BMW i4 eDrive40 (2023) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | i4 eDrive40 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 0 km |
Eerste evaringen
Gisteren de auto opgehaald. Helaas een halfjaar later dan destijds door de dealer (Oostland) beloofd. Hier kon hij door alle leveringsproblemen ook niks aan doen. Wel hadden ze me netjes kunnen inlichten toen ik op de beloofde leverdatum zelf moest gaan vragen waar de auto bleef, wat nogal scharrig is voor een dealer van een premiummerk wat auto's tracht te slijten die qua prijs zo ongeveer pas beginnen bij een bedrag dat gelijk staat aan een dubbelmodaal salaris.
M'n eerste ervaringen tot nu toe zijn gemengd tot voorzichtig positief. Ik was bij aflevering wat teleurgesteld de modeljaarupdate 2023 te hebben ontvangen, wat resulteert in een versie die wat last heeft van 'cost-cutting' maatregelen vanuit BMW. Dit komt tot uiting in zaken als het missen van een opbergvak en een degelijke automaatpook, evenals een nogal scharrig uitgevoerde plafonniere middenboven. Allemaal zaken die voor de eerdere jaren chiquer uitgevoerd waren, maar ongetwijfeld duurder waren om te produceren. Ik benoem deze zaken specifiek omdat ik vind dat er wel wat meer aandacht mag komen voor dit soort verschraling, zeker als je >65k uitgeeft voor een auto. VW is er gelukkig goed mee om de oren geslagen bij de overgang van de Golf 7 naar de Golf 8, maar BMW heeft er blijkbaar ook last van. Jammer.
Positief punt is zondermeer het 'curved display', waarvan de kleuren en resolutie van hoog niveau zijn. Erg fraai uitgevoerd, en bovendien redelijk gebruiksvriendelijk (niet zo eenvoudig als de oudere iDrive versies, maar soit).
Ook de prestaties van de 'E40' zijn dik in orde en laten weinig te wensen over. De eerste indrukken van de regeneratiemogelijkheden van zowel de 'B' stand als de automatisch adaptieve modus zijn goed.
Wel oogt de cabine wat 'krap', met de zwarte hemel en het missen van een schuifdak. Dat zijn uiteraard configuratiekeuzes, maar de buitenmaten van de auto doen toch een ruimere zitpositie voorin vermoeden. Ook had ik nog wel lager willen zitten, waarbij ik mij wel besef en realiseer dat de zitpositie in de i4 al vele malen better is dan in andere auto's waar je door het accupakket naar 'op de bok' zit.
Ik ben helaas nog niet aan snelladen toegekomen, de door BMW meegeleverde laadpas is blijkbaar nog niet 100% geactiveerd want geeft bij iedere paal die ik tegenkwam een foutmelding. Jammer, heb dus enkel nog 'langzaam' geladen bij de wijkpaal met de oude E-Flux druppel die we op onze 3008 Plug-in gebruikten.
Laatste punt, waar ik voor nu mee af wil sluiten, is de app en de gekoppelde 'Connected Drive' store. De app zelf werkt zonder meer goed tot zeer goed, ik ben weinig niet werkende zaken of foutieve info tegengekomen, wat een verademing is na de vrij brakke applicaties van zowel Lynk & Co als Peugeot waar ik in de afgelopen jaren zaken mee gedaan heb. Jammer is wel dat er in de Connected Drive Store, waar je software opties kan toevoegen aan de auto, weinig tot niks te koop is. Ik had graag het veelbesproken Iconic Sounds via een trial uitgeprobeerd en eventueel later nog aangeschaft, maar nu heb ik deze optie niet, want het item staat niet de store. Terwijl het zonder meer enkel om een software pakket gaat. Erg jammer, en ook iets wat ik voor aanschaf wel had willen weten, dan had ik de optie immers mee kunnen nemen in de bestelling.
Wordt vervolgd!
PS: de lezer merkt op dat ik in mijn review wat kritischer ben dan normaal. Dit is bewust, en heeft alles te maken met het segment waarin de i4 zich bevindt. Ik ben van mening dat klanten en het autojournaille navenant kritischer mogen zijn op een auto als deze in een hoger segment opereert. Zaken waar een volumeproduct in het c-segment mee wegkomt, zijn onaanvaardbaar in het 'premium' d-segment, waar de i4 zich bevindt. Alles wat ook maar afwijkt van de norm die men in deze klasse mag verwachten, dient gewoon benoemd te worden. Op het moment dat deze zaken maar voor lief genomen worden, weten we ook zeker dat de fabrikant geen noodzaak ziet een verbetering door te voeren op een volgend product.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i4 eDrive35 70 kWh | Aut. | Leder | Getint Glas | Led | Navigatie | Cruise control | Climate control | Apple carplay | DAB | Camera | Elek. klep
- 2023
- 31.093 km

BMW i4 eDrive35 70 kWh | M-SEATS | SHADOW LINE | CAMERA | MEMORY SEATS | HARMAN/KARDON | BLIS | TREKHAAK
- 2023
- 26.730 km

BMW i4 EDrive40 High Executive 84 kWh
- 2023
- 26.398 km