BMW iX1 eDrive20 (2023)

autoreview

BMW iX1 eDrive20 (2023)

Signalement

UitvoeringiX1 eDrive20
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst48.998 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Introductie & eerste ervaringen

  • 3.566 km

Het was ergens in november 2022, ik had overeenstemming bereikt voor een nieuwe baan! Als onderdeel van de arbeidsovereenkomst was ook een leaseauto opgenomen. Hier zat echter wel een addertje onder het gras, ik moest het namelijk eerst met een mobiliteitsbudget doen. Binnen 6 maanden zou ik vervolgens in een leaseauto rijden.

Die 6 maanden werden uiteindelijk bijna 12 maanden, inclusief 2 maanden levertijd van de bestelde iX1.

Ja een iX1 en waarom? Nou dat leg ik graag even uit.

In de basis krijg ik vanuit mijn werkgever de volgende keuzes:

Merk: BMW!

Type:
1 Serie  Te klein met 2 opgroeiende kinderen
2 Serie Active Tourer  Handig met 2 opgroeiende kinderen, maar ik vind hem niet mooi ☹

Aanvullend heb ik de mogelijkheid om een grotere / duurdere auto als leaseauto te kiezen. Hierbij geldt wel, zodra maximale budget overschreden wordt, betaal ik een eigen bijdrage, en die mag niet hoger uitvallen dan een gespecificeerd bedrag. Dit resulteerde wel in twee aanvullende keuzes:

Merk: Nog steeds BMW!

Type:
3 Serie  Mooie auto en prima met 2 opgroeiende kinderen, maar te duur!
(i)X1  Leuke auto zonder dat het een favoriet is van mij (doe mij maar een sportieve auto i.p.v. SUV achtig), maar wel zeer geschikt als gezinsauto en bovendien als elektrische auto fiscaal ook nog wat aantrekkelijker.
De keuze werd zodoende dus de iX1 en wel de vanaf november beschikbare 20e met ruim 200 pk en de aandrijving op de voorwielen. Nu na de eerste kilometers (waarover later meer) voldoende vermogen voor in ins land.

De samenstelling heb ik bescheiden gehouden. Buiten de standaard uitrusting heb ik besteld:

 Black Sapphire Metallic
 M-Sport Pakket
 Interieurlijsten hoogglans zwart
 Hoogglans shadow line
 Harman Kardon HiFi system
 Privacy glas vanaf de B-stijl

Zodoende is dit de gehele optie- uitrustingslijst:

01LX BMW LM-velg dubbele spaak 838M
02VB Bandenspanningsweergave
02VF Adaptief M-onderstel
0320 Ontfall, type-aanduiding
0337 M Sportpakket
0420 Verduisterde ruiten
0428 Gevarendriehoek en verbandspakket
0478 Kinderstoeltjebevestiging
0481 Sportstoel
04AT Interieurstrips hoogglanzend zwart
04NW LUXURY DASHBOARD
04T2 LADEKABEL PROFESSIONAL (MODE 3)
04U9 Akoestische voetgangersbescherming
0548 Kilometersnelheidsmeter
05AV Active Guard
05DM Parkeerhulpsysteem
0654 DAB-ontvangermodule
0674 Hifi-systeem Harman Kardon
06AE Teleservices
06AF Wettelijke noodoproep
06AK Connected Drive Services
0710 M leerstuurwiel
0760 Hoogglans Shadow line
0775 Dakhemel antraciet
07M9 Individual hoogglans Shadow-Line
0868 Taal Nederlands
0886 Boorddocumentatie Nederlands
08TF Actieve voetgangersbescherming
09T1 M SPORT EXTERIEURUMFAENGE
09T2 M SPORT interieuromvangen

Is deze uitrusting perfect? Nee. Is het voldoende? Nee, eigenlijk ook niet. Echter, hoe meer vinkjes aangezet worden, hoe meer ik moet betalen (zowel boven budget als bijtelling). En daar pas ik voor.

Het rijden:

Ondertussen zijn we een maand verder en is de kilometerstand van 0 opgelopen naar 3.566 km. Die eerste 3.566 km zijn goed verlopen. Zoals alle elektrische auto’s zeer comfortabel en stil. Echter, gedurende deze eerste kilometers heb ik kwa besturing en systemen wel heel erg moeten wennen. Als eerste mis ik de iDrive knop ontzettend. Ondanks het feit dat een iDrive knop i.c.m. het nieuwe operating system waarschijnlijk niet ideaal werkt, erger ik me aan het feit dat ik elke dag m’n eigen vingers op het scherm zie en schoon moet maken. Daarnaast leid het ook meer af en dat kan gevaarlijk zijn. Het zal allemaal wel wennen zijn, maar ik ben er zeker geen fan van.
Verder ben ik ook niet heel erg te spreken over de Apple CarPlay functie die eigenlijk elke rit wel wegvalt en vervolgens handmatig opnieuw verbonden moet worden. Helaas een nadeel van het feit dat een OEM systeem moet gaan samenwerken met een derde partij (Apple in dit geval). Is vaak geen recept voor succes. Maar goed, we doen het er maar mee en kunnen altijd nog uitwijken naar bluetooth audio.
Tot slot mis ik, als traditioneel autoliefhebber toch echt de emotie. Hoe comfortabel een EV ook rijdt, het bezorgt me absoluut geen glimlach of meer. Dus, ik ben blij dat de F31 nog onder ons is. Daarnaast ga ik langzaam ook nog op zoek naar een “hobby auto” waarmee ik af en toe lekker op het circuit kan rijden en/of af en toe wat driftsessies kan bijwonen. Voor mij is dat het ultieme rijplezier.
Naast deze irritatiepunten en het gemis van aanvullende opties (niet zeuren, heb ik zelf bewust voor gekozen), die ik in mijn F31 wel heb en ontzettend weet te waarderen is het echt een fijne auto!
Over het verbruik kan ik nog niet zo veel zeggen. De eerste kilometers heb ik me vooral gericht op het leren kennen van de auto. Hierdoor liggen de verbruikscijfers ver uiteen (van 28kWh tot 14,1kWh). De aankomende periode zal ik dit beter in de gaten houden en hier later ook verslag van doen.

Het laden:

Ik vindt toch dat je met een BEV beperkt bent, ondanks dat ik tot nu toe altijd overal heb kunnen laden waar dat nodig was. In je achterhoofd zit je met langere afstanden toch anders in de auto. Je kan gevoelsmatig niet zomaar instappen en rijden, want als de range te beperkt is, dan moet je (snel)laden. En dat snelladen kan niet zomaar, want de auto moet zich erop voorbereiden, anders is het echt geen snelladen meer. Wat mij betreft een grote beperking, maar met de juiste mindset is het te doen. Het is zeg ik dan, het nieuwe rijden.

Voor nu stop ik, maar zoals benoemd, ik hou de komende periode met name het verbruik en natuurlijk ook overige bijzonderheden bij en kom t.z.t. met een update!

Ps; ik heb alles op 3 sterren gezet, kan er nog niet heel goed over oordelen :-) Komt later
Pss; Het lijkt dat ik "negatief" ben, maar ik ben zeker ook heel blij met deze auto ga er ook zeker van genieten. Het is alleen echt nog even wennen allemaal :-)

Eerste verbruiksinzichten en verdere ervaringen

  • 7.054 km

We zijn weer ruim een maand verder. Inmiddels heb ik ook wat meer gekeken naar het gemiddelde verbruik van de iX1, in dit geval de focus op de maand februari.

Goed om te benoemen dat ik zelf over het algemeen een rijder volgens de regels ben. Dat betekent, ik hou me aan de maximaal toegestane snelheden met een marge van ongeveer 10 km/u daarboven. Concreet betekent dit dat ik binnen de bebouwde kom tussen de 50 en 60 km/u rij, buiten de bebouwde kom tussen de 80 en 90 km/u rij en op de snelwegen tussen de 100 en 110 km/u rij. Op de tijdstippen waar 130 km/u is toegestaan rij ik die snelheid ook, waarbij op te merken is, dat ik vrij weinig op die tijdstippen op de snelwegen rij. Daarom is het merendeel dus tot maximaal 100 km/u. Verder ben ik ook een vloeiende rijder, dat wil zeggen, ik trek niet als een malle op en ik anticipeer heel erg waarbij ik nagenoeg mijn rem niet gebruik, maar mezelf lekker one pedal driving heb aangeleerd. Hiervoor gebruik ik dan ook de “drive stand B” en niet de “drive stand D” die voor dynamisch staat, waarbij de auto bepaalt of er op de elektromotoren afgeremd wordt, of dat de auto gaat rollen.
Daarnaast rij ik altijd in de “normale” stand, dus ik kies voor een stukje comfort als het gaat om klimatiseren en beschikbaarheid van vermogen. Alternatief zou ik op de “Efficiënt modus” kunnen rijden, waarbij onder anderen het vermogen wordt beperkt en de klimatiseren wordt aangepast. 90% van de ritten rij ik alleen, dat toch ook invloed heeft op het verbruik. Met 4 man in de auto en een kofferbak vol voor een weekendje weg, mag je gerust 1 tot 2 kWh/100 km extra rekenen.
Dit rijgedrag heeft er in de maand februari voor gezorgd dat ik over een afstand van 2702 Km een gemiddeld verbruik heb gehad van 17,2 kWh. Let wel, dit is het verbruik zonder laadverlies mee te rekenen. Al met al, voor een auto die geen lage cw-waarde heeft een prima verbruik.
Als ik dan even inzoom op de “minst zuinigste” en de “zuinigste” rit, dan hebben we het over:

1. Rit met gezin (vrouw en 2 kinderen) van 280 km, met een stevige wind en een temperatuur van ongeveer 8 graden en een snelheid van 100 – 110 km/u was het gemiddelde verbruik: 20,3 kW/h/100 km.

2. Rit alleen van 114 km, met prima weer en een temperatuur van ongeveer 10 graden en een snelheid van maximaal 110 km/u was het gemiddelde verbruik: 14,5 kW/h/100km.

Hiermee zit ik heden bij 80% lading op een range van +/- 330 - 350 km. Dat zal, narmate het warmer wordt, zeker oplopen naar +/- 400 km is mijn verwachting, maar dan wel op basis van "alleen in de auto rijden" en snelheden tot maximaal 110 km/h. Hierover de komende maanden meer.

Daarnaast kan ik melden dat als ik toch een heel stuk 130 km/u rij, het verbruik, zoals verwacht behoorlijk stijgt. Een exact beeld heb ik nog niet, maar ga uit van een verbruik van 22 – 24 kWh. Dan wordt het met de range i.c.m. vakantieritten echt wel een dingetje (voor mij), want kijkend naar een laadstatus van 10 – 80%, zit je na zo’n 200 tot maximaal 250 km echt weer aan je volgende laadbeurt. Met name dit stuk van elektrisch rijden i.c.m. vakantieritjes naar bijvoorbeeld Italië, zijn voor mij echt een NO GO! Ik zie het gewoon niet zitten om met de iX1 naar Italië af te reizen waarbij ik iedere 200 km een half uur aan de lader moet. Daarnaast maak ik me dan ook nog zorgen over de beschikbaarheid van de laadpalen, zeker in Italië. Zo had ik daar zelfs binnen Nederland last van, want ik had een snellader nodig, eenmaal bij de snellader aangekomen, die volgens het navigatiesysteem van BMW, maar ook de verschillende App’s beschikbaarheid zou moeten zijn, bleken bij aankomst alle laadpalen bezet (#%$*&#$%#). In dit specifieke geval ben ik maar doorgereden naar de volgende waar ik wel kon laden. Op vakantie heb ik hier echt geen zin in en ook helemaal geen geduld voor. Gelukkig hebben wij nog een hele fijne 320i Touring, die wij gewoon pakken deze zomer. Ik weet dat er veel ervaren EV rijders zijn die dergelijke ritten wel met hun EV doen en hier positieve ervaringen mee hebben, maar bij mij is het met name een kwestie van willen. Wil ik elke 200 km aan de lader hangen of rij ik liever met mijn 320i met een volle tank weg waarbij ik veel meer range tot mijn beschikking heb en bijvoorbeeld de eerste tank in een keer leeg kan rijden waarmee we al een behoorlijk deel van de rit achter de kiezen hebben, alvorens we lekker gaan ontbijten en daarna weer doorgaan naar de tussenbestemming. Reizen op die manier bevalt ons namelijk heel goed 😊.

Naast het verbruik heb ik de auto ondertussen ook weer een stuk beter leren kennen. Ook met dank aan mijn zoon van 10, die altijd druk bezig is met het touchscreen en mij zo bijvoorbeeld uit kon leggen hoe ik mijn opgeslagen favorieten eenvoudig kon vinden en selecteren. In de beginfase had ik een aantal favorieten opgeslagen, denk hierbij aan; bestemming naar huis, bestemming naar werk of link naar mijn telefooncontacten. Na het opslaan van de favorieten echter, wist ik niet hoe ik die lijst kon oproepen. Uiteindelijk heel eenvoudig, door van boven naar beneden te swipen. Je moet het maar weten.
Een ander dingetje waar ik best wel over te spreken ben is de spraaksturing van het systeem. Hiermee hoef ik veel minder het touchscreen te bedienen en hiermee veel minder vingerafdrukken heb schoon te maken. Fijn 😊. Er zit echter wel een maar, ik zal dat even toelichten;
Er zijn twee manieren om de spraakbediening te activeren; 1 via het knopje op het stuur en 2; door “Hallo BMW” te roepen (moet wel afzonderlijk geactiveerd worden). Die eerste optie, knopje op het stuur indrukken, werkt goed. Die tweede optie, werkt eigenlijk ook goed. Nadeel daarvan is (in ieder geval bij mij) dat als ik lekker aan het meezingen ben, de vriendelijke dame er met regelmaat doorheen begint te praten en aangeeft, mij niet te hebben verstaan, of ik het opnieuw wil inspreken. Dat is een keer leuk, maar aangezien ik nog al vaak fanatiek mee zing, wordt het meer regelmaat dan uitzondering en wordt ik vaak ongewenst gestoord. Dus, die Hallo BMW functie heb ik maar uitgezet. Wellicht niet voor iedereen van toepassing, maar mocht je zelf ook een auto zanger zijn, dan zou ik deze functie niet activeren.

Minder te spreken ben ik over de stabiliteit van Apple CarPlay. Toch minimaal 1 keer per week, valt Apple CarPlay onderweg uit. Dat is vaak net op het moment dat ik aanwijzingen moet krijgen vanuit GoogleMaps, heel vervelend. Misschien toch maar weer de ouderwetse kaart meenemen?
Daarnaast neemt de auto ook vaak een beslissing voor mij of verandert een eerder door mij gemaakte keuze. Dat zit zo; Ik stap ’s ochtends in mijn auto en denk, nu ga ik radio (DAB) luisteren en geen Spotify. Ik zet de radio aan en die begint te spelen. Na een minuut ongeveer, verschijnt er een melding in het display: Apple CarPlay verbonden met daarnaast de mogelijkheid om te bevestigen dat ik Apple CarPlay wil gebruiken. Nou dat bevestigen is niet nodig, want het systeem bepaalt dat ik overschakel naar Apple CarPlay en hiermee dus ook de radio deactiveert. Vind ik niet fijn. Als gevolg hiervan druk ik op het stuurwiel het muziek knopje waarmee ik weer terug kan naar radio, maar die werkt vaak niet, het systeem weigert dan. Ook dat vind ik niet fijn. Met name omdat dit juist de onderdelen zijn die het meest gebruikt worden. Wat mij betreft zijn deze zaken echt minpunten voor nu, dus hopelijk wordt dat geheel stabieler met de eerstkomende OTA’s.
Als Apple CarPlay wel stabiel functioneert, is het overigens wel een fijne functie om te hebben. Hiermee kan ik eenvoudig gebruik maken van voor mij belangrijke App’s, zoals; Spotify ,Google Maps, Whatsapp (voor laten lezen en antwoorden door te dicteren), etc.
Mocht Apple CarPlay blijvend uitvallen, dan stap ik weer over op de klassieke telefoonhouder waarmee ik zal navigeren en heb ik, ter voorbereiding van het niet meer gebruiken van Apple CarPlay ook alvast de Spotify App geinstalleerd. Hiermee heb ik Spotify binnen de BMW systemen, los van Apple CarPlay. Die werkt tot nu toe perfect!

Verder zijn er geen bijzonderheden. Ik merk, nu ik de auto beter heb leren kennen, dat ik mijn weg voor de dagelijkse bedieningen goed heb gevonden en ik meer en meer op de automatische pilot rij en bedien. Dat is fijn. Het laden (technisch gezien) gaat ook echt heel goed, waarbij ik alleen gebruik maak van openbare laadpalen. Ik heb me aangeleerd om de auto, als het mogelijk is, altijd aan de lader te hangen. Dus als ik bij een klant ben en er is een laadpaal vrij, dan hang ik hem eraan en laad ik de auto weer tot 80% vol. Kom ik thuis, direct aan de laadpaal, waardoor de auto doorgaans binnen 3 uur weer op 80% is en ik de auto ook weer kan ontkoppelen voordat ik naar bed ga en hiermee de laadpaal ook weer voor andere EV of PHEV rijders beschikbaar stel. Het voordeel hiervan is, dat je binnen NL altijd voldoende rijbereik hebt en dus nooit of bijna nooit aan een snellader hoeft.

Een eerste voorzichtige “persoonlijke” conclusie over “elektrisch” rijden is: Elektrisch rijden voldoet niet aan al mijn verwachtingen/noodzaak. Dat heeft meerdere redenen, te benomen:

1. Sterk fluctuerende range (temperatuur, belading, belasting, etc. afhankelijk).
2. Zorg over beschikbare laadpalen op verre reis (in NL veel EV’s en snelladers, toch al tegen hordes aangelopen, in het buitenland minder EV’s en ook minder snelladers, maar wat als al die EV’s uit andere landen tegelijk met vakantie gaan?)
3. Gedrag van onze medemens die ook een EV en/of PHEV rijdt. En hiermee bedoel ik met name de publieke laadpallen die regelmatig onnodig lang bezet gehouden worden. De mens ga en wil ik niet veranderen, maar irriteren doe ik me er wel aan.
4. Passagiers krijgen in een EV toch sneller last van misselijkheid. Dit wordt met name door het “one padel driving” veroorzaakt, waarbij het accelereren en decelereren een “elastiek” gevoel met zich meebrengt. Je wordt als passagier onprettig vervoerd.

Elektrisch rijden heeft uiteraard ook voordelen, zo is het zeer soepel en krachtig. Je kan gebruik maken van pre-conditioneren (verwarmen of koelen) en het is voor nu, zakelijk nog voordeliger dan alle andere aandrijfsoorten. Dat laatste is met name de reden waarom ik elektrisch rij en geeft mij de mogelijkheid om straks, als eind 2026 mijn leasecontract afloopt, een persoonlijk wel overwogen nieuwe keuze te kunnen maken. En ik weet al bijna zeker wat die keuze gaat worden, maar die laat ik toch nog even in het midden, want ik ben ook heel erg benieuwd naar de "Neue Klasse" van BMW :-). Anderzijds zou het ook zo maar eens kunnen, dat ik tegen mijn werkgever zeg, ik ga niet meer bijtellen, stel mij maar een instapper ter beschikking en ik commiteer me aan de rittenregistratie. We zullen zien.

Dit was het voor nu. We hobbelen lekker door en ik meld met over een tijdje weer om in ieder geval het verbruik blijvend te delen en uiteraard als er bijzonderheden zijn of als ik wat leuks (of misschien wat minder leuks) te melden heb.

PANNE

  • 9.662 km

Eigenlijk wilde ik over een paar dagen een update geven over het gemiddeld stroomverbruik van de maand maart.

Echter, vandaag ben ik geconfronteerd met een weigerende BMW iX1.

Ik dacht een goede zet te maken door de BMW even van binnen schoon te maken, dus stofzuiger erbij en zuigen maar. Tijdens het stofzuigen merkte ik al op dat de BMW aan het mopperen was. In mijn ooghoek zag ik onder anderen de volgende meldingen voorbij komen:

- Let op motorkap open
- Voorzichtig doorrijden - Rijstabilisering
- Autosleutel bij stuurkolom houden

Ik dacht, het zal wel, ik maak hem eerst even schoon en dan check ik even wat er aan de hand is.
Na het stofzuigen maar even een kijkje genomen...... O jee.... it's serious :-( Hij doet het niet meer. Niet starten, niet op of van slot, wel infotainment display aan met allemaal meldingen over rijstabilisering en zo voorts. Da's niet goed.

Dus, de BMW pechcentrale maar gebeld en probleem uitgelegd. Die stuurden de ANWB erop af welke na een dik uur ter plaatse was. Uiteraard kon ook de ANWB het probleem niet oplossen, waardoor de volgende schakel werd ingeschakeld, de berger.
Weer een klein uur verder arriveerde de berger en die heeft de BMW meegenomen naar de dealer.
Helaas ook niet zonder slag of stoot, want hij schaafde met een eizeren stang de dorpel rechtsvoor. Dus ook nog schade aan de auto :-(.

Al met al niet best en nu zit ik ook nog eens zonder (zakelijke) auto. Er is een vervangende auto toegezegd, maar die heb ik nog niet gezien en ik heb ook nog niet vernomen wanneer deze dan gaat arriveren :-( Dat is de volgende stap waar ik dan maar achteraan ga.

Ja, het is vers, maar ik moest even mijn teleurstelling wegtypen.

Persoonlijk vind ik dit wel heel erg teleurstellend. Ik ben al niet zo'n fan van nieuwe auto's en hun kwetsbare technieken, dit wordt hiermee duidelijk bevestigt. Doe mij maar een mooie Youngtimer BMW of Lexus, daar kan ik op vertrouwen en bovendien zelf goed onderhouden en daarmee eventuele pechgevallen voorkomen, door preventief zwakke punten vroegtijdig aan te pakken. Da's nog eens duurzaam ook :-)

Wordt vervolgd.

UPDATE (27-3-2024):

Een dag later werd ik gebeld door de dealer. De auto staat klaar en ook is de beschadiging, veroorzaakt door de berger hersteld! 😳
Wow, dacht ik, dat hebben ze snel en goed geregeld.
Ik ben dus gelijk naar de dealer gereden om de iX1 op te halen.
Reden van stilvallen had te maken met een software-bug binnen het hoogvolt systeem. Snelle fix, maar had nog mooier geweest als dit met bijvoorbeeld een “over the air” update voorkomen had kunnen worden. Helaas bleek de software nog te vers en dus nog niet gevalideerd voor een over the air update.

Anderzijds, wel een dikke pluim voor de dealer, die mijn auto tussen alle drukte door toch snel heeft aangepakt.

Betrouwbaarheid laat ik even op 1 ster. Ik ben toch teleurgesteld dat ik ben stilgevallen. Nu maar werken aan het terugwinnen van het vertrouwen.

Over een paar dagen kom ik met een update over het gemiddelde verbruik van de maand maart en misschien met nog iets anders.

Verbruik maart 2024 & afronden kennismaking

  • 10.956 km

Zo, we hebben de 10.000 km ondertussen gepasseerd en de maand maart is achter de rug. Daarom tijd om jullie weer wat inzicht te geven in het verbruik van de iX1 eDrive 20. Allereerst de cijfers:

Gemiddeld verbruik maart 2024 / 3473 km: 16,4 kWh per 100 km.
Maar let op, hierin zitten ook een aantal "experimentele ritjes" en alle verbruikscijfers die ik opnoem zijn exclusief laadverliezen!

Het hoogste verbruik was: 21,4 kWh per 100 km over een rit van 237 km met 2 kinderen aan boord. Het was slecht weer (veel wind & fris) en ik heb stevig doorgereden (120 - 130 km/h waar mogelijk)
Het laagste verbruik was: 13,5 kWh per 100 km over een rit van 246 km, alleen aan boord en in een "experiment" (later meer hierover).

Het is dus mogelijk om redelijk zuinig met een iX1 te rijden, maar het kan ook behoorlijk dorstig zijn. Dat laatste met name als de auto voller beladen is en alle comfort geactiveerd is en het tempo op de snelweg wat hoger ligt.
Dat zuinig rijden is voor de rest van de tijd dat ik met deze auto ga rijden ook wel verleden tijd. Het was onderdeel van de kennismaking met de iX1 en elektrisch rijden. Ik noem dit de "experiment" fase.
Afgelopen maand namelijk ben ik begonnen met het testen "op welke manier kan ik het zuinigst rijden". Hieruit is gekomen dat als je alle comfort uitschakelt, je goed zuinig kan rijden, dus:

- Geen verwarming
- Efficient modus aan
- Niet harder dan 90 - 95 km/h op de snelweg
- Met je winterjas in de auto
- Met handschoenen aan in de auto

Maar, dit is echt niet leuk! En iedereen die mij wijs wil maken dat dit het "nieuwe rijden" is, die neem ik niet serieus. (persoonlijke titel). Ik ben dit experiment dus gestopt en rij nu gewoon lekker met het verkeer mee, verwarm de auto voordat ik vertrek (als dat nodig is) en ik neem lekker comfortabel, zonder jas en handschoenen plaats achter het stuur.
Voor zover ik het nu in kan schatten zit je met het normale rijden op een gemiddeld verbruik van zo'n 17,5 kWh per 100 km onder de huidige weersomstandigheden. Dat is, voor mijn dagelijkse reizen prima te doen, want ik hou dan een bruikbare range van zo'n 350 km over. (vertrek bij 90% volle accu).

Tot zover het verbruik en het experiment.

Nu nog even over de auto en het rijden zelf. Ik kan zeggen dat ik nu, na ruim 10.000 km de auto echt wel heb leren kennen en een modus heb gevonden waarbij ik het meest naar m'n zin rij met de auto. Hiervoor rij ik met de volgende instellingen:

1. Ik rij alleen met de auto:

- Sportstand activeren!
--> Dit zorgt voor een fellere reactie op het stroompedaal en, wat vooral fijn is, het stuur is iets zwaarder en voelt daarmee lekkerder aan. In comfort of efficient modus, is het stuur mij persoonlijk te ligt.
- Stoelen zitten erg fijn en zijn goed in te stellen. Hiermee een lekkere zithouding en ondanks dat het een SUV achtige auto is, zit je ook redelijk laag, wat ik ook heel fijn vindt.
- Drive stand in B.
--> Dit zorgt voor maximale regeneratie (dus amper nog remmen via het rempedaal. Voor mij persoonlijk heel snel aan gewend en omarmt.

2. Ik rij met mijn gezin (vrouw en 2 kids)
- Laten staan op comfort stand
--> Daar start de auto standaard mee op en rijdt vooral wat minder fel.
- Drive stand in D met instelling "laag regenereren"
--> Ondanks het feit dat ik maximaal regenereren heerlijk vindt, is het voor de passagiers een ramp. Door het jojo effect worden ze gewoonweg misselijk. Daarom maar gekozen voor deze instelling, die de auto overigens keurig onthoudt.

Tot slot heeft de panne van 26 maart ook een positieve uitwerking gehad. De auto heeft namelijk een software update gehad vanwege een software bug waardoor ik ben stilgevallen. Echter deze software update heeft ook positieve impact gehad op de rest van het functioneren van de auto. Zo is het infotainment systeem veel sneller en vooral stabieler geworden. Apple CarPlay is al verbonden voordat ik goed en wel m'n gordel om heb! Daarnaast is Apple CarPlay sinds dien ook niet meer uitgevallen. Dat is echt heel fijn, nu ik merk dat het ook anders kan.

Dit was het voor nu. Over een maand kom ik andermaal met een update over het verbruik. Hierbij hebben we dus een volledige maand in beeld waarbij ik gewoon rij zoals ik dat fijn vindt, zonder specifiek te sturen op "zuinig rijden".

Als er vragen of opmerkingen zijn, laat het gerust even weten! Ik beantwoord doorgaans alle vragen of opmerkingen :-)

Eerste buitenland ervaring & verbruik april/mei

  • 17.126 km

Hierbij weer een korte update.

In deze update deel ik mijn eerste lange(re) reiservaring met een EV. Ik kan alvast verklappen, dat was, als het om laden gaat, niet heel fijn. Daarover zo meer.
Het rijden op zich, dus ook lange afstanden is met de iX1 heel fijn. De elektrische aandrijflijn in combinatie met zeer goed zittende stoelen zorgt ervoor dat je zeer stil en comfortabel reist.
Uiteraard is het reizen met een EV ook heel anders dan met een ICE. Allereerst, ook in Duitsland moet je enigszins beschaafd rijden, want anders gaat de range heel hard achteruit en moet je dus vaker laden. Het verschil in afname van de range t.o.v. een ICE is wat mij betreft echt gigantisch. Is het erg, dat je minder hard zou moeten rijden? Nee op zich niet. Dat valt nog wel te overzien.
Echter, het grootste probleem voor mij is nog steeds het laden. En dan niet zozeer dat het 30 minuten duurt, maar de beschikbaarheid van laadpalen. Het is gewoon een ramp!
Waar ik dus tegenaan loop is het feit dat zowel de BMW als verwschillende (betaalde) apps laadpalen voorstellen en daarbij vermelden of de betreffende laadpaal ook beschikbaar is. Mooi, zou je zeggen, totdat je te maken krijgt met het volgende:

- Oeps geadviseerde laadpaal is er een van een autobedrijf dat vandaag gesloten is, dus opladen niet mogelijk. Of
- Oeps, alle 6 de snellaadplekken zijn toch wel bezet, terwijl de apps en auto aangeeft dat dit niet het geval is. Ga ik nu wachten? Of rij ik door, met een steeds kleiner wordende actieradius?

Dit zijn maar even twee voorbeelden, maar ik merk aan mezelf dat dit mij erg frustreert, zelfs nu we enkele weken verder zijn. Ik wil zo niet reizen, want dat neemt al het comfort wat je onderweg hebt, volledig weg. Als mijn tank/accu leeg is, dan wil ik gewoon direct kunnen laden/tanken.
Dat is helaas met een EV, in mijn optiek, echt nog niet mogelijk.

Lang verhaal kort, deze ervaring heeft mij definitief doen besluiiten om de aanstaande zomervakantie met de 320i Touring te gaan :-) En daar kijk ik al heel erg naar uit :-)

Nu nog even het verbruik van de afgelopen twee maanden. Jullie zullen zien, BMW heeft de zaken goed voor elkaar en is echt in staat om ook "niet dedicated EV's" die ook niet eens zeer aerodynamisch is, zeer efficient te maken. Knap hoor!

April:
Afstand: 2156 km
Gemiddeld verbruik: 16,1 kWh.
Zuinigste rit: 205 km met een gemiddeld verbruik van 14,7 kWh
Let op: dit verbruik is zonder laadverliezen!

Mei:
Afstand: 3908 km (inclusief lange afstand rit Duitsland)
Gemiddeld verbruik: 14,7 kWh.
Zuinigste rit: 182 km met een gemiddeld verbruik van 13,4 kWh.
Let op: dit verbruik is eveneen zonder laadverliezen!

Met deze statistieken zou ik bij 100% volgeladen accu een range van 500 km + hebben. Niet slecht voor een auto van dit formaat en bouw. Al werkt dat met een EV natuurlijk anders.

Verder is er nog een vervelend dingetje, de USB-C aansluitingen (4 stuks) om bijvoorbeeld mijn telefoon mee op te laden werken allen niet meer. Gelukkig heb ik nog een 12V aansluiting en kan ik mijn telefoon nog laden, want ik moet 4 weken wachten voordat ik bij de dealer terecht kan voor diagnose. Die afspraak staat wel, dus dat wordt vervolgd.

Dit was het voor nu, binnenkort in ieder geval weer een verbruiksupdate.

USB-C aansluitingen & verbruik

  • 22.364 km

Beste lezers,

Zo net voordat wij met vakantie gaan, nog even een korte update over de BMW iX1. In deze update wil ik jullie even laten weten wat de uitkomst is van de niet meer werkende USB-C aansluitingen (4 stuks) en een korte update over het verbruik van de maand juni en juli tot heden.

Allereerst de USB-C laders, hiervoor ben ik uiteindelijk 2 keer bij de dealer geweest. De eerste keer had ik een wachtafspraak gemaakt in de hoop dat het iets eenvoudigs zou zijn, dat bleek helaas niet het geval, waardoor ik een vervolgafspraak heb gemaakt. Die vervolgafspraak heeft vorige week plaatsgevonden en heeft in totaal 2 dagen geduurd.
Keurig netjes een vervangende auto meegekregen en de volgende dag mijn eigen auto weer opgehaald.
Na veel diagnosetijd is men uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat beide USB-C hub's (1 voor en 1 achter) defect waren. Deze zijn vervangen en de aansluitingen werken weer.

Kijkend naar de betrouwbaarheid, dan ben ik in de eerste 6 maanden toch 2 keer bij de dealer geweest. De eerste keer toen de auto het helemaal niet meer deed en de tweede keer omdat de USB-C laders het niet meer deden. Dit zegt, samen met de artikelen die ik zo hier en daar lees, toch wel aan, dat het met de moderne auto en hun betrouwbaarheid (storingsgevoeligheid) nog niet helemaal goed zit. Is het een drama? Nee, want ik wordt door de dealer goed ontzorgt, maar toch doet dit wat met je. Daarnaast zit je het liefst toch in je eigen auto en kost het toch elke keer weer tijd die je liever anders besteed.
Ter vergelijking pak ik dan gemakshalve onze 320i Touring uit 2014 met bijna 260.000 km, daar heb ik in rum 30.000 km helemaal niets aan gehad, behalve regulier onderhoud.... Het zet me aan het denken.

Tot zover de storingen en de betrouwbaarheid.

Nu dan nog even het verbruik van de maand juni en juli (tot heden), dat ziet er als volgt uit:

Juni:
Afstand: 3423 km
Gemiddeld verbruik: 14,5 kWh.
Zuinigste rit: 248 km met een gemiddeld verbruik van 13,3 kWh
Let op: dit verbruik is zonder laadverliezen!

Juli (tot 18-07)
Afstand: 1679 km
Gemiddeld verbruik: 14,3 kWh.
Zuinigste rit: 165 km met een gemiddeld verbruik van 13,3 kWh.
Let op: dit verbruik is zonder laadverliezen!

Na de vakantie, ergens eind augustus, begin september kom ik met een nieuwe update. Daarin zit dan ook het verslag van de vakantiereis met de iX1 naar Italië en Oostenrijk. Ja jullie lezen het goed, ik was ervan overtuigt om niet met de iX1 te gaan, maar heb nu toch besloten om het te doen! Ik gok op: Tesla Supercharger netwerk + een back-up als die niet op een geschikt moment naar voren komt.
Ieder advies of iedere tip is overigens nog steeds welkom!

11 maanden in bezit & korte feedback "vakantie"

  • 36.026 km

Beste lezers en autoliefhebbers,

Ondertussen rijden wij (voornamelijk ik) alweer bijna 11 maanden in de BMW iX1 eDrive20. Lang genoeg om een "persoonlijk" oordeel te kunnen over "elektrisch rijden in de BMW iX1 eDrive20".

Laten we beginnen met de positieve punten van elektrisch rijden in een iX1:

+ Generiek elektrisch rijden is zeer comfortabel en stil.
+ BMW heeft, ondanks dat de X1 een soort tuinhuisje op wielen is, een zeer efficiente aandrijflijn. Over de ruim 36.000 km zitten wij nu op een gemiddeld verbruik van 15,8 kWh/100 km. (Let op, dit is zonder laadverliezen).
+ De hoge instap in combinatie met kinderen die nog niet zelfstandig in de stoel kunnen kruipen, laat staan, de gordel om kunnen doen.
+ Het navigatiesysteem werkt zeer goed, inclusief weergave en update iedere 60 seconden van beschikbare of bezette laadpalen. Met name heel handig als je lange afstanden rijdt en snelladers nodig hebt.
+ Het audiosysteem van Harman/Kardon is prima. Ja, klopt, niet perfect, maar beter dan dit was niet verkrijgbaar en het is acceptabel :-)
+ Stoelen zijn zeer fijn, zoals ik eigenlijk van BMW gewend ben. Voldoende instelmogelijkheden en lekkere zijdelinkse steun.
+ Pre conditioneren. Heerlijk in een voorverwarmde of voorverkoelde auto instappen.

Dit zijn voor mij de voornaamste pluspunten van elektrisch rijden in een BMW iX1.

Dan nu de minpunten van elektrisch rijden in een iX1 (en gedeeltelijk ook andere elektrische auto's)

- Als petrolhead en liefhebber van hedendaagse youngtimers (laten we zeggen auto's tot halverwege de jaren 2000) mis echt de passie van autorijden met een elektrische auto. Voor mij persoonlijk gaat de EV dit never nooit winnen, hoe snel ze wellicht ook optrekken. Ik mis gewoon het motorgelijd, het gevoel en gehoor dat er iets gebeurd....
- Al die bemoeienissen van de hedendaagse verplichte veiligheids- en assistentiesystemen. Echt waardeloos en geeft je wederom het gevoel, niet "oldschool" auto te kunnen rijden. Uitschakelen moet dan ook iedere keer opnieuw, dus voortaan enkele minuten eerder in de auto om "startklaar" te zijn.
- Het audio/entertainment systeem (Apple CarPlay & BMW OS9). Drama op het navigatiesysteem na. Wanneer ik instap en alles is opgestart en denk, vandaag even DAB radio, dan wissel ik via mijn stuur naar DAB. Nou nee hoor, de BMW vindt van niet en schakelt onmiddelijk terug naar CarPlay. Of, je bent lekker aan het navigeren en krijgt een belangrijke aanwijzing, komt er ineens een pop-up "Apple CarPlay verbonden" en de routebegeleiding in het OS9 systeem wordt geannuleerd.... Of, nog eentje dan :-), ben je lekker Spotify via CarPlay aan het luisteren en hardop mee aan het zingen, plots ben je in eens A capella aan het zingen.....
Nee, geef mij gewoon de techniek tot pak weg halverwege de jaren 2000 (komt' ie weer). Dus bluetooth audio streamen met smartphone in een houder (zonder enig zicht naar voren weg te nemen) en ik ben zo blij als een kind.
- De hoge zit, geeft mij niet het gevoel, ondanks de zeer goede wegligging, echt auto te rijden. Zo'n wannabe SUV is handig voor gezinnen met jonge kinderen (al ben ik nog fit genoeg om te bukken en mijn kinderen veilig in de auto vast te zetten) maar met name voor de oudere generatie die zelf wat slechter ter been worden. Voor mij hierna zeker niet meer.
- Het bedieningsongemak! Geen iDrive meer, geen knopjes, bijna alles via het touchscreen... DRAMA! Drama niet omdat het niet goed reageerd of zo, maar wel omdat:
a; Het in mijn beleving minder veilig is dan de iDrive controler van BMW!
b; De vingerafdrukken... je blijft poetsen (want ik erger mezelf aan al die afdrukken).
- De klimaatregeling. Ja die regeling is er mijnsinziens niet. Al heb je "Auto" gekozen, de klimaatregeling blijft maar op 1 stand draaien, met als gevolg, bij kouder en vochtiger weer, ruiten die gaan beslaan. Moet je toch weer door de touchscreen bediening naar de klimaatbediening en alle windkrachten opensetten.... Ik ben gewend, dat de klimaatregeling ook de ventilatiestand automatisch bijstelt, hier is dat zeker niet het geval.

Voor mij zijn dit de belangrijkste en zwaarwegenste plus- en minpunten. En ik wil niet zeurderig zijn. Ik heb zelf voor deze auto gekozen en respecteer de auto dan ook, maar deze keuze heeft mij wel geholpen voor de volgende keuze. Dat wordt geen zakelijke auto meer (of in ieder geval niet meer bijtellen) en een heerlijke youngtimer (ik denk een mooie E39, als die nog goed vindbaar en betaalbaar is tegen die tijd).

Nog even kort over de vakantie afgelopen zomer, die wij na veel twijfel hebben gedaan met onze iX1. Ik kan er kort over zijn, dat ging buitengewoon goed, En hiermee bedoel ik met name het laden en de range. Samenvattend hebben wij toen zo'n 4.000 km afgelegd (Italie en Oostenrijk) en heb ik op geen enkel moment laadstress mogen meemaken. Altijd meer dan voldoende laadpalen beschikbaar en de afstanden tussen de stops waren +/- 350 km. Wij hebben hiermee gekozen voor "lange laadstops" (+/- 45 minuten van 10 naar 90/95%).
Het gemiddelde verbruik kwam uit op 14,5 kWh/100 km waarbij wij in Duitsland ook gewoon met het verkeer mee hebben kunnen rijden (130 km/h rijden).

Dit was het voor nu. Als er nieuwe zaken zijn meld ik het weer.

Hebben jullie vragen of opmerkingen? Wees welkom en laat de vragen of opmerkingen achter in de comments.

Ruim 1 jaar verder

  • 44.558 km

Hierbij even een korte update over de iX1 waar ik nu ruim 1 jaar in heb gereden. Ondertussen staat de teller op ruim 44.000 km en blijven deze ook bovengemiddeld snel oplopen.

De iX1 heeft zich als zeer comfortabele en vooral ook zeer efficiënte auto bewezen. In de zomermaanden haal ik zonder enige moeite een gemiddeld verbruik van 14 kWh/100 km met een range die hoger uitvalt dan de WLTP van 474 km, in de wintermaanden (rond het vriespunt) gaat het verbruik naar ongeveer 18 kWh/100 km, wat in principe een range van 350 km oplevert.
Gecombineerd levert dit een gemiddeld verbruik van 16 kWh/100 km op in het jaar 2024. Nogmaals, voor een auto van dit formaat en deze vormgeving (klein tuinhuisje op wielen) hebben ze dat bij BMW echt goed voor elkaar.
Van degradatie is overigens ook nog niets te merken. Gemeten is het niet, maar kijkend naar de range, kan dit alleen maar minimaal zijn.
Waar ik laatst ook bij stilstond was het feit dat elektrisch rijden nog een groot voordeel heeft, namelijk nooit meer tanken... Daarmee bedoel ik, feitelijk (95% van de tijd) laad ik de auto of thuis of op plaats van bestemming en zie ik dus nooit een tankstation. In veel reacties van de anti EV autoliefhebbers, lees je vaak: ik tank in 5 minuten en kan weer 800 km. Nou, ik tank nooit en hoef dus ook niet om de 800 km 5 minuten te tanken. Moet je nagaan wat een tijdwinst na 44.000 km.... (klein beetje porren 😊, al ben ik nog steeds emotioneel gezien een enorme liefhebber van de verbrandingsmotor). En stiekem ben ik ook wel benieuwd of diegenen wel eens hebben omgedacht en het zo hebben bekeken als ik het nu schets en ervaar?
Het zitcomfort is, zoals ik van BMW en haar sport- en/of comfortstoelen gewend ben zeer goed. Ik hou het makkelijk 100en kilometers vol.
Waar ik ook zeer over te spreken ben is het navigatiesysteem. Dat is nagenoeg even goed als Google Maps, waardoor ik ook veel gebruik maak van het eigen navigatiesysteem. Dat brengt namelijk ook weer voordelen met zich mee, bijvoorbeeld als je langere afstanden gaat afleggen waarbij tussendoor toch een laadsessie gedaan moet worden. Het systeem berekend en selecteert zelf een laadstation en regelt het voorverwarmen van de accu, als dat nodig is.
Tot slot geniet ik enorm van het Harman/Kardon soundsysteem. Niet de benchmark, maar wel gewoon een fatsoenlijk geluid, waar ik dagelijks van geniet.
Ook de Remote Software Upgrades die ongeveer ieder kwartaal door BMW worden aangeboden zijn eenvoudig te installeren en leveren toch iedere keer weer wat verbeteringen op. Ga zo door BMW!

De eerder benoemde nadelen van deze auto blijven bestaan. Vooral het niet hebben van knoppen en het eigenlijk continu hebben van vingerafdrukken op het scherm blijf ik irritant vinden. Die vingerafdrukken zijn oplosbaar, weet ik inmiddels, maar die heb ik nog niet toegepast.

Verder eigenlijk geen bijzonderheden. We hobbelen door en als er bijzonderheden zijn meld ik me weer, of over een paar maanden weer met een korte update.

Vragen of opmerkingen, laat het weten!

Onverwacht naderend einde

  • 48.998 km

Tja, en dan solliciteer je voor een nieuwe job. Niet omdat ik het nu niet naar m'n zin heb, wel omdat ik deze bewuste stap heel graag wil maken.

Resultaat: ik start binnenkort bij een nieuwe werkgever, waardoor er ook vroegtijdig een einde komt aan de samenwerking met de iX1, want die blijft bij mijn huidige werkgever.
In iets minder dan 1 1/2 jaar bijna 50.000 km afgelegd en dat ging op die ene keer na, perfect.
In het begin vooral even moeten wennen aan het OS9 systeem, maar verder echt een goede auto gebleken.

Ik heb in mijn eerdere verslagen al uitgebreid geschreven wat ik persoonlijk goed en minder goed vindt, dat ga ik daarom niet herhalen.

Het betekent ook, einde van deze review, wat wel een beetje jammer is, omdat ik zelf ook wel benieuwd ben, hoe de auto zich na 4 jaar en +/- 160.000 km zou vertonen, al heb ik alle vertrouwen in een positief oordeel.

Bij mijn volgende werkgever ga ik ook weer zakelijk rijden, ook weer BMW en ook weer een EV, maar dan de i4. Een review zal ik hierover niet schrijven omdat ik elke 4 a 5 maanden een nieuwe zal krijgen en daarom een review mijn inziens geen toegevoegde waarde heeft.

Bedankt voor het lezen en vooral de reacties.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW iX1

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.