BMW i4 M50 (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i4 M50 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10.500 km |
KM-stand laatst | 79.500 km |
BMW i4 M50, tweeeneenhalfjaar verder
- 78.500 km
Op een zomerse dag in mei 2022 moest ik met mijn dieselsleurpende BMW M550D touring langs een BMW-dealer om een onderdeel op te halen zodat mijn eigen garage een reparatie kon uitvoeren. Daar stond in de showroom een groene i4 M50. Ik vroeg of ik een ritje kon maken, en kreeg de wagen gelijk voor 3 dagen mee, de M550 kon ik daar laten staan. Een goede zet van de verkoper, want ik was gelijk verkocht. Ik vind de auto prachtig om te zien, qua kleur en vorm. Hij is duizelingwekkend snel, stil en comfortabel en relatief zuinig. Ik laad altijd openbaar maar ging van 800 euro aan diesel in de maand, naar 200 aan stroom.
Inmiddels heb ik de auto ruim 2,5 jaar en ben ik aan het kijken naar iets anders, dus dat leek mij tijd voor een review.
Zoals uit de inleiding al blijkt: Het is naar mijn mening een fantastische wagen. Het is sowieso ook de eerste auto die ik langer dan 2 jaar heb gereden, dus dat zegt misschien ook al iets (de geschiedenis, vanaf 2017 tot op heden: Opel Astra; Mercedes c320d estate; BMW 328ci (e46); BMW 330e; BMW M550D). Het was overigens ook wel de nieuwste en meest luxe auto tot noch toe, dus dat kleurt de ervaring ook wel. Het elektrisch rijden is gewoonweg heerlijk, behalve het gemis van het geluid van de koude start van een 6-in-lijn, bij mijn 328 de reden om de deur even open te laten staan voor het wegrijden, mis ik de verbrandingsmotor zelden (daarover hierna meer). De souplesse en het instante koppel zijn heerlijk. De M50 versie is daarnaast bloedsnel, zowel in een rechte lijn, maar je kan er ook behoorlijk vlot mee een bocht om en het belangrijkste: Inhalen op snelheid invoegen, etc., de dingen die in het dagelijks verkeer gewoon fijner zijn in een snelle auto, gaan in deze wagen top.
In de afgelopen 2,5 jaar heb ik behalve 2 keer een reparatie aan de ruit vanwege beschadigingen door stenen, 1 keer nieuwe banden en het regulier onderhoud, niets aan kosten gehad., behalve dan de glass-coating, maar daar kies je zelf voor.
In die 2,5 jaar heb ik er inmiddels een goede 70.000 kilometer opzitten en daar is dus weinig op aan te merken. Ik rij overigens enkel en alleen zakelijke kilometers met deze auto.
Echter, wel belangrijk en het vermelden waard is nog de afschrijving. Een vaak vergeten kostenpost. In de tijd dat ik deze auto kocht was het een showmodel en ondanks de 10.000 km op de teller betaalde je nagenoeg net zoveel als wanneer je nieuw zou bestellen, ze waren niet aan te slepen en er waren wachtlijsten voor, dus dat ik een voorraadmodel kon kopen was al heel wat, onderhandelingsruimte was er nauwelijks. Kosten destijds: ca. 90.000 inclusief BTW. Als ik er vandaag 40.000 voor terugkrijg, mag ik blij zijn. Dat is dus zeker een halve ton in 2,5 jaar en dus een goede 1500 euro afschrijving in de maand. Ik vind het toch een behoorlijk bedrag.
Al met al ben ik dus over de auto zeer te spreken en is slechts en vooral de afschrijving een zure dobber.
De reden nu toch verder te kijken heeft, behalve met het feit dat ik gewoon weer eens tijd vind voor iets anders, met 3 kleine kritiekpunten te maken:
De belangrijkste is de range. Ondanks dat ik elektrisch rijden ten volle wil omarmen, vind ik de range van praktisch 370KM in de zomer en nog geen 300 in de winter tegenvallen. Als je na een afspraak ver van huis eindelijk naar huis kan, wil je ook naar huis en niet nog aan de snellader moeten. Daarbij is het altijd rekening moeten houden met wanneer je gaat rijden en dus zorgen dat je vol vertrekt en/of op plaats van bestemming kan laden toch ook gedoe (een luxeprobleem, maar toch). Ik ben recent verhuisd en daardoor minder gaan rijden, maar wel juist langere ritten en merk dat het mij meer stoort. Nu kan ik natuurlijk kijken voor een andere 'motorisatie' (of elektrificatie) zoals de edrive 40 ofzo, die heeft meer range, maar dit is mij nog net wat te saai. Reden 1 om terug te gaan naar een (deels) echte motor, totdat elektrisch nog iets verder door ontwikkeld is.
Reden 2 is het comfort. Al helemaal een luxeprobleem en ook een ultiem luxeprobleem, want het is gewoon een luxe en comfortabele auto in vergelijking met het gros van de wagens op de weg. Maar, hij is heel laag en het is een sportieve auto. De stoelen zijn, ondanks dat het niet de M-stoelen zijn die optioneel verkrijgbaar zijn op de deze auto, toch ook in enige mate sportief. Ik ben vrij lang (1.91) en groot en merk dat op lange ritten toch wel, vooral op dagen dat ik lang in de auto zit als ik de avond ervoor gesport heb.
reden 3 is de ruimte achterin. Ik gebruik de i4 nu enkel zakelijk, maar ik wil mijn zakelijke auto eind dit jaar naar privé halen. Ook dat is een luxeprobleem, maar om naast de auto van mijn vrouw nog een tweede auto privé te kunnen gebruiken is met 2 kleine kinderen wel prettig. In de i4 kan achter de bestuurdersstoel geen kinderzitje, althans niet met hoe ik zit, daarvoor is de ruimte gewoon te beperkt. Laat staan dat iemand van enig formaat daar langer dan 20 minuten kan of wil zitten.
Kortom: Een uiterst positieve review en een geweldige auto, maar het wordt toch weer tijd voor de volgende, met inachtneming van de kleine hiervoor genoemde kritiekpunten. Dat maakt dat ik nu op zoek ben naar een jonge 745e. Ik vind de voorgaande generatie 7-serie erg mooi (ondanks of misschien wel dankzij de nieren) en heb stiekem altijd al een 7 gewild, dus dit leek mij het uitgelezen moment.
ingeruild
- 79.500 km
Ik heb nog wat eigen foto's toegevoegd, dat lukte mij eerder niet. Blijft toch als je het mij vraagt een prachtige wagen om te zien, vooral in deze groene kleur.
Dat neemt niet weg dat de kogel inmiddels door de kerk is. Komende vrijdag wordt de i4 m50 ingeleverd, daar komt een BMW 745e in Davitgrau voor in de plaatst. Ik zal daar ter zijner tijd ook wel een review van plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.