BMW i4 M50 (2022) #5

autoreview

BMW i4
BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4

Signalement

Uitvoeringi4 M50
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst60.117 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW i4 M50 maakte mijn overstap van benzine naar electrisch heel prettig

  • 60.117 km

Op zaterdag 24 september 2022 mocht ik na 11 maanden gewacht te hebben het doek vd auto afhalen om vervolgens naar huis te rijden, in te pakken om vervolgens aan de lange trip naar de Almalfi kust in Italie te beginnen.

Dit was en is mijn eerste EV, mijn eerste BMW. Na 22 Audi gereden te hebben was de overstap 'wel n dingetje' en na 14 jaar Audi Quattros, waarvan de laatste 10 jaar Audi A5 2 deurs coupe Quattro, was de enige 'mogelijkheid' om EV te rijden de BMW i4 M50, een 5 deurs coupe, en binnen mijn budget. Bij Audi hadden ze helemaal niks, de GT maar die viel ruimschoots buiten mijn budget en de rest SUVs en hoe practisch ook dat zijn geen autos voor mij. Dus de i4 "blind" besteld, model bestond in de boekjes, in de catalogus en in de configurator maar kon er niet in proefrijden en ook niet in t echt zien.

Besteld en de auto viel niet tegen, in tegendeel, de auto bevalt heel goed, vanaf de eerste trip tot de meest recente trip nu 60.117km verder.

Comfortabel, heerlijk in Nederland voor woon-werk verkeer, naar klanten, naar vrienden, en naar het buitenland.
Inmiddels met de auto 3x naar midden Italie geweest, 6x op wintersport in Oostenrijk en diverse trips naar Parijs.

Voor mn eerste trip had ik een abonnement genomen op ABRP maar die midden Duitsland al uitgezet en alleen door op de BMW navigatie. Deze wordt na feedback steeds verbeterd, waar ik bij de eerste lange trips de laadstops zelf moest selecteren gaat dat nu al dik een jaar automatisch en rij ik harder, is mn verbruik hoger, is er een omleiding dan plant de auto, op basis van mijn criteria, zoals hoeveel %soc wil ik hebben bij een stop en op de plaats van bestemming, de hele route inclusief laadstops zelf.
Gewoon makkelijk, zorgeloos. De %soc pas ik per land een beetje aan gewoon voor mijzelf, in Nederland 10% en in Italie 20% omdat er minder palen zijn. Maar alle trips zijn heel makkelijk gegaan, op n uitdaging in Italie na op mn eerste trip maar dat had niks met de auto te maken maar met de laadpassen, Shell, BMW, chargemap en plugshare werden bij 3 palen niet geaccepteerd en toen werd mn resterende soc/range wel heel erg weinig.... gelukkig bij een Audi dealer kunnen laden en betalen en de enel-x pas gekocht en sindsdien is laden in Italie ook zorgeloos.
Zorg ervoor dat de batterij is voor verwarmt/gekoeld voordat je gaat snelladen. Dit gebeurd automatisch wanneer je de laadstops (laat) plannen/plant via de BMW navigatie of wanneer je handmatig de batterij pre conditioning activeert.

De auto is lekker rustig, super snel, een hele fijne GT. De wltp range is 503km op de 19 inch die eronder liggen, 245-40-19 voor en 255-40-19 achter. In de winter naar de wintersport wanneer ik in Duitsland op winterbanden de topsnelheid (228 op de teller) rij waar het kan en toegestaan is dan haal ik zon 280km op een volle accu en sta ik vaker te laden, met een big smile, en in de zomer in Italie op de 90kmphr "snelwegen" dan rij ik 590km op een volle accu. In Nederland haal ik in de zomer meestal 450km op een volle accu en in de winter 430km. Prima waardes voor mij, en ik heb op dit moment nog steeds geen eigen laadpaal, dus ik laad heel veel DC en af en toe ergens in de straat, tijdens t boodschappen doen, op kantoor, bij n klant.

Problemen met de auto, 2x een soort van 'sirge' gehad van dezelfde laadpaal vd Shell langs de A4. Dan geeft de auto een high voltage fout, laden stopt, oplossing is dan om uit de auto te gaan, auto af te sluiten en 10 minuten wachten, dan is het fout geheugen weer leeg, dan andere paal gebruiken en laden. Dat was n paal in combinatie met auto probleem. Verder nooit een foutmelding oid gehad. De auto is zeer betrouwbaar gebleken.
Net voor mn huidige trip naar Italie, in de buurt van Rome, heeft de auto zn eerste beurt gehad, wat erop neer kwam dat de rem vloeistof gecontroleerd moest worden.
De remmen nog nauwelijks gebruikt, ik rij meestal in B, heel fijn, behalve dat mijn voet dan sneller moe wordt en ik op n lange trip dan even of naar D switch om toch mn voet wat afwisseling te geven qua beweging of ik zet de adaptive cruise control even aan.

Ik heb geen verschil in verbruik kunnen constateren tussen B en D en rij dus in B omdat ik het prettiger vind en ik de auto dan fijner vind remmen, ook bij een noodstop. In D vind ik het remmen trasg reageren, dit heb ik bij alle BMWs gehad die ik tijdelijk heb gereden, de remmen van alle Audis grepen eerder aan en gaven een voor mij prettiger gevoel en in B heb ik dat gevoel ook.

Ik rij overigens op gladde en wegen met heel veel regen wel in D met de minst regeneratieve instelling omdat in B onder die gladde omstandigheden de auto wat gaat 'kwispelen', dit komt waarschijnlijk doordat de motor voor minder sterk is dan achter en de auto daardoor minder balans heeft.
Ook rij ik onder diezelfde gladde omstandigheden in eco mode, normaal rij ik altijd in sport mode, omdat de 'throtte response' in eco trager is en in sport mode onder die gladde omstandigheden krijg ik de auto snel dwars, leuk maar een stuk minder veilig op de openbare weg.

De auto heeft laserlights, was toen ik bestelde standaard bij de M50, nu is het een optie, grappig maar in Nederland wordt de functie voor adaptief grootlicht nauwelijks geactiveerd en voor die paar keer op die pik donkere wegen in binnen en buitenland kan ik handmatig grootlicht ook wel zelf aan en uitzetten - ik vind het geen optie van 1900 euro waard.
Een andere optie die ik niet meer zou bestellen is het draadloos opladen van mn telefoon.... mn telefoon wordt zeer warm en bij n dag rijden trekt mn telefoon zoveel stroom met android auto, flitsmeister en spotify dat ondanks het draadloos laden de telefoon na ongeveer 6 a 7 uur alsnog leeg is, ik heb dus een (brodit) houder gekocht en een 12v laadkabel, dit werkt gewoon prima.

Harmon Kardon audio is een must vind ik, heel goed geluid, kan ik echt van genieten.

De auto is wel breder en hoger en langer dan mn Audi A5 Quattro en daar moest ik wel aan wennen, gelukkig heb ik en piepjes en een camera en een 360 view, dit werkt heel goed met parkeren.
En dat is het enige wat stuk is gegaan en inmiddels gerepareerd, de parkeer sensoren, een steen had een vd sensoren kapot gemaakt en daardoor werkte de piepjes niet meer. Onhandig en toen merkte ik pas echt hoeveel ik op die piepjes vertrouw tijdens het parkeren.

Wireless updates, ook heel prettig, functies worden steeds verbeterd.

Wat heel fijn is is dat je de auto kan voorverwarmen of voorkoelen door dit in te plannen dan wel door de "ruit" knop op de sleutel te activeren, dat laatste helpt een beetje, maar zeker het plannen, heerlijk wanneer je in een auto stapt met een fijne (warme dan wel koele) temperatuur.

Toppertje en aanrader dus :)

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.