BMW iX1 eDrive20 (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | iX1 eDrive20 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Mijn eerste EV
- 1.000 km
Na exact 4 jaar is het over en uit voor de Mercedes CLA (zie review voor ervaringen). Toen mijn vrouw de beschikking kreeg over een Peugeot e-208 en ik mezelf erop betrapte bijna liever in haar auto te rijden dan mijn eigen Mercedes wist ik dat de volgende auto een EV moest gaan worden. Het uitzoeken van een (lease) auto is altijd weer een feestje met een hoop uitzoekwerk, reviews lezen en proefritjes maken. De keuze is al vrij snel gevallen op de BMW iX1 met wederom een matte lak. Ik heb proef gereden met de Xline 30 en alhoewel deze behoorlijk meer vermogen heeft heb ik (nog) geen spijt van mijn keuze voor de eDrive 20. Natuurlijk heeft het te maken met de lagere aanschafwaarde, waardoor de optielijst uitgebreider werd voor het budget. De BMW is onze primaire gezinsauto en daarom zijn wat meer opties fijner voor het reisgemak. Eenmaal in de configurator is er lustig op los geklikt en had ik al snel mijn 'Droom EV' op beeld staan. Dit moest hem worden! Met een eigen laadpaal, 23 zonnepanelen én declareerbare stroomkosten voor het opladen van de auto werd de bestelling naar de leasemaatschappij verstuurd op 11 november 2023.
De dealer
Eind februari/begin maart kreeg ik van de leverende dealer Story in Den Bosch al het VIN nummer door, zodat ik de app alvast kon koppelen. Het contract van de Mercedes liep tot 3 april dus dat zou dat datum van inleveren worden. Het hele proces is perfect opgepakt door deze dealer. Ik heb de proefrit bij hen gedaan en daarom hen ook als voorkeursdealer opgegeven bij onze leasemaatschappij. Zij hebben voor mij kosteloos het iX1-logo eraf gehaald om een mooie strakke achterkant te krijgen. De aflevering was uitstekend geregeld. De BMW stond onder een doek klaar in de showroom en mijn twee kinderen mochten exact 4 jaar na dato nogmaals een (matte) auto onder een doek vandaan halen. Ook voor hen was het dus een leuke ervaring. De uitleg van de Product Genius is echt nodig. Wát een hoop apps en opties zitten er in BMW OS9! Ik was al heel wat gewend met het MBUX van Mercedes, maar dit slaat werkelijk alles. Hoeveel opties kan je in een auto proppen... Als IT'er vind ik dat stiekem wel interessant en leuk, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat het voor andere mensen overweldigend kan zijn.
De auto en het rijden
Natuurlijk zitten we samen nog in de wittebroodsweken, maar wat rijdt deze auto heerlijk! De 'maar 204pk' laten mij geen moment denken dat ik vermogen tekort heb al moet ik erbij vermelden dat ik geen behoefte heb aan stoplicht sprintjes. Ik ben meer het type relaxte rijder met vMax +10/20. Mede door het budget heb ik een keuze moeten maken tussen 19" velgen en een panoramadak of de 20" velgen. Zoals op de foto (meer volgen nog) is te zien heb ik gekozen voor de 20" velgen. Schoenen maken de man toch? Ja, het kost me range maar ze zijn oh zo mooi met de rode remklauwen... Het nieuwe OS9 ben ik inmiddels al aardig eigen en kent weinig geheimen meer. Natuurlijk mis je een fysieke knop om het scherm te kunnen bedienen en laat ik nu ook net een schurfthekel hebben aan vette vingers op je touchscreen. Mijn vrouw vroeg zich al terecht af hoe ik dit toch ging doen met die nieuwe auto... Heel simpel: Disskin (https://www.disskin.com/en/bmw-x1-ix1-ab-10-2022/). Kost wat, maar dan heb je een screenprotector met anti-fingerprint laag en matte afwerking wat perfect werkt! Geen enkele vingerafdruk blijft achter en je merkt niets aan de werking. Zeker een aanrader dus!
We gaan hopelijk nog veel meer kilometers op de BMW zetten en ik zal jullie weer meenemen in mijn ervaringen. Meer foto's zal ik maken en uploaden na de eerste keer wassen (voordeel van matte lak, dan hoeft dat niet zo vaak).
Edit: Extra foto's toegevoegd
5000km
- 5.000 km
Na 5000 km wordt het tijd om een eerste ervaring met de iX1 toe te voegen. De auto en ik zijn inmiddels aan elkaar gewend en ik zal puntsgewijs proberen de belangrijkste aspecten te behandelen zoals ik dat met mijn vorige auto ook heb gedaan.
Vermogen
Vanwege financiële redenen heb ik gekozen voor de iX1 eDrive20. Ik hecht meer waarde aan luxe en gemak dan aan vermogen. De 204pk laten je geen moment denken dat je tekort komt. Zeker wanneer je de Boost knop achter het stuur indrukt en het stroompedaal 'plankt' zit iedereen achter in zijn/haar stoel gedrukt. Je merkt een verschil in vermogen bij een elektrische auto gewoon niet zo erg als met een ICE en al zeker niet als je van een ICE af komt. Voor mij meer dan voldoende dus!
Rijgedrag
Het is jammer dat ik iedere dag de auto op 'Efficient' moet zetten, want dat is mijn standaard rijmodus. Heerlijk relaxed in de "B" stand cruise je over de wegen. Met 20" velgen en banden is het af en toe wel stuiterend. Dit had ik vooraf niet ingeschat dus daar moeten we mee leren leven. In de "B" stand kan je met one-pedal driving tot volledige stilstand komen zonder de rem daarbij aan te raken. Voor mij de meest ideale stand om te rijden.
Curved display met OS9
Vanuit de CLA was ik al een uitgerekt scherm gewend met een goed en responsief systeem. Dit is bij de BMW niet anders. OS9 werkt als een trein en er is veel... heel veel mogelijk. Net als bij mijn vorige systeem (MBUX) is het in het begin overweldigend, maar eenmaal alles ingesteld ook hier set and forget. Ik heb de normale cruise control als snelkoppeling geregistreerd, omdat ik dat persoonlijk fijner vind rijden dan de adaptive cc. Om vingerafdrukken te voorkomen heb ik de Disskin ani-fingerprint screenprotector erop zitten. Als je niet tegen vingerafdrukken kunt: Kopen!
Rijhulpsystemen
Ik heb van veel mensen gelezen dat ze bij het starten van de auto direct de lane assist uitzetten, omdat ze die vervelend vinden. Geloof me, als je van een Mercedes afkomt is dit een absolute verademing! Bij mij blijven alle rijhulpsystemen aan en ik vind ze erg subtiel. De enige ergernis is de snelheidsindicator, maar met 3 sec. de SET knop op het stuur ingedrukt te houden is deze uitgeschakeld.
Audio
Ik heb gekozen voor de Harman Kardon set, maar ik ben niet heel tevreden over het geluid. Je moet hem vrij hard zetten om een beetje vol geluid te krijgen. Dit is zonde van het geld geweest in mijn ogen. Bij het aansluiten van de USB stick uit de Mercedes bleek dat het systeem bijna alle thumbnails miste en deze heeft overschreven met de thumbnail van de eerste track. Irritant als het een andere artiest betreft natuurlijk. Dit heb ik opgelost door het programma MP3tag te downloaden en hier nieuwe covers toe te voegen en de metadata in te vullen.
Range en laden
April was de maand van alles uitproberen. Welke modus rijdt voor mij het fijnst en hoe kan ik zo efficiënt omspringen met de hoeveelheid batterij ik heb. De maand april is afgesloten met een gemiddelde van 18,7 kWh/100km. De maand mei was beduidend beter met 16,6 kWh/100km. Onlangs stond de range, bij 100% lading, op 447km. Een snellader heb ik nog niet hoeven te testen. Dat zal vast nog gaan voorkomen waarbij ik de laadcurve kan bekijken/testen.
Al met al goede eerste ervaringen met de iX1. Rijdt heerlijk en voldoet aan alle wensen en eisen.
10250km
- 10.250 km
Het is weer tijd voor een nieuwe update m.b.t. de iX1. De afgelopen 5000km zijn weer omgevlogen en we hebben weer meer aan elkaar kunnen wennen.
In deze 5000km zaten wat langere ritten én de eerste snellader ervaring. Voor onze zomervakantie hebben we gevlogen vanaf Brussel Airport. Dit is een rit van 1 uur en 45 minuten van huis naar de parkeerplaats. De rit is een verademing. Rust aan boord en zwevend over de weg. Op vakantie een keer de Remote Camera getest waarbij ik netjes een 3D view om de auto heen kreeg vanaf de parkeerplaats. Leuke gimmick om eens te testen. We hadden voor de vlucht een overnachting in een hotel vlakbij de luchthaven waar ik de auto kon laden dus die zat vol voor de terugweg.
Na deze vakantie mocht mijn dochter voor een paar dagen mee met een vriendinnetje op vakantie in Westerbork. Westerbork ligt hier 210km vandaan dus nu moesten we er aan gaan geloven dat er voor het eerst onderweg geladen moest worden. Ik had mijn MTC al aan de Fastned app gekoppeld dus dat kon ik direct uittesten. Ik had al gezien dat er een McDonalds in Hoogeveen zat en een Fastned langs de A28 (Panjerd) op 8 minuten rijden van de McDonalds. Van de nood een deugd maken dus en met het gezin langs de McDonalds voor avondeten (was 18:15) om vervolgens met het eten door te rijden naar de Fastned locatie. Het wijst allemaal zichzelf en na het ingeven van het nummer van de lader kreeg de iX1 zijn eerste grote hoeveelheid kWh binnen. In 25 minuten is er 39,46 kWh in de auto 'gepompt' en hadden we voldoende om onze weg naar huis te vervolgen. Met het eten en een plaspauze erbij hebben we hier amper op hoeven te wachten. De snelheid van laden was maximaal 126 kWh (accu niet voorverwarmd) en eindigde bij 68 kWh (79% vol). Terug was het inmiddels 19:00u dus mocht de CC op 130 km/h. Thuis mocht de iX1 dus direct weer aan de lader ;-).
Een paar weken geleden kreeg ik ineens 2 oranje waarschuwingslampjes in mijn display. Dit waren de Lane Departure Warning en Front Collision Warning. Naast deze meldingen viel het mij op dat de verlichting automatisch ingeschakeld was terwijl het overdag was en volop zon. De waarschuwingen verdwenen en kwamen weer te pas en te onpas terug. Ik besloot de auto door de wasstraat te rijden en prompt waren alle meldingen verdwenen! Ik wist nog steeds niet waarom deze meldingen na de wasstraat ineens verdewenen waren, maar was allang blij natuurlijk. Een paar dagen later kwamen de meldingen toch weer terug en bij thuiskomst heb ik eens goed naar de voorkant en voorruit van de auto gekeken. Bleek er precies bij de camera bovenaan de voorruit een klodder vogelpoep te zitten. Na het verwijderen hiervan waren alle meldingen weer verdwenen. De auto is dus blijkbaar erg gevoelig hiervoor, maar nu weet ik in ieder geval hoe het opgelost kan worden.
Verder nog steeds een zeer tevreden rijder en het elektrisch rijden zou ik nooit meer willen opgeven voor een ICE.
35000km
- 35.000 km
En zo ben je weer ~25000km verder. Deze 25000km zijn omgevlogen. Inmiddels rijden er behoorlijk wat iX1's op de Nederlandse weg, maar de samenstelling die ik heb zie ik gelukkig nog niet veel. Ondertussen ben ik van werkgever veranderd en was het voor mij een absolute eis dat de BMW mee zou verhuizen. Dit was gelukkig geen probleem en zo kan ik mijn 5-jarig contract gelukkig uitdienen met deze heerlijke auto. Ja, de auto rijdt nog steeds heerlijk en ik kan niet anders dan zeer tevreden zijn over de rijkwaliteit. Is alles dan helemaal super? Nee. Ik stoor me geregeld aan het 'blikkerige' geluid als je de deur dicht gooit. Voor een auto van ~64K had dat beter gekund. Het lijkt er ook op dat na iedere remote software update de Auto-Hold uitgeschakeld wordt. Waarom? Deze zet ik dan ook direct weer aan, omdat ik dat een hele fijne functie vind. Over en paar weken staat de eerste lange Europese trip gepland: F1 in Oostenrijk. Ik ben heel benieuwd met hoeveel laadbeurten we in Spielberg gaan aankomen en hoe de reis bevalt. Voorheen altijd op benzine naartoe gereden dus nu een compleet andere mindset en ervaring. Keep you posted!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW iX1 xDrive30 Launch Edition 67 kWh / Panoramadak / 360 Camera / Elektrische Achterklep / Stoelverwarming / LED P4
- 2023
- 19.053 km

BMW iX1 XDrive30 Launch Edition 67 kWh / M-Sport / Leder /
- 2023
- 12.267 km

BMW iX1 xDrive30 (67 kWh) M-SPORT ** LED, BRUIN LEDER, PANORAMA, TREKH, ACC, H&K SOUND, 20-inch LMV ** 26k onder NP - EX BMW-AG ** ** INFORMEER OOK NAAR ONZE AANTREKKELIJKE FINANCIAL-LEASE TARIEVEN **
- 2023
- 29.998 km