BMW i4 eDrive40 (2023) #2

autoreview

BMW i4 eDrive40 (2023)
BMW i4 eDrive40 (2023)BMW i4 eDrive40 (2023)BMW i4 eDrive40 (2023)BMW i4 eDrive40 (2023)BMW i4 eDrive40 (2023)BMW i4 eDrive40 (2023)BMW i4 eDrive40 (2023)BMW i4 eDrive40 (2023)BMW i4 eDrive40 (2023)

Signalement

Uitvoeringi4 eDrive40
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf3.900 km
KM-stand laatst34.366 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW Gran Coupe , maar deze keer elektrisch!

  • 9.400 km

Na 7 jaar trouwe dienst en ruim 102000 km gemaakt door ons eind mei afscheid genomen van de BMW 420 D M-Sport High Executive met kenteken 6-XNF-78. Dit was waarschijnlijk mijn fijnste auto tot nog toe en in die 7 jaar geheel probleemloos gebleken. Nooit geen enkele storing aan gehad , alleen 3 keer een onderhoudsbeurt en tweemaal rondom nieuwe banden. Maar na 7 jaar toch weer gaan kijken naar de nieuwe 4 serie , eerst naar een benzine versie 420i of 430i en ook op diverse plaatsen gaan kijken en proefrijden maar dan kwamen we er telkens met de prijs niet aan uit. De dealers wilden niet wat ik wou of andersom. :) Maar sinds eind maart hebben we ook zonnepanelen aangeschaft op ons bedrijf en na een paar weken kreeg ik in de gaten dat die dingen wel heel erg goed stroom leveren . Toen ben ik me steeds meer gaan verdiepen in een elektrische versie van de 4 serie de i4. Want dat het wederom weer een 4 serie zou worden stond eigenlijk wel vast. Ik vond het vorige en nu het nieuwe model gewoon erg geslaagde modellen van BMW. Iedereen heeft of had kritiek op de grote nieren maar ik vond het al snel wennen mits de nieren maar in het zwart zijn uitgevoerd. Maar dat vind ik bij alle nieuwe BMW modellen wel een must. Maar na heel veel zoeken terecht gekomen bij deze auto. Een demowagen van Severs Breeman uit Gouda met toen we hem gingen kijken en kopen slechts 3900 km en na 3 weken toen hij werd afgeleverd 4600 km. Het is een mooie complete BMW i4 E-Drive 40 M Sport-Pro High Executive uitvoering in de prachtige kleur Dravit Grau metallic. Hij voldeed eigenlijk op 2 dingen na aan mijn wensen , ik had graag nog elektrisch verstelbare stoelen en laserlight gehad. Maar als je niet helemaal nieuw koopt en niet wilt wachten moet je een auto kopen die het dichtst bij je gestelde eisen komt. Ik had mijn zin gezet op 2 kleuren , Dravit Grau en Brooklyn Grau . Gekleurde M sportremmen Rood of blauw ,
Headup display , volledig lederen bekleding , elektrische trekhaak , Harman Kardon geluidsinstallatie , dode hoek detectie , adaptieve cruise control , en dus eigenlijk ook nog elektrische stoelen en laserlight welke hij dus niet heeft. Maar ondanks deze twee zaken komt deze configuratie het dichtst bij wat ik eigenlijk wilde.
Ik ben heel erg blij met deze auto en vind hem erg goed gelukt in deze samenstelling. Ik heb de 420D ingeruild bij Severs Breeman en op 27 mei kon ik 'm eindelijk ophalen . Inmiddels ruim 4000 km gereden met de i4 en het is een fantastische auto , toch weer comfortabeler dan de 420D F36 omdat deze standaard luchtvering heeft op de achteras , dat maakt echt een groot verschil. Maar nog steeds blijft hij lekker sportief , direct en strak sturen. En wat een power heeft zo'n elektrische BMW , 340 PK laat je in no time naar 100km/u sprinten , inhalen is kinderspel , je vraagt je af waarom ze nog een M50 hebben gemaakt welke nog 200 PK meer is. Het verbruik en actieradius zijn goed in orde , enkele weken terug 419.4 km gereden op een dag en bij thuiskomst nog 87 km actieradius over. Veelal snelweg kilometers waarvan de laatste 140 km na 19:00 's avonds en met snelheid 130.
Laden doe ik meestal thuis met de bijgeleverde BMW fastcharger 2.0 aan het kracht stopcontact in onze garage.
Dit gaat in 3 fasen net zo snel als met een laadpaal bij huis en dit heeft me dus niks extra gekost. Ook al een paar keer de snellader gebruikt , eenmaal naast de snelweg A2 en een keer bij een Van der Valk hotel in België.
Daar had ik in 39 minuten van 16% naar 95 % geladen. Mijn verbruik was in de maand juni 16.4 KW per 100km , maar deze maand enkele malen met fietsendrager achterop met 2 E-Bikes op pad geweest welk het verbruik geen goed doet. Het verbruik neemt wel 5-6 KW per 100 km toe bij het gebruik van een fietsendrager met 2 E-Bikes. Voor de rest een heel fijne , snelle en stille auto , de bediening was even wennen maar dat leer je vlug als je al lang BMW rijder bent. De menu's zijn vrij logisch en alles is vrij vlot te vinden. Harman Kardon klinkt erg goed en ook het Head Up display is een mooie optie welke duidelijk alle informatie van rijsnelheden , verkeersborden en navigatie op de voorruit projecteert. Verder zitten we er komende winter warmpjes bij want naast de elektrische stoelverwarming hebben we nu ook nog een verwarmd stuurwiel. Deze optie stond dan weer niet op het wensenlijstje. Ook de optie dat je met je voet de elektrische achterklep kunt open schoppen stond niet op de wensenlijst maar ook deze optie welke Comfort Acces heet zit op deze auto , dat dan weer wel. :)
Verder heeft de auto een elektrisch schuifkanteldak en mooie M stiksels op de gordels en kun je de mobiele telefoon laden zonder dat je een kabeltje hoeft te gebruiken. Maar dan moeten we eerst zo'n mobiel kopen welke dat ook kan. :) Ook de optie Iconic sounds welke wat spaceshuttle achtige geluiden teweeg brengt in de Sportstand bij het optrekken stond niet op mijn wensenlijstje maar zit er wel op.

Is er nog iets te klagen over de i4 , voorlopig nog niet veel , maar de portiervakken en handschoenkastje zijn aan de kleine kant , erg veel opbergmogelijkheden heeft ie niet , duidelijk minder dan bij de oude 4 serie. Ook in de bagage ruimte is minder plaats onder de vloer dan bij vorige model , komt ook wel door het Harman Kardon systeem welk veel plaats inneemt. Gelukkig kan ik er de laadkabels nog net kwijt. Ook vind ik de spraakfunctie nog niet meevallen , dat werkte bij mijn vorige veel beter , terwijl we inmiddels toch bijna 9 jaar verder zijn. Ook het achterwege laten van de 8 sneltoetsen is geen verbetering , hier kon je bij de oude 4 mooi je thuisadres of een telefoonnummer achter programmeren . Maar inmiddels heb ik wel via een reactie hier vernomen dat je toch nog iets kunt programmeren in je scherm wat snel oproepbaar is zoals bij de vorige , maar dan geen 8 sneltoetsen maar slechts 4 posities op het touchscreen. Verder vind ik het jammer dat deze i4 geen instapverlichting onder de portieren heeft , bij mijn vorige 4 serie werd een BMW Logo op de grond geprojecteerd. Vroegere modellen van de i4 hebben die mogelijkheid schijnbaar nog wel maar bij deze zitten er geen lampjes onder de portieren. Wel wordt de zijkant verlicht met licht wat onder de dorpel vandaan komt. Ik zal deze review proberen up to date te houden , maar voorlopig weet ik er niet meer dan vooral deze positieve ervaringen over te vertellen. Op naar de eerste 10000.

Update

  • 14.355 km

Ondertussen toch wel wat kilometers gemaakt met de i4 en ook half augustus ruim 1500 km gereden voor vakantie naar het Zuid Duitse Füssen tegen de Oostenrijkse grens. Enkele reis was een kleine 720 km en daar onderweg ook ervaring kunnen opdoen met snelladers langs de Duitse Autobahn. Voor onze fietsvakantie daar hadden we ook de E Bikes achterop de fietsendrager meegenomen en uit eerdere ervaringen wist ik dat het verbruik dan flink doet toenemen tot wel 24KWh/100km. Maar we zijn echt op een heel relaxte manier op onze vakantiebestemming in een Hotel bij Füssen aangekomen. We hadden ons hotel ingevoerd in de BMW App en dat naar auto verzonden en 's morgens om 5:10 aangereden met een 100% volgeladen accu wist de navigatie me te vertellen dat de reisduur 7 uur en 59 min. zou duren inclusief 2 laadstops van 41 min. De eerste stop zou ongeveer na ruim 300 km zijn om 8:07 en ja dat kwam perfect uit. De navigatie wees de weg tot aan de snellader waarbij een Serways snelwegrestaurant lag en daar na toilet bezoek en kop cappucino en broodje onze weg alweer na 20 minuutjes konden vervolgen en de accu alweer voor 80% geladen was. Op weg naar de volgende snellader welke weer ruim 260 km verder Zuidwaarts in Duitsland lag en waar we volgens de auto maar 16 min hoefde te laden tot 66% maar het zelf verhoogd hadden tot weer 80% om met iets meer accuvulling op plaats bestemming te komen. In Duitsland zijn veel Baustellen onderweg en bij Stuttgart ook wel wat file gehad maar al met al was de reis ontspannen en soepel verlopen met de i4. Na wederom goede 20 minuutjes onze reis hervat tot aan de eindbestemming Füssen. Door dat we zelf zonnepanelen hebben en eigenlijk nooit zo'n grote afstanden afleggen laden we eigenlijk altijd thuis en nu dus ook ervaring met snelladers op kunnen doen . De BMW laadt erg vlot en kreeg zelfs 209 KWh laadsnelheid als piek op het scherm. Tot zover ging alles perfect en we hadden daar prachtig weer om daar met onze E Bikes te gaan fietsen rond de verschillende meren die daar liggen en bij kasteel Neuschwanstein te gaan kijken. Maar nu komt een beetje de tegenvaller , ik wilde graag mijn auto weer 100% vol laden voor de terugreis en volgens de app waren er meerdere snelladers in de buurt van 150KWh , maar als je dan aansloot dan kwam er hooguit 12 tot 24 KWh. Dat viel me eigenlijk gruwelijk tegen in die Beierse dorpjes. Snelladers vind je in Duitsland eigenlijk alleen maar langs de snelwegen. Toen auto maar dagje ingeplugd in Füssen op parkeerplaats en dagje gaan fietsen en toen we terug kwamen was ie 100% geladen voor de terugreis . Terugreis verder ook ook goed verlopen met 2 vlotte laadstops die volledig door de auto in het navigatiesysteem worden gepland. Verder hier in Nederland enkele malen lange afstanden afgelegd zonder E Bikes achterop. Begin september 462 KM gereden op 1 dag en bij thuiskomst nog 80 km actieradius over. Veelal snelwegkilometers met de Active Cruise control op 110. Dan kom je toch erg dicht bij de WLTP waarde. De auto bevalt tot nog toe heel erg goed en ik geloof niet dat ik nog ooit een auto met gewone verbrandingsmotor wil hebben. Zo mooi stil en zoveel souplesse. Heel tevreden met deze BMW weer! Is er dan niks te klagen? Jawel nog steeds die spraakinvoer. Dat werkt echt onmogelijk slecht. Zoveel slechter als bij mijn vorige 420D uit 2014! Sorry ik begrijp het niet zegt ze dan , misschien moet ik het nog leren. Maar ze leert er niks van ondanks mijn gescheld. :)
De spraakinvoer via Android auto bij Google werkt dan weer wel voortreffelijk. Ook ziet Google Maps met sattelietweergave er prachtig uit op dat grote scherm en blijft de Head Up display ook gewoon werken bij gebruik van Google Maps.

Update

  • 17.476 km

Zo inmiddels bijna 17500 km op de i4 staan en de auto bevalt nog steeds uitstekend. Inmiddels ook de eerste ervaringen in sneeuw en winterkou. Met het koude weer loopt de actieradius terug naar een 350 km met veel korte afstanden wat schadelijk is voor de actieradius omdat de verwarming dan veelvuldig de cabine moet opwarmen . Maar met lange afstanden is in de vrieskou ook gewoon de 400 km haalbaar. Maar scheelt dus wel ruim 100 km tegenover zomerse temperaturen. Verder niet veel te melden maar ik heb via internet spiegelkappen besteld in M4 / i4 M50 look welke ikzelf gemonteerd heb doormiddel instructies via YouTube filmpjes. Kappen zijn geen OEM BMW maar hebben perfecte pasvorm en de carbonlook staat lekker sportief bij de kleur Dravit Grau. De originele kappen er mooi heel af kunnen halen dus als de kwaliteit niet bevalt kunnen ze nog altijd terug worden gemonteerd.

Update

  • 23.480 km

Inmiddels de auto een jaar in bezit en 19000 km in gereden na de aanschaf vorig jaar. Het blijft een geweldige elektrische rijmachine en ook elektrisch maakt BMW rijden geweldig wat al jaren hun slogan is. Het enige nadeel dat het zo geweldig rijdt is dat de achterbanden nog al eens snel kaal zijn en dus afgelopen week laten vervangen door 2 nieuwe exemplaren . Hankook Ventus S1 Evo 3 255/40 R19 , 2 stuks voor €400 ex. BTW . Originele banden met BMW stermarkering. Nog steeds heel erg blij met de i4 . Verbruik loopt in deze lentemaanden ook weer terug naar ongeveer ergens tussen de 16 en 17KWh/100km.

Update

  • 30.600 km

Weer even een update moment van de i4. De auto heeft in augustus een probleem gehad. Aandrijflijn had aandacht nodig verscheen op het scherm . In het dorp viel hij stil. Maar even later deed hij het weer en ben vervolgens enkele dagen mijn wagen kwijt geweest bij de dealer. Er was vervuiling van koolborstels en stator van de elektromotor. Hopelijk blijft het bij deze ene keer. Want dit is toch geen beste ervaring bij ruim 27000 km. Daarna met de i4 op vakantie geweest naar Oostenrijk en de Dolomieten. Eerste dag 900 km afgelegd naar Zell am See , daar overnacht en vervolgens de volgende dag verder over de Gross Glockner richting Cortina 'D Ampezzo , daar wederom een overnachting om daar bij paar meren te zijn geweest de weg te vervolgen richting Selva Di Val Gardena . Een prachtige route over de Giau pas en de Gardena pas. De i4 voelt zich op zulke wegen als een vis in het water. Maar wat een uitdagende ritten zijn het , geen enkel lang recht stuk en steeds maar blinde steile of afdalende bochten. De Earring begint het Liedje Radar Love met I've been driving all night , my hand's wet on the wheel ,nou dat kreeg je wel die natte handjes aan het stuur. :) Maar ook vanuit 3 dagen Selva Di Gardena nog diverse routes gereden en dingen bezichtigd. Ook over de Sella pas gereden en de Geisler Alm bezocht om daar 10 km te wandelen de zogenaamde Adolf Munkel Trail. Na 1 overnachting in Zell am See , 1 overnachting in Cortina 'D Ampezzo en 3 overnachtingen in Selva Di Val Gardena (Wolkenstein) zijn we huiswaarts gereden over de Brenner en de Fernpas richting Fussen om halverwege huiswaarts in het mooie oude Stadje Rothenburg Ob Der Tauber nog een overnachting te doen. En daags erna met hoge snelheid nog ongeveer 470 Km af te leggen :) Nu is dit wel heel erg een vakantieverhaal maar in 6 dagen hebben we met de i4 2448 km afgelegd . Met geen enkele laadstress , alles ging echt waanzinnig goed en de i4 is heel efficiënt gebleken. De reis tot Zell am See de eerste dag 2 laadstops van totaal 45 min . Bij hotel de wagen kunnen laden zodat we volgende dag weer vol konden vertrekken. Bij Hotel in Cortina 'D Ampezzo ook weer vol kunnen laden en dus ook vandaar uit zorgeloos verder. In Selva Di Val Gardena lag een snellader op 900 meter afstand van hotel. Dus ook vandaar uit vol richting huiswaarts. Onderweg naar huis op 940 KM afstand nog twee stops gedaan , eentje ruim 30 km voor Rothenburg ob der Tauber . En vervolgens nog eenmaal in Montebauer. Vanaf Fussen op de Duitse Autobahn veelal 150 km/u gereden en bij thuiskomst een gemiddeld verbruik tijdens deze reis van 17.2 KWh per 100 km. Dat vind ik een erg nette waarde. Ik heb ook gehad dat mijn auto tot 95% geladen was en vervolgen bij het weg rijden vanaf het hotel de auto richting 100% vol ging en dus energie deed laden door de flinke afdalingen. Al met al is de i4 een geweldige auto waar je prima grote afstanden mee kunt afleggen. Alleen dat ene mankementje is toch wel een enorme smet op een verder zo'n prima auto.

Update

  • 33.060 km

Weinig te melden over de i4 maar heb er sinds 18 november de in maart aangeschafte winterwielen onder gemonteerd. Het zijn originele 18 inch M 858 velgen met Hankook winterbanden. Ik heb deze tweedehands kunnen kopen , waren slechts één winterseizoen gebruikt en de velgen waren nog in nieuwstaat zonder enige beschadiging. De originele 19 inch M859 velgen staan wel iets mooier maar ook met dit setje is het goed aan te zien. Verbruik neemt nu met kouder guurder weer met vaak nat wegdek wel wat toe. Op de veelal korte ritjes zit het verbruik momenteel op 21KWh/100km. Maar dat komt dan vooral omdat tijdens die korte ritjes de verwarming op 21.5 graden staat en de stoelverwarming ook is ingeschakeld. Tijdens langere afstandsritten loopt verbruik uiteraard flink terug. Verder weinig te melden en nog erg tevreden over de Aai Four. :) Foto toegevoegd met winterwielen .

Update

  • 34.366 km

De auto is inmiddels 2 jaar oud geworden en heeft zijn eerste onderhoudsbeurt gehad , interieurfilter , remvloeistof vernieuwd en visuele controle op de brug. Weinig onderhoud nodig zo'n i4 , na €340 betaald te hebben kan hij er weer 2 jaar tegen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.