BMW i4 M50 (2022) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | i4 M50 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 48.000 km |
Het wachten waard
- 2.000 km
De lijst met wensen voor mijn nieuwe auto was redelijk beperkt. Een elektrische auto geschikt voor lange afstanden, normaal ‘postuur’ (geen SUV!) en het liefst met vierwielaandrijving. Ondanks het ruime aanbod van EV’s op de markt is de lijst daarmee behoorlijk overzichtelijk geworden. De wellicht voor de hand liggende keuze van Tesla heb ik geen seconde overwogen. Het is wel zo dat wanneer je een EV-opties wenslijst samenstelt je bij Tesla overal een vinkje kunt zetten en dat zij op al die punten dan ook nog steeds tot de top behoren. Ik zoek en waardeer in een auto echter andere zaken dan die Tesla aanbiedt. Als ik de keuze heb tussen een autofabrikant die als einddoel heeft om iedereen in een bestuurderloze robotaxi te krijgen of een die gaat voor ‘Freude am Fahren’ is het voor mij makkelijk kiezen. Ik ben dan ook gegaan voor een BMW i4 M50.
Toen ik de BMW in de zomer van 2021 bestelde werd mij verzekerd dat ik de nieuwe auto in februari of uiterlijk maart 2022 in ontvangst kon nemen. Aanhoudende chiptekorten in Taiwan, niet leverbare kabelbomen uit Ukraine, lockdowns in China en afwezige vrachtwagenchauffeurs in Duitsland hebben er voor gezorgd dat het september werd.
De portimao blauwe kleur ziet er in het echt nog mooier uit dan in de folder en ook verder was de eerste indruk heel goed. Helaas zijn onderweg wel wat minder belangrijke opties verdwenen uit de auto zonder dat ik dat terugzag in de aanschafprijs. In normale tijden had ik hier punt van gemaakt maar we leven niet in normale tijden. Als je ziet wat elders in de wereld en de automarkt gebeurt mag ik al blij zijn dat ik een auto heb gekregen zonder dat ik er verder financieel op achteruit ben gegaan.
De eerste ervaringen met de M50 zijn bijzonder positief. Hij rijdt gewoon als een BMW en is voorzien van alle ‘luxe’ die ik graag in een auto heb. Hiervoor heb ik bijna vier jaar gereden in een elektrische Jaguar I-Pace en voor de lezer is het hopelijk interessant wanneer ik de twee auto’s met elkaar vergelijk. Toen enkele jaren geleden de BMW 4-versie verscheen vond ik dit al direct een mooie en elegante auto. Bij de nieuwe neus waar de i4 over beschikt was mijn eerste reactie “wat hebben die idioten nu dan gedaan!?”. Op een of andere wijze weten de BMW-designers echter steeds iets neer te zetten dat ik na loop van tijd ga waarderen en nu vind ik de neus, indien deze voorzien is van een nummerplaat om de zaak de breken, zelfs mooi. Dat alles neemt niet weg dat ik de I-Pace een echte schoonheid vind en daar wint voor mij de Jaguar dus duidelijk. Wat rijden betreft liggen de auto’s behoorlijk dicht bij elkaar. Ook de I-Pace is een fijn sturende auto waarmee je zowel comfortabel als ook sportief kunt rijden. Hier prefereer ik echter toch de BMW maar niet met zo’n groot verschil als ik van te voren verwachtte. Stap je in de auto dan telt voor beide auto’s dat de kwaliteit heel hoog is, van zitpositie tot gebruikte materialen klopt gewoon alles. Dit is een gelijkspel. Het infotainment systeem in de BMW ligt wel minimaal één of twee klassen hoger. Er wordt meer functionaliteit geboden, wireless carplay is heel mooi geïntegreerd, alles werkt sneller en voor mij heel belangrijk worden multidisc muziekbestanden in correcte volgorde afgespeeld vanaf USB. Ondanks dat de M50 een wat kleinere accu heeft kom je er wel verder mee. Toen ik de I-Pace inleverde zag ik 360 km (snelweg) reikwijdte bij een volle accu. Dit ligt zelfs nu de weersomstandigheden al wat minder zijn geworden bij de BMW nog ruim boven de 400 km. Nog belangrijker bij lange afstanden rijden is dat het laden bij een DC lader aanzienlijk sneller verloopt. Alleen dit scheelt bij een rit naar de Alpen al een uur. Samengevat vind ik de Jaguar I-Pace nog steeds een hele fijne auto en indien je meer ruimte nodig hebt zeker geen verkeerde keuze. Voor mij telt dat voor alle punten die ik belangrijk vind ik er met de BMW op vooruit ben gegaan.
Het is uiteraard niet zo dat de BMW i4 M50 geen verbeterpotentieel meer heeft. Zo is er geen logische plaats om je zonnebril op te bergen. In de M50 waar ik een proefrit in gereden heb zat schuin links onder het stuur een opbergvak waar een bril paste maar daar beschikt mijn i4 niet over. Ook boven de voorruit waar vele auto’s zo’n opbergmogelijkheid biedt laat de BMW verstek gaan. De ‘wireless charger’ voor de smartphone slaagt er wel probleemloos in mijn iPhone te laten oververhitten maar heeft wat meer moeite met opladen. Niet direct een fout maar wel belangrijk dat alle regelmatige gebruikers voor aanschaf een paar maal in en uitstappen. Door de diepere zit gaat dit namelijk wat moeilijker dan in een SUV en indien de topsportjaren al weer wat langer in het verleden liggen zou dit een probleem kunnen zijn.
Mijn eerste indruk is zeer positief maar wellicht nog wat gekleurd. Mocht in de komende tijd die indruk enigszins veranderen zal ik mijn review hierop aanpassen.
Verbruik en laden
- 6.700 km
Na bijna 7000 km een update wat betreft verbruik en DC-laden, dus laden aan de snellader. Als ik het kort zou moeten samenvatten dan levert BMW wat ze beloven en daar kan ik alleen maar tevreden over zijn omdat dit in de auto-industrie zeker geen vanzelfsprekendheid is.
De gereden kilometers zijn voor meer dan 95% verreden op de snelweg waaronder enkele ritten op de Duitse Autobahn bij wat hogere snelheden. Heb zowel gereden op 18-inch zomerbanden als 18-inch winterbanden. De afgelopen periode waren de weersomstandigheden zeker niet optimaal waardoor ik verwacht dat de verbruikswaarden in de zomer nog duidelijk positiever zullen uitpakken.
Voordat ik met cijfers kom eerst een beetje theorie. Er is bruto-verbruik, de energie die door de lader wordt opgeleverd en er is netto-verbruik, de hoeveelheid energie die in de auto accu terecht komt. Het verschil tussen die twee waarden is het laadverlies.
De auto geeft aan dat over de hele periode het gemiddelde (netto) verbruik precies 20,0 kWh/100 km is geweest. Dit zou betekenen dat met een bruikbare accucapaciteit van 80,7 kWh er 400 km ver gereden kan worden op de snelweg. Nu zal je in de praktijk nooit van 100% naar 0% rijden maar wanneer je met een volle accu vertrekt is 350 km dus goed te doen. Na meer dan 3 uur rijden meldt mijn blaas overigens ook dan dat een stop op zijn plaats is.
Volgens het boekje moet de i4 met een piek van 200+ kWh kunnen laden. Dat is ook een waarde die ik bijna iedere keer kortstondig zie verschijnen. Nu weet iedere EV-rijder dat de pieksnelheid niet direct relevant is, het gaat om de gemiddelde snelheid die behaald kan worden. Als regel kom ik bij de DC-snellader aan met lading tussen de 10% en 20% en laad ik deze dan op tot 80%. De gemiddelde (bruto) laadsnelheid die ik daarbij behaald heb is 110 kWh. Hiermee zit ik aardig in de buurt van de door BMW beloofde laadtijd van 10% naar 80% in 31 minuten.
De BMW i4 M50 heeft een WLTP bereik van 520 km. Dat zijn kilometers behaald onder ideale omstandigheden en met een gemiddeld lage snelheid. Op basis van mijn eigen verbruikscijfers is er geen enkele reden om aan te nemen dat die niet in de praktijk behaald zouden kunnen worden. Het laden komt ook mooi overeen met wat in de folder staat. Wat mij betreft daarom twee duimen omhoog.
Wat laden betreft heb ik nog wel twee verbeterpunten. Het voorverwarmen van de accu voordat je bij een lader aankomt moet nu gebeuren door dit laadpunt als tussenstop op te geven in de navigatie. Het zou simpeler zijn indien het voorverwarmen geactiveerd zou kunnen worden door dit aan te geven via een menu optie. Ander punt is ‘plug-and-charge’, op die manier hoef je alleen maar de kabel in de DC-charger te stoppen en start dan automatisch het laden. Een optie die Tesla al vanaf het begin heeft. BMW heeft aangegeven dat de ISO-standaard 15118 vanaf medio 2023 ondersteunt zal worden. Onduidelijk is echter nog of dit alleen telt voor nieuwe auto’s of dat dit achteraf nog via een software update mogelijk is.
De balans na een jaar
- 25.100 km
Na precies een jaar en 25.000 kilometers is het tijd om de balans op te maken. Is de hele positieve indruk van de “BMW i4 M50” uit het begin behouden gebleven of is de liefde inmiddels bekoeld?
Het afgelopen jaar verliep probleemloos. De auto heeft enkele OTA updates mogen ontvangen en ook een terugroepactie (software update) voor mogelijke problemen met de automatische deur-ontgrendeling. In al die gevallen kon ik na afloop geen verschil merken maar ik heb met de auto ook niet op de kop in de sloot gelegen en weet niet of de deuren dan vergrendeld zouden zijn gebleven.
Ik rij nu vijf jaar EV maar zo probleemloos als het afgelopen jaar zijn mijn ervaringen met DC-snelladen nog niet geweest. Heb slechts één keer meegemaakt dat een laadpaal niet werkte maar dat was wel bij temperaturen van minus 10. De paal ernaast functioneerde toen wel. Positief is daarnaast dat iedere keer de beloofde maximale laadsnelheid van 200 kWh gehaald wordt waarmee de laadtijd beperkt blijft. Laadpaalstress is er ondanks toenemende drukte nog niet, op een enkele keer na is er altijd een vrije laadpaal beschikbaar geweest. Zonder twijfel hebben verbeteringen bij de laadpalen ook een rol gespeeld bij deze vooruitgang.
De verreden kilometers zijn hoofdzakelijk afgelegd op de snelweg en de Duitse Autobahn. In Duitsland wordt over het algemeen met de cruise control op 130 km/u gereden en komt de gemiddelde snelheid daarbij dan net boven de 110 km/u uit door de vele wegwerkzaamheden en andere snelheidsbeperkingen. Het verbruik liep hierbij uiteen van rond de 19 kWh in de zomer tot 22 kWh in de winter. In alle gevallen zijn etappes van meer dan 300 km in Duitsland hiermee goed te doen en overdag in Nederland is dit zelfs 400 km. Mijn trips naar de Alpen duren daarmee nu zo’n uur langer dan vroeger met een verbrandingsmotor maar kom wel duidelijk ontspannender aan.
Kritiekpunten die je hoort over de i4 zijn naast de grote gril dat het platform gedeeld wordt met verbrandingsmotor varianten. Door dit ‘compromis’ zou de i4 geen goede EV kunnen zijn. Het is inderdaad zo dat de auto hierdoor zwaarder is en minder binnenruimte biedt. Van dat laatste heb ik geen last en de extra kilo’s merk ik in de praktijk niet maar nu rij ik ook nooit op een circuit. De praktijk verbruikscijfers, laadsnelheid en navigatie met automatische laadstops tonen wat mij betreft aan dat ook als EV de i4 gewoon goed presteert. Laten we niet vergeten dat een belangrijk voordeel van een mixed-platform de prijs is. In vergelijking met zijn benzine tweelingbroer, de “M440i XDrive Gran Coupé” bespaar je meer dan 10K Euro op de aanschafprijs en is de M50 daarmee, raar maar waar, een koopje in het BMW aanbod.
Om terug te komen op de startvraag, de M50 bevalt onveranderd heel goed. Als auto biedt de i4 alles wat ik zoek en waardeer en blijft mijn kritiek beperkt tot de te grote draaicirkel. Het is wel zo dat op EV en software vlak er verbeterpotentieel is. Zo zou het fijn zijn indien de auto net zo snel zou kunnen laden als een Ioniq 5, een completere OTA ondersteunt plus Plug&Charge zoals bij Tesla en V2H van een “F-150 Lightning” zou bieden. Er is momenteel echter nog steeds geen auto op de markt waarvoor ik de M50 zou willen omruilen.
Na twee jaar
- 48.000 km
Na opnieuw een jaar weer tijd voor een update. Eigenlijk kan die heel kort zijn: nagenoeg probleemloos 23.000 km kunnen rijden. Uitgaande van wat de auto zelf meldt was mijn gemiddelde (netto) verbruik afgelopen jaar 19,5 kWh per 100 km bij een gemiddelde snelheid van 98.6 km/uur. Dat waren voornamelijk snelweg kilometers. Er valt echter nog wel meer te melden.
Afgelopen jaar enkele OTA updates mogen ontvangen voor de i4. Bij mijn BMW gaat dit in twee stappen. De BMW App op de smartphone download de update en die wordt vervolgens overgezet in de auto. Dit duurt maximaal 30 minuten en gebeurt wanneer de auto geparkeerd is. Over het algemeen zijn de aanpassingen marginaal. Recentelijk is wel de optie toegevoegd om handmatig, en niet meer via de navigatie, de batterij “voor te conditioneren” waarna de auto ook bij winterse temperaturen direct met volle snelheid geladen kan worden. Ingrijpende veranderingen die al dan niet positief uitpakken, zoals bij Tesla, hoef je bij BMW niet te verwachten. Voor beide aanpakken valt wat te zeggen.
Het is niet zo dat mijn auto verder helemaal niet verbeterd is. Tijdens de bouw werd de optie om met een trapbeweging de achterklep te kunnen openen geschrapt door chiptekorten. Aangezien mijn auto hierop al was voorbereid en de benodigde elektronica nu beschikbaar kwam kon de dealer zonder al te veel moeite deze optie alsnog werkend krijgen. Niet iets dat ik dagelijks of zelfs wekelijks gebruik maar wel fijn dat het nu mogelijk is.
Een discussie punt die steeds terug komt is de levensduur van de batterij. Dit is niet zo vreemd omdat we allemaal ervaring hebben met aftakelende batterijen in onze smartphones. De gezondheid van de autobatterij houdt de auto zelf bij en kan via een OBD2 dongle en App bekeken worden. Het resultaat voor mijn auto schommelt momenteel rond de 98%, een waarde die in de App wordt omschreven als ‘Excellent’ (zie afbeelding). Nu schijnt het zo te zijn dat je in de eerste periode het meeste verliest waarna de capaciteit nog maar geleidelijk afneemt. Iets wat ik de komende jaren in de gaten zal houden.
Tot nu toe heb ik nauwelijks onkosten aan de auto gehad. Eigenlijk is er alleen extra geld uitgegeven aan banden. Dit komt niet door de vele pk’s en een zware rechtervoet. In Tirol, waar ik vaak te vinden ben, zijn winterbanden in de periode november-april verplicht en omwisselen kost geld. Ook heb ik een band stuk gereden aan een stoeprand. Naast geld kost dit door het ontbreken van een reserveband ook meerdere dagen indien je dit in een weekend doet en de band besteld moeten worden.
De kosten zullen de komende jaren niet alleen voor mij maar voor alle EV-rijders wel duidelijk stijgen. Vanaf 2025 komt de kostenpost MRB (motorrijtuigenbelasting) erbij, in het begin beperkt tot 25% maar dat loopt daarna snel op. Daarnaast is de combinatie zonnepanelen en wallbox door aanpassing (afschaffing?) van saldering minder aantrekkelijk gemaakt waarmee het thuisladen duurder wordt. De echte klapper zou echter komen bij de eindafrekening indien ik de financiële stommiteit zou begaan om al binnen enkele jaren mijn M50 in te ruilen. Gelukkig is er nog steeds niets op de markt wat mij zou kunnen verleiden afscheid te nemen van de BMW en blijft die forse kostenpost mij nog bespaard.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.