BMW i4 eDrive40 (2022) #17
autoreview
Signalement
Uitvoering | i4 eDrive40 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 5.500 km |
KM-stand laatst | 6.300 km |
"WTF? Jíj, over op elektrisch?!"
- 6.300 km
"WTF? Jíj, over op elektrisch?!" Dat waren de eerste reacties van vrienden en familie toen ik aangaf dat ik vastbesloten was de Octavia vRS in te ruilen voor een elektrisch 'vervoersmiddel'.
Tja, ik heb inderdaad altijd al verkondigd nóóit een elektrische auto te gaan rijden...
Maar ik wilde wel eens weer iets anders na 6 jaar in de Octaaf. "Maar wat dan?" vroeg ik me telkens af. Weer een vlotte, praktische benzine auto? Daar schrijf je de komende jaren extra op af gezien de energietransitie de populariteit van de stekkerauto's alleen maar aanwakkert, zo is mijn gedachte. Ik heb hier 18 zonnepanelen op de garage, dus tja, da's mooie energie om ook op te rijden. Ik ging steeds meer open staan voor deze nieuwe brandstof, oftewel 'elektrisch rijden'.
Mijn wensen voor een nieuwe auto zijn: snel, ruim en praktisch. Hybride of plug-in lijkt me een tussenoplossing, dus gewoon meteen 'all the way' aan de stekkert!
Heb lange tijd een nieuwe Tesla Model Y Performance overwogen. Bijna tot bestelling overgegaan. Maar toch; dat kale, en vaak matig afgewerkt interieur (lees ik op diverse fora) bracht me aan het twijfelen. Een vriend van mij rijd al een tijd in een Model 3 en had even een BMW i4 te leen van een kennis. "Veel meer een echte auto!" was zijn commentaar. "En premium kwaliteit".
Zo was mijn interesse gewekt in de i4. Mijn belangrijkste wensen: mooie kleur (liefst blauw), trekhaak, headup display. Na wat speuren op de bekende autosites heb ik uiteindelijk een jong gebruikte BMW i4 eDrive 40 in de fantastische kleur 'portimao blau metallic' bij BMW dealer Dusseldorp in Den Haag gevonden. Heb er van tevoren nog een paar elders bekeken, maar de meeste zijn zwart, grijs of wit, maar van deze supermooie blauwe kleur word ik elke dag blij!
Tijdens de proefrit werd ik overweldigd door de kwaliteit en uitstraling van het interieur. Het lekkere dikke compacte stuur wat enorm fijn in de hand ligt, de stoelen welke op vele manieren intelbaar zijn, zitten heerlijk. Het dashboard ziet er goed uit, materialen zijn top. Alles voelt gewoon enorm degelijk aan. Maar dan het rijden; wàt een stilte! En toch komt het heel dichtbij een 'gewone auto'. Er zit gewoon een BMW gevoel in, knap hoe ze dat hebben behouden.
Ik ben inmiddels de 50 een paar jaren gepasseerd en ben dus al wat wilde haren verloren en merk dat ik dit comfort toch heel erg kan waarderen.
Mijn Skoda Octavia vRS die ik in wilde ruilen was bijna spijkerhard geveerd door een verlaagd sportonderstel en 19" sportvelgen met banden met lage wang. Tevens gaf die RS bij vlot optrekken ook een aardige brul uit het vooronder. Nu niet... Heerlijk zoeven in deze vlotte i4. Met in de sportstand een (kunstmatige) sound van Hans Zimmer. Ik kan het wel waarderen.
Na de proefrit kreeg ik een meer dan schappelijk inruilvoorstel op de Octavia. Dus de deal was rond.
Deze i4 is met 5500km op de teller van een Duitse BMW dealer door Dusseldorp BMW overgenomen en ik heb er inmiddels 800 kilometer mee gereden.
Het begin was wel enorm wennen; je moet/kunt diverse profielen aanmaken voor de regelmatige bestuurder(s). In dit geval ik zelf en mijn vrouw. Ook het geheel digitale dashboard met al zijn mogelijkheden en instellingen is wel even zoeken om er de weg in te vinden. Maar eenmaal gewend gaat het goed. Ben nog een beetje aan het zoeken welke navigatie nou het fijnst is; de standaard BMW navigatie die op het grote scherm, op het dashboard en in de HUD de aanwijzingen geeft, of Waze via Apple Carplay, wat dan alleen op het centrale scherm te zien is...
Wat me tegenvalt is de aflegruimte voorin; het dashboadkastje is niet al te groot, de portiervakken zijn klein en het opbergvak tussen de voorstoelen is ook niet echt groot qua volume.
Geen 'frunk' zoals bij de Amerikaanse concurrent, maar wel een 'elektrische vijfde deur' en de mogelijkheid om de achterbank vlak te leggen. Rechts in de kofferbak bevind zich de knop om de elektrisch bediende trekhaak onder de bumper uit te laten komen. Top!
Deze i4 heeft 340pk en komt ondanks het gewicht (2125kg) in 5,7 sec op de 100 km/u. Niet de snelste EV, maar gewoon lekker vlot. In de sportstand reageert-ie iets vlotter dan in 'comfort-mode'.
De elektromotor zit achterin en drijft de achterwielen aan. Heb ik toch een zwak voor; hij 'zet' zich zo lekker als je ineens full-power weg accellereert! Echt het BMW gevoel van weleer.
Ik vind 'm wel wat deinerig in de neus, een wat 'zompige' voorvering. Die had ik wel wat stugger gewild.
Grappig is dat nadat je na een rit bent uitgestapt, de auto aan de achterkant iets zakt door de luchtvering.
Onlangs al wel een foutmelding op het dashboard gehad; 'Ondersteuning door bestuurdersassistent beperkt' was de melding die een aantal keer kort achter elkaar in een rit tevoorschijn kwam. In een i4 groep op Facebook hier melding van gemaakt en een van de reacties was dat er mogelijk vuil op de antenne/radar voor op de neus zit. Dus meteen goed gepoetst. De volgende dag is de melding 1x teruggekomen maar daarna niet meer. Toch even in de gaten houden.
Verbruik heb ik nog niet precies in de gaten gehouden. Ik geniet nu nog het meest van het vlot rijden. Door de stilte in het interieur heb je niet in de gaten dat de snelheid flink oploopt! Bij een brandstof auto hoor je door oplopen van de toeren dat de snelheid ook oploopt. Nu niet! Zelfs banden- en windgeluid dringt nauwelijks door in het interieur. Wat relaxed rijden is dat!
Laden kan ik nu ook aan huis d.m.v. een wallbox en dus zonnepanelen.
Van alle kanten vind ik hem mooi. Mooie scherpe enigszins agressieve neus, en de grote nieren stoor ik me helemaal niet aan. Ook van opzij gezien vind ik het een mooie balans van lijn en verhoudingen. Dan de achterzijde; die dikke kont vind ik gewoon vèt!
Over een maand lekker op vakantie met deze 'dikke bak'. We gaan het meemaken m.b.t. 'range anxiety'. Heb inmiddels de laadpassen van BMW en van Shell. De reis gaat naar Oostenrijk en Italië. Tips zijn welkom!
Ik houd deze review regelmatig bij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i4 eDrive40 High Executive M-Sport 84 kWh
- 2023
- 59.321 km

BMW i4 M50 - Facelift - M-Sport Pro - Dak - M-zetels - Driving Ass Prof
- 2024
- 11.137 km

BMW i4 eDrive40 High EXECUTIVE 84 kWh | M-SPORT | SCHUIFDAK | SHADOW-LINE | NL- AUTO | CAMERA | HEAD-UP | TREKHAAK | MEMORY SEATS | AMBIANCE INTERIEUR |
- 2022
- 66.170 km