BMW i4 eDrive40 (2022) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | i4 eDrive40 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 11.139 km |
Freude am e-Fahren
- 11.139 km
Ik ben een Jaguar liefhebber en heb jarenlang verschillende tweedehands XJR’s gereden. Mijn laatste was een ‘gewone’ 4.2 V8 uit 2008. De fijnste Jag die ik heb gehad. Maar mijn vriendin stelt dat het tijd is om elektrisch te gaan rijden. Ze heeft een punt als ik naar het weerbericht kijk. En daarom schrijf ik ook deze review.
1. Het aankoopproces
Mijn wensen:
- een rijders-auto
- zonder te laden op en neer naar familie in Zuid-Limburg kunnen = circa 380 range in de winter
- een naar mijn smaak mooie auto.
Na de EV Database te hebben doorgespit was dit onze shortlist:
- S model
- Taycan
- i4
De Taycan is geweldig. De prijs laag voor een Porsche maar hoog voor ons. Dat je ook in een Audi en over een tijdje wellicht een Volkswagen rijdt gaf de doorslag deze auto te laten staan.
De Tesla is qua technische vooruitgang ontzettend knap gemaakt. Maar de afwerking, rijeigenschappen en kwaliteit te Amerikaans. De service lijkt niet optimaal.
En voor ons ook stevig aan de prijs.
De BMW voldeed op het scherm aan alle wensen. De bouwkwaliteit en rij-eigenschappen zitten gewoon goed bij BMW, en dat bleek wederom uit de eerste testen. De prijs is in verhouding tot bovenstaande modellen niet hoog, terwijl we de auto best vergelijkbaar vinden. Met uitstekende hulp van de verkoper hebben we een gebalanceerde auto samengesteld, niet eens veel hoger dan de vanaf prijs, met de focus op maximale range:
- getinte ramen
- standaard velgen (die ik gelukkig ook het mooist vind, bijna klassiek BMW.)
- adaptive cruise control (op de A2 naar het zuiden de winstmaker).
Verder wilden we niet te hard landen na de luxe van de XJ en kozen voor leren bekleding en het dikkere M stuur. De kleur San Remo green op advies van de verkoper. Dat maakt de BMW gedistingeerd maar niet saai en levert heel veel positieve spontane reacties op. Begin oktober besteld, half maart geleverd.
2. Rijden en range
Ik mocht bij het ophalen de auto terugverkopen met winst, maar we zijn lekker snel weggereden. Meteen naar Limburg. De auto is zwaar/stevig maar rijdt als een BMW. Strak met gemak en alles in overvloed. De power is fenomenaal. De cijfers met de V8 verschillen niet eens zoveel, maar wat een souplesse én rust. Inmiddels ben ik al vele malen de A2 op en neer gereden. Met heen 110 op adaptive cruise control en ‘s avonds terug 130/140 waar het kan en dan houd ik ongeveer 18% over. Een range van ongeveer 550.
Rijd ik heen en terug 100/110 op adaptive cruise control dan gaat de range naar 630.
We (gezin van vier) zijn nu op vakantie 2500 kilometer naar de Algarve gereden. Het ging net zo snel en gemakkelijk als met de XJ. We hebben wel bewust de Nederlandse vakantiestroom vermeden want zeker in Frankrijk zijn de laadpalen veelal bezet door Nederlanders. We hebben gelukkig niet een keer hoeven wachten. Met twee hotelovernachtingen waarbij we gratis konden opladen heeft deze reis ons 60 euro aan elektriciteit gekost. (Het eerste jaar krijg je gratis Ionity Plus en laad je voor 0,22 cent per KWH.)
Dit zijn zonnige cijfers. We hebben een plukje maart meegepakt en dan merkte je dat de accu wat meer moeite heeft. Dus heel benieuwd wat echt koude maanden gaan opleveren. De auto staat overigens binnen.
2. Comfort en gebruiksgemak
Oef. Van luchtgeveerde, dik leerbeklede, aircogekoelde, volledig elektrisch verstelbare stoelen naar Duitse degelijke stugheid. Dat is even wennen voor lichaam en geest. Het past wel bij de auto, je zit stevig in het zadel.
Van een 14 jaar oude auto - ook al was ie z’n tijd best vooruit - naar de allernieuwste voelt als een sprong in de toekomst. Ik ben nog steeds aan het ontdekken.
De hulpsystemen werken perfect. De bediening zowel digitaal als analoog gaan als vanzelf. De details zoals een achterklep die in hoogte is in te stellen (parkeergarages) en je raam automatisch laten openen als je bij de slagboom van je werk aankomt, zijn voor mij nieuwtjes om van te genieten. Ook heb ik na dik twintig jaar weer een neerklapbare achterbank. Voor de meesten niets bijzonders, voor mij letterlijk een hernieuwde openbaring.
Het is geweldig om thuis op de zon te kunnen tanken en dat gaat ook makkelijk, behalve als je de starttijd van het laden wilt uitstellen totdat de zon schijnt. Het is me tot nu toe 1 keer gelukt, en ik weet eigenlijk niet hoe.
In dat kader van minpunten heb ik Apple CarPlay weer uitgezet, is de spraakbesturing hopeloos en zitten er soms grove fouten in de navigatie. Zo belandden we in Spanje aan de achterkant van de snelladers bij een groot hek en moesten we flink omrijden. Zit je dan aan het einde van je range dan wordt het vloeken. Ook snap ik de aanbevolen korte laadstops in de routeplanner nog niet helemaal. In Nederland hebben we tot nu toe alleen thuis hoeven laden en op vakantie rijden we zo’n drie uur, nemen pauze en laden dan de auto vol.
Al met al zijn we heel blij met onze BMW en de overstap naar elektrisch rijden. Het is niet alleen qua uitstoot en financieel een vooruitgang. Ook de gedachte dat er geen vloeistoffen zoals olie en koelvloeistof en bijbehorende onderdelen kunnen gaan lekken is fijn. Als ik eraan denk is er eigenlijk ongelofelijk veel nodig om een brandstofmotor te laten werken. Dat is verleden tijd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i4 EDrive40 M-sport, schuifdak, H&K, Trekhaak
- 2021
- 88.799 km

BMW i4 M50 High Executive 84 kWh | M-SPORT | SCHUIF -\- KANTELDAK | HARMAN KARDON | ELEKTR. VERST. STOELEN | STOEL- VERWARMING EN KOELING | HEAD UP | 360 CAMERA | ELEKTR. TREKHAAK
- 2023
- 30.511 km

BMW i4 M50 544Pk High Executive 84 kWh Elektrisch verstelbare stoelen | Trekhaak 1600kg | Schuif/Kanteldak | Driving Assistant Professional | Harman Kardon Sound System | Head Up Display | Verwarmbaar stuurwiel | Interieurlijsten Carbon Fibre | Parking Assist.
- 2022
- 44.685 km