BMW iX xDrive50 (2022) #2

autoreview

BMW iX xDrive50 (2022)

Signalement

UitvoeringiX xDrive50
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf40 km
KM-stand laatst10.077 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hyper comfort

  • 2.360 km

Na bijna 10 maanden geduld (besteld op 01/07/21), kreeg ik einde maart de sleutels overhandigd van mijne nieuwe leasewagen.

Eénmaal de keuze gemaakt voor electrisch, nog getwijfeld tussen Audi (te veel negatieve ervaringen gelezen; e-tron GT is wel prachtig maar mijns inziens niet geschikt als gezinswagen voor 5 personen), Mercedes (steengoede auto's, maar niet echt mijn merk) en Tesla (model Y toen nog niet in de car policy; model S/X gewoon veel te duur in lease, misschien wegens lagere restwaarde?).

Altijd zeer tevreden geweest met BMW (vorige leasewagens), dus uiteindelijk voor de iX50 gekozen. Ik had de auto enkel van binnen/buiten gezien (pre-productiemodel bij BMWs Driver Center in België), niet mee gereden ... dus toch wat risico. Ik herinner mij nog perfect de eerste commentaren over de wagen ("zelf als ik geld krijg, wil ik hier niet in gezien worden"; "geschikt voor Chinese maffia-bazen"), maar daar heb ik mij dus niets van aangetrokken ;-)

Eerste bevindingen na serieuze trip (2 x 900km, Franse Alpen heen/terug: koffer volgeladen, 5 personen, vooral de heen-rit in winterse omstandigheden: sneeuw, vriestemperaturen, ... en wagen natuurlijk geleverd met zomerschoeisel om de omstandigheden helemaal ideaal te maken voor die eerste rit).

Positief:
* hyper-comfortabel: serieuze stap hoger in vergelijking met bvb. X5; been-ruimte zat (2 van de 3 achterpassagiers +1m80); uiterst aangename/zachte, goedzittende zetels; oneffenheden in wegdek worden ongelooflijk goed weggefilterd;
* wegligging: rijdt naar mijn ervaring echt als een BMW; zeer aangenaam op snelweg, secundaire wegen, rechtdoor/bochten ... het hoge gewicht voel ik niet echt (maar ik heb ook wel een eerder rustige rijstijl); 4-wiel sturing zal hier ook wel positieve bijdrage leveren;
* Assisted Drive: 75% van de rit door de auto laten leiden, werkt zeer goed & betrouwbaar (eigenlijk zelfs wat aangenamer dan in de Tesla als ik mag vergelijken);
* algemeen electro-motoren/techniek, concept van EV: mijns inziens zet BMW hier toch wel een benchmark neer.

Nog te bekijken:
* Personal Assistent (voice-control): voorlopig on hold gezet, zij (sorry dames) kwam te pas en te onpas tussen, begreep mij verkeerd ... werkte eigenlijk veel beter in de X5 bvb.;
* Verbruik: heen 26 kWh per 100 km, terug 24 kWh per 100 km ... in België 120km/u, in Frankrijk 125-130km/u, bij de winterse omstandigheden in de heen-rit ook deels aan 110km/u. Ik vermoed dat dit nog moet/zal verbeteren op termijn ...
* iDrive v8: initieel complex, maar kwestie van gewenning dus intussen ervaar ik al als vrij intuïtief.

Zal review aanvullen na wat meer KMs ...

(te) veel korte ritten

  • 3.925 km

Homeworking is in mijn huidige rol zowat de standaard geworden, zodat er relatief weinig KMs bijkomen en er overwegend kortere ritten worden gereden.

Maar ook voor dat dagelijks gebruik is de iX zeer aangenaam (... zoals wellicht veel eletrische wagens) en ondanks het formaat zijn ook de lokale tripjes, in/uitparkeren etc. steeds een plezier.

Deze week langere rit naar Den Haag (160km enkel), met prima verbruikscijfers (heen, incl. file-plezier rond Antwerpen: 18,1 kWh / 100km; terug, incl. file-plezier rond Den Haag, Rotterdam: 18,4 kWh / 100km). Ik hield mij wel netjes aan de geldende snelheidslimieten in Belgiê/Nederland, en die rustige rijstijl, samen met de zachte temperatuur helpt natuurlijk ook. Maar je komt dus wel in de buurt van wat BMW zelf opgeeft als normverbruik.

Nog een dikke duim voor de combinatie head-up display en AR op de navigatie: je kan bijna niet meer verkeerd rijden, ook al ken je de stad of de omgeving totaal niet.

Glitch

  • 6.150 km

Zelf ben ik intussen bijna 27 jaar actief in IT consulting, dus ik heb wel wat ervaring met complexe program/software delivery cycli.
En de iX is gewoon een complex high-tech product, dus was ik mij er terdege bewust van dat er wel iets fout zou kunnen lopen, zeker gezien het toch de eerste generatie betreft.
Maar de eerste 3 maanden en 6000km verliepen foutloos, dus denk je: hm, alles OK, BMW heeft wellicht toch flink doorgetest vooraleer ze de iX in de market zetten.
En natuurlijk, juist op het moment dat je er zo over denkt: OTA (over-the-air) software update gone wrong ...

De gevolgen vielen uiteindelijk mee, maar toch wat vervelend:
* uitvallen van het noodoproephulpsysteem (de wagen belt automatisch zelf een noodnummer wanneer deze een ongeval detecteert); op zich geen issue, maar gewoon wat vervelend om iedere rit die waarschuwing te krijgen, die dan ook rechts onderaan je dashboard blijft staan.
* wegvallen van de connectie & remote functies in de app (dus geen remote zicht meer op o.a. batterijstatus).
* de navigatie was niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk het noorden kwijt: de iX bevond zich ergens 50km zuidelijker, en mijn ritten werden volgens de GPS soms avontuurlijke off-road trips (dwars door bossen en rivieren), gepaard gaande met de nodige waarschuwingen (bvb. STOP-signaal vooraleer ik, opnieuw volgens de GPS, een kanaal indook).
* wegvallen van functies zoals weerinformatie, nieuws etc.
Gelukkig is er dan wel zoiets als Apple CarPlay (ook al verkies ik toch de BMW interface als ik eerlijk ben), zodat je zeker dat navigatieprobleem kan opvangen. Integratie van die Apple CarPlay is dan wel weer uitstekend bvb. ook de HUD toont de dan nog route-aanwijzingen.

Intussen alles netjes opgelost, onder waarborg: auto een paar uur in service bij BMW, waarbij ze een bepaalde module (weggewerkt in de dakhemel blijkbaar) even dienden los te koppelen, vervolgens ook software opnieuw installeren/updaten.
Als je erover nadenkt: iemand die tegenwoordig in een garage werkzaam is, heeft intussen toch een iets ander profiel dan pakweg 5 jaar geleden.

Wat mij betreft toch een deukje in de betrouwbaarheid van de iX, maar ook niet meer dan dat ;-) Dus 4 sterren ipv 5 (4,5 is meer correcte weergave, maar bon).

De iX blijft voor mij voor de rest gewoon de meest comfortabele & leuke auto die ik tot nu toe mocht rijden (dit is mijn 7e BMW, telkens lease, dank u werkgever: 2 x 3 serie Touring, 3 x 5 serie Touring, 1 x X5 hybrid).

Recentelijk nog 600km op 1 dag gereden (2x 300km traject om mijn bejaarde ouders op te halen & terug te brengen), en je stapt toch een stuk frisser uit de iX in vergelijking met de X5 bijvoorbeeld. Assisted Drive helpt natuurlijk ook in deze. Verbruik op die 300km trajecten, vooral snelweg, telkens tussen de 21-22 kWh per 100 km, bij normale snelheden (120km/u op snelweg).

Gesture control ken ik intussen ook beter en werkt prima. Voice control blijft daarentegen toch nog een pijnpunt ... hey BMW, werk aan de winkel!

Beperkt aantal keren de snellader gebruikt: meestal tussen de 120-150kW, soms ook even tegen de 195kW aan ... maar eigenlijk hecht ik niet zo veel belang aan die laadsnelheid (in tegenstelling tot soms verhitte discussies op internetfora); misschien wel belangrijk voor mensen die dagelijks de snellader moeten gebruiken.

Volgende review bij 10.000KM (tenzij de volgende OTA update weer de mist in zou gaan ...).

Tevreden, zeer tevreden

  • 10.077 km

Korte update bij het overschrijden van de 10000km ... en nog steeds tevreden met de iX50, zeer tevreden zelfs.

De voorbije maanden is een combinatie geweest van 4-tal weken stilstaan (0 verlies van batterijlading of rijbereik volgens de app/boordcomputer), veel kortere ritten (ik werk regelmatig van thuis uit, dus dagen zonder kms of slechts 20-30km zijn geen uitzondering) maar ook enkele langere ritten (retourtje thuis - A'dam, of transport voor mijn bejaarde ouders ... zo'n 600km op één dag).

Mijn conclusie blijft dat dit toch wel de beste, meest aangename BMW is waarmee ik al heb mogen rijden (op basis van mijn ervaring met aantal BMW 3-series, 5-series en X5): mix van comfort, power, wegligging ... iedere rit blijft een feest (natuurlijk is een rit die je niet hoeft te doen nog altijd het best maar jullie begrijpen me wel ...).

Het verbruik de voorbije maanden kwam meestal uit tussen de 19-21 kWh per 100km, dus netjes volgens fabrieksopgave. Ook wat ervaring opgedaan met de iX50 als trekker van een redelijk uit de kluiten gewassen, volgeladen aanhanger (het ding was gewoon even lang als mijn wagen): rijdt prima, je voelt natuurlijk dat je extra gewicht mee zeult en het verbruik lag (gelukkig maar een trip van 50km) dan wel 30% hoger dan onder normale omstandigheden.

Recentelijk ook een update gehad van het OS in de wagen: icoontjes van het home-scherm zijn wat netter, navigatiescherm is ook wat opgekuist (o.a. met een praktische short-cut key om laadstations langs de route te vinden volgens verschillende criteria) en aantal rij-modi extra (o.a. 'expressive' met wat extra kleur/sfeer-schepping). Ik gebruik quasi altijd de rij-modus 'efficiënt' aangezien ook in die modus, mocht het nodig zijn, het volledige vermogen altijd beschikbaar is. De My BMW app intussen op versie 2.9.1 met (eindelijk) ook de mogelijkheid om je verbruik te raadplegen van de voorbije ritten, gedurende de voorbije maand etc.

Sterke punten blijven voor mij:
* hyper-comfortabele auto (expressie: over het wegdek 'zweven'); na langere ritten stap je nog steeds fris en ontspannen uit
* wegligging (ik heb een eerder rustige rijstijl maar durf ook wel 'ns het beschikbare vermogen aanspreken); 't is natuurlijk wel geen auto die je even de bocht om gooit, maar daar heb ik persoonlijk ook geen behoefte aan
* assisted drive (ik ervaar de rij-ondersteuning van de iX als aangenamer dan bijvoorbeeld die in de Tesla)
* verbruik (voor toch wel een redelijk volume aan wagen); maar even efficiënt als een Tesla, neen, dat weer niet denk ik

Werkpunt blijft de personal assistant / voice-control (werkte veel beter in de X5), zou toch niet mogen voor een wagen van deze prijsklasse ...

Het uiterlijk van de wagen blijft polariseren: meestal positieve reacties als mensen je erover aanspreken ... ook enkele uitgesproken negatief natuurlijk. Mijn bedenking bij de laatste categorie: hoe zouden ze erover spreken als ze er 'ns een paar uur mee gereden zouden hebben? Soit, ieder zijn smaak!

4,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens