BMW i4 M50 (2022) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | i4 M50 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 0 km |
bucketlist afstrepen
Op uitnodiging van de bmw dealer een proefrit gemaakt met een iX. Dat beviel zo goed, dat ik direct een afspraak maakte om met een i4 proef te rijden. De iX vond ik veel te groot, maar was wel erg gecharmeerd van het elektrisch rijden.
Tijdens een beurt van mijn eigen F11 520D touring kreeg ik voor het weekend een i4 e40 mee. Het comfort deed niet onder voor de 5 serie en het koppel en het ontbreken van schakelmomenten was echt bijzonder fijn. Maar ik wist ook dat er een M50 in de demo reed. Dus daar ook een weekend proef mee mogen rijden.
Dat was een schot in de roos en de keuze was snel gemaakt. Dit was de eerste keer in mijn leven dat ik een nieuwe auto kocht. Dus de ervaring van het samenstellen, het samen met een product genius van de dealer alle opties doornemen en gewoon kiezen wat je wilde op en aan de auto was een fantastische ervaring. Uiteindelijk december 2021 de offerte getekend voor een bijna full option bmw i4 M50 in het San remo grun (alleen carbonpakket, schuifdak en stoelkoeling zit er niet op). Stoelkoeling met de voorverwarming/koeling leek me overbodig, schuifdak geeft alleen maar herrie in het interieur als je hem open hebt en carbon exterieur is niet mijn smaak.
Het lange wachten (9 maanden) was echt de moeite waard. Rij hem nu bijna 3 jaar en inmiddels staat de teller op bija 53.000 km.
Over de prestaties kan ik kort zijn, want met 544pk en 700nm koppel kom je nooit vermogen te kort. Even inhalen, invoegen of gewoon even lekker een afrit pakken alles gaat met het grootste gemak.
En dat allemaal in volledige rust in de auto, wat door de comfort stoelen ook erg lang uit te houden is. En met een gemiddeld verbruik van 18.1 kWh per 100km sta je om de 400 – 425 km aan de laadpaal. Voor het dagelijkse gebruik laad ik thuis en ‘verlies’ ik geen tijd bij de snelladers/benzinepomp. Op vakantie is de actieradius ook ruim zat om op tijd even te stoppen, de benen te strekken, de innerlijke mens te verwennen en om in de tussentijd de accu weer op te laden van de auto. Van laadstress is in die 3 jaar nog nooit sprake geweest. Met mijn ICE auto’s reed ik de tank ook wel eens leeg, zover dat de boordcomputer aangaf dat er nog max 20km gereden kon worden. De i4 heb ik ook al eens tot 2% leeg gereden, wetende dat ik met die 2% thuis kon komen en dat de accu weer vol kon laden voor de volgende dag.
De auto heeft me tot op heden nog niet in de steek gelaten. Is alleen bij de dealer geweest voor een terugroepactie en voor een onderhoudsbeurt (remvloeistof en interieurfilter) en algehele controle. Sinds vorige week ben ik met mijn 3de set achterbanden bezig. Dat is wel iets om in de gaten te houden. De i4 M50 wil de banden sneller aan de binnenkant doen slijten en lijken de banden nog goed terwijl je aan de binnenkant al aan het canvas zit. Die slijtage is ook niet heel vreemd gelet op het vermogen en het gewicht van de auto. Veel zal ook liggen aan de rijstijl, ik gebruik het vermogen regelmatig en dan niet om topsnelheden te rijden, maar het vlot optrekken is verslavend.
Overigens kun je er ook heel ontspannen kilometers mee maken, waar ook alle technische snufjes een bijdrage aan leveren. Ze hebben me ook al eens geholpen om een aanrijding te voorkomen. Een moment van onoplettendheid en een auto voor me die vol in de remmen ging, maar de bmw remde zelf voordat ik het kon en daarmee was een hoop ellende voorkomen.
Over de kosten kan ik dus kort zijn. Qua onderhoud en vervanging valt het mee. De afschrijving is wel fors, maar ook niet veel meer als een andere, niet EV zijnde, BMW van dezelfde prijsklasse.
Inmiddels al met een schuin oog aan het kijken naar een i5 touring. Met 2 honden is het fijn als er wat meer ruimte zou zijn. Ook met vakanties zou iets meer ruimte welkom zijn. Aan de andere kant, we gaan niet iedere maand op vakantie ;)
Mijn verstand zegt dat ik beter kan wachten op de Neue klasse. De nieuwe technieken (800v en bi-directioneel laden) is wel weer iets wat voor de komende jaren van pas kan komen. Ook vind ik het design van de buitenkant prachtig, de binnenkant daarentegen ben ik nu nog niet zo kapot van. Een proefrit volgend jaar zal veel duidelijk gaan maken, maar dat de volgende weer een EV wordt is 100% zeker. Er rijdt niets zo heerlijk als een EV. De vraag is alleen of ik (geduldig) kan wachten op de Neue klasse of ga ik toch voor een jong gebruikte i5M60 touring???
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW i4
Had je deze auto's al gezien?
![BMW i4 M50 High Executive 84 kWh M-Sportpack AWD [ 3-Fase ] (INCL-BTW) Aut. *LUXURY-LEATHER | LASER-LIGHT | ADAPTIVE-CRUISE | HARMAN/KARDON-SOUND | HEAD-UP | TOP-VIEW | SPORTSEATS | BLIND-SPOT | WIDE-SCREEN | KEYLESS | DAB+ | NAVI-FULLMAP | TOWBAR | .](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57918688/0-235b4dc9d6a159267303c24509c542f0.jpg)
BMW i4 M50 High Executive 84 kWh M-Sportpack AWD [ 3-Fase ] (INCL-BTW) Aut. *LUXURY-LEATHER | LASER-LIGHT | ADAPTIVE-CRUISE | HARMAN/KARDON-SOUND | HEAD-UP | TOP-VIEW | SPORTSEATS | BLIND-SPOT | WIDE-SCREEN | KEYLESS | DAB+ | NAVI-FULLMAP | TOWBAR | .
- 2022
- 42.160 km
![BMW i4 eDrive40 M Sport High Executive 84 kWh [ Schuifdak Harman/Kardon Leder ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57915674/0-d53b4c6bbe5fe5efe0cfcf1ce38680d0.jpg)
BMW i4 eDrive40 M Sport High Executive 84 kWh [ Schuifdak Harman/Kardon Leder ]
- 2022
- 95.845 km

BMW i4 (g26) i4 40 High Executive
- 2022
- 43.778 km