BMW i4 eDrive40 (2022) #9

autoreview

BMW i4 eDrive40 (2022)

Signalement

Uitvoeringi4 eDrive40
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW I4 40 review

  • 15.000 km

Even gewacht met het maken van een review, maar nu ik de auto zo’n 4 maanden heb, werd het wel een keer tijd. Aangezien de levertijden eind vorig jaar behoorlijk opliepen, kon ik begin januari al beginnen met het zoeken naar een nieuwe leaseauto. Ook bij ons bedrijf is er een push voor elektrische auto’s, dus het lease budget was ruim genoeg voor diverse mogelijkheden.

Na aardig wat research uiteindelijk gekozen voor een BMW i4 40. Ik heb persoonlijk een voorkeur voor sedans of stations, dus daardoor vielen uiteindelijk behoorlijk wat modellen af, alhoewel o.a. de Q4 e-tron nog wel serieus bekeken is.

Daarnaast uiteraard ook naar Tesla 3 gekeken, maar de voordelen van de Tesla zijnde supercharger netwerk, trunk voorin, beter energiemanagement, goedkoper, strakker weggedrag vond ik niet opwegen tegen die elementen waar de BMW sterker is zoals het zelf kunnen samenstellen van de auto met meer opties, mooiere materialen, fijner weggedrag, betere afwerking, waarbij de BMW de voordelen van Tesla behoorlijk benadert. Ook was opmerkelijk genoeg de Tesla 3 LR aanmerkelijk duurder in de lease dan de BMW, waardoor ik bijvoorbeeld FSD niet meer kon toevoegen, zonder boven het budget te komen, waarbij ik met wat minder opties zelfs de i4M50 kon bestellen

Hoewel uiteraard persoonlijk vind ik de BMW ook een veel mooiere auto dan de 3 en alhoewel velen ook de neus van de BMW bekritiseren, denk ik ook dat velen de auto nog niet in het echt gezien hebben, want ik krijg eigenlijk alleen maar positieve reacties op de auto.
Kortom eind Februari de BMW besteld in de volgende configuratie:
• M-sport pakket met 19 inch wielen
• High Executive pakket met o.a. Leder (Oyster), Laser
Lights, Live Cockpit Professional met Head up
display
• Kleur San Remo Green
• Safety pack & Personal Co-Pilot pack
• Harman Kardon Speakers
• Extra getint glas achter

Hoewel hij officieel ergens in Juni geleverd zou worden, ging ik ervan uit dat ik pas ergens eind van het jaar erin kon rijden. Toch stond ie midden juni rijklaar bij de dealer, wat natuurlijk een positieve verrassing was als je dat vergelijkt met de extreem lange levertijden die je ook hier vaak hoort.

Tot nu toe heb ik er zo’n 15.000 km mee gereden, zodat ik wel enigszins een oordeel kan geven over de auto. Deze kms zijn opgebouwd met woon-werk verkeer, maar ook met een vakantie dwars door Frankrijk en ook een aantal ritten in Duitsland. Ook op een aantal dagen meer dan 1.000 km gereden en ik heb eigenlijk geen enkel probleem gehad met snel laders. Nog niet meegemaakt dat ik heb moeten wachten bij een snel lader. Dit zal anders worden wanneer er meer elektrische auto’s komen, want dan moeten er rap meer bijkomen. T.o.v. mijn vorige diesel dien je iets meer van tevoren na te denken over de rit, maar uiteindelijk gaat dat erg eenvoudig, zeker omdat de navigatie van tevoren de laad stops berekent en ook aanpast, als ik wat steviger rijd dan initieel gedacht.

Gemiddeld verbruik over die 15.000 km is zo’n 17-18 Kw per 100 km, waarbij ik op de Duitse autobanen ook 160 – 170 km per uur gereden heb, indien mogelijk. Ook in Frankrijk dagen erbij gehad waar ik gemiddeld 12-13 Kw per 100 km haalde, wanneer ik uitsluitend op binnenwegen reed. Met een rustige rijstijl is meer dan 500 km zeker mogelijk.

Woon werk verkeer is voornamelijk snelweg, waarbij ik de cruise control op 125km zet. Met het complete pakket aan hulpsystemen kun je tijdens zo’n rit grotendeels op auto-pilot rijden en reageert de auto behoorlijk intuïtief en soepel op het andere verkeer.

Nog een paar opmerkingen over de andere opties:
De laser lights in combinatie met grootlicht assistent werken perfect en eigenlijk heb ik dus continue het grootlicht aanstaan. Als je goed geluid belangrijk vindt, zijn de Harman Kardon speakers een optie die je zeker moet aanvinken. (Je verliest wel wat ruimte achteraan in het vak onder de laadvloer, want daar zit de sub woofer). Daarnaast is de head-up display iets wat je misschien niet meteen zult kiezen als optie, maar als je het eenmaal hebt, wil je niet meer zonder. Ook Android auto werkt zeer goed en de navigatie via Android werkt ook op het scherm voor je neus en de head-up display.
Kortom zeer tevreden met de keuze

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.