BMW iX1 xDrive30 (2023)

autoreview

BMW iX1 xDrive30 (2023)

Signalement

UitvoeringiX1 xDrive30
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst10.500 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aflossing van de wacht

  • 8.000 km

Medio maart loste de iX1 mijn geliefde i3S af als daily driver. De i3S blijft wel als hobby/reserve/boodschappenwagen. Twee BEV, wat een luxe!
Ik was eigenlijk van plan om voor een Tesla M3 te gaan, maar wegens het ontbreken van een 5e deur viel die toch af. En alternatief Model Y was dan weer te groot/breed voor onze garage. Ik zag mijzelf niet in een SUV, maar het besef dat de i3 eigenlijk ook een crossover is deed mij toch uitkijken naar een kleine premium BEV-SUV, omdat dit type wagen voor mijn dagelijks gebruik het meest praktisch bleek.
In dat segment is er vrij veel keuze: EQA, Q4, XC40, UX, iX1, ...
Ik koos de iX1 omwille van zijn uiterlijk, prestaties, standaard AWD en vooral voor de bestuurderspost: uitstekende (sport)zetels en zitpositie, mooie materialen, met ruim zicht naar voor en het mooie brede gebogen scherm binnen handbereik. En ook omdat BMW toch wel mijn favoriete merk is.
Ik koos niet voor de M-sport versie omdat ik hem in Phytonic blauw wou, en dat kan je op de sport niet krijgen. Het werd dus de xLine, met sportstoelen, donkere hemelbekleding en 19" velgen. Verder premium pack (comforttoegang, LED koplampen, high beam etc.), verwarmde zetels, Harman-Kardon en driving assistant plus. Meer moet dat niet zijn.
De iX1 is een compacte SUV, maar wel bijna een halve meter langer dan mijn i3S, dat was toch even wennen. Hij rijdt veel softer dan de i3, heel comfortabel en behaaglijk. Het hogere gewicht voel je op drempels en in de bochten, maar door de standaard adaptieve M ophanging stuurt hij toch nog redelijk secuur en strak. En als je wil heel snel, zeker in de sportstand, waarin je de extra 40pk van de boost-mode permanent ter beschikking hebt. Die sportstand moet je jammer genoeg telkens je start opnieuw inschakelen. Hopelijk komt de iX1 gauw beschikbaar op Bimmercode, zodat ik de sportmodus net zoals in m'n i3 default kan instellen. Tot het zover is staat hij op sneltoets nr 1.
Bij aflevering koos ik direct voor one pedal driving, maar de verkoper raadde me aan adaptive drive in te stellen, en hij had gelijk. Dit werkt bijzonder goed, heel intuïtief, zeker in combinatie met de assisted drive. Ik rij nu dus steeds in de adaptive drive stand, en schakel one pedal drive in door hem in "B" te zetten met een rukje aan de drive-knop.
De iX1 heeft veel meer instelmogelijkheden dan de i3. De Apps op het brede gebogen scherm zijn talrijk en staan bij aflevering zonder veel logica door elkaar, maar na er een half uurtje doorheen te gaan en wat heen en weer schuiven krijg je een overzichtelijk geheel op jouw maat. En in het dagelijks verkeer gebruik je die Apps nauwelijks, dan volstaan de 8 sneltoetsen bovenaan in het scherm en de stuurknoppen. De navigatie is erg overzichtelijk, de klimaatregeling is steeds zichtbaar onderaan, en het brede, naar je toe gebogen scherm ligt mooi onder handbereik, zodat ik de draaiknop uit m'n i3S al na een dag helemaal niet meer miste.
Ik heb nu op anderhalve maand 8000 km gereden, met een gemiddeld verbruik van 20,5 kWh/100km. Redelijk voor de winter, en een normale chauffeur doet daar makkelijk nog 2 kWh vanaf, want ik heb een zware voet en doe voornamelijk snelweg. En eigenlijk is het 19,6 in dagelijks gebruik, want in die 8Kkm zit een snel gereden heen- en weerrit naar Oostenrijk met een gemiddeld verbruik van 23,3.
Naar Oostenrijk, jawel, 2 weken na aflevering ben ik er mee gaan skiën. Ik wou absoluut met de iX1, mijn vrouw was sceptisch, maar na afloop was ze helemaal om. We legden de 1006km heen en de 1006km terug, files niet meegerekend, allebei af in 11u15, het leek wel een 1000km challenge ? (Björn deed er overigens 10u50 over, maar die doet het 's nachts op lege wegen)
We lieten de auto de laadstops plannen, maar ik week af en toe wel af om enkel bij Ionity te laden aan 28 cts met BMW charging. Doordat de laadcurve al vanaf 40% begint in te zakken, deden we veel korte stops waarbij max tot 60-70% werd geladen. Dat bleek een heel aangenaam ritme, om de 200 km 15-20 minuten even de benen strekken en weer weg. Nog nooit zo relax (en goedkoop!) naar de bergen gereden.
Conclusie: de iX1 bevalt. Geen gooi- en smijtauto zoals de i3S, meer een GT, ruim, comfortabel en toch snel. I'm happy!

Update 10500 km

  • 10.500 km

Intussen de kaap van de 10K gerond, de iX1 bevalt nog steeds uitstekend.
Het verbruik bedraagt nu 19 kWh/100km, en als je de 2000 km van de vakantierit niet meerekent zelfs slechts 17,96 kWh/100km. Behoorlijk zonder meer gezien mijn snelle rijstijl, en het is nog niet eens zomer.
Ik laad standaard tot 90%, en dan heb ik in alle omstandigheden minstens 300km in voorraad.
Er is toch een minpuntje opgedoken: de opbergruimte in de middenconsole. Die wordt helemaal ingenomen door de smartphonehouder/lader en daaronder 2 bekerhouders, verder niks. Er is wel een vrij grote open ruimte onder de middenarmsteun, maar die is moeilijk bereikbaar, je moet je pols in allerlei rare bochten wringen om er iets uit te halen. Het bergvakje in de armsteun is dan weer piepklein en ondiep.
Je gooit dus vanalles in de bekerhouders, en dat is wat rommelig vind ik. Jammer, het doet wat afbreuk aan de fijne rijbeleving in de mooie bestuurderspost.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.