BMW i3s 120Ah Executive Edition (2019) #3

autoreview

BMW i3s 120Ah Executive Edition (2019)

Signalement

Uitvoeringi3s 120Ah Executive Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf68.000 km
KM-stand laatst76.982 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voor het eerst een elektrische auto

  • 68.770 km

Nadat ik hiervoor een jaar een Audi A3 uit 1997 heb gereden, merkte ik dat ik toe was aan een modernere auto met meer opties. Nu heb ik altijd al sympathie gehad voor de minder alledaagse auto's uit het straatbeeld. Zo wist ik vrij snel dat ik bij de aankoop van een nieuwe auto niet alleen een snellere, stillere en rijker uitgeruste auto wilde, ook was er de specifieke wens voor een minder gangbare auto met wat meer karakter. Ik heb getwijfeld tussen twee modellen: de Honda e en de BMW i3. Gezien de lagere aanschafprijzen en de hogere actieradius ben ik gegaan voor een i3. Mijn zoekopdracht beperkte zich tot de uitvoeringen met de 42 kWh batterij. De combinatie van de 33 kWh batterij en een range extender is nog overwogen, maar deze leek me toch iets te storingsgevoelig.

De i3 stamt uit een tijd dat elektrisch rijden een zakelijke aangelegenheid was en dus bleek het moeilijk om een uitvoering in een leuke felle kleur te vinden. Bij een BMW-specialist in Gorinchem kwam ik een goed uitgeruste i3S tegen in een mooie uitvoering. De proefrit viel positief uit: het acceleratievermogen en de stilte was nogal een verschil met wat ik gewend was. Na een net inruilvoorstel op de A3 heb ik de knoop doorgehakt.

Het betreft een zwarte i3S 42kWh Executive uit 2019 met blauwe accenten en zwarte 20" velgen. Het verschil met de reguliere i3 is dat de S 14 pk meer heeft, bredere achterbanden heeft, 'sportievere' bumpers heeft en een centimeter is verlaagd. Mijn exemplaar is voorzien van stoelverwarming, een warmtepomp, snelladen en een Harman Kardon audioset. De auto heeft geen panoramadak, lederen bekleding of Apple Carplay/Android Auto. Een panoramadak was leuk geweest, de andere zaken heb ik niet nodig. Vergeleken met m'n oude Audi is het in elk geval een flinke vooruitgang.

Het rijden dan: vanuit een benzineauto bezien valt meteen op hoe goed de wegligging van de auto is. Het rijgedrag van de auto laat zich het best omschrijven als sportief. De auto plakt voor m'n gevoel echt aan de weg en is mooi responsief op het gaspedaal. Het sturen gaat lekker direct, en ondanks de smalle banden blijft hij toch goed stabiel in bochten. Fijn is ook de kleine draaicirkel. Drempels dien je wel met enige voorzichtigheid overheen te gaan, op dat soort momenten is de auto vrij stug. Ook op klinkerweggetjes merk je dat je met een wat harder onderstel te maken hebt. In de uitvoeringen met 19" velgen zal dat er ongetwijfeld iets comfortabeler aan toe gaan.
Het fijnste vind ik de toename in vermogen die ik nu heb. Hoewel je heel relaxed met de auto kan rijden, is de instant 184pk bij het volledig indrukken van het gaspedaal wel erg prettig op het moment dat je bijvoorbeeld iemand wil inhalen. Wat je ook zo hebt aangeleerd is rijden met één pedaal, erg prettig om de remmen alleen te hoeven gebruiken als ik acuut stil moet staan. Het regeneratief remmen is zo ingesteld dat deze minder hard afremt op zeer lage en op hoge snelheden, wat de veiligheid bij filerijden en op de snelweg ten goede komt. Op de snelweg merk je wat meer windgeruis rondom de a-stijl, maar dit komt ook omdat het verder erg stil aan boord is.

Ik heb gemerkt dat het ook leuk is om te spelen met de verschillende rijmodi. De auto heeft er vier: Sport, Comfort, EcoPro en EcoPro+. Standaard staat 'ie in Comfort. In Sport merk je dat de auto echt in een heel snel tempo accelereert. De EcoPro-modus is prettig in de stad, al merk je wel dat er dan wat minder gevoel zit in het sturen.

De BMW is de afgelopen tijd vooral ingezet buiten snelwegen om. Dit komt het verbruik ten goede, deze zit momenteel zo rond de 12 kWh. Het is zelfs eenmalig gelukt om het gemiddelde op 9.9 kWh te krijgen. Als je een beetje zuinig rijdt haal je de beloofde WLTP-waarde (283 km) makkelijk. Drie keer na het laden heb ik boven de 300 kilometer gezeten, één keer heeft deze zelfs 350 aangegeven. Dat laden gaat overigens prima. Ik ben aangewezen op een publiek laadpunt in de straat, deze is niet altijd beschikbaar. Wel is het prettig dat ik voor 12 euro 300 kilometer kan rijden. Mijn vorige auto reed 1 op 10, hiermee was ik wel 80 tot 90 euro kwijt voor 500 kilometer (E5).

Het infotainmentsysteem is prima, maar niet heel omvangrijk. Ik ben in staat om mijn telefoon aan de auto te koppelen voor handsfree bellen en muziek via Spotify, ik kan de kaart/navigatie in beeld tonen en ik kan mijn verbruik aflezen. De bediening via iDrive is in het begin even wennen, maar werkt na een tijdje wel prettig. Het ontbreken van een touchfunctie is geen gemis.

Nadelen heeft de auto ook wel. Hij is door zijn kleinere actieradius niet geschikt om veel lange afstanden mee te rijden. Ook is me opgevallen dat de range best hard kan teruglopen zodra je de airco of de blower aanzet, al is dit in bepaalde mate inherent aan de elektrische aandrijving. Wat dat betreft is het prettig dat het een uitvoering is met een warmtepomp.


Mits je niet te veel kilometers maakt is de i3S een auto die ik van harte kan aanbevelen. Het is een kleine maar ruime auto met een origineel ontwerp en fijne rijeigenschappen. Onderaan de streep ben ik er erg blij mee en hoop ik dat ik nog lang probleemloos met de auto kan blijven rijden.

Nog steeds een prettige auto

  • 70.090 km

Intussen heb ik iets meer kilometers met de i3 afgelegd. Mijn beeld blijft grotendeels hetzelfde.

De afgelopen tijd heb ik m'n auto wat vaker in de sportstand gereden. Door het zwaardere stuurgedrag krijg je dan iets meer feeling met wat er met de auto gebeurt. Waar de standaardmodus Comfort 'onderin' iets afgeknepen is, is de auto in de sportstand juist lekker gretig op lage snelheid.
In de stad gebruik ik dan weer eerder de standaardmodus, dan is het juist fijn om wat lichter te kunnen sturen.

Naarmate de temperaturen buiten verder dalen, neemt het verbruik van de auto iets toe. Deze zit ondertussen op 13.5 kWh, wat me nog alleszins meevalt. In de winter zal dit nog wel iets verder stijgen.
Het vreemde is dat er voor deze auto i.c.m. de 20 inch velgen geen winterbanden beschikbaar zijn. Ze bestaan simpelweg niet. Of je gaat terug naar 19 inch (dat ziet er wat mij betreft een beetje lullig uit), of je blijft rijden op zomerbanden. Zijn er i3-rijders die ervaring hebben met doorrijden op zomerbanden? Ik ben wel benieuwd of dit een beetje te doen is bij een achterwielaangedreven auto.

Verder gaat de auto zijn laatste belastingvrije maand in. Vanaf januari mag ik meebetalen. Niet meer dan logisch, nu er zoveel mensen een elektrische auto hebben. Nu is het wel prettig dat de i3 zo licht is vergeleken soortgelijke auto's. Mensen met een Enyaq, EV6, EX40 etc. zullen wel balen dat er geen gewichtscorrectie komt.
Onderaan de streep blijft het positieve beeld van de i3 dus staan, naar een benzineauto zie ik mezelf dan ook niet zo snel meer teruggaan. :)

Een halfjaar in bezit

  • 72.396 km

Ondertussen heb ik de i3 een halfjaar. Ik merk dat ik meer gewend ben geraakt aan de fijne rijeigenschappen, tot ik weer in een langzamere benzineauto stap. De stilte en het gemak waarmee het optrekken gebeurt blijven grote pluspunten.

Het ontbreken van winterbanden heb ik niet gemist. Verder merk ik dat de auto met het warmere weer aanmerkelijk zuiniger wordt. Onlangs gaf de auto na een laadsessie aan dat deze een actieradius had van 417 kilometer (zie foto 3), ruim boven de theoretische waarde die mensen vaak te optimistisch vinden. Ik reset het gemiddelde verbruik elke maand, deze zit nu op 11.5 kWh.

In augustus heeft de i3 voor het eerst in twee jaar weer APK. Ik laat de uitkomst hiervan nog weten, maar verwacht niks bijzonders.

Total loss

  • 76.982 km

Een ongeluk met waterschade is de auto fataal geworden. De review zal niet meer worden bijgewerkt.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.