BMW i4 eDrive40 (2023) #5

autoreview

BMW i4 eDrive40 (2023)

Signalement

Uitvoeringi4 eDrive40
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst13.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste maanden met de i4

  • 13.000 km

Een BMW i4 (G26). Waarom eigenlijk, vragen sommige mensen? Immers, voor minder geld heb je een Tesla model 3 met betere specificaties zeggen ze dan.

Maar ja, ik ben nu eenmaal een pietlut als het gaat om Auto’s. Dat zal je zometeen wel merken aan de lullige dingen die ik niet zo mooi vind aan de BMW.

Ik hou van grote vijfdeurs auto’s. Zoals de Saab 900, de BMW 5GT en de Tesla Model S. Maar dat is een model 3 dus niet. Ondanks dat het er uitziet als een hatchback, is het dus een sedan. Ik vind dat onpraktisch.

Maar goed, een BMW i4 dus. Hoe is dat eigenlijk?

* Carrosserie

De auto is bijna 4m80 lang en dat schept verwachtingen qua binnenruimte. Laten we maar meteen daarmee afrekenen: dat valt nogal tegen. De neus van de auto is lang en de cabine dus minder groot dan je wellicht zou denken. Voorin is het heus riant. Er is meer dan voldoende ruimte in alle richtingen. Achterin is het toch wat behelpen. Het is heus niet krap ofzo (het is geen Polestar 2), maar je verwacht gewoon iets meer. De achterbak is dan weer wel prettig groot. Heerlijke grote vulopening door de gigantische klep en de banken kunnen in 40/20/40 verhoudingen worden neergeklapt. In tegenstelling tot eerdere BMW modellen kan dat niet geregeld worden met een knop of hendel in de kofferbak zelf; je zult via de achterdeuren de bediening daarvan moeten doen. Nu we toch in de kofferbak zijn: hier zit een bodempaneel waaronder nog een groot vak is voor kabels en dergelijke. De vorm en de vouwen van het paneel doen vermoeden dat je er ook slimme dingen mee kunt doen, zoals compartimenteren, maar dat is helaas niet zo.

Het dashboard bestaat uit een lange kromme plank waarin achter het stuur een scherm zit en boven de middenconsole nog een. Dat werkt met mooie graphics en mooie software. De iDrive controller werkt goed en ook het touchscreen. Voor paar overgebleven fysieke knoppen zou ik dan andere keuzes gemaakt hebben.

De auto heeft voorts véél te weinig aflegruimte. Te weinig vakjes en bakjes. Al je een waterfles zet in de ruimte voor een fles in het portier, dan blokkeer je de knop van de kofferbakklep, want het vakje is te klein. Het vakje voor je telefoon laadt je telefoon dan weer op, maar daar is toch iets mis mee. De lader genereert een zodanige frituurhitte dat je telefoon softwarematig afhaakt met werken. De laatste OTA update van het systeem mocht daarbij niet helpen.

De kwaliteit van de knoppen, hendels en dergelijke is verder erg goed. Aanrader is wel de galvanische afwerking van de bedieningselementen. Dit is een optie van EUR 108 en daarmee krijgen heel veel knoppen (zoals raambediening) en de deurgrepen een prachtige uitstraling en voelen ze meteen veel kwalitiever aan.

Het BMW systeem heeft waanzinnig veel opties. Je bent uren bezig om alles te vinden de eerste keer, maar er zit echt logica in en het werkt allemaal goed. De navigatie werkt prima en je hebt echt geen google maps oid meer nodig voor actuele verkeersinfo etc.

* Rijcomfort
Het is een BMW. Dus daar ga je. Snaarstrak door de bocht. Welke bocht dan ook. Maar niet plankhard. Het is geen M3 ofzo. Dit is meer de BMW interpretatie van een grand tourer. En grand tourer zijn doet de i4 met verve. De stad is overigens niet het terrein van de i4. Bijvoorbeeld het afgaan van een verkeersdrempel kan nog wel eens een smakker opleveren. De luchtvering op de achteras vind de ruim 2.000 kilo gewicht dan kennelijk toch ook wel veel.

De besturing is op hogere snelheden te licht. Je kunt de rijstanden (Sport tot Eco) wel veranderen, maar er ligt denk ik gewoon te weinig gewicht op de voortrein om wat zoekerigheid op snelwegtempo te voorkomen. De besturing is wel heel precies en heeft meestal wel de juiste hoeveelheid vlezigheid. Jammer dat BMW in de periode van bestellen problemen had met de levering van enkele onderdelen, zoals het M sportstuurwiel. Nu zit er een “gewoon” sportstuurwiel in en die is eigenlijk iets te groot/dun.

In de sportstand wil de i4 de achterkant nog wel eens lekker laten uitbreken en zeker met natte wegen wordt de i4, ook vanwege het gewicht, een spannende auto om te rijden. Als je overigens precies dezelfde bocht daarna nog eens neemt in de comfortstand, dan gaat de i4 er ineens als op rails overheen.

* Klimaat/comfort
Ik hou er van als de klimaatregeling alles lekker zelf doet. Ik wil best eens helpen door de max-knop in te drukken op een natte herfst-ochtend, maar doe alles gewoon automatisch. Daarvoor heet het ook automatisch geregelde airco. Zo niet in de BMW, want Duits. Hier kun je per zone aangeven of je hardere of zachtere of juist weer dynamische snelheden van de aanjager wilt en die instelling wijzigt dan weer per ingestelde rij modus. Want sport langzaam is harder dan eco-langzaam ofzo. Per saldo doet het dus niet wat het moet doen: automatisch regelen van het klimaat. Op hete dagen krijg je dus te weinig koude lucht uit het systeem, maar als het fris is krijg je juist lekker veel koude lucht in je bakkes. Jammer hoor. Wat er niet bij helpt is de stoelbekleding. Het ziet er uit als leer. Het heet ook Leder Vernasca Oyster. Maar het werkt als Skai of ander nepleer. Veel te plakkerig om met ordentelijk leder te kunnen vergelijken. Bij warm weer is het erg plakkerig en het koelt echt niet af als je het eenmaal heet hebt. Een afknapper van EUR 1.600. Om het af te maken heeft BMW bedacht dat als je de stoelverwarming ‘s-ochtends aanzet en je parkeert de auto een hele dag om ‘s-avonds weer te vertrekken, dat de stoelverwarming dan weer aangaat in de stand van die ochtend. De logica ontgaat mij volkomen. Omdat er ook geen lampjes of knopjes meer voor zijn heb je pas door dat je op de grill zit als je al een natte rug hebt. Jammer dit.

Voor hen die het allemaal wat te pietluttig vinden: dit is toch een auto van EUR 75.000. En er staat BMW op. Nuff said.

* Motor en transmissie
Het vermogen van deze motor (340pk/430Nm) is echt lekker. Je krijgt een goeie duw als je op het pedaal stampt en de tussensprints zijn fel. De auto trekt snel en soepel door naar zeer illegale snelheden. Bij 190Km/h is wel ineens de koek op. De rijmodi maken een klein beetje verschil. In de sportstand rijdt de auto abrupt weg vanuit stilstand, in comfort is er juist een mooi aangrijpmoment van de tractie. De elektronische regeling hiervan is indrukwekkend. Zo voelt de auto dus niet nerveus en kom je weer op het GT-gevoel uit. Ik vind het zalig.

* Elektra en laden
Ik had al een elektrische auto, dus dit is allemaal niet nieuw. Wel nieuw voor mij is de gigantische range: Het is makkelijk om meer dan 400Km te rijden met 130km/h, of 300km met de motortrailer erachter. Snelladen is ook een feest. Even neerzetten en hop 60KW er weer bij binnen 25 minuten. Het werkt, het werkt soepel en het werkt foutloos. Echt goed geregeld. Ook op allerlei handige dingen zoals koppelingen met slim-laden-apps (zoals die van Engie) is de i4 voorbereid.

* Overig
Deze i4 is high-executive uitgevoerd met daarboven nog opties als co-pilot pack etc. Daardoor zitten er hele mooie opties op zoals:
- Laser light (je kunt voor je gevoel met groot licht heel Apeldoorn verlichten. Vanuit Rotterdam);
- File-assistent (een klein wonder, aanrader voor iedereen die wel eens file rijdt! Houdt zelfs rekening met een fenomeen als “rettungsgasse”.);
- Head-up display. (Hier kun je naast je snelheid echt leipe dingen projecteren, zoals de g-krachten of een soort diamant die laat zien of je wel zuinig rijdt)

* Algemeen
Een zalig rijdende auto om makkelijk afstanden op te slorpen. Al mee naar Italië en Zwitserland geweest en dan merk je dat dit echt een reiswagen is. Geen grote held in stadsverkeer.

* Foutjes
Sommige menu’s in het instructieboekje bestaan in het echt niet. En sommige menu’s in het echt staan niet in het instructieboekje. (Ook niet de elektronische versie).

Het afdekklepje van de laadaansluiting wipt niet makkelijk los. Dat was gezien het ontwerp kennelijk wel de bedoeling.

Er zit een mevrouw in het dashboard waar je tegenaan kunt praten. Zij praat soms wel en soms niet terug. Of soms ineens terwijl haar niets gevraagd werd. Ik had haar daarom maar het zwijgen opgelegd via het menu. De software kreeg laatst een OTA opfrisbeurt. Zij kreeg kennelijk ook, een beurt want ze was praatte ineens weer honderd uit.

Ik ben geen parkeer-held. Op de -overigens prachtige- velgen zitten diverse herinneringen aan de betonrandjes van verschillende parkeergarages. Kennelijk is de auto toch net te groot voor mijn stuurmanskunsten, jammer. Of zijn de parkeergarages onmogelijk aangelegd? Ook jammer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.