch bereik hebben van minimaal 550 km en snelladen rond de 250kW. Anders zou ik er niet aan beginnen. Gaat op voor als je veel kilometers in een jaar maakt en niet alleen rondjes om de kerk rijdt.
Op naar de zomer en eens kijken of hij wat verder wil komen op een volle accu
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.