BMW i4 eDrive40 (2023) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | i4 eDrive40 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Eerste rij-ervaring en keuzeproces
- 1.500 km
Nog maar beperkte ervaring, maar kan interessant zijn voor mensen die een EV overwegen en ook een voorkeur hebben voor niet-SUV modellen, daarvan zijn er nog altijd niet veel in het EV landschap ;-)
Keuze ging tussen:
A) i4 eDrive40: goede balans tussen comfort en toch vrij directe sturing (kenmerkend voor BMW en achterwielaandrijving), meer dan voldoende vermogen, best zuinig en goede range voor een EV (ook al doet Tesla het nog altijd beter), wat ruimer dan de Polestar, 5-deurs model dus ruime toegang tot bagageruimte die OK is qua formaat; nadelen zijn de gigantische draaicirkel, best hoge gewicht, chiptekort dat tijdens de wachttijd 2 keer wijzigingen in de opties veroorzaakte en bv. een 360° camera onbestelbaar maakte (optie die ik het meest mis), beperkte ruimte achterin voor een auto van dit formaat
B) Polestar 2 dual motor (pre-2024 facelift): nogal benauwend door die onpraktisch hoge middenconsole, behoorlijk harde afvering en precies toch minder demping bij drempels, kleinere batterij en duidelijk hoger verbruik gecombineerd met iets trager snelladen (dat verbruik is na de facelift wel een stuk beter), kleine bagageruimte; wel nog meer vermogen, AWD, genoeg budget om zowat full-option te gaan
C) Mercedes EQE 300/350: ruimer binnen, zeker op de achterbank, grotere batterij en iets grotere range, heel erg gericht op comfort; nadelen voor mij waren de lengte (had ik met mijn vorige A6 gemerkt bv. in ondergrondse parkings), wat hogere verbruik wat langer laden betekent, duidelijk minder budget voor opties en minder rijgevoel (beetje vergelijkbaar met mijn A6), sedan-model betekent kleinere toegang tot de bagageruimte
D) Tesla Model 3/Y was niet toegelaten. Maar het spartaanse interieur, het gebrek aan "cockpit scherm" en -volgens mensen die ik ken die ermee rijden- de harde vering zouden voor mij waarschijnlijk afknappers geweest zijn.
Korte ervaring tot nu toe bevestigt voorlopig bovenstaande plus- en minpunten voor de i4.
- De gebruiksvriendelijkheid van het iDrive systeem valt soms wat tegen, iets teveel zoeken in menu's en voor het regelen van de airco en zetelverwarming verkies ik nog altijd fysieke knoppen.
- Die belachelijk grote draaicirkel blijft wel wennen, zeker bij maneuvers. En zeker in combinatie met het niet kunnen bestellen van een 360° camera zal dat nog wel een tijdje duren.
- Ook wat luidruchtiger dan de A6 (meer wind- en rolgeluid), zelfs al is er geen motorgeluid, en toch wat harder afgeveerd maar met een 400 kg hoger gewicht was dat onvermijdelijk.
- Elektrische ervaring is tot nu toe gewoon goed te noemen. Van een range van 1400 km (!) naar ~500 km (of bij het huidige winterweer ~350 km bij 80% praktische lading) is een hele stap terug maar gelukkig is de BMW app handig om laden in te stellen en voorverwarmen van de auto, wat echt een luxe is :-) En bij een voorverwarmde batterij gaat snelladen ook vlot.
- De onmiddellijke respons van een EV, zelfs in eco pro mode, blijft aangenaam, net als het ontbreken van enig motorgeluid, wat zeker bij diesels in de winter wel wat meer opvalt.
- Ook die meer directe sturing is iets dat ik de afgelopen 10 jaar wel gemist heb (in die periode vooral met voorwielaangedreven Audi's gereden)
Eerste 40.000 km
- 40.000 km
De belangrijkste plus- en minpunten uit de eerste kilometers blijven nog steeds overeind na anderhalf jaar rijden. Wel een paar nieuwe toegevoegd:
In vergelijking met concurrerende modellen blijft BMW wel duur (geen verrassing), zeker als je de nodige opties aanvinkt. Zeker nu er de laatste paar jaar wat meer elektrische niet-SUV's zijn bijgekomen.
Maar het relatieve comfort en vooral de voor mij prima balans in afvering tussen voldoende stevig om verkeersdrempels vlot te kunnen nemen en toch niet zo hard dat het oncomfortabel wordt, blijft een sterk punt.
Ook de "liftback" zorgt ervoor dat de kofferruimte ondanks het ontbreken van een frunk best praktisch bruikbaar is.
Qua verbruik, range en snellaadcapaciteiten blijft de i4 (in deze uitvoering) één van de betere modellen op de markt, ook al doen een paar concurrenten het intussen beter.
De beenruimte en het zitcomfort achteraan valt wat tegen, al is dat laatste een gekend probleem bij veel elektrische niet-SUV's: door de plaatsing van de batterij en aflopende daklijn wordt gekozen voor een vrij lage achterbank t.o.v. een vrij hoge vloer zodat je als passagier al snel met opgetrokken benen zit. En als de chauffeur / voorste passagier wat lager of meer naar achter zit, is de beenruimte achteraan wel erg beperkt voor een auto van 4m78 lang. Valt vooral heel erg op in vergelijking met vorige generaties gelijkaardige auto's zoals Audi A5, BMW 4 (ICE),...
Het vrekkige uitrustings/optiebeleid is wel een ding, bv. het weglaten van een opbergvak aan de chauffeurskant of het vervangen van een USB poort met laadmogelijkheden door één zonder zijn gewoon belachelijk gierig voor een auto met deze prijs.
Wat ook opvalt: bij de recentere concurrenten heb je vaker de keuze om iets minder vermogen te kiezen, zonder dat je verplicht wordt tot een kleine batterij. Eigenlijk was een eDrive35 met de 84 kWh batterij ideaal geweest voor wie die extra 40 kW vermogen niet nodig heeft. Maar BMW wil natuurlijk klanten een extra reden geven om toch voor de duurdere '40' te kiezen.
Conclusie: in deze prijsklasse is er intussen al meer keuze aan EV's, sommige van de concurrenten bieden duidelijk meer ruimte, meer uitrusting of betere range/laadsnelheid maar als totaalpakket vind ik op dit moment niet echt auto's die boven de i4 zou verkiezen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.