BMW i3s 120Ah (2020)

autoreview

BMW i3s 120Ah (2020)

Signalement

Uitvoeringi3s 120Ah
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf5.000 km
KM-stand laatst17.000 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lekker ding

  • 17.000 km

Omdat onze kids, inmiddels volwassen en ook in het bezit van een rijbewijs, onze cabrio E46 kunnen meepakken [mazzelaars die koters van mij] en wij geen caravan meer hebben, viel ons oog op de i3 voor de privé-kilometers.
Zakelijk rijdt ik een X40e uit 2015 en het hybride/elektrisch rijden met die auto bevalt prima. Zal ik ook 's een review van schrijven trouwens.

De i3. Een demo gekocht van Ekris met een km-stand van +/- 5000 km, tenslotte is dan de eerste dikke afschrijving er al af, en we kregen een mooie prijs op de inruiler, een 325xi met 240.000 km op de teller.
Wel de i3 op de zaak gezet vanwege de 8% bijtelling en de teruggave BTW en MIA.
Ook de elektriek van de zonnepanelen thuis wordt via de laadpaal verrekend met de zaak, dus goedkoper kan je bijna niet rijden. We blijven wel Hollanders hè.

Ik moet zeggen dat de i3 eerder nooit in me opkwam, want ik vond het een lelijk ding met smalle bandjes en ook de actieradius van de eerdere modellen was niet voldoende.
Maar deze uitvoering, een i3s in het zwart in de Roadstyle-uitvoering, werd ik toch wel blij van. Ziet er stukken beter uit, met o.a. de grote zwarte velgen, en de i3 heeft net wat bredere banden als de standaard i3. Ook het accupakket van iets meer dan 42 kWh is bruikbaar voor een actieradius van ca. 200 tot 300 km.

Dat verschil in actieradius heb je grotendeels zelf in de hand, in de winter lekker sportief rijden en 'fun' hebben met deze auto kost nou eenmaal meer energie als braaf stadverkeer op de snelweg 99 km/uur rijden in de zomer.

Verder is het interieur na alle jaren dat de i3 er al is nog steeds bijzonder. Naar mijn mening zeer fraai vormgegeven en geeft zeker voorin het gevoel met een veel grotere auto onderweg te zijn.

Onze auto heeft een bruin kunstlederen interieur [Leatherette noemt BMW dat] en houtmotief op het dashboard. Verder is de hele filosofie van hergebruik PET-flesjes in het interieur, carrosserie geheel uit Carbon, een fabriek waar ze oude accu's inzetten voor de algemene energiehuishouding daar, wel te waarderen. Zal zeker een stuk marketing aan gekoppeld zijn, maar deze i3 is een bijzonder ding met die uitgangspunten en ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom BMW deze i3 niet verder in stand houdt, doorontwikkeld, etc. Volgens wordt de wagen juist nu, steeds meer gewaardeerd.

OK. Paar kenmerken en opmerkingen;
. De i3 heeft ook de BMW iDrive en dit blijft een erg prettig systeem, met de beroemde draaiknop tussen de voorstoelen.
. De aandrijving is geruisloos, je hoort hooguit iets van een 'zoem' achterin [achterwielaandrijving, jawel]
. Voor voetgangers maakt de auto een soort space-geluid wat bij lagere snelheden hoorbaar is. Schijnt verplicht te zijn/worden bij stille elektrische auto's bij lage snelheden. Het stoort me niet, wel zie je af en toe mensen kijken 'wat is dat nou'.
. De auto is lekker snel, die van nul naar honderd vindt ik niet zo spannend maar feit is dat je de meeste auto's bij het stoplicht wel achter je laat. Ook de tussensprintjes/inhalen gaan lekker snel. Duw in je rug, je hoort een 'zoem' en je bent er. Lekker hoor.
. Inmiddels hebben we sinds aanschaf ongeveer 12.000 km gereden met de auto. In Nederland prima te doen, laadpalen genoeg, en bij de snellader in ca. 10-15 minuten weer voldoende erbij om op je eindbestemming te komen.
. Voor de rit de auto verwarmen is prettig, via de App van BMW te regelen. Die App werkt redelijk, al gaat het sturen van een commando [verwarmen bijvoorbeeld] nogal traag. Wel sneller als m'n X40e, zal wel met de nieuwere software/hardware in de i3 te maken hebben.
. De ruimte voorin is zoals gezegd prima, de voorruit staat ver van je af en het dashboard is overzichtelijk. Voor het stuur een klein display met snelheid en actieradius, midden op het dash een groter scherm met scherp en perfect beeld van navi, muziek en overige instellingen.
. Het stuur voelt een beetje 'plastic' aan. Dat ben ik niet gewend van BMW, juist dit merk kan zulke lekkere autosturen maken, een M-stuur in een 5-serie bijvoorbeeld. Maar dit is geen 5-serie :-)
. De A-stijlen zijn fors, waardoor je [f]linke dode hoeken hebt aan de voorzijde. Opletten dus bij de rotondes en er even 'omheen' kijken!
. Ook het zicht naar achteren bevat flink wat dode hoeken door de hogere achterkant en de smalle ramen daar. Wel heeft deze i3 een achteruitrij-camera, dat helpt wel.
. De 'frunk'. Daar zit een klein bakje waar je je laadkabel in zou kunnen doen, maar achterin vindt ik makkelijker, dat grijp je net even sneller. Verder wordt het daar voorin nat en bladeren waaien er in, dus voor andere doeleinden heb je er niet veel aan.
. De suicide-doors. Werkt eigenlijk prima, dus even los van het feit dat degene die voorin zit even moet uitstappen, is het achterin gaan zitten daardoor een makkie. Wel zit je voor je gevoel tikje opgesloten door het ontbreken van je eigen deur en de hogere ramen achterin.
. Als volwassene achterin zit je tikje braaf rechtop, is te doen, maar langere ritten achterin als volwassene is niet heel fijn. Maar goed, dat gebeurt bij ons bijna nooit.
. Door de korte wielbasis is het wel beetje stuiteren in de stad over sommige drempels, maar daarentegen dus ook enorm flexibel in het verkeer, je kan overal tussen en de draaicirkel is lekker kort. Dat stuiteren komt deels ook door het sportonderstel onder de i3s.
. Wegligging is lekker, door het lage gewicht van de auto en het gewicht wat er wel is [de accu's] onderin is het een soort kart-gevoel. Ik waardeer dat wel.
. De stoelen. Het is een 'stadsauto' dus daarvoor prima, maar voor mij [186 cm. lang] tikje te kort en mis de zijdelingse steun. Laatst een rit van 250 km. gemaakt en dan stap je toch minder comfortabel uit. Vandaar 3 sterren voor comfort, misschien niet helemaal eerlijk want wellicht verwacht ik teveel comfort van een kleine auto.
. Ik las een review van iemand die met dit type auto naar Zuid-Frankrijk is geweest. Dat zou ik denk ik niet zo snel doen, gezien de minder geschikte stoelen vooral. Met mijn vrouw afgesproken dat we dan met de E46 cabrio gaan of iets groters huren.

Verder tot nu geen gedoe, alles doet het, geen meldingen, maar 17.000 km is tenslotte nog niet erg representatief daarvoor. Ik kan me heel goed voorstellen dat het elektrische rijden steeds meer terrein wint. Snel, stil, en het laden in NL is geen issue.
Gezien de de steeds ruimere keuze in betaalbare BEV's gaat dat ook steeds makkelijker worden, want laten we wel wezen, het is dat de i3 op de zaak staat. Privé zal ik niet snel een i3 aanschaffen van 50k in de BTW. Vandaar 4 sterren voor de gebruikskosten, je schrijft flink af.

Tot slot; soms stap ik even in de VW Caddy van het werk [diesel] en rijdt ik handschakelend met een diesellucht de woonwijk uit. Dat voelt dan toch alsof je in een oude auto stapt uit een vorige eeuw, ondanks het feit dat die Caddy nog geen jaar oud is...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.