BMW i4 M50 (2022) #6

autoreview

BMW i4 M50 (2022)

Signalement

Uitvoeringi4 M50
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst60.968 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review BMW i4 M50

  • 60.968 km

Na bijna vier jaar ervaring met de BMW i4 M50, vind ik het leuk om mijn ervaringen met jullie te delen.
Even een korte voorgeschiedenis over waarom ik besloot de BMW i4 M50 aan te schaffen.
In mijn 30+ jaar rijervaring heb ik verschillende auto’s (merken) gereden. Daar zaten best wel wat BMW’s bij, zowel gebruikte als nieuwe modellen. Het is gewoon een kwestie van waar je prioriteiten liggen en hoe je de auto gaat gebruiken. Voor de aanschaf van de i4 M50 reed ik in een 7-serie, een 750i met een V8. Fantastische auto, bergen vermogen en het rijdt heerlijk. Dit was overigens een gebruikte 7-serie, de nieuwprijs van deze auto ging boven mijn budget.
Omdat we allemaal naar de toekomst kijken en ik persoonlijk vind dat we in de toekomst geen brandstofauto’s meer gaan rijden, ging ik nadenken over welke auto ik de komende vier jaar zou willen rijden. Het was 2021. De keuze in EV’s was op dat moment nog niet zo groot. Ik heb de Tesla Model S als proefrit gereden en was behoorlijk onder de indruk van Tesla’s rijeigenschappen, vooral van het enorme vermogen dat direct beschikbaar is. Maar ik kies meestal auto's op basis van drie belangrijke punten: 1. Rijeigenschappen, 2. Interieur, 3. Exterieur. En wel in deze volgorde. Eén ding waar ik bij Tesla wel onder de indruk van was, dat was het vermogen. Maar dat is vrij standaard bij een EV.
Vervolgens heb ik een afspraak gemaakt bij Tesla voor een Model 3. Ik ga hier niet veel over vertellen, maar dat was werkelijk instappen, om me heen kijken en weer uitstappen, zonder een proefrit. Wat een verschrikkelijke auto vond ik dat (en ik vind dat nog steeds). Maar nogmaals, dat is mijn persoonlijke mening. Veel andere mensen rijden in een Model 3, en daar heb ik absoluut niks op tegen.
In 2021, het jaar waarin ik mijn i4 M50 bestelde, was de productie van dit model nog niet begonnen. Op internet was er al voldoende informatie te vinden en het vertrouwen in het merk BMW deed me besluiten om de i4 toch te bestellen. Dit was in juli 2021, toen ik nog in gesprek was met de dealer over welke i4 het beste bij mij zou passen. Je had de keuze tussen de i4 eDrive 40 en de i4 M50. De dealer had voor beide auto's een offerte gemaakt.
Waarom heb ik voor de i4 M50 gekozen en niet voor de i4 eDrive 40?
De BMW i4 M50 kwam standaard met behoorlijk wat opties (bijna volledig uitgerust), en BMW claimde dat dit een echte volwaardige M-auto was (daar kom ik later op terug). Bij het samenstellen van de i4 eDrive 40 moest ik behoorlijk wat opties aanvinken om de standaarduitrusting van de M50 te krijgen. Uiteindelijk was het prijsverschil tussen beide auto's ongeveer €2.000. Voor dat geld kreeg ik 200 pk meer en een volwaardige M-auto. Daarnaast heeft mijn zoon ook een rol gespeeld in mijn keuze, en toen was het besluit snel genomen: de i4 M50 werd het.
Het was best spannend om een auto te bestellen die je niet in het openbaar kon zien of waarvoor je geen proefrit kon maken. De dealer gaf aan dat de eerste demo-auto's pas in december 2021 zouden komen en dat mijn auto op z'n vroegst in februari 2022 geleverd zou worden. In de tussenperiode (tussen bestelling en levering, rond oktober 2021) kon ik nog wijzigingen aanbrengen in de velgenkeuze. Ik had aanvankelijk voor de standaard 19-inch velgen gekozen, maar later toch besloten voor de 20-inch lichtmetalen velgen (Styling 868M). Daar heb ik geen seconde spijt van gehad. De auto ziet er veel beter uit, en vooral, het komt de rijeigenschappen ten goede.
In december 2021 arriveerden de eerste i4 BMW’s bij de dealers. Ik had een afspraak gemaakt voor een proefrit en had de hele ochtend de beschikking over de auto. En daar stond hij dan: de BMW i4 M50 in Individual Frozen Portimao Blau metallic. Wat een mooie kleur en wat een prachtige auto. (Voor mijn eigen i4 had ik gekozen voor Saphirschwarz metallic, wat ook een veilige keuze is. Maar tot op heden heb ik spijt dat ik niet voor de blauwe kleur ben gegaan.)
De proefrit van de dealer naar mijn huis verliep fantastisch, met continu een grote glimlach op mijn gezicht. Wat een auto, wat een rijprestaties. Toen wist ik zeker dat ik de juiste keuze had gemaakt, ondanks dat ik verder geen EV-rijervaring had, zoals laden, pasjes enzovoort.
In maart 2022 werd mijn auto geleverd. Ik ging samen met mijn zoon de auto ophalen bij de dealer. Na wat administratie en uitleg over de auto (ongeveer twee uur verder) was het eindelijk tijd om echt te gaan rijden. Ik weet nog hoe leuk het was om in december met de M50 te rijden; diezelfde dag was dat ook met mijn eigen auto. Wat een auto is dit! Vermogen, interieur, velgen… alles klopte aan deze auto. Onderweg naar huis stopten we nog even om wat foto’s te maken, die mijn zoon direct met zijn vriendjes deelde.
Tijd om nu echt te vertellen hoe ik de auto de afgelopen jaren heb ervaren en wat de voor- en nadelen zijn (dit is mijn persoonlijke ervaring, en dat wil absoluut niet zeggen dat anderen dit anders hebben ervaren).
Ik heb de auto volledig naar mijn eigen wensen geconfigureerd en zo heeft de dealer deze afgeleverd. Daar heb ik verder geen opmerkingen over. Omdat ik zeer tevreden ben over de auto, begin ik met de nadelen die ik zelf heb ervaren.
Nadelen:
• Draaicirkel: Ik heb ergens gelezen dat de draaicirkel van deze auto die van een olietanker is. Dit kan ik beamen. Het is echt lastig in parkeergarages en krappe ruimtes.
• Ruimte achterin: De ruimte achterin is behoorlijk beperkt. Als volwassene zou je niet al te lang comfortabel kunnen zitten. Voor kinderen is het prima. Een ander nadeel is dat je in een EV iets hoger zit dan in een gewone brandstofauto. Dan is er die middenconsole (differentieel): voor een EV echt niet nodig. Ik begrijp de keuze wel, omdat je hetzelfde platform gebruikt voor zowel brandstofauto’s als EV’s, maar toch wilde ik het benoemen.
• Stroomverbruik: Het verbruik van de i4 M50 is niet bepaald zuinig. Je hebt te maken met twee elektromotoren (550 pk), en in mijn geval spelen de velgen (285/20/35 achter, 255/20/40 voor) ook een grote rol. Ik noteer met zomerbanden een gemiddeld verbruik van 23 kWh/100 km. Met winterbanden ben ik iets zuiniger, ondanks dat het in de winter kouder is (winterbanden zijn 18 inch).
Positieve punten:
Ik had al eerder aangegeven dat ik zou terugkomen op het "volwaardige M"-label. En dat is absoluut waar. Niet alleen optisch is deze auto M uitgevoerd, maar ook qua rijeigenschappen. Wie ooit een BMW M heeft gereden, weet het verschil: een gewone BMW rijden en vervolgens instappen in een echte M. In het begin was ik sceptisch over hoe je met een elektrische auto een echte M-ervaring kunt creëren. Naar mijn beleving is het BMW wel gelukt. Je hebt drie rijstanden: sport, comfort en eco. Als je normaal rijdt en dan overschakelt naar sport, komt de echte BMW M in actie. De auto zakt een paar centimeter naar beneden, het stuur wordt zwaarder en alle performance-instellingen worden geactiveerd. Als je dan gas geeft, krijg je het gevoel dat je gelanceerd wordt, en je hebt het gevoel dat je met een super snel apparaat onderweg bent. Het bochtenwerk is veel leuker, en je hebt het gevoel dat je ten allen tijden de controle hebt. Ondanks zijn gewicht (2.200 kg) merk je hier niks van tijdens het rijden of sturen (nou, misschien heel klei beetje in de scherpe bocht). Je kunt de auto precies plaatsen waar je wil, en de auto reageert direct.
In de comfortstand rijd je in een heel normale BMW, met alle rust aan boord. Nog steeds scherp, maar niet super agressief.
De zitpositie in de i4 M50 is zoals je van BMW gewend bent: uitstekend. Ondanks de batterijbodem zit je niet tegen het dak aan (ik ben 1,89 m), en ik kan prima zitten met alle ruimte. Het interieur is afgewerkt zoals ik van BMW gewend ben: luxe en hoogwaardige materialen. Het heeft ook te maken met hoe je het interieur samenstelt. Bij de Duitse merken kun je eindeloos opties afvinken. Ik heb gekozen voor beige leer in combinatie met sportstoelen, die elektrisch verstelbaar zijn.
Onderhoud:
Er is bijna geen onderhoud. Bij een kilometerstand van 32.071 werd de remvloeistof vervangen, het microfilter gecontroleerd en een algemene servicecheck uitgevoerd. Totale kosten: €254,22 excl. btw. In maart dit jaar was er nog een garantiecontrole, zonder kosten. Naast banden heb je verder geen onderhoudskosten. Als je kijkt naar de kosten, is een EV veel voordeliger dan een brandstofauto wat betreft onderhoud.
Problemen:
Nul, of beter gezegd, bijna nul. Iedereen heeft wel eens meegemaakt dat je een nieuwe auto ophaalt en er in het begin wat storingen zijn: lampjes die branden, elektronica die hapert, van die kleine dingetjes die je terug naar de dealer sturen. Dit is de eerste auto die ik heb waarbij ik in de afgelopen 3,5 jaar geen enkele storing heb gehad. Tot een paar weken geleden, toen er een melding kwam: "Vermogen gereduceerd". Van 550 pk naar ongeveer 50 pk. Je kon het gaspedaal indrukken zo hard als je wilde, maar de auto reed met slakkengang. Uiteindelijk gestopt, even gewacht, opnieuw gestart en toen deed hij het weer. Toch maar naar de dealer gegaan voor controle. Bleek dat de accucellen 4 en 6 een storing vertoonden. Simpele software-update heeft het probleem opgelost. Tijdens de tijd dat de auto bij de garage was, kreeg ik een i5-demo mee, die ik een paar dagen kon houden omdat ik binnenkort lease contract afliep en kon kijken naar de volgende auto.
Tot slot:
Als iemand me nu vraagt of ik tevreden ben met de elektrische auto, zeg ik volmondig ja. Ik ben echt van mening dat de EV op alle vlakken superieur is aan een brandstofauto. Er zijn veel meer voordelen dan nadelen. Ik denk persoonlijk dat we op korte termijn een omslagpunt gaan bereiken waarbij EV’s goedkoper worden dan brandstofauto’s en nog verder vooruit zullen gaan op het gebied van laadnetwerken en infrastructuur.
Als iemand me vraagt of ik weer voor een M50 zou kiezen, zeg ik volmondig ja. Afhankelijk van het prijsverschil tussen de eDrive 40 en de M50 zou ik nu waarschijnlijk voor de eDrive 40 kiezen, maar dan wel aangekleed en uitgevoerd als een M. Met de eDrive 40 beschik je nog steeds over 340 pk. Je hebt meer dan voldoende kracht om comfortabel en sportief te rijden. En dit is een EV, wat betekent dat je altijd direct over al het vermogen beschikt.
Afgelopen weken heb ik de i5 eDrive 40 besteld in BMW Individual Frozen Deep Grey metallic, en de i4 M50 ga ik daar op inruilen. Als alles goed gaat, wordt de i5 geleverd begin of medio december, en ik zal proberen mijn ervaringen met jullie te delen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW i4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.