BMW i4 eDrive40 (2022) #19

autoreview

BMW i4 eDrive40 (2022)

Signalement

Uitvoeringi4 eDrive40
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst47.146 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sunset i4 edrive40

  • 29.533 km

Achtergrond
Eind 2021 vonden wij het tijd om de auto in te gaan ruilen voor wat anders. Dat was onze tweede 3-serie touring sinds de geboorte van de kinderen, maar met ruim 220000 op de klok vonden we de onderhoudskosten wel erg oplopen.
De keuze was toen tussen een andere tweedehands BMW of iets nieuws dat elektrisch rijdt. De voorwaarde was wel dat het dan een elektrische auto was die zich aan kon passen aan ons leven, en niet andersom. In ons geval een gezin van 4 personen met een vouwwagen om mee te gaan kamperen in de zomer.

Keuze voor de i4
Aangezien onze beide kinderen inmiddels tieners waren, waren we wat vrijer geworden in de vorm van de auto. Bij een bezoekje aan opa en oma ontstond er tenminste geen kleine volksverhuizing met schone kleren, luiers, wandelwagen etc. Andere ouders zullen dit beeld vast herkennen.
BMW had net de iX3, de iX en i4 gelanceerd, waarbij de i4 er gelijk uit sprong omdat het geen SUV was.
De eerste kennismaking bij de proefrit was gelijk goed. Dit reed als een BMW, maar dan met het dubbel vermogen van onze 320i. Daarnaast vielen gelijk het comfort en de stilte op. Bij echte scherpe doordraaiers merk je wel dat deze auto 2 ton weegt, maar zodra het iets vloeiender wordt verdwijnt dat gewicht als sneeuw voor de zon.
Het uiterlijk van de auto, inclusief de veelbesproken nieren vonden wij gelijk erg mooi. Die nieren geven samen met de koplampen wat mij betreft de auto smoel. Voor onze configuratie waren we nog erg aan het twijfelen over de kleur. Niet wit en niet zwart, dat was duidelijk, net als niet oranje. Eenmaal bij de dealer bleek dat sunset orange veel mooier dan hoe dat op het scherm en wel passend bij een vierdeurs coupé. Die kleur is het dus geworden en nog geen moment spijt van gehad.

Gezinsauto
Ondanks de coupé body van de auto is dit een behoorlijk praktische auto. De bagageruimte is bereikbaar via een grote vijfde deur en aan de elektrisch wegklapbare trekhaak mag een aanhanger van 1600 kilo. Op dit moment hebben we een vouwwagen die nooit meer mag wegen dan 750 kilo, maar het is prettig om ook grote wagens te mogen trekken.
De hoeveelheid bagage is mee kan is prima, en met de achterbank (gedeeltelijk) plat kan je ook prima lange items mee nemen.
Aan de zijkant in de achterbak zitten 2 wat diepere vakken waarvan wij er een in gebruik hebben voor de laadkabel. Onder de vloer zit een behoorlijk groot vak, maar als je zoals wij voor Harman Kardon upgrade gaat dan is bijna het hele vak gevuld met subwoofer.
De achterportieren ogen klein, maar eenmaal ingestapt is de ruimte op de achterbank heel erg vergelijkbaar met een 3-serie. Dat wil zeggen dan 3 volwassenen achterin alleen te adviseren is als je niet zo ver hoeft. Met z’n tweeën gaat prima als je niet veel meer dan 1.90 bent.
Elektrisch rijden
De i4 heeft twee standen, D en B. In de B stand kan je volledig met éen pedaal rijden. In de D stand kan dat niet, maar pas de auto wel de mate van regeneratie aan op basis van navigatie, kaart en richtingaanwijzers. Dat is aan de ene kant even wennen als de auto zelf afremt tot een snelheid waarmee je kan afslaan, maar voelt wel heel erg vertrouwd. Laatste stukje remmen moet je dan wel altijd handmatig doen. Wisselen tussen B en D doe je met versnellingspook wat echt heel erg makkelijk voelt en is goed te bedienen is zonder daar aandacht aan te hoeven besteden.

We waren vooraf wel positief maar ook wel benieuwd hoe het laden en bereik zou zijn in de praktijk. Het bereik van de auto is zodanig dat we in principe niet verder laden dan 80%
Om concreet te zijn, in 2023 hebben we 14301km gereden met een gemiddeld verbruik van 17kwh/100km. Daarmee hebben wij een gemiddelde praktijkrange van ongeveer 500 km. Dat schommelt wel met de buitentemperatuur en winter- of zomerbanden, maar vooral met de snelheid die je aanhoudt. Bij 136 op de teller ligt het verbruik zo rond de 20,4 kw/100km en wat mij betreft alle reuze acceptabel. Wij rijden dus meestal vlot met het verkeer mee rond de geldende maximum snelheid.
Laden
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik een van de geluksvogels ben die op eigen oprit kan laden en daarmee voor dagelijks gebruik niet afhankelijk ben van de beschikbaarheid en prijs van openbare palen. Wij hebben tegenwoordig een dynamisch contract, omdat de energieprijs in een vast contract ruim 90 cent was toe ons vorige contract verliep.

Bij vakantiereizen hebben we ook wel gebruik gemaakt van snelladen. Op de kaart worden een hele hoop punten aangegeven op de kaart. Alleen de Tesla superchargers niet, dus het loont dan om even in de Tesla-app te kijken. Afgelopen zomer zijn we naar de Dordogne op vakantie geweest en voor mijn gevoel waren we niet sneller geweest om met een benzineauto. Maar dat komt ook wel omdat we altijd al na 2 a 2,5 uur even stoppen voor koffie, thee of broodje. En tegen de tijd dat je dat gegeten of gedronken hebben en even naar de wc zijn geweest is de auto al weer bijgeladen.
De snellaadinfrastructuur is Frankrijk viel mij ook erg mee. Langs de peage staat het goed aangegeven of er laders zijn, en de meeste zijn 350kW laders. In de dorpjes in de Dordogne was het wel wat meer zoeken, maar een hoop grotere supermarkten hebben wel een paar palen.

Problemen
Wij hebben in anderhalf jaar een keer een probleem gehad met de auto. En dat was toen de achteruitrijcamera ongeveer de helft van de keren dienst weigerde. Dit is vlot en goed afgehandeld door onze dealer met behulp van een softwareupdate.





2-jaars update

  • 40.032 km

We hebben de auto inmiddels 2 jaar en de eerste beurt is net geweest. Geen bijzonderheden, maar een beetje tegenvallend dat de achterbanden al toe zijn aan vervanging. Nou ligt de BMW-norm op 3 mm in plaats van de wettelijke norm van 1.6mm, maar met een auto met dit gewicht en dit vermogen houden we ons toch maar aan de aanbeveling uit Munchen.

Gemiddeld verbruik over dit jaar ligt op 17KW/100km.

De zomervakantie voerde dit jaar met de vouwwagen naar Normandie, vlakbij Omaha beach. De auto deed dit zonder problemen, zelfs met vouwwagen ben je makkelijk een van de snellere verkeersdeelnemers.
Je merkt wel dat er weinig langsparkeer-laadpalen zijn dus als er geladen moest worden dan moest de vouwwagen vaak worden afgekoppeld.
De navigatie mag ook nog wel een slagje intelligenter omgaan met de laadpunten die worden geselecteerd. Op de terugweg hebben we em daarom overruled en zijn naar superchargers langs de route gereden. Altijd plek, snel en allemaal in bedrijf. En daar bovenop ook nog een goedkoper dan de punten waar de auto zelfs mee op de proppen kwam. Mede dankzij de file bij Antwerpen vanaf iets onder Lille op 80% accu in een keer terug kunnen rijden naar Utrecht.

Deze winter geboekt in de Franse alpen, ik ben benieuwd hoe die omstandigheden worden afgehandeld. Het wordt ontgetwijfeld een beetje schipperen met de bagage want een dakkoffer zie ik ivm het verbruik niet zo zitten.

Frunk

  • 40.621 km

Ik werd getriggerd door een recent filmpje waar geklaagd over een gebrek aan frunk. Wij hebben een wokeby frunk in de auto gezet omdat er inderdaad veel lege ruimte onder de motorkap is. Installatie was super simpel en wij gebruiken het voor spullen die we echt niet vaak willen pakken, zoals een granny charger voor de ultieme backup.
De laadkabel ligt in een vakje in de achterbak.

Naar de alpen

  • 47.146 km

We zijn in de nieuwjaarweek met de auto naar Les Menuires geweest. Omdat ons apartement van zondag tot zondag was gehuurd en de kinderen op skiles moesten hebben we de heenweg in twee delen opgebroken, met een overnachting in Chambery.
Tijdens de reis naar Chambery was het de hele dag mistig en de temperatuur varieerde tussen de -2,5 en +4 graden. De eerste sneeuw zagen we al in de ardennen. De drukte viel gelukkig erg mee waardoor we door konden rijden. Het verbruik lag met 20,7 kW/100km wat hoger dan gemiddeld.
Bij de rit de bergen in kwam de aandrijflijn echt zijn met continu volop vermogen en trekkracht en het feit dat je niet tussen de versnellingen hoeft te wisselen. Als het gewicht omhoog brengen had uiteraard wel invloed op het verbruik dat over de ruime 100 km op 29,2 kW/100km lag.
Bij de rit naar beneden win je die energie wel weer terug zodat we bij Albertville weer op het laadniveau terug zaten waarmee we waren begonnen.
De navigatie had een stukje detour bedacht om drukte vermijden, welke over smalle en slecht geveegde weggetjes voerde. Veel ijs en muurtjes en rotswanden die dichtbij waren. Soms gecombineerd met tegenliggers. De maximum snelheid van de weg lag op 80, de werkelijke meer op 40 a 50. Wel respect gekregen voor de dsc die je bij het remmen individueel voelde werken op de vier wielen. Volgeladen ben je je dan weg bewust van het totale gewicht en een beetje spijt dat ik de andere auto's via de hoofdweg ben gevolgd had ik wel.
De temperatuur lag wat hoger, maar halverwege de reis reden we het regen/stormgebied in dat noordelijk europa teisterde. Gemiddeld verbruik lag op 18,1 kW/100km.
Opladen onderweg was geen probleem en hebben we op 1 keer na gedaan op de moment dat wij behoeft aan koffie of een broodje hadden. In Chambery hebben we het mooi kunnen combineren met het doen van de boodschappen.

Nog even terug komend op onze gedachten over dak of trekhaakkoffer. De skibindingen waren niet goed meer, dus uiteindelijk is het geen van beide geworden.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.