BMW iX1 eDrive20 (2023) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | iX1 eDrive20 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Eerste maanden
- 3.857 km
Eind oktober 2023 een nieuwe elektrische auto gekocht. Wilde geen Koreaan of Chinees, ook geen Tesla. Ik kwam uiteindelijk bij de Duitse merken uit. Audi was wat prijzig en bleef Mercedes EQA en BMW iX1 over. Uiteindelijk de iX1 vanwege de ruimte en goede aanbieding. Was de bedoeling dat ik de Fiat 500e zou inruilen, maar de inruil viel tegen en heb ik die gehouden. De Audi A4 uit 2010 maar weg gedaan.
De iX1 met M pakket, Harman Kardon, Actieve stoelen en voor zekerheid trekhaak om (race)fietsen mee te kunnen nemen. Achteraf bleek dat de led verlichting achter maar deels werkte. Geheel verlichte achterlichten bleek een optie te zijn. Wat ook een ander iX1 rijder schreef, het wordt dan wel heel duur.
Update 2 maart. Auto vanaf 23 december in bezit.
Hij rijdt wel lekker, was wel wennen in begin. Het is wel een grote (hoge) auto t.o.v. de A4 Avant. (of Fiat500e :-))
Als je de tijd neemt op de snelweg, rijdt de auto redelijk zuinig. Met een bereik van 300 km in de winter is het goed te doen. Ben benieuwd hoe het in de zomer gaat.
Wel een min puntje voor deze review, toen bij de vorst in januari bleef een keer de handrem een beetje hangen. Hoorde behoorlijk gepiep om 06.00 sochtends. Gelukkig na paar km wel weg en niet meer teruggekomen.
Tot op heden nog zorgeloze km's.
Nog even over comfort. Vanwege de hoogte rijdt deze niet zo strak als de Audi A4 Avant, maar dat vind ik geen issue. Doe stoelen zitten goed, maar had bij een M pakket wel meer zijdelingse steun verwacht. Iets minder sportief dan gehoopt.
Qua ruimte achter vind ik die best OK. Je kan achterin goed zitten, voldoende ruimte met mijn 1.88. We nadeel als je achterin zit is als je over hobbels gaat voel je dat voor amper maar des te heftiger achter. Dat had wel anders gemogen. Bij Audi A4 was dat wel beter. Maar misschien wel te wijten aan de hoogte van de auto.
Al met al tevreden over de auto, met de kennis van vandaag denk ik dat ik er zeker zo'n 4 a 5 jaar plezier van ga hebben. Hopelijk kan ik dat over een half jaar nog steeds zeggen.
Verbruik na 8000 km
- 8.000 km
Ik las een stukje over verbruik ix1 30. Hierbij mijn verbruik van de ix1 20.
Van januari tm maart op winterbanden 235R19.
Ben redelijk rustige rijder en zet m vaak op efficiency.
Verbruik januari was 18, februari was 17,3 en maart 16,8.
Nu in april met zomerbanden 225R18 een verbruik van 16.
Ik rij redelijk gemengd zowel snelweg als binnendoor.
Afgelopen weekend naar Friesland en gaf 475km aan en na 220km had ik er nog 150km over. Vaak tussen 105-110 gereden. Wel tegenwind windkracht 4. Met hoge auto merk je dat wel.
En toch nog even geprobeerd om te kijken of die echt bij 170 de begrenzing er op gooit wat ook het geval was 😊
Al met al een tevreden BMW rijder.
Qua rij eigenschappen ben ik zeer tevreden. Heerlijk stille auto, echt relaxed rijden en uitgerust aankomen. Geen piepjes of kraakjes.
Ik maakte de vorige opmerking over stoelen, maar die zitten goed, alleen met mijn wielerpostuur heb ik soms wat minder zijdelingse steun in rug, maar is niet hinderlijk.
Eerste 8000 km is goed bevallen nu nog benieuwd hoe verbruik in de zomer gaat worden.
25000km erop zitten
- 25.000 km
De auto is nu bijna een jaar en 25000 kilometer verder.
Als eerste hij bevalt nog goed. Niet alleen qua rijeigenschappen, maar ook qua verbruik.
Zoals eerder gemeld, merk je wel het verschil van een hoge of lage auto, vooral als je wat harder door bocht gaat. Dat wel beetje afgeleerd. Hoge zit bevalt wel prima.
Qua verbruik geeft de app nog steeds aan dat ik zuiniger ben dan de gemiddelde iX20 rijder. Dat was vaak 14 a 15 kw per 100km. Dat zorgde ervoor dat ik makkelijk 300 kilometer kan rijden op snelweg. Voor NL is dat voldoende.
Voor een BMW vallen toch paar zaken tegen. Enerzijds integratie met app. Hij houdt mooi de ritten bij, maar soms is 'ie connectie kwijt en mis ik een maand aan ritten. Dat is wel vervelend.
Daarnaast valt de ventilatie tegen. Vooral bij vochtig weer heeft auto moeite om snel alle ramen binnen schoon te krijgen. In alle voorgaande auto's was dat geen issue. Had daar meer van verwacht van BMW.
Nog geen onderhoud gehad, dus dat gaat goed. Net weer winterbanden eronder en kijken hoe dat weer gaat.
Kortom, tevreden tot nu toe.
Alleen nog niet zo dat ik automatisch voor een volgende BMW ga. Hangt ook weer af wat voor modellen andere merken hebben.
Elektrisch rijden heel fijn, maar ook daar nog geen uitgemaakte zaak voor de toekomst. Wellicht toch naar hybride. Maar dat ook afhankelijk van toekomstige ontwikkelingen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.