BMW i4 eDrive40 (2022) #11
autoreview
Signalement
Uitvoering | i4 eDrive40 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 45.000 km |
BMW i4 - comfort, stilte en snelheid
Keuze
In 2022 mocht ik een nieuwe lease auto. Mede vanwege milieu zou het een plug-in hybride of full electric worden. Om mij te oriënteren de nodige proefritten gemaakt eind 2021 en begin 2022. Daarbij wilde ik perse geen Tesla (ziet er al veel van en het interieur spreekt mij niet aan). Op de short list bleef de KIA EV6 AWD over tot ik in januari met de BMW i4 reed. Ja de zitpositie was BMW en het voelde vertrouwd en fijner dan een SUV. Begin februari de i4 besteld daar speelde budget wel een rol. Dus de M-sport gedaan, HUD besteld, Portimao Blue lak, adaptief onderstel, 18 inch (groter is mooier maar kostbaarder), Hifi upgrade en adaptieve cruise control.
Wachten
Het wachten op de auto duurde lang. Ruim 10 maanden. In deze tijd veranderde zaken aan de auto. In de M-sport trim wilde ik bij het Portimao Blue ook een cognac interieur. Daarbij koos ik niet voor het leer, want dat was alleen te combineren met de elektrisch verstelbare sportstoelen. Iets dat toch over mijn budget zou gaan. Sensatec cognac vond ik voldoende. Alleen in september bleek dat dit niet meer te leveren zou zijn. Toch wel zonde en het zou dus een zwart/grijs interieur worden. Ook verdween de sensatec bekleding van het dashboard, maar misschien nog wel vervelender het opbergkastje bij de linkerknie. Een ideale plek om de zonnebril te bewaren. De dealer (Ekris BMW Utrecht) was daar laconiek over. Ook het wachten duurde lang. Maar uiteindelijke een productieweek en toen ging het rap. Auto stond in twee weken in Nederland en nog twee weken verder kon ik die ophalen in de eerste week van december. Het ophalen had Ekris mooi georganiseerd en een dikke pluim.
Eerste meters
Al tijdens het ophalen de auto naar wens ingesteld. Daarna zou het grote rijden beginnen. De dag zelf een paar leuke ritjes gemaakt, afwisselend op binnenwegen en snelweg. Genoten van de stilte aan boord en ook het comfort van de auto is geweldig. Het adaptief regenereren is echt een uitkomst, auto remt echt al goed af voor rotondes en dit draagt bij aan de auto relax te rijden. Helaas was het vroeg donker en regenachtig (welkom in december). Maar erg content mee. Alleen had ik last van piepende voorremmen. Contact gehad met de dealer en die adviseerde even een paar keer flink te remmen. Na een week was dit ook voorbij.
Kou
Elektrisch rijden is nieuw voor mij. Maar valt eigenlijk niets tegen, alleen was het toch een week flink koud in december. Het voorverwarmen van de auto is een zege en scheelt een hoop gekrab. Alleen het verbruik was toch echt schrikbarend hoog. Geen 580 km WLPT, maar eerder een schamele 320 km. Met het kwik nu rond de 10 graden gaat dat snel omhoog boven de 400 km, hetzij maar nipt. Misschien mede gezien mijn rijstijl, hoewel ik rustiger met de i4 rij dan met mijn voorgaande BMW.
2.000 km
Inmiddels staat er 2.000 op de teller in een maand tijd. Het is een heerlijke auto. Comfortabel en in de Sport-stand is deze snel en zelfs speels te noemen. Met de tractioncontrol uit kun je er best een klein driftje mee maken. Er zit dus wel speels karakter in, maar je moet het meer opzoeken en forceren dan bij mijn voorgaande BMW. Het is vooral een comfortabele cruiser. De intergratie van CarPlay is bovengemiddeld goed. Ook op de HUD en het centrale scherm wordt de kaart van CarPlay geprojecteerd, bij veel merken zie je dit niet.
Pluspunten:
- Comfort
- Snelheid en vermogen
- Zitpositie + stoelen
- Looks
Minpunten:
- Draaicirkel
- Onduidelijkheid of opties geleverd kunnen worden
Verbruik
- 4.500 km
Inmiddels een maand verder en natuurlijk ook weer veel meters gemaakt met de auto. Waarbij nu ook het kwik vaker boven de 10 graden uitkomt. Iets dat je meteen merkt. Had de BMW i4 het zelfs over stukken van 40 kilometer of meer moeite om onder de 20 kWh/100 km te blijven, geeft de auto nu soms zelfs waardes van 16 kWh/100 km (moet ik wel het rechtervoetje beheersen). Dus in de warmere maanden zal de auto dichter bij de WLPT komen. Nu is eigenlijk altijd 450 km mogelijk, dus betekent een tot twee keer per week laden (eigen laadpaal komt pas bij de nieuwe woning deze zomer).
Weggedrag
Wat betreft weggedrag, merk je op korte drempels dat het een 2 ton zwaar apparaat is. Over vooral korte drempels heeft de voorkant geen centje pijn, maar wil de achteras wel een beetje doorstoten. Ook klaverbladen op de snelweg, merk je het gewicht. Maar daarvoor komt wel een bak aan comfort terug. Vooral de stilte is fijn, rijd veel met ACC. Soms remt die wel wat laat, maar vooral in files is het een genot.
Piepende spiegels
- 6.000 km
Na 6.000 kilometer met de i4 teruggewenst naar de garage. De linkerspiegel piept en kraakt hevig bij het in- en uitklappen. Het klinkt alsof het plastic over elkaar heeft schuurt.
Ook zijn de kleine deksels van de laadpoort afgebroken. Iets wat in drie maanden tijd toch allemaal best vroeg is.
De auto heeft een dag bij de dealer gestaan. Maar beide spiegels moeten worden vervangen en ook de rechterspiegel heeft het probleem. De onderdelen zijn niet op voorraad.
Ook bij de laadpoort moet er een plaat worden besteld.
Ondanks dat ik de auto een dag kwijt was, is er niets gebeurt, behalve dat de dealer de wagen weer volledig had opgeladen. Toch jammer want als ze mee waren gelopen op het moment dat ik dit meldde, kon men zien dat men hiervoor de onderdelen zou moeten bestellen. Dit betekent dat ik de auto binnenkort weer een dag kwijt ben. Niet helemaal een premium gevoel.
Stilvallen
- 45.000 km
In de afgelopen 1,5 jaar veel plezier van de BMW i4 gehad. Comfortabel, stil en met voldoende vermogen over Neerlands wegen kunnen rijden, maar ook voldoende Europese tripjes.
Echter is het niet allemaal geweldig. Deze week gaf de auto een storing van de aandrijflijn aan, maar kon volgens de boardcomputer voorzichtig rijden. Dit deed ik dan ook, om zo in de avond thuis te komen en de volgende dag naar de garage te gaan rijden. De gele waarschuwing op het dashboard kleurde al snel rood en met enkele kilometers te gaan functioneerde de stuurbekrachting niet meer, een hondertal meter verder stopte de i4 midden op de weg. Schermen werden zwart en kreeg de auto niet meer in Drive.
De auto weigerde dienst en stond daar midden op de weg. Auto ging op slot, maar spiegels klapte niet meer in. De i4 gaf er de brui aan en hierdoor blokkeerde ik een weg en was dus een allerminst comfortabel gevoel. Zelf ben ik weggelopen bij de auto (meter of 50), na 5 minuten teruggekeerd en de auto wel kunnen openen. De auto kwam in Drive, maar gaf de storing aan. Zo kon ik de auto naar een parkeerplek sturen, maar vertrouwde het niet meer. Daarop is de auto weggesleept.
De dealer gaf aan de auto te gaan uitlezen. Echter zijn er maar een beperkt aantal 'high voltage' experts bij BMW, waarop dit toch nog wel even kan duren.
Al met al niet echt een ervaring waar ik blij van werd. Zeker omdat ik met de voorgaande benzine BMW werkelijk waar nog nooit iets heb gehad.
Nieuwe motor maar weer een storing
- 45.000 km
Het stilvallen in juli is de motor, inclusief aansturing vervangen. Vanwege de onderdelen, maar ook beperkte beschikbaarheid van personeel heeft dit lange tijd op zicht moeten laten wachten.
Alleen na minder dan 1.000 km kwamen er weer waarschuwingslampjes op het dashboard met de melding "aandrijf problemen". Om niet weer zomaar te stranden, zonder de i4 in beweging te kunnen krijgen, is de auto teruggebracht naar de dealer. Die weten het ook niet precies en gaan het uitzoeken. De betrouwbaarheid van mijn i4 is daarmee toch een stuk minder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.