BMW iX1 xDrive30 (2023) #9

autoreview

BMW iX1
BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1BMW iX1

Signalement

UitvoeringiX1 xDrive30
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf16.000 km
KM-stand laatst26.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

IX1 xDrive30 een matige "Premium" EV

  • 26.000 km

Om maar met de deur in huis te vallen, een auto van een premium merk met een nieuwwaarde heeft van rond de €70.000 zou die nou echt zo goed zijn?

Mijn verhaal begint in het voorjaar van 2025, onze oude diesel uit 2007 werkte nog perfect maar is helaas onzuinig bij korte afstanden en aangezien wij zelf zonnepanelen hebben kost het ons niets om elektrisch te rijden.

Helaas passen er geen twee auto's in onze garage dus mijn grote liefde, een Volvo S80 D5 uit 2007 die ik sinds 2009 in mijn bezit had moest het veld ruimen. Dat was wel letterlijk even een traantje laten na zoveel jaar.

Waarom een IX1
Mijn vrouw vind het model gewoon mooi. Ieder zijn smaak natuurlijk. De vorige X1's konden mij niet enthousiast maken. De nieuwe IX1 vind ik persoonlijk redelijk ok voor een klein tuinhuisje. Het is geen uniek design, immers is hij vrijwel identiek zoals zijn broer met brandstofmotor.

Waarom een EV?
Het is tot eind 2025 geheel belastingvrij om een EV te importeren in Oekraïne, zo bespaar je 20% BTW en 20% invoerkosten.

Afijn, terug naar het verhaal,
Wij hebben de auto uiteindelijk in Duitsland gevonden wat nog een lange en soms frustrerende zoektocht was. Dealers willen niet meewerken met het teruggeven van de BTW en van een particulier kopen was geen optie. Uiteindelijk een persoon gevonden die deze auto op zijn bedrijf had staan en wel wilde meewerken. Het uitvoeren verliep vrij eenvoudig en na het invoeren in Oekraïne kregen we de BTW netjes teruggestort van de verkoper.

De auto zelf:
Een vrij matig uitgevoerde BMW IX1 xDrive30 M sport, het lijkt op papier leuk maar stelt in de praktijk weinig voor.
Dat klinkt niet positief zul je denken en dat klopt. BMW weet een instap "SUV" te verkopen voor een kleine €70.000 (nieuwwaarde) en daar zit eigenlijk niets standaard op.. geen zelf dimmende binnenspiegel, geen blinde hoek detectie, geen kinderslot bediening in de deur, keyless entry, en ga zo maar door.
Misschien was ik wel verwent met mijn S80 die letterlijk alle opties had maar ik had zelf meer verwacht qua standaard uitrusting.

Gemak en comfort en gebruikers ervaring
De IX1 blinkt eigenlijk nergens echt in uit, het is allemaal een beetje middelmatig. Het verbruik is redelijk, het comfort is ok hoewel de sportstoelen niet goed zijn, het zitvlak is namelijk te smal waardoor ik pijn in mijn achterste en onderbeen krijg bij een lange zit. Ik zit graag wijd met mijn benen. Volledig strekken van de benen lukt ook niet. Ik ben zelf 188.
Het laden is echt te langzaam maximaal 120kwh die erg snel inzakt naar een schamele 50kwh en boven de 80% kun je wel huilen. Goed, lange afstanden heb ik één keer gemaakt naar Nederland en terug. Gegeven, een rit van 2000km kostte mij slechts €120. Dat kun je met een benzineauto vergeten. En met de meeste, zo niet alle diesels ook.

De auto stuurt verder super en ligt als een blok op de weg. Nooit zal de auto onverwachte dingen doen en heb je als bestuurder, ondanks de elektrische besturing een redelijk goed gevoel wat de auto doet.

De ruimte voor een redelijk maar niet super, zoals gezegd kun je niet makkelijk je benen volledig strekken en wordt je gedwongen om een meer rechtzittende houding aan te nemen, dit terwijl ik zelf meer een "liggende" houding wil.
Achterin is de ruimte acceptabel, wij hebben zelf jonge kinderen en die klagen toch niet.
De kofferbak ruimte is redelijk te noemen hoewel ik me kan voorstellen dat het lastig wordt als je met z'n vieren op reis gaat en iedereen moet bagage meenemen. Ter vergelijking, in mijn S80 kon ik dubbel zoveel bagage kwijt, simpel omdat er meer ruimte bij de portieren en op de grond was.

De afwerking binnenin de auto vind ik zelf redelijk goed, het dashboard is bekleed met "leer" en het oogt vrij kalm. Ik ben zelf van zo min mogelijk knopjes en toeters en bellen en dat is redelijk goed gelukt. Wat ik minder vind de bekerhouder waar geen rubbers in zitten zodat je flesje altijd valt. Serieus BMW? Hoe hebben jullie daar op kunnen besparen, ga je echt schamen.

En de buitenkant?
Het plaatwerk is wel erg dun bij moderne auto's zo lijkt het. Als ik het dak van de auto was dan deukt het gewoon in en weer uit. Ik snap dat de auto zwaar is en je zo wat kilo's bespaard maar ik ben oprecht bang dat er zomaar een deuk in komt.

Het verbruik:
Ik ben een slome en zuinige rijder van nature, ik denk niet dat deze cijfers realistisch zijn voor de meeste mensen. Gemiddeld in de zomer haal ik 14kwh/100 met een extreme zuinige dag van 13.1kwh/100 en ja, dat is aanzienlijk zuiniger dan de WLTP waarden. En, ja, maximaal 100km/h en het liefst achter een bus. Het is dus theoretisch mogelijk om 500km op een volle lading te halen, als je een beetje masochistisch bent aangelegd.
Bij een 110km/h zit je al snel op een 15 a 15.5kwh/100

Storingen / problemen:
De stuurbediening werkt soms niet als Spotify aan staat via Carplay terwijl het wel via het scherm werkt. Een oplossing is om dan Spotify opnieuw op je telefoon te openen.
De vorige eigenaar gebruikte helaas zijn remmen nooit waardoor er best wel wat roest/groeven aanwezig zijn op de voorremmen. Ik heb meermaals geprobeerd om stevig/hard te remmen om ze zo schoon te krijgen maar dit werkt slechts tijdelijk. Het schijnt een vaker voorkomen euvel te zijn. De enige oplossing is om de schijven af te slijpen en nieuwe remblokken te monteren.

Conclusie:
Als ik het zo terug lees klinkt het allemaal erg negatief, misschien is dat ook wel zo, ik ben zelf niet snel tevreden en ik vind dat als je hem koopt (ik neem aan dat het gros van de Nederlanders een auto leaset) dat je dan wel waar voor je geld moet krijgen. Ik denk dat er veel betere opties op de markt zijn.

Kortom, een redelijk mooie auto om te zien en rijden

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.