BMW iX1 eDrive20 (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | iX1 eDrive20 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Fijne auto, maar niet premium
- 3.500 km
Eind januari heb ik eindelijk de sleutels van mijnnieuwe leaseauto in ontvangst mogen nemen. Een BMW iX1, standaard van buiten, luxe van binnen. Leder Vernasca Mokka maakt het interieur net wat vriendelijker. Premium pack en comfort pack maken het voor mij af.
Hiervoor reed ik een 5008 redelijk vergelijkbaar uitgerust. Wel een maatje groter, maar toch leuk vergelijkingsmateriaal. Bij de proefrit vond ik de BMW een fijne auto, een stuk stiller en sneller dan de 5008. Steviger, maar niet oncomfortabel. Nu, na een anderhalve maand, is mijn beeld wat genuanceerder en veel meer pluspunten heb ik niet gevonden. Ik kan nu niet zeggen dat deze auto in totaliteit een beter pakket is dan de 5008. Bij de proefrit dacht ik dat nog wel.
Het rijden
Het rijdt echt wel een stukje steviger dan de Peugeot. Wat minder comfort, maar in mijn beleving wel een stabielere wegligging. In de praktijk gewoon fijn.
De stilte is echt een groot pluspunt van elektrisch rijden, naast het vermogen dat continu beschikbaar is. Even versnellen is zo gedaan. Echt heel prettig in de praktijk. En ook al is de auto bescheiden gemotoriseerd, ik heb echt niet meer nodig.
Het zitten
Stevig, maar wel met genoeg ondersteuning. Als ze net iets zachter zouden zijn, dan zouden ze perfect zijn. Ik denk dat een mix tussen de stoelen van de Peugeot (ik had de AGR stoelen) en de BMW de perfecte balans hebben tussen ondersteuning en comfort. De stoelen hebben een massagefunctie, maar die heb ik nog niet gebruikt (ik denk er gewoon niet aan).
Ruimte
Tja, achterin is het gewoon krap. Dat verschil is enorm met de Peugeot. Ook de kofferbak is echt een maatje kleiner, terwijl de auto maar zo’n 15 cm korter is. En als je de laadkabel in het vak onder de vloer doet, dan heb ik regelmatig dat er te veel spul op staat, zodat de kabel wat lastiger te bereiken is. Bij de garage stopte de verkoper de kabel in het linker zijvak (met het netje), maar die is daar net te klein voor. Ik ben er nog niet achter of en hoe je de bijrijdersstoel naar voren kunt klappen. Dat was echt super in de Peugeot, zo kreeg je een redelijk vlak en lang stuk bergruimte (voor als je naar de bouwmarkt gaat en hout haalt).
De bediening
Je merkt dat het systeem modern is. Het werkt snel en heeft handige functies, bijvoorbeeld om snelkoppelingen naar veelgebruikte functies te maken. Echt een fijn systeem. In anderhalve maand heeft het systeem 2 keer moeten rebooten tijdens het rijden, kan natuurlijk pech zijn, 2 keer per jaar vind ik acceptabel.
Wel zit het middenscherm net te ver van de bestuurdersstoel af. Ook al ben ik 1,83, ik zit best naar voren en rechtop, maar ik kan het systeem niet bedienen zonder een beetje naar voren te moeten buigen, met als gevolg dat je niet meer in de spiegels kunt kijken.
Het audiosysteem
Mijn grootste teleurstelling in deze auto. De auto heeft geen USB of AUX ingang (ook al staat dat bij autoweek in de specs). Je bent afhankelijk van radio, mobiel, of streaming diensten. En laat ik nu net veel muziek op een USB stick hebben staan die niet zo snel op streamingdiensten te vinden is. Vanuit mijn werk hebben we een Apple telefoon die vakkundig dichtgetimmerd is. Niet bruikbaar om muziek op te zetten en vanaf daar af te spelen (en de wijze waarop Apple muziek opslaat, past mij nu ook niet heel erg lekker). Privé heb ik wel Android telefoon, waar ik en de muziek op kan zetten en ik een redelijk geschikte player heb voor audio, maar je kunt maar een van beide telefoons verbinden en dat is tijdens werktijd de Apple telefoon. Enige wat je nog kunt doen is om de Android telefoon via bluetooth verbinden en op die manier audio afspelen, maar die functionaliteit is zo beperkt dat die handheld gebruik van de telefoon in de hand werk en dus (gezien de aanwezige veiligheidssystemen) eigenlijk helemaal als functionaliteit verwijderd zou moeten worden.
In het pack zit een Harman Kardon upgrade. Als dit een upgrade is, dan heb ik medelijden met de mensen die het standaardsysteem kiezen. Wat ik waardeer is het midden/ hoog dat ruimtelijk voor je gepresenteerd wordt. Het laag mist definitie en wordt snel zompig. En met de instellingen is dit niet veel beter in te regelen. Als ik het vergelijk met mijn hifi systeem in de woonkamer, dan heb ik het idee dat er hele delen van de muziek niet weergegeven worden. Bij het volume hoger dan 2/3e krijgt het systeem last van vervorming, maar dan staat de muziek best al hard, in de praktijk komt die niet boven 50% uit. Als met al leuk geluid, maar niet speciaal.
De veiligheidssystemen
Tja, het gepiep wat al afgaat als je nog niet wettelijk te hard rijdt (teller wijkt wat af), dat is irritant, maar vrij eenvoudig uit te zetten. Standaard handeling inmiddels.
Het lane departure systeem maakt in mijn beleving de auto eerder onveilig dan veilig, zelfs met de instelling dat die minder ingrijpt. Als je bochten neemt en dicht tegen de belijning rijdt (niet er tegenaan, of er overheen), dan wil het systeem al terugsturen en wordt het stuur rubberachtig. Je hebt dan geheel geen gevoel meer dat je weet wat de wielen doen en dat geeft een behoorlijk onveilig gevoel (niet fijn met veel regen, of in de winter). Het systeem is ook niet goed gekoppeld aan de richtingaanwijzers. Als je rustig invoegt en gelijktijdig richting aangeeft, dan nog wil het systeem nog wel eens onnodig ingrijpen. Ik heb er maar een snelkoppeling van gemaakt om het altijd uit te zetten, maar mega irritant dat dit systeem elke keer uitgezet moet worden.
Buitenspiegels.
Bij achteruitrijden kantelt alleen de spiegel aan de bijrijderskant naar beneden. Bij de Peugeot waren het beide spiegels en ik merk dat ik het prettiger vind als ook de bestuurdersspiegel naar beneden kantelt.
Kofferbakklep
De klep van de kofferbak is wel met de sleutel op afstand te openen, maar niet met de sleutel op afstand te sluiten. Dat is een functie die ik echt veel gebruikte en ook echt mis.
Verlichting
Super, wat een licht. Voor mij het grote pluspunt van deze auto dat ik na de proefrit opgemerkt heb. Echt een veel beter/ moderner lichtbeeld (op de 5008 had ik nog halogeenverlichting). En ik merk ook dat in het donker rijden hier minder vermoeiend door wordt.
Voorverwarming
Nog zo’n super optie. Wat heerlijk om in de winter in een auto te stappen die warm is en de ruiten zijn ontdooid. Ik wil niet meer zonder.
Interieurverlichting keuze kleuren
Je kunt hier de kleur van aanpassen, maar die verlichting is zo klein/ op de achtergrond dat je het in de praktijk niet eens opmerkt.
Rammeltjes
Wat ik storend vond in de Peugeot is dat de achtergordels rammelen tussen stoel en beplating. De BMW heeft dit euvel ook, hoewel het geluid iets meer gedempt is.
Materiaalgebruik
De middenarmsteun voelt als goedkoop en kwetsbaar plastic. Het mesh plastic op de deuren en bij de voorruit ziet er leuk uit, maar geeft geen kwaliteitsbeleving. Het materiaal van de deuren is besmettelijk, op de een of andere manier hecht verontreiniging er goed op. Ook op het leer hecht verontreiniging goed.
Het leer ziet er prachtig uit en zit er overal strak op. Jammer dat het verstelbare deel van de zitting van de bijrijdersstoel niet netjes aansluit (zit altijd een beetje scheef).
Laden
Daar moet ik echt aan wennen. Als de auto “vol” is dan heb ik nog niet eens de helft van de range als in de Peugeot. En als je weet dat ik bij een kwarttank al wilde tanken (omdat ik het fijn vind dat ik altijd de auto kan pakken en er een flinke afstand mee af kan leggen zonder na te denken), dan begrijp je dat elektrisch rijden op dat vlak niet mijn ding is (je kunt ook zeggen dat ik de verkeerde auto heb gekozen, maar een Enyac was 100 euro in de maand duurder en ik vond het maandbedrag zo wel hoog genoeg). In de winter, met temperaturen rond het vriespunt en met zo’n 100km/u max, dan kom je zo’n 350-360 km ver op een lading. Rijd je 130, dan blijft er 280 km van over. Een enkeltje ouders is 210 km, verplicht tussentijds laden. En dat laden moet je – bij een snellader – echt doen als de accu goed onder de 50% zit. Tot zo’n 40-45% tikt de lader (tot nu toe alleen in de winter/ koudere dagen geladen) het maximum aan. Tussen 45 en 55% valt die terug naar 100 kW en tussen de 55% en 85% gaat het naar 70-80 kW. Uiteraard met een voorgeconditioneerde accu. Heel in het begin heb ik eens ’s ochtends vroeg na een nachtje met vorst naar een snellader in de buurt gereden. Dan laadt die met max 20 kW en na een uur laden is dat hooguit 30 kW geworden, heeft dus geen zin. Ik heb inmiddels geleerd dat – ik kan niet thuis laden – dat bij weinig accu ik eerst even langs de snellader rijd en hem 10 min oplaadt, voordat ik de auto thuis neerzet.
Conclusie
Nu zul je misschien kunnen denken dat ik de auto afkraak. Dat is niet mijn bedoeling. Het is best een fijne auto, hij laat mij de radio weer ontdekken en ik ben overall best tevreden, het is geen verkeerde keuze geweest. Alleen, als ik de auto vergelijk met mijn vorige niet premium 5008, dan is of die 5008 ineens een premium product, of de BMW haalt niet het niveau dat je zou mogen verwachten.
retourtje Frankfurt
- 4.500 km
Vorige week op maandag heen en op dinsdag terug van een beurs in Duitsland (Frankfurt). Prima om de auto eens te ervaren bij een langere rit. 2 jaar geleden dezelfde rit gemaakt met de Peugeot.
Ik ben er nog niet uit of in Duitsland (waar het kan en mag) doorrijden nu slim is of niet. Aan de ene kant, de accu is eerder leeg, dus moet je eerder laden, aan de andere kant, je moet toch een keer eten en hoe leger de accu is, hoe sneller die laadt. En, ik ga na verloop van tijd vanzelf meerijden met het andere verkeer en ik merk echt niet dat ik dan ineens 150 rijd. Dat doet die echt wel goed.
Bij de diverse baustelle op aanraden van mijn collega ook eens de B-stand (one pedal driving) uitgeprobeerd. Daar begin ik in de file wel een beetje fan van te worden. Heerlijk dat die auto helemaal tot stilstand komt zonder te remmen en het afstand houden/ afremmen is goed te doseren. Wat ik grappig vind is het gevoel als je overschakelt van B naar D, de auto lijkt dan wat meer vermogen te hebben/ wat sterker te reageren op het gas.
Dinsdag om 16:00 vanuit Frankfurt weggereden en 21:30 thuis (+/- 400 km in totaal). Moest wel een stukje omrijden om mijn collega af te zetten bij zijn auto. Gelukkig het avondeten en een laadsessie waren prima te combineren. Met 99% accu weer weg na het eten. Vanaf een uur of 20:00 begon ik mijn rug wel te voelen (ook 6 uur op de beurs rondgelopen, dat doe ik mijn lichaam niet dagelijks aan). Vooral mijn onderrug. Ik heb mogelijk nog niet de optimale zitpositie gevonden. In de Peugeot best wel wat lange ritten gemaakt, maar daar nooit zo tegen aangelopen. Ik heb nog een paar jaar met deze auto, dus misschien dat ik daar een betrouwbaarder beeld van kan geven in de toekomst. Wel de massagestand een volledige sessie uitgeprobeerd (meerdere programma's, meerdere intensiteiten). Ben daar nog niet wild van geworden.
Verder grappig om in de app van BMW te zien dat de gemiddelde snelheid in Duitsland, ook met buiten de spits om wat doorrijden, op beide dagen lager was dan mijn reguliere woon-werkverkeer (regio Utrecht) tijdens de ochtend en avondspits.
wat meer ervaring
- 10.000 km
o, de eerste 10.000 kilomter zitten er op. Gaat ongemerkt best snel.
Na een tijdje merk ik dat een aantal punten uit mijn eerste ervaringen wel verbeterd zijn, maar er zijn ook een paar punten die toch tegenvallen.
Fijn dat iemand uitlegde hoe je de kofferbak met de sleutel dicht kunt doen. Het systeem van de Paugeot heeft mijn voorkeur, maar oke, het kan in ieder geval. Fijn. Ik merk wel dat ik deze implementatie minder vaak gebruik.
Bij de audio heb ik het ruimtelijke geluid uitgezet. Hoewel ik de ruimtelijkheid kan waarderen - het heeft echt wel wat - weegt die functie vor mij niet op tegen de kwaliteit van het geluid. Zonder die instelling is het geluid veel beter in balans en kan ik genieten van de muziek. Nu ik aan deze instelling gewend ben, ben ik zeker tevreden met het geluid.
Ik heb inmiddels ook de knop bij de armsteun gevonden waarmee je heel snel in het menu komt om de snelheidscontrole en rijbaancontrole uit kunt zetten.
Carplay, of de implementatie van BMW, ik kan dat niet beoordelen, is een systeem waar ik niet geheel blij van wordt. Sinds een paar dagen, zowel voor als na een update van het BMW systeem, werkt apple carplay niet meer goed. De navigatieapp is niet meer te starten vanuit carplay, het werkt alleen nog als ik op de telefoon eerst de navigatie aanzet. Niet fijn als je wegrijdt en dit vergeet, zal misschien na verloop van tijd een gewoonte worden, nu vind ik het nog irritant. En ook jammer, als ik switch van telefoon (android -> apple), dan vergeet de auto dat ik naar de radio luister en niet naar de audio uit de telefoon. En als carplay aanstaat, dan wil ik liever niet bellen via carplay, maar met de normale telefoonapp, maar dat werkt ook niet lekker. Zeker als ik zowel mijn werk als privetelefoon bij mij heb, en carplay staat aan, dan werkt de werktelefoon niet lekker. Grappig om te zien is dat de implementatie van tomtom amigo op een apple telefoon anders is dan op een android telefoon. Grootste verschil is dat bij de apple de routebegeleiding in het scherm recht voor je het wel goed doet, en bij android niet.
Wat opvalt is dat deze auto nieuw meer rammelt en kraakt dan de peugeot toen die nieuw was. De mesh afwerking op het dashboard resoneert als je over een slechte weg rijdt. Dat is echt een misser. Ook hoor je rijdens het rijden regelmatig kraakjes, of dat het materiaal is dat uitzet door de zon, of weer afkoelt, en of je dat nu hoort omdat de auto stiller is, ik weet het niet. Maar ik hoor het wel. Het lijkt vooral aan de bovenkant van alle deuren te zitten.
Het probleem van beslagen ruiten ook al staat de airco aan, daar ben ik inmiddels ook tegenaan gelopen. Nu zullen het maar weinig dagen per jaar zijn dat je de airco eigenlijk harder dan verwacht aan moet zetten, maar toch.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW iX1 xDrive30 M Sport Pro, NL auto, Frozen, pano, 19", H/K, HUD, memory, privacy, dealeroh
- 2023
- 34.414 km

BMW iX1 eDrive20 67 kWh 204pk | X-Line | Travel Pack | Innovation Pack | Adaptieve cruise controle | HiFi System Harman Kardon | Panoramadak | Head up Display
- 2024
- 4.278 km

BMW iX1 eDrive20 M-Sport Pakket Navi Pano Leder Camera Adaptive LED NL-Auto!
- 2023
- 32.251 km