BMW i4 eDrive40 (2023) #10
autoreview
Signalement
Uitvoering | i4 eDrive40 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Fijne auto met beperkte range
- 5.000 km
Mijn eerste ev. Maar eigenlijk wel 2e 4-serie. Na zo’n 5000 kilometer een eerste tussenstand.
Het goede nieuws: ook deze rijdt als een echte BMW. Het adaptieve m-sport onderstel helpt natuurlijk daaraan mee. Ook in comfort stand nog steeds stevig, maar in sport stand geweldig. Ook op de Autobahn op snelheid zeer stabiel en veel gevoel. Mijn vorige auto (Merc C300e) viel hier zwaar door de mand.
Qua aandrijving niets aan te merken. 340 Pk zijn onmiddellijk beschikbaar en alles geruisloos. En toch nodigt het veel minder uit tot snel accelereren dan een benzine auto. Er is geen sensatie/beleving.
Zoals gezegd mijn eerste ev, dus ik weet nu ook wat ‘range anxiety’ is. De theorie is 590 kilometer. De praktijk is heel anders. Nu ben ik niet heel ‘groen’ aangelegd. Dus ik ga niet met 90 km per uur achter een vrachtwagen hangen. Een rit naar Keulen op zondagavond met temperaturen onder 0 was redelijk dramatisch. Bij Venlo maar gaan laden want die 330 kilometer naar Keulen was niet haalbaar. En zoals ‘vroeger’ 180 op de Autobahn kun je vergeten. Niet leuk.
Ritjes in Nederland en Belgie (woon in het zuiden) zijn goed te doen. In de spits ligt het gemiddelde sowieso laag, en dan is 350-400 kilometer range wel haalbaar.
Een rit van 500+ kilometer naar een klant in Duitsland met 15 graden: 130 op de cruise control en 1 keer een half uurtje laden. Wel te doen. Verplicht rustig rijden geeft toch wel … rust. En met alle snelheids beperkingen en baustelle maakt het eigenlijk niet zo veel uit.
Voordeel is wel dat je auto elke morgen weer opgeladen klaar staat. En natuurlijk al lekker opgewarmd.
Qua scherm(en) en digitale mogelijkheden heel fraai en helemaal bij de tijd. Geldt trouwens ook voor de navigatie icm aangeven van laadpalen en laadtijd.
Kortom: fijne auto, maar range in de winter ver onder de maat.
Bijna op de helft
- 20.000 km
Bijna op de helft van het lease contract. Inmiddels zo’n 20000 kilometer mee gereden.
In ieder geval 1 ding geleerd: de volgende auto wordt een hybride! Tenminste, als de lease regeling dat tegen die tijd nog toestaat. Vergroening en zo…
Waarom hybride? Vooral de beperkte range als je een beetje ‘gas’ geeft. Een snelheid iets hoger dan onze maximum snelheid, zeker in de winter, heeft al grote gevolgen. Voorbeeld: een retourtje Breda-Schiphol voor een zakelijk vluchtje Finland (heel vroeg weg, heel laat thuis). Dus met 150 op de cruise control waar mogelijk. Op de terugweg moeten bijladen! Dat is niet handig.
Bezoeken van klanten in Duitsland was altijd plezierig. Nu niet meer. Waarom zou je een BMW rijden als je met een Fiat Panda een hoger gemiddelde aan kunt houden? Juist de ritjes over de Autobahn (buiten de spits) bieden ‘freude am fahren’. Maar niet met een EV. In September weer eens richting Kaiserslautern. Ik ben geneigd om onze Transit diesel te nemen.
Daarnaast mist een EV alle emotie. In het begin is het leuk, die tussensprintjes. Maar na een paar keer geeft dat ‘gezoem’ geen lol meer.
Maar ook de hybride wordt bij voorkeur natuurlijk wel een BMW. Dat dan weer wel ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW i4
Had je deze auto's al gezien?
![BMW i4 M50 High Executive 84 kWh M-Sportpack AWD [ 3-Fase ] (INCL-BTW) Aut. *LUXURY-LEATHER | LASER-LIGHT | ADAPTIVE-CRUISE | HARMAN/KARDON-SOUND | HEAD-UP | TOP-VIEW | SPORTSEATS | BLIND-SPOT | WIDE-SCREEN | KEYLESS | DAB+ | NAVI-FULLMAP | TOWBAR | .](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57918688/0-235b4dc9d6a159267303c24509c542f0.jpg)
BMW i4 M50 High Executive 84 kWh M-Sportpack AWD [ 3-Fase ] (INCL-BTW) Aut. *LUXURY-LEATHER | LASER-LIGHT | ADAPTIVE-CRUISE | HARMAN/KARDON-SOUND | HEAD-UP | TOP-VIEW | SPORTSEATS | BLIND-SPOT | WIDE-SCREEN | KEYLESS | DAB+ | NAVI-FULLMAP | TOWBAR | .
- 2022
- 42.160 km
![BMW i4 eDrive40 M Sport High Executive 84 kWh [ Schuifdak Harman/Kardon Leder ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57915674/0-d53b4c6bbe5fe5efe0cfcf1ce38680d0.jpg)
BMW i4 eDrive40 M Sport High Executive 84 kWh [ Schuifdak Harman/Kardon Leder ]
- 2022
- 95.845 km

BMW i4 (g26) i4 40 High Executive
- 2022
- 43.778 km