BMW i4 (2024)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2024 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 8.000 km |
De eerste kilometers
- 8.000 km
Inmiddels de BMW enkele weken in bezit en een kleine 8000km gereden. Tijd voor een eerste review.
Wat een heerlijke auto. Meer hoef ik er eigenlijk niet over te zeggen. Dat is het gewoon.
Ik heb gekozen voor de versie met een M-pakket en een maatje grotere wielen.
Die grotere wielen vallen niet direct op, want het is een serieus groot voertuig.
Mijn vorige auto; Skoda Octavia kon ik bijna keren op de oprit. Dat hoef ik met de BMW niet te proberen.
Onderstel
Daar is volgens velen BMW heer en meester in. De wegligging in bochten is inderdaad uitstekend.
Mede door een set goede banden van Michelin kan ondanks het gewicht behoorlijk gooien en smijten.
De luchtvering op de achteras doet goed zijn werk. Je merkt dat als er meer mensen in de auto zitten ook de achteras zich rustig blijft gedragen bij hobbel en in bochten.
Een mooie test was de A16 van Breda naar Rotterdam. Daar zitten toch een paar serieuze hobbels in de weg.
Waar ik met de Skoda vaak toch van het gas ging, durf ik met de BMW de gang erin te houden.
Natuurlijk voel je de hobbel, maar ik voel m niet meer in mn rug. De demping vangt de klap op en strijkt deze glad, ook met vier personen erin. Het heeft me doen verbazen, en genieten, tegelijk.
Ik rijd regelmatig van 's-Hertogenbosch naar Alkmaar. Over het algemeen zijn die wegen zeer goed en toch voel je veel meer rust in deze auto ten opzichte van de vorige auto die ik had.
Elke rit weer genieten!
Prestaties
Nou, die 0-100, die geloof ik wel. Nooit gemeten, maar ik geloof ook als het sneller is dan opgegeven.
Ook als je eenmaal op snelheid bent. Inhalen moet met een teen gebeuren, anders flitst alles voorbij.
De topsnelheid heb ik ook getest. Je vliegt als een gek door de getallen heen en bij 185 merk je dat je power verliest en bij 193 blijf je hangen. Prima. Die snelheid rij ik toch nooit.
Ik heb de auto gekregen in september en toen was het weer mooi en warm. Dan is de range uit deze '35' ook mooi.
Nu het wat kouder word, tsja.. dan heb je minder range.
Ik lig daar niet wakker van. Het is zoals het is en echt heel slecht vind ik het niet.
In september kon ik volgens de computer ruim 400km rijden op de snelweg, is dat nu 330/350km volgens de computer.
Als je langere stukken rijdt, dan komt het ook wel uit. Als je aan de paal staat, zorg dat je de auto voorklimatiseert. Daar behaal je veel voordeel mee.
Afgelopen weer naar Disney geweest. Twee keer moeten stoppen en gezien de verkeersdrukte was dat helemaal niet erg.
Met een brandstofauto had ik één stop gedaan, nu een extra plaspauze ingelast voor aankomst. Op de terugweg vertrokken met 60% accu en ook met twee stopmomenten thuis gekomen.
Of we er langer over gedaan hebben weet ik niet. Ik weet alleen dat we uitgeruster waren dan met de Skoda en één stop.
Met betrekking tot laden werk het infotainmentsysteem echt perfect!
Zo goed als alle laders staan in het systeem en op basis van je keuzes zal deze de accu ook voorbereiden zodat je snel kan laden. Maximaal 185kW meen ik en die worden gehaald, meermaals en voor langere periode.
De navigatie in de BMW werkt echt super! Ook de fileinformatie is net zo kloppend als van FM die ik via Androidauto op de achtergrond heb draaien.
Het heen en weer schakelen tussen AA en BMW werkt vloeiend. Daarin geen haperingen gemerkt.
Ik ben 100% tevreden en heel blij met mijn keus.
De eerste keer de bijtelling is even schrikken, maar nog veel meer genieten!
Mochten er veranderingen zijn, dan meld ik mij zeker.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.