BMW i4 eDrive40 (2023) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | i4 eDrive40 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 1.500 km |
Eerste rij-ervaring en keuzeproces
- 1.500 km
Nog maar beperkte ervaring, maar kan interessant zijn voor mensen die een EV overwegen en ook een voorkeur hebben voor niet-SUV modellen, daarvan zijn er nog altijd niet veel in het EV landschap ;-)
Keuze ging tussen:
A) i4 eDrive40: goede balans tussen comfort en toch vrij directe sturing (kenmerkend voor BMW en achterwielaandrijving), meer dan voldoende vermogen, best zuinig en goede range voor een EV (ook al doet Tesla het nog altijd beter), wat ruimer dan de Polestar, 5-deurs model dus ruime toegang tot bagageruimte die OK is qua formaat; nadelen zijn de gigantische draaicirkel, best hoge gewicht, chiptekort dat tijdens de wachttijd 2 keer wijzigingen in de opties veroorzaakte en bv. een 360° camera onbestelbaar maakte (optie die ik het meest mis), beperkte ruimte achterin voor een auto van dit formaat
B) Polestar 2 dual motor (pre-2024 facelift): nogal benauwend door die onpraktisch hoge middenconsole, behoorlijk harde afvering en precies toch minder demping bij drempels, kleinere batterij en duidelijk hoger verbruik gecombineerd met iets trager snelladen (dat verbruik is na de facelift wel een stuk beter), kleine bagageruimte; wel nog meer vermogen, AWD, genoeg budget om zowat full-option te gaan
C) Mercedes EQE 300/350: ruimer binnen, zeker op de achterbank, grotere batterij en iets grotere range, heel erg gericht op comfort; nadelen voor mij waren de lengte (had ik met mijn vorige A6 gemerkt bv. in ondergrondse parkings), wat hogere verbruik wat langer laden betekent, duidelijk minder budget voor opties en minder rijgevoel (beetje vergelijkbaar met mijn A6), sedan-model betekent kleinere toegang tot de bagageruimte
D) Tesla Model 3/Y was niet toegelaten. Maar het spartaanse interieur, het gebrek aan "cockpit scherm" en -volgens mensen die ik ken die ermee rijden- de harde vering zouden voor mij waarschijnlijk afknappers geweest zijn.
Korte ervaring tot nu toe bevestigt voorlopig bovenstaande plus- en minpunten voor de i4.
- De gebruiksvriendelijkheid van het iDrive systeem valt soms wat tegen, iets teveel zoeken in menu's en voor het regelen van de airco en zetelverwarming verkies ik nog altijd fysieke knoppen.
- Die belachelijk grote draaicirkel blijft wel wennen, zeker bij maneuvers. En zeker in combinatie met het niet kunnen bestellen van een 360° camera zal dat nog wel een tijdje duren.
- Ook wat luidruchtiger dan de A6 (meer wind- en rolgeluid), zelfs al is er geen motorgeluid, en toch wat harder afgeveerd maar met een 400 kg hoger gewicht was dat onvermijdelijk.
- Elektrische ervaring is tot nu toe gewoon goed te noemen. Van een range van 1400 km (!) naar ~500 km (of bij het huidige winterweer ~350 km bij 80% praktische lading) is een hele stap terug maar gelukkig is de BMW app handig om laden in te stellen en voorverwarmen van de auto, wat echt een luxe is :-) En bij een voorverwarmde batterij gaat snelladen ook vlot.
- De onmiddellijke respons van een EV, zelfs in eco pro mode, blijft aangenaam, net als het ontbreken van enig motorgeluid, wat zeker bij diesels in de winter wel wat meer opvalt.
- Ook die meer directe sturing is iets dat ik de afgelopen 10 jaar wel gemist heb (in die periode vooral met voorwielaangedreven Audi's gereden)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i4 eDrive35 70 kWh | M-SEATS | SHADOW LINE | CAMERA | MEMORY SEATS | HARMAN/KARDON | BLIS | TREKHAAK
- 2023
- 26.730 km

BMW i4 EDrive40 High Executive 84 kWh
- 2023
- 26.398 km

BMW i4 eDrive40 84 kWh | Adaptieve Cruise | 360' Camera | Stoel+Stuurverwarming | Elektr. klep | Navi | Carplay
- 2023
- 25.671 km