BMW i4 eDrive40 (2022) #18
autoreview
Signalement
Uitvoering | i4 eDrive40 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 46.000 km |
Een i4 als vervanging van een diesel
- 7 km
Na veel BMW diesels gereden te hebben overgestapt op een i4 als leaseauto. Hiervoor reed ik een BMW 320d lci uit 2016, erg fijne auto die mij zonder problemen overal gebracht heeft. Bij het uitzoeken van een nieuwe auto had ik al snel een shortlist:
- Polestar 2 long range single motor
- Tesla model 3 long range
- BMW 320e
- BMW i4 edrive40
Belangrijkste zaken zijn voor mij:
- Voldoende range
- Sportief, comfortabel en stil
- Goede software
- Goede stoelen
Als eerste een proefrit ingepland voor de Polestar, erg fijne auto met mooie uitstraling, alleen ik zit hier niet lekker in. Dit heeft te maken dat mijn knie de hele tijd tegen de middentunnel aan komt als lang persoon (1,90m). Daarnaast viel mij op dat de auto totaal niet zuinig is en dus niet een erg grote range heeft. Inmiddels heeft Polestar andere elektromotoren met achterwielaandrijving en volgens hun zelf een stuk zuiniger zou moeten zijn.
Hierna een proefrit met de Tesla model 3 gemaakt. Ik vind het een mooi merk als je ziet in hoe korte tijd ze zo'n grote speler op de automarkt zijn geworden. De software is erg goed, echter er waren toch een aantal minpunten waardoor deze auto snel afviel. Een model 3 is totaal niet stil, ik vond dit met de proefrit al irritant laat staan als ik daar dagelijk ritten mee ga maken. Bovendien vind ik de stoelzittingen te kort en het minimalistische iets te ver doorgeslagen. Zelfs je dashboardkastje openmaken moet via het touchscreen, dit soort dingen werken gewoon niet fijn. Wat mij wel positief op is gevallen is dat een model 3 zuinig is.
Hierna een proefrit ingepland voor een BMW 320e. Fijne auto en een echte opvolger voor een 320d, echter de auto voelde traag aan in combinatie met veel herrie t.o.v. de 320d. Na deze proefrit meteen een proefrit kunnen maken in een i4. Wat een stilte, comfort en goede stoelen. Na de proefrit was ik verkocht en heb ik meteen de auto besteld.
Hoe heb ik de auto samengesteld? Vrij simpel eerlijk gezegd:
- M pakket
- Brooklyn grau (deze kleur zag je destijds niemand mee en nu lijkt iedereen deze kleur te kiezen haha)
- 18 inch velgen (vanwege iets meer comfort en range)
- Adaptive cruise control (erg fijne optie zou niet meer zonder willen)
- Stoelverwarming
- Alarmklasse 3
Naar het buitenland met de i4 gaat prima
- 20.933 km
Inmiddels 20k km verder en een rit naar Polen gedaan. De i4 rijdt heerlijk en doet het perfect. Enige wat mij is opgevallen dat als je meer lading mee hebt de auto lekkerder (comfortabeler) veert. Bovendien per toeval een aantal zuinige ritten gedaan (110 kmh) van en naar werk waarbij ik haast alleen snelweg rijdt. Na het opladen thuis kwam de auto met een actieradius (608km) die zelfs boven de WLTP range ligt. Normaliter haal ik in Nederland makkelijk 500km in de zomer en 450km in de winter.
Op weg naar Polen valt op hoe goed de navigatie is met geplande laadstops. Ik heb nauwelijks van de route afgeweken. Op de heenweg de accu niet onder de 10% laten komen om nog enige veiligheidsmarge te houden. Op de terugweg minimaal 5% ingesteld, de auto laad dan ook mooi snel, bij Ionity al een keer 208kW/h gezien als laadsnelheid. Bij het laden langs de snelweg een bakje koffie, naar het toilet en een broodje en voor je het weet zit de i4 al boven 80% accu. Dit valt mij alles mee en heb het geen moment als onprettig ervaren, ook al was ik van te voren heel sceptisch om van diesel naar elektrisch over te stappen.
Als tip naar Polen kan ik meegeven om de app ''Orlen Charge'' te downloaden, hier kun je relatief goedkoop laden en hebben veel snelladers. Nadeel is wel dat laaddruppels hier niet werken en je dus echt de app dient te gebruiken. In Duitsland ben ik groot fan van Aral Pulse, zij hebben gunstige tarieven en ook een groot netwerk. ENBW hebben belachelijk hoge prijzen met mijn MTC laaddruppel.
Dit vind ik echt het grootste nadeel van elektrisch rijden, niet elke laaddruppel werkt bij elke laadpaal en de prijs verschilt per laaddruppel bij dezelfde laadpaal. Kom op EU doe hier wat aan!
Zijn er dan geen nadelen? Jawel, door het hoge gewicht van een elektrische auto merk je dat de auto bij drempels vrij stug is en je daardoor erg langzaam over drempels dient te gaan. Mijn brandstofauto's in het verleden deden dit beter. Op de snelweg is de auto wel soepel comfortabel. Het stugge veren heb ik tot nu toe bij echt elke elektrische auto gemerkt, dit ligt gewoon simpelweg aan het hoge gewicht door de accu's.
Geen onderhoudskosten, op achterbanden na.
- 46.000 km
Welgeteld 1 zomerseizoen (30.000km) heb ik gedaan met de Hankook achterbanden voordat er nog maar 2 millimeter op zat. Ik moet ook eerlijk toegeven, ik gebruik het koppel vaak en hou van sportief rijden. Dit tezamen met een hoog wagengewicht is het ene kant logisch dat de achterbanden snel slijten. Bovendien zijn deze banden erg duur. Elektrische auto's zijn vaak suv's en zwaar en hebben daardoor grote/dure banden nodig. Als je als particulier een elektrische auto koopt om te besparen op onderhoud ben je dat weer extra kwijt aan banden. Hou hier rekening mee. Met mijn zelfde rijstijl deed ik met een BMW 320d 100.000km met de achterbanden.
Overall, nog steeds erg tevreden met de i4. Echter, ik vind het ronduit slecht hoe elektrische auto's rijden bij drempels. Korte oneffenheden komen hard door. De laatste tijd meerdere elektrische- en brandstof auto's gereden. Het valt me elke keer weer op hoe soepel een brandstof auto over drempels gaat. Plug-in hybrides hebben er helaas ook last van. Dit is een bewust afstelling van fabrikanten om het hoge wagengewicht op te kunnen vangen. Dit zou voor mij serieus de doorslag kunnen zijn om hierna weer voor een volledige benzine auto te gaan. Verder geen piepje of kraakje, auto is zeer goed gebouwd en geeft mij het gevoel alsof hij probleemloos een paar ton kilometers zou kunnen rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.