BMW i4 eDrive40 (2024) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | i4 eDrive40 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 3.000 km |
eigen import
- 2.000 km
Nog weinig gereden met de nieuwe auto; ik laat een uitvoerige recensie daarom maar achterwege. Het meest positief ben ik over het comfort ondanks de stevige vering, en vooral over het bijzonder lage geluidsniveau.
Wel beschrijf ik hier hoe de aankoop verliep.
Ik was van plan een heel jonge i4 uit Duitsland te importeren, zoals ik al eerder twee Audi's en een BMW, nieuw of jong, daar kocht. Per saldo heb ik hiermee veel verdiend, vergeleken met als ik de auto's hier zou hebben aangeschaft.
Maar ondanks het grote aanbod, te vinden op bijv. mobile.de, was er geen i4 bij met de specificaties die ik wilde. Ik hoef niet zo nodig alle zgn. sportieve opties, geen zwart binnen en buiten, geen geblindeerde achterruiten, maar wel de meeste andere opties, zoals de fraaie Harman Kardon geluidsinstallatie. Dan blijft er ineens heel weinig te kiezen over. De voor mij ideale auto vond ik niet.
Dan toch maar een nieuwe i4. Ik weet, ook door mijn eerdere aankopen, dat de Duitse dealers vaak veel hogere kortingen geven dan de Nederlandse. Dat kan via bemiddelaars, zoals carwow.de, maar je kunt ook rechtstreeks contact met de dealers opnemen. Zo gezegd, zo gedaan.
Ik stuurde zo'n 20 Duitse dealers de door mij gewenste specificatie en vroeg hen om een offerte. Enkelen reageerden niet en enkele anderen beweerden dat ze niet mochten exporteren (wat onjuist is; de Europese regels verbieden juist zo'n blokkade), maar de meesten kwamen wel met een offerte. Uiteindelijk deed ik zaken met een dealer die mij de i4 met 24% (jawel, vierentwintig procent!) korting wilde leveren. Het contact met deze dealer verliep zeer prettig en na enige maanden werd de auto keurig afgeleverd.
Waarom die hoge korting? Dit weet ik niet, misschien omdat de afzet van elektrische auto’s in Duitsland stagneert en men zo probeert er toch nog het nodige aantal af te zetten.
Daar komt nog wat bij. Het basismodel is exclusief btw (om een eerlijke vergelijking te maken, bpm is hier niet aan de orde) in Nederland 3% duurder dan in Duitsland, zodat de feitelijke korting zelfs 27% is. Het prijsverschil met de opties is nog (veel) groter.
Nog iets opvallends: bij BMW NL heb je geen keus bij de standaardbekleding: alleen het saaie zwart. Bij BME DE kun je kiezen uit meerdere kleuren. Waarom deze beperking? Mijn speculatie: dan word je gauwer verleid een duurdere bekleding aan te schaffen.
Ik heb de auto met veel opties aangeschaft. Maar wat ietwat tegenvalt is dat sommige zaken, ook als opties, niet aanwezig zijn, die ik in mijn vier jaar oude 330e wél had: achterruitwisser, opbergnetten achter de voorstoelen, opbergkastje links in het dashboard, knoppen om de achterbanken neer te laten.
Dan nog de wallbox. Die kocht ik tegelijk bij de Duitse dealer. In Nederland is hij duurder, ook omdat hij wordt verkocht in combinatie met de installatie door en een energiecontract bij Eneco. Het is veel goedkoper de wallbox door een lokale installateur te laten plaatsen, waarbij je bovendien zelf je enrgieleveranacier kunt houden (een dynamisch contract is aan te bevelen). Zelf heb ik een contract met Tibber die verbinding heeft met mijn i4 en de auto laadt, als de stroomprijs het laagst is.
Je moet wel wat gedoe voor de eigen import over hebben. Dan kun je ervoor kiezen de import door een van de gespecialiseerde bureautjes te laten regelen, wat je al gauw € 1000 kost. Maar de websites van de belastingdienst en de RDW geven genoeg en duidelijke informatie om het zelf probleemloos te doen.
Bij de import van nieuwe auto's moet je de Nederlandse btw voldoen, maar de Duitse dealer laat je eerst ook de Duitse MwSt (19%) betalen die je terugkrijgt als je later een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs naar hem hebt gezonden. Daar kan hij niet omheen vanwege de overheidsregels.
Dan moet de auto naar Nederland worden gereden. Dit kan met een trailer, of je vraagt bij de RDW een kosteloos eendagskenteken aan, waarmee je zelf rijdt. Bij je verzekeringsmaatschappij, waarbij je ‘oude’ auto al is verzekerd, regel je dan de verzekering voor één dag, wat althans in mijn geval niets kostte. Op weg naar huis ga je via een keuringsstation van de RDW. Je neemt de meegeleverde conformiteitsverklaring mee en men registreert de gegevens van de auto. Van een echte keuring is uiteraard geen sprake. Dit verloopt soepel; na zo'n half uur ben je klaar. Hierna doe je via de website van de belastingdienst aangifte voor de bpm (dit moet ook, als die, zoals in dit geval, nihil is). Na enkele dagen krijg je het kenteken, koop je de kentekenplaten en regel je de verzekering. Dan kun je rijden.
Maar dan moet je je ‘oude’ auto nog kwijt. Bij inruil bij een Nederlandse dealer is dit meteen geregeld, maar nu moet je dit doen via advertenties en opkopers. Veel van die opkopers, bijv. ikwilvanmijnautoaf.nl, bieden veel te weinig. Je moet vooral geduld hebben en niet te snel toehappen. Frappant hierbij was dat ik bij de verkoopservice van de ANWB, zichzelf een consumentenorganisatie noemend, bij lange na niet het hoogste bod kreeg. De ANWB heeft kennelijk een relatie met een commerciële opkoper en ontvangt hiervoor waarschijnlijk een provisie. Via autowereld.nl werd mij uiteindelijk door een autobedrijf een reëel bod gedaan.
Hoe zit het met de garantie en de service? Dit maakt totaal geen verschil met een aankoop bij de Nederlandse dealer; ze zijn van toepassing in de hele EU en EER. Dit maakte ik in de praktijk mee: bij het aanspreken van de garantie werd er bij de Audi- en BMW-dealers helemaal niet gezeurd. Kennelijk kunnen ze dit op Europees niveau verrekenen.
Ik heb de indruk dat de lucratieve aankoop van nieuwe auto’s in Duitsland hier niet erg bekend is. Sommige modellen worden met nog met (veel) meer korting verkocht dan de 24% bij mij. Organisaties als de ANWB en autobladen als Autoweek publiceren hierover niet, terwijl zij hun leden cq lezers, zijnde de consumenten, hierover juist wel zouden moeten informeren. Waarom niet? Zijn hun banden met de Nederlandse importeurs te hecht en zijn zij te veel van hen afhankelijk voor bijvoorbeeld de door hen beschikbaar gestelde testauto’s?
Hoe dan ook, als je er wat moeite voor over hebt, kun je in veel gevallen bij Duitse dealers je nieuwe auto veel goedkoper aanschaffen, terwijl de garantie en de service eronder niet hebben te lijden.
aanvulling
- 3.000 km
Mijn review heb ik halverwege aangevuld met opmerkingen over geen kleurkeuze van de bekleding, de wallbox en het ontbreken van enkele voorzieningen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.