BMW i8 First Edition (2015)

autoreview

BMW i8 First Edition (2015)

Signalement

Uitvoeringi8 First Edition
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst5.602 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een geweldige auto.

  • 5.602 km

14 oktober 2015 was het zover, eerder dan verwacht kon ik mijn i8 ophalen bij BMW dealer Poelgeest in Heemstede. De jongste mannen van de familie gingen opgetogen mee. Een feestelijke onthulling en geweldige service en uitleg en daar gaan we. Wat is hij ontzettend mooi ! Ik heb zwart gekozen met antraciet grijze sierstrepen met een zwart interieur. De enige frivolitit zijn de i-blauwe gordels. Als velgen koos ik de zwarte 20'W-spaak BMW-i velgen; o veel mooier dan de standaard turbine stijl velgen.

Ik heb lang getwijfeld over de keuze van mijn volgende auto. Ik wilde graag een elektrische auto of plug-in hybride als een opvolger van mijn geweldige BMW 535D. Ik heb lang getwijfeld tussen de tesla model S en de BMW i8. Op zich zelf niet vergelijkbaar als modellen maar allebei geweldige auto's. Na een weekend proefrijden met de i8 heb ik toch op grond van rijplezier, vormgeving en kwaliteitsbeleving de voorkeur gegeven aan de i8. Omdat ik veel in Duitsland werk had ik bovendien wat zorgen over de afhankelijkheid van laadplekken.

De eerste maand met de i8 is echt een feest. De auto is erg comfortabel voor een sportwagen/GT op langere afstanden. Het elektrisch rijden werkt echt verslavend vanwege de stilte. In hybride stand kiest de auto zelf tussen elektrisch en de verbrandingsmotor. In praktijk is de reikwijdte op elektrisch alleen niet erg veel; met 25-30km is het wel bekeken. Daarentegen is het verbruik in praktijk verrassend goed: 1:22,3 tot op heden gemiddeld en ik heb hem na de inrij periode niet gespaard. Het laden gaat snel en de iphone app is handig omdat je snel de status van de auto kan zien.

De auto is meer een GT dan een echte sportauto. In sportmodus is het geluid fantastisch en reageert de auto zeer alert op het gas. Qua snelheid is de auto minstens vergelijkbaar met de m5 E60 die ik voor de 535d had alleen veel en veel soepeler. Het enorme koppel van de hybride aandrijving vult naadloos het turbogat van de drie cilinder motor en het lage gewicht van de koolstof auto maakt dat de i8 altijd als een adder reageert. De versnellingsbak schakelt zeer snel en naadloos en de blop bij het opschakelen en de flinke stoten tussengas bij terugschakelen zijn elke keer goed voor een enorme grijns. De besturing is vrij licht en mist scherpte wat voor het circuit wellicht een gemis is, maar voor dagelijks gebruik is het simpelweg een heerlijke auto. Enige echte punt van gewenning zijn de remmen die door de regeneratie wat scherp aangrijpen. De vertraging is echter fenomenaal.

De i8 is wel een eersteklas aandacht trekker. Er is bij altijd wel ergens een telefoon die klaar staat om een foto te nemen. Dit was een reden waarom ik erg over de aanschaf twijfelde, te meer daar ik de auto zakelijk rij. Tot dus ver zijn de reacties echter zeer positief; iedereen vind het een prachtige auto en reageert positief op het imago.

Praktisch... tja, er is ruimte voor mijn computertas en dan houdt het wel op. Qua zitcomfort voorin is de ruimte echter zeer goed. In- en uitstappen is overigens een hele toer, zeker als je zo ongelukkig was achterin opgevouwen te moeten zitten. De vleugeldeuren zijn wel onhandig in parkeergarage vanwege het grote ruimtebeslag.

Tot nu werkt echt alles zoals het hoort, de auto is volledig rammelvrij en voelt als van graniet. De aftersales service van Poelgeest is ook meer dan uitstekend.

Kortom, een zeer tevreden i8 gebruiker tot nu toe. Ik hou jullie op de hoogte.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.