BMW i4 eDrive40 (2023) #11
autoreview

Signalement
Uitvoering | i4 eDrive40 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 49.500 km |
Aanschaf
Ik had hiervoor een BMW 530e en het elektrisch rijden daarmee beviel me uitstekend. Dus bestelde ik in oktober 2022 - zonder enige proefrit - een i4, die begin mei 2023 geleverd werd.
Ik heb gekozen voor een sobere maar comfortabele uitvoering: tacora rood sensatec interieur, donkere, matte houtinleg met mooi reliëf, aerodynamische velgen op 17inch styling 852 (zuinigst en best mooi!), inklapbare trekhaak, mineral white metallic, geen sport pack (de auto is mooier en zuiniger zonder), een paar veiligheidsopties. Na korting was ik klaar voor 62K€, net wat mijn 530e vijf jaar eerder had gekost. WLTP in de aangeschafte versie is 589km-16.1kWh/100km.
Ik beschrijf in een volgende post mijn rij-ervaringen.
Het comfort
- 32.000 km
De kinderen zijn uit huis, dus we rijden vooral alleen of met z'n tweeën in de auto.
Vooraan is er ruim plaats, de zetels (standaard sportzetels in België) zitten goed, ook bij lange ritten, en zijn goed verstelbaar (mechanisch, maar dat stoort mij niet). BMW getrouw voelt de auto compact en is alles mooi binnen handbereik: het i-Drive systeem blijft een topper - het zorgt ervoor dat het grote, heldere touchscreen nauwelijks gebruikt hoeft te worden. De interface is bijna altijd zeer reactief, eigenlijk geen ergernissen op dat vlak.
Achteraan is het wat krapper, maar wie niet te groot is vind zeker mooi plaats.
De grootste troef qua comfort is de stilte - zeker op goede kwaliteit asfalt is de auto erg stil.
De climatisatie werkt discreet en efficiënt zowel in de zomer als in de winter. Als je in de zomer op Eco-Pro rijdt is het wel merkbaar dat de airconditioning niet helemaal op volle kracht werkt. Dat kan storend zijn maar is te corrigeren door in Comfort modus te rijden (dat is gelijk het enige merkbare verschil tussen Eco pro en Comfort). In de winter merk ik geen verschil - maar ik rij dan ook graag in een slechts licht verwarmde auto.
De geluidsinstallatie is met de hifi-upgrade. Dat geeft een kwalitatief goed geluid, ruim voldoende voor in de auto vind ik - als ik superbe audiokwaliteit wil luister ik thuis in de woonkamer naar een installatie die altijd beter is dan gelijk welke auto audio installatie.
De koffer is door de 5de deur goed toegankelijk en voldoende groot (iets groter dan de 530e zou ik zeggen) voor onze noden - al maken we bij grotere reizen wel de twee trolleys vast op de achterbank. De achterzetels kunnen trouwens vlak neergelegd worden, dat kan erg handig zijn.
Verbruik
- 32.000 km
Het gemiddeld verbruik van de wagen staat op 17.2 kWh/100km sinds de aanschaf. Ik schat dat ik ongeveer 50/50 gewone wegen en snelweg rijd.
In de zomermaanden (mei-september) haal ik een maandgemiddelde van ongeveer 15.8 kWh/100km - de zuinigste ritten zitten dan rond de 12.5-13.5 kWh/100km, in de winter (december-februari), gaat het maandgemiddelde naar 18.2 kWh/100km - een korte rit kan dan gemakkelijk een stuk meer dan 20 kWh/100km aantikken, op langere ritten gaat het zuiniger.
Het praktische rijbereik is daarmee een goede 500km in de zomer, en ongeveer 400km in de winter, minder bij veel korte ritten in erg koud weer, meer bij langere ritten en matig winterweer.
Hoe rijdt de auto
- 32.000 km
Ik rij vlot (maar zelden of nooit sneller dan Vmax + 5km/h) maar vooruitziend. De 340pk en het gigantische koppel nodigen natuurlijk uit om nu en dan eens even door te duwen (al was het maar om een irritante ICE af te schudden), maar uiteindelijk is dit, zoals bij elke EV, eerder een auto om te genieten van het glijden over de wegen.
De wagen ligt stevig op de weg, rijdt stabiel rechtdoor (al lijkt dat bij sommigen enigszins een probleem, misschien afhankelijk van de bandenkeuze?) en laat zich precies sturen. Het flinke gewicht van de wagen, iets meer dan 2 ton, laat zich wel voelen bij snel genomen scherpe bochten en bij korte verkeersdrempels, maar ik vind het zeker niet storend, het is een kwestie van aangepast rijden.
Ik rij het liefst in D-mode met adaptieve regeneratie. Daarbij gaat de wagen coasten bij het loslaten van het gaspedaal, maar gaat hij intelligent remmen (in principe via regeneratie, maar indien nodig via de remmen) in functie van afstand tot voorligger, snelheidsbeperkingen, bochten,... Dat werkt echt zeer goed en is zeer relax en natuurlijk rijden (ik heb nooit aan mijn vrouw uitgelegd hoe het werkt, ze vindt het vanzelfsprekend).
Alleen op erg bochtige wegen vind ik one-pedal driving een interessante optie, omdat je dan steeds optrekt en vertraagt. De wagen reageert prompt op de veranderingen van de pedaalstand en komt indien nodig tot stilstand.
Kosten en betrouwbaarheid
- 32.000 km
De aankoopprijs is natuurlijk vrij stevig: 62K€ is een mooi bedrag. Daar staat tegenover dat je in Vlaanderen geen belasting op verkeersstelling betaalt, geen verkeersbelasting en het voordeel alle aard ("bijtelling in NL") is beperkt.
De auto is voorlopig volledig van problemen gespaard gebleven, dus geen kosten of tijdsverlies op dat vlak, de betrouwbaarheid zit wel snor tot nu toe.
Er is inspectie/onderhoud (filters, remolie...) voorzien elke twee jaar. Ik had in het verleden goede ervaring met de kosten voor onderhoud van mijn BMW's, dus ik verwacht dat de kost daarvan, voor het eerst binnen een klein jaar, erg redelijk zal zijn.
De banden zijn momenteel nog in goede staat, maar ik verwacht toch dat ik de achterste banden ergens omstreeks 45.000km voor het eerst zal moeten vervangen. De voorbanden zullen dan wellicht 10-15.000km later volgen.
Laden en de batterij
- 32.000 km
De wagen laadt vlot: de hoogst haalbare laadsnelheid ligt ongeveer op 210 kWh, bij een initiële SoC van 10-25% maar dat wordt maar een paar minuten aangehouden. Daarna zakt de laadsnelheid iets meer dan lineair naar ongeveer 75kWh bij 80% SoC.
Uiteraard laad ik meestal thuis. Ik heb een Zappi laadpaal en 7400Wh zonnepanelen. Via de Zappi kan ik het laden indien gewenst beperken tot de opbrengst van de zonnepanelen, en er is load balancing om het thuisnetwerk niet te overbelasten. Ik laad meestal tot max 70% Soc om de batterij zo goed mogelijk te verzorgen, dat volstaat ruimschoots voor de max 200km die ik dagelijks afleg.
De wagen klimatiseert de batterij indien nodig volautomatisch als je naar een snellader navigeert (tot een half uur vooraf), maar je kan het ook manueel triggeren.
De navigatie in de auto is uitstekend voor het plannen van langere trips: je krijgt de beschikbare laders langs de route te zien, de live bezettingsgraad, de capaciteit, de prijzen. Met een BMW active account heb je via een laadpas toegang tot ongeveer elke openbare lader. Een Ionity Plus optie van een 6-tal euro/maand geeft toegang tot voordelige prijzen bij Ionity snelladers (bv 30cts/kWh in Frankrijk).
Batterijdegradatie
- 32.000 km
Ik heb een OBD dongle en eFlow aangeschaft om de staat van de batterij te kunnen monitoren.
Voorlopig ziet alles er uitstekend uit. De gemeten degradatie schommelt wat, maar zat de voorbije maanden altijd in de zone 0.5-3.5%.
Op reis met fietsen
- 33.500 km
In augustus ben ik op reis geweest, met 2 (elektrische) fietsen op een bagagerek gemonteerd op de inklapbare trekhaak.
Uiteraard voel je eigenlijk niets van de fietsen tijdens het rijden. Het verbruik neemt wel wat toe. Zowel in de heen- als de terugrit kwam ik uit op ongeveer 19.5 kWh/100km voor een rit van ongeveer 500km aan gemiddeld bijna 100km/h (80% van de afstand was autoweg en daar in principe 123km/h gereden waar dat kon en mocht). Eén korte laadstop (een tiental minuten volstond - maar een plas- of eetstop duurt al vlug iets langer) was nodig om de afstand te overbruggen.
40000 km
- 40.400 km
Inmiddels heb ik iets meer dan 40.000km gereden, in iets meer dan anderhalf jaar.
De wagen was al die tijd volledig probleemloos, ook op het vlak van de software. Er zijn per jaar ongeveer 2-3 software OS updates, deze installeren automatisch en meerdere app updates. De functionaliteit evolueert wel niet noemenswaardig (in die mate dat ik vergeten ben wat er verbeterd is), maar ik prefereer absolute betrouwbaarheid boven het toevoegen van gadgets.
Het gemiddeld verbruik sinds aanschaf staat op 17,3kWh/100km, het is licht gestegen van 17,2kWh/100km omdat ik een aantal reisjes met een fietsenrek op de (intrekbare) trekhaak heb gemaakt - dan gaat het gemiddeld verbruik al snel 3-4 kWh/100km omhoog.
Over het algemeen is het gemiddeld verbruik in de zomermaanden ongeveer 15,8kWh/100km, in de koudste wintermaanden ongeveer 18,2 kWh/100km. Bij korte ritten kan het verbruik wel erg variëren.
Mijn rijstijl is over het algemeen rustig, al rijd ik meestal iets sneller dan het gemiddelde verkeer. Op de snelweg houd ik typisch 123km/u aan.
Ik ben dus heel tevreden over het verbruik. Het feit dat ik voor 17inch wielen koos, geen Sport Pack of andere energie-verslindende opties, is daar ongetwijfeld de reden voor.
Nieuwe banden!
- 40.400 km
Ik rijd blijkbaar toch niet zo rustig: ik behoef bij 40.000 km reeds nieuwe banden. De voorbanden zijn nog redelijk (nog overal minstens ongeveer 3mm profiel nog), de achterbanden zijn wel dringend aan vervanging toe, met 1-2mm.
Ik heb besloten de vier banden te vervangen. Ik kies voor Michelin Primacy 4 banden ipv de huidige Continental Ecocontact 6, omdat de Michelins stiller, zuiniger en iets slijtvaster zouden moeten zijn, terwijl ze toch een bijna evengoede grip bieden. Dit worden de eerste onderhoudskosten aan de wagen: 750€ voor aankoop en plaatsing van de vier banden.
Verder nog super tevreden met hoe de wagen rijdt: stil, krachtig, en comfortabel.
Het eerste onderhoud!
- 49.500 km
Na twee jaar rijden zonder ook maar het minste probleempje, kreeg de wagen zijn eerste onderhoudsbeurt/inspectiebeurt. In essentie gaat het om het vervangen van de remolie, het vervangen van de microfilter voor het interieur en het uitvoeren van een aantal checks.
Kostprijs 290€ - valt me niet tegen voor 2 jaar en 50.000km
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.