BMW i4 eDrive40 (2022) #10

autoreview

BMW i4 eDrive40 (2023)

Signalement

Uitvoeringi4 eDrive40
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst63.000 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nog eventjes

Besteld in mei en vorige week gearriveerd bij Keram in Heerlen. Fijne verkoper en heel erg enthousiast. Nog even wachten want het kenteken krijgt een registratie in 2023. Ik heb al wat sterren gegeven, maar heb natuurlijk nog geen oordeel.

Ik heb vrijwel alle opties aangevinkt. 1 Pakket met een rondom beeldprojectie was helaas niet leverbaar ivm te kort aan chips. Sommige opties vind ik niet nodig (denk aan de Hans Zimmer creatie en de drive recorder).

Tussentijds is de prijs nog verhoogd, die ik volgens de bovag zakelijk voorwaarden "moest" accepteren. Uiteindelijk netjes opgelost door Keram.

Mijn Polestar 2 first edition ( september 2020) heb ik ingeruild. Deze auto reed magnifiek, maar een proefrit met de i4 laat zien dat het beter kan. Bovendien is het verbruik van mijn Polestar nogal stevig. Laatste lange ritje (ca 0 graden / 120 km / Snelweg) noteerde een verbruik van maar liefst 27 kwh per 100. Ik hoop dat de bmw beter presteert. Aflevering staat gepland voor de 1e week van januari.

Fijne auto

  • 3.000 km

Om de auto te proberen hebben we een lang weekend Oostenrijk geboekt. Kan niet anders zeggen dan dat ik deze BMW een heerlijke reisauto vind. Veel fijner dan de Polestar die ik voorheen reed. En een stuk zuiniger in verbruik.

De stuurfunctie van adaptieve CC gebruik ik alleen bij het langzame filerijden. Dat werkt prettig. Het stuursysteem werkt voor mijn gevoel niet prettig bij normaal rijden. En wisselen van baan gaat alleen vlekkeloos icm knipperlicht. De ‘gewone’ CC werkt prima en houdt netjes afstand en versnelt tot de vastgestelde snelheid. Lane assist heb ik uitgezet.

Koppeling met Android Auto vind ik bijzonder storend. Iedere keer wanneer ik instap koppelt die. Het zal een instelling zijn, waarvan ik nog niet weet hoe dat werkt.

20 01 2023 inmiddels weet ik hoe ik dit moet uit en aanzetten. Nieuwe whatsapp berichten laat het systeem zien en kun je middels spraak naar tekst beantwoorden. Geweldig. Daarnaast start flitsmeister automatisch op in de Android App Launcher.

Navigatieproblemen: op de 1 of andere manier werkte de navigatie niet naar behoren. Op mijn kaartje reed ik totaal ergens anders dan waar ik op dat moment werkelijk reed. Gelukkig snel opgelost met Assitance: auto aan, voet op het rempedaal, de aan/uit knop van de stereo tenminste 30 seconden vasthouden en het systeem incl navigatie heeft zich gereset. Al met niet storend, maar je moet even weten hier het werkt!

Het navigeren met BMW geoptimaliseerde route werkt erg prettig, je hoeft niet na te denken. Wel een paar minpuntjes: op de heenweg plant het systeem maar liefst 5 stops in, waarbij soms minder dan 30 % werd geladen.
Ander minpuntje: op de terugweg stevig doorgereden (‘s nachts), waardoor het verbruik waarschijnlijk hoger lag dan het systeem meeneemt in de geoptimaliseerde route. Hierdoor werd het volgende laadpunt niet altijd comfortabel gehaald. Ik moet wel zeggen dat de terugreis plaats vond bij temperaturen onder 0.

Gemiddeld verbruik tot nu toe 21,3 kwh per 100.

Tevreden

  • 10.515 km

10.515 km gemiddeld verbruik 21,0

Een tevreden dikke 10.000 km verder. Hieronder wat minpuntjes. En ik zeg het bewust in een verkleinwoord.

De hoofdruimte op de achterbank is beperkt. Achterin zitten is niets voor mij (189). Heeft mogelijk met het open dak te maken. Geen punt, we zijn met z’n tweeën en dat is heerlijk toeren in zo een GC.

Verbruik, tja 21 kwh de afgelopen 10.000 km is stevig. 2 Keer op en neer naar Oostenrijk in de vrieskou zal hier ongetwijfeld aan hebben bijgedragen. Zelf woon ik in Zuid Limburg, waar vrijwel geen één weg vlak is, dat zal verbruikscijfers ook niet ten goede komen. De verbruikscijfers bij 15 plus graden zijn echter zeer gunstig te noemen. De ritten van de afgelopen week noteren minder dan 17 kwh. Ik verwacht dat dat nog wat beter wordt.

Laden met een laadpaal thuis is meer dan voldoende. Ook nog eens gunstig geprijsd, zo’n 22 cent per kwh. Goedkoop rijden dus. Alleen op lange stukken moet ik onderweg laden. En dan valt de snelladen tegen. Bij 50% vol zit ik iets boven de 100kwh snelheid, om bij 60% daar toch wel onder te duiken. BMW geeft aan dat dit normaal is. Ik rijd nu 3 jaar elektrisch en weet dat het afneemt, maar……. het is minder dan de helft dat beloofd wordt.

Ongewenst gedrag. Vast herkenbaar voor andere i4 rijders is dat de auto in de “doorrol” stand zelf bepaalt wanneer er vaart moet worden verminderd. Ik vind dit erg onprettig. De i4 is overdreven afgesteld. Tis fijn dat deze auto de bebouwde kom herkent, maar als ik met 70 binnenrijd dan wil ik graag zelf bepalen wanneer ik rem. Ik maak overigens veel gebruik van de B stand.

Achteruitrijcamera. Erg handig natuurlijk, maar wordt snel vies. Daar heeft Mercedes beter over nagedacht.

Knap irritant

  • 13.526 km

Laat ik beginnen met het goede nieuws. Nu de temperaturen dalen, daalt het verbruik ook erg hard. Onlangs vanuit Zuid-Limburg naar Zaandam gereden, keurig aan de snelheid gehouden, met een gemiddeld verbruik van 13,9 kwh. De terugrit (na 7 uur) iets gesjoemeld, zo rond de 140, met een gemiddeld verbruik van ca 20 kwh.

Het andere goede nieuws, maar ook al eerder vermeld, deze auto rijdt heerlijk........

KNAP IRRITANT

..... zolang de hulpsystemen niet al te actief zijn. Het is gewoon totaal (bij wijze van) niet te voorspellen wanneer mijn auto extra afremt, gas bijgeeft of loslaat. Ik wil gewoon een auto die rolt en versnelt of vertraagd wanneer ik dat wil. Ben ik de enige die dit zo ervaart? BMW doe hier iets aan. Of laat me de systemen uitzetten.

Updates

  • 27.760 km

Nu er wat updates zijn doorgevoerd rijdt mijn auto een stuk prettiger. Niet meer dat abrupte afremmen als er plots een auto voor je invoegt. Verbruik vanaf levering ligt op 18,4 kwh.

Dat is minder dan wanneer ik dat vergelijk met mijn geladen kwh's en de kilometerstand. Ik kom dan iets boven de 19 kwh per 100 uit. Helemaal acceptabel en ik let er eigenlijk niet op.

In ieder geval heel veel zuiniger dan mijn Polestar 2 (bouwjaar 09 20).

Die Polestar staat sinds mijn inruil nog steeds te koop. Ik kreeg er een waanzinnig bedrag van bijna 59 k voor terug. Hij wordt nu voor 41 k aangeboden. Ik heb een hoop mazzel gehad. Dat realiseer ik mij.

Ik moet wel zeggen dat Android auto heel veel beter werkt dan het BMW systeem. " Navigeer naar...." of "bel..." werkt vaker niet dan wel erg frustrerend. Als ik "he Google" roep gaat een opdracht nagenoeg foutloos.

Ik heb de achterpartij laten bijspuiten in dezelfde kleur als de rest van de auto. Ik vond dat M stuk wat minder mooi.

Onlangs een flinke aanhanger getrokken en dat werkt gewoon super met hulp van de i4.

We gaan dit keer niet met de i4 op wintersport. Dat is me te traag. We pakken de heerlijk rijdende 1 serie van mijn vriendin. Lekker op benzine en dan flink doorrijden richting dolomieten.

Heerlijk auto

  • 63.000 km

Dit is gewoon een hele prettige auto. Stevig, ligt goed op de weg en voldoende power. Mijn verbruik ligt precies op 19 kwh per 100. 2 Keer per jaar trek ik een caravan voor een weekendje binnen Nederland. Dat is wel een uitdaging. Ca 250 km, dan is de tank leeg. Tenminste als je vanaf 100% telt (noot: ik laad standaard 80% en bij lange vakantie- of caravantre kkende ritten gaat die naar de 95%).

Ik heb 1 minpunt. Ik ben één meter 90 en als je dan elektrische stoelen hebt en een schuifdak, dan houd je wel heel erg weinig hoofdruimte over.

Ik rijd hier nog wel een paar jaar in.

Naast deze auto rijd ik nog een z4 (e89) en een m440i cabrio xdrive

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE BMW i4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.