BMW i4 eDrive40 (2023) #9
autoreview
Signalement
Uitvoering | i4 eDrive40 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 10.500 km |
Gewoon een echte BMW!
- 10.500 km
Mocht je mijn vorige review hebben gelezen (Tesla M3P) dan weet je dat ik ongelooflijk enthousiast was en ben over die auto. Door een verandering van werkgever mocht ik weer een nieuwe leaseauto uitzoeken. Nou dan heb je me hoor..als een kind in de snoepwinkel! Het grappige is wel dat ik eigenlijk stiekem al dacht te weten voor welke auto ik zou gaan. Ik moest me natuurlijk wel aan een leasebedrag per maand houden waarbij ik maximaal 10% naar boven mocht uitwijken, maar dan wel voor eigen rekening. Naar beneden afwijken mocht ook maar die kans was wat mij betreft natuurlijk voor de zoektocht al verwaarloosbaar. Het bijzondere was wel dat het “voorschot brandstof” mee telde in het maximale bedrag en het mocht/ moest een hybride (met stekker) maar liever een volledige elektrische auto zijn. Tja, eenmaal gewend geraakt aan een elektriek mobiel dan wil je toch niet meer terug, althans ik niet.
Dus wij op pad, mijn vrouw en ik, naar de plaatselijke BMW dealer want heel eerlijk die i4 ziet er wel lekker uit! Natuurlijk heb ik ook andere auto’s overwogen zoals de Audi Q4 en Mercedes EQE. Maar op de een of andere manier passen beide auto’s niet helemaal. Ik ben nog niet zo’n fan van de huidige status van de techniek bij de Volkswagen Groep en Mercedes maakt naar mijn smaak nog niet heel erg mooie EV’s. Nu hoor ik je denken “man je had een Tesla M3 dus wat nou mooie auto!”. Terecht hoor maar dat was in 2020 en de keuze was niet reuze toen zeg maar. Ik moet zeggen dat de facelift echt wel een verbetering is. De reden dat ik niet opnieuw de Tesla M3 heb overwogen is dat de huidige facelift nog niet geïntroduceerd was en ik wist dat de Performance voorlopig ook niet leverbaar zou zijn. Terug naar BMW. De i4 e40 was helaas niet beschikbaar voor een proefrit en de M50 viel sowieso buiten het budget. We hebben gereden in de i4 e35 en die viel zeker niet tegen, in tegendeel. Waar ik wel enorm aan moest wennen al tijdens de proefrit was de grote hoeveelheid knoppen op het dashboard, stuur, middenconsole enz. Ook het brede (erg mooie) scherm gaf een enorme hoeveelheid aan App’s weer…Vergelijkbaar met je eerste Iphone in 2007 die je helemaal volgooide met App’s, zo van “kijk mij eens modern zijn”. Tijdens de proefrit heb ik vooral gelet op het rijden op zich, wegligging (want alleen achterwiel aandrijving), stuurgevoel, vering, en toch ook wel de fun factor. Eigenlijk wist ik het toen al definitief, deze, maar dan wel de e40! Van te voren had ik thuis in de car configurator natuurlijk al precies de uitvoering in elkaar geknutseld. Het mooie was dat de verkoper middels een code die configuratie exact kon ophalen, handig. Dan blijkt trouwens ook dat het goed is dat je nog iemand spreekt met verstand van zaken. Bepaalde combinaties van pakketten vielen uiteindelijk goedkoper uit en leverden meer op, daar hou ik natuurlijk van.
Lang verhaal kort, in juli 2023 de auto besteld en begin november reed ik er de showroom mee uit, lekker! Had nog wel een “ow oké..” momentje toen het doek van de auto werd afgetrokken. In blijde afwachting van de onthulling in exact de kleur en uitvoering in gedachten die ik wilde ontstond er een momentje van lichte uitbraak van angstzweet...want “dat waren toch niet de velgen die ik besteld had, te klein en verkeerde kleur nee, nee, nee!”. Maar gelukkig, het bleek de winterset te zijn. Tegenvallertje dat wel omdat ik in de naïeve veronderstelling was dat de banden slechts gewisseld werden maar dat is blijkbaar geen beleid bij de leasemaatschappij. Kan me nu dus al verheugen op de wielset wissel op 2 april! Ach zo blijven ze wel langer mooi, volgens mijn vrouw. Het schijnt namelijk dat ik altijd de stoepranden raak en niet zij… blijft een discussiepuntje in huize Autodidact.
Ervaring tot nu toe: 10.500km
Ik kan het verschil tussen de Tesla M3P en de BMW i4 e40 het beste uitleggen als in dat een Tesla van het begin tot het eind een elektrische auto is, in alle opzichten, en de BMW een auto is die elektrisch is gemaakt. Dat is geen oordeel over goed of slecht maar het is wel een verschil. Ik heb drie keer eerder BMW gereden, twee keer een 3 serie en een keer een 5 serie. De i4 doet me in alles denken aan die eerdere BMW’s. Zowel de indeling van het dashboard als het rijden op zich. Je rijdt gewoon in een 100% rijdersauto, je voelt dat BMW al jarenlang een echte autobouwer is. Kwaliteit van de materialen, gevoel in de auto, afwerking, het geluid wanneer je een deur dicht doet, alles eigenlijk. Misschien heel gek, maar het feit dat de auto elektrisch is past hem eigenlijk wel. 340pk op de achterwielen geeft natuurlijk best een kick bij het accelereren. Het ontbreken van geluid doet daar niks aan af. Ik heb bewust niet gekozen voor de "Boombox optie met stofzuigergeluid" als vervanger voor de stilte. Ik vind dat net luchtgitaar spelen met echte muziek op de achtergrond..dusss. Verder op en top een rijdersauto. Knap hoe BMW dat voor elkaar heeft gekregen. Ik rij eigenlijk altijd in de Sport Modus. Lekker alle beschikbare power onder mijn rechtervoet en hij stuurt dan veel directer. Bij hogere snelheden merk je wel dat er minder gewicht aan de voorkant zit. Hij voelt wat zoekeriger dan een niet-elektrische BMW. Daaraan merk je dat dit in basis geen elektrisch model is. Het is niet storend maar daar merk ik wel verschil met de Tesla M3P. Die ligt net iets stabieler op de weg bij een hogere snelheid. Ik vermoed dat dit bij de M50 minder is vanwege de 2 motoren (voor en achter). De bediening van en het overzicht in de auto is redelijk goed. Je moet soms wel diep in de menustructuur om aanpassingen te doen aan bepaalde instellingen. Dit is wel eens onduidelijk en vooral heeeel erg af te raden terwijl je aan het rijden bent, gelukkig remt de auto zelf….pfff. De auto heeft een goedwerkend head- up- display maar het leidt me ook af. Ben er nog niet uit of ik dat nou zo handig vind. De navigatie werkt goed maar hou het maar bij zelf intypen want spraakinstructies zijn kansloos. Tenzij je het lekker vindt om tegen een dikke Duitster te schreeuwen en tot de conclusie te komen dat hij je echt niet verstaat (of zich gewoon dom houdt). Zou het de wraak voor het EK ’88 zijn, stiekem…, ik weet het niet. Waar ik ook nog mee aan het stoeien ben is de routeplanning. Niet zozeer die van A naar B maar een met een laadstop en dan specifiek alleen bij Fastned. Beetje autistisch misschien maar ik vind dat fijne plekken om te laden naast de snelweg. Op de een of andere manier heb ik dat nog niet onder de knie en gebruik ik toch nog steeds de Fastned App om te bepalen waar ik ga laden onderweg. Dat moet vast anders kunnen maar daar ben ik nog niet achter. Het verbruik valt me niet tegen. Laatst een rit van 160km bij 7 graden, regen en wind. 17,8 kw met een gemiddelde snelheid van 98km/h in de Sportstand. De BMW App op je telefoon is trouwens een leuke gadget om verbruik bij te houden en je route alvast naar de auto te sturen. Ook voor interieur voorverwarmen of koelen is de App ideaal.
Ik heb nog niet echt dingen ontdekt die tegenvallen, op twee na. De draadloze oplader voor de telefoon…Geen idee hoe dat bedacht is maar een beetje smartphone past er niet in, en als er eentje wel past dan wordt de telefoon zo heet dat je gelijk je eitje erop kan bakken ’s morgens in de file. Het 2e punt is meer het gevolg van een keuze. De uiteindelijke prijs van mijn uitvoering ligt bijna op
€ 75.000. Heel veel geld dus. Twee BMW M-Sport pakketten en een High Executive pakket met nog wat losse opties…Ik weigerde om nog een keer bijna € 2.000 uit te geven aan elektrisch verstelbare stoelen met geheugen maar eigenlijk is het te gek voor woorden dat dit er niet op zit. Steeds wanneer mijn vrouw of een van mijn zoons er in hebben gereden word ik daar weer aan herinnerd, beetje jammer.
Overall heel erg tevreden met de auto, mooi, snel en gewoon lekker. Geen spijt en ik zou ook vandaag geen andere keuze hebben gemaakt. Ik zal op termijn deze review weer aanvullen en een nieuwe foto plaatsen wanneer de zomerschoenen er onder zitten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i4 eDrive35 70 kWh | M-SEATS | SHADOW LINE | CAMERA | MEMORY SEATS | HARMAN/KARDON | BLIS | TREKHAAK
- 2023
- 26.730 km

BMW i4 EDrive40 High Executive 84 kWh
- 2023
- 26.398 km

BMW i4 eDrive40 84 kWh | Adaptieve Cruise | 360' Camera | Stoel+Stuurverwarming | Elektr. klep | Navi | Carplay
- 2023
- 25.671 km