Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • i3

BMW i3s 120Ah (2020)

autoreview

23
BMW i3s 120Ah (2020)
Nano Nano
  • Nano Nano9
  • Gebruikersreview
18 mei 2021 om 18:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoeringi3s 120Ah
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf5.000 km
KM-stand laatst17.000 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lekker ding

  • 17.000 km
  • 18 mei 2021

Omdat onze kids, inmiddels volwassen en ook in het bezit van een rijbewijs, onze cabrio E46 kunnen meepakken [mazzelaars die koters van mij] en wij geen caravan meer hebben, viel ons oog op de i3 voor de privé-kilometers.
Zakelijk rijdt ik een X40e uit 2015 en het hybride/elektrisch rijden met die auto bevalt prima. Zal ik ook 's een review van schrijven trouwens.

De i3. Een demo gekocht van Ekris met een km-stand van +/- 5000 km, tenslotte is dan de eerste dikke afschrijving er al af, en we kregen een mooie prijs op de inruiler, een 325xi met 240.000 km op de teller.
Wel de i3 op de zaak gezet vanwege de 8% bijtelling en de teruggave BTW en MIA.
Ook de elektriek van de zonnepanelen thuis wordt via de laadpaal verrekend met de zaak, dus goedkoper kan je bijna niet rijden. We blijven wel Hollanders hè.

Ik moet zeggen dat de i3 eerder nooit in me opkwam, want ik vond het een lelijk ding met smalle bandjes en ook de actieradius van de eerdere modellen was niet voldoende.
Maar deze uitvoering, een i3s in het zwart in de Roadstyle-uitvoering, werd ik toch wel blij van. Ziet er stukken beter uit, met o.a. de grote zwarte velgen, en de i3 heeft net wat bredere banden als de standaard i3. Ook het accupakket van iets meer dan 42 kWh is bruikbaar voor een actieradius van ca. 200 tot 300 km.

Dat verschil in actieradius heb je grotendeels zelf in de hand, in de winter lekker sportief rijden en 'fun' hebben met deze auto kost nou eenmaal meer energie als braaf stadverkeer op de snelweg 99 km/uur rijden in de zomer.

Verder is het interieur na alle jaren dat de i3 er al is nog steeds bijzonder. Naar mijn mening zeer fraai vormgegeven en geeft zeker voorin het gevoel met een veel grotere auto onderweg te zijn.

Onze auto heeft een bruin kunstlederen interieur [Leatherette noemt BMW dat] en houtmotief op het dashboard. Verder is de hele filosofie van hergebruik PET-flesjes in het interieur, carrosserie geheel uit Carbon, een fabriek waar ze oude accu's inzetten voor de algemene energiehuishouding daar, wel te waarderen. Zal zeker een stuk marketing aan gekoppeld zijn, maar deze i3 is een bijzonder ding met die uitgangspunten en ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom BMW deze i3 niet verder in stand houdt, doorontwikkeld, etc. Volgens wordt de wagen juist nu, steeds meer gewaardeerd.

OK. Paar kenmerken en opmerkingen;
. De i3 heeft ook de BMW iDrive en dit blijft een erg prettig systeem, met de beroemde draaiknop tussen de voorstoelen.
. De aandrijving is geruisloos, je hoort hooguit iets van een 'zoem' achterin [achterwielaandrijving, jawel]
. Voor voetgangers maakt de auto een soort space-geluid wat bij lagere snelheden hoorbaar is. Schijnt verplicht te zijn/worden bij stille elektrische auto's bij lage snelheden. Het stoort me niet, wel zie je af en toe mensen kijken 'wat is dat nou'.
. De auto is lekker snel, die van nul naar honderd vindt ik niet zo spannend maar feit is dat je de meeste auto's bij het stoplicht wel achter je laat. Ook de tussensprintjes/inhalen gaan lekker snel. Duw in je rug, je hoort een 'zoem' en je bent er. Lekker hoor.
. Inmiddels hebben we sinds aanschaf ongeveer 12.000 km gereden met de auto. In Nederland prima te doen, laadpalen genoeg, en bij de snellader in ca. 10-15 minuten weer voldoende erbij om op je eindbestemming te komen.
. Voor de rit de auto verwarmen is prettig, via de App van BMW te regelen. Die App werkt redelijk, al gaat het sturen van een commando [verwarmen bijvoorbeeld] nogal traag. Wel sneller als m'n X40e, zal wel met de nieuwere software/hardware in de i3 te maken hebben.
. De ruimte voorin is zoals gezegd prima, de voorruit staat ver van je af en het dashboard is overzichtelijk. Voor het stuur een klein display met snelheid en actieradius, midden op het dash een groter scherm met scherp en perfect beeld van navi, muziek en overige instellingen.
. Het stuur voelt een beetje 'plastic' aan. Dat ben ik niet gewend van BMW, juist dit merk kan zulke lekkere autosturen maken, een M-stuur in een 5-serie bijvoorbeeld. Maar dit is geen 5-serie :-)
. De A-stijlen zijn fors, waardoor je [f]linke dode hoeken hebt aan de voorzijde. Opletten dus bij de rotondes en er even 'omheen' kijken!
. Ook het zicht naar achteren bevat flink wat dode hoeken door de hogere achterkant en de smalle ramen daar. Wel heeft deze i3 een achteruitrij-camera, dat helpt wel.
. De 'frunk'. Daar zit een klein bakje waar je je laadkabel in zou kunnen doen, maar achterin vindt ik makkelijker, dat grijp je net even sneller. Verder wordt het daar voorin nat en bladeren waaien er in, dus voor andere doeleinden heb je er niet veel aan.
. De suicide-doors. Werkt eigenlijk prima, dus even los van het feit dat degene die voorin zit even moet uitstappen, is het achterin gaan zitten daardoor een makkie. Wel zit je voor je gevoel tikje opgesloten door het ontbreken van je eigen deur en de hogere ramen achterin.
. Als volwassene achterin zit je tikje braaf rechtop, is te doen, maar langere ritten achterin als volwassene is niet heel fijn. Maar goed, dat gebeurt bij ons bijna nooit.
. Door de korte wielbasis is het wel beetje stuiteren in de stad over sommige drempels, maar daarentegen dus ook enorm flexibel in het verkeer, je kan overal tussen en de draaicirkel is lekker kort. Dat stuiteren komt deels ook door het sportonderstel onder de i3s.
. Wegligging is lekker, door het lage gewicht van de auto en het gewicht wat er wel is [de accu's] onderin is het een soort kart-gevoel. Ik waardeer dat wel.
. De stoelen. Het is een 'stadsauto' dus daarvoor prima, maar voor mij [186 cm. lang] tikje te kort en mis de zijdelingse steun. Laatst een rit van 250 km. gemaakt en dan stap je toch minder comfortabel uit. Vandaar 3 sterren voor comfort, misschien niet helemaal eerlijk want wellicht verwacht ik teveel comfort van een kleine auto.
. Ik las een review van iemand die met dit type auto naar Zuid-Frankrijk is geweest. Dat zou ik denk ik niet zo snel doen, gezien de minder geschikte stoelen vooral. Met mijn vrouw afgesproken dat we dan met de E46 cabrio gaan of iets groters huren.

Verder tot nu geen gedoe, alles doet het, geen meldingen, maar 17.000 km is tenslotte nog niet erg representatief daarvoor. Ik kan me heel goed voorstellen dat het elektrische rijden steeds meer terrein wint. Snel, stil, en het laden in NL is geen issue.
Gezien de de steeds ruimere keuze in betaalbare BEV's gaat dat ook steeds makkelijker worden, want laten we wel wezen, het is dat de i3 op de zaak staat. Privé zal ik niet snel een i3 aanschaffen van 50k in de BTW. Vandaar 4 sterren voor de gebruikskosten, je schrijft flink af.

Tot slot; soms stap ik even in de VW Caddy van het werk [diesel] en rijdt ik handschakelend met een diesellucht de woonwijk uit. Dat voelt dan toch alsof je in een oude auto stapt uit een vorige eeuw, ondanks het feit dat die Caddy nog geen jaar oud is...

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW i3? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW i3
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    BMW i3 S 120Ah 42 kWh RoadStyle Automaat / Achteruitrijcamera / PDC / Navigatie Professional / Cruise Control / DAB-tuner / Multifunctioneel stuurwiel

    BMW i3 S 120Ah 42 kWh RoadStyle Automaat / Achteruitrijcamera / PDC / Navigatie Professional / Cruise Control / DAB-tuner / Multifunctioneel stuurwiel

    • 2020
    • 14.147 km

    € 34.950

    BMW i3 42kw Lift

    BMW i3 42kw Lift

    • 2020
    • 42.943 km

    € 33.740

    BMW i3 S Executive Edition 120Ah 42 kWh / Lederen Bekleding / Achteruitrijcamera / Interieurdesign Suite / Extra getint glas achter /

    BMW i3 S Executive Edition 120Ah 42 kWh / Lederen Bekleding / Achteruitrijcamera / Interieurdesign Suite / Extra getint glas achter /

    • 2019
    • 48.141 km

    € 34.795

Meer BMW i3 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW i3

    222
    • 17 augustus 2021

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW i3 specificaties
  • BMW i3 occasions
  • BMW i3 video's
Advies en informatie
  • BMW i3 tests
  • BMW i3 gebruikersreviews
  • BMW i3 index
PREMIUM
Test: BMW i3 vs. Volkswagen ID3

Test: BMW i3 vs. Volkswagen ID3

Het is alweer even geleden dat we een BMW i3 in een test hadden, alle reden om de huidige versie...

Lees meer
 

BMW i3 reviews

  • Gebruikersreview
    BMW i3s 120Ah (2020)

    BMW i3s 120Ah (2020)

    8
    • 2 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i3 120Ah Corporate Executive (2020)

    BMW i3 120Ah Corporate Executive (2020)

    5
    • 26 februari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i3 120Ah (2019)

    BMW i3 120Ah (2019)

    2
    • 26 februari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i3 94Ah (2018)

    BMW i3 94Ah (2018)

    27
    • 15 januari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i3s 120Ah Business Edition (2021)

    BMW i3s 120Ah Business Edition (2021)

    32
    • 10 januari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i3 120Ah Executive Edition (2019)

    BMW i3 120Ah Executive Edition (2019)

    2
    • 6 januari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i3s 120Ah (2020)

    BMW i3s 120Ah (2020)

    23
    • 18 mei 2021
meer reviews
BMW i3s - Rij-impressie

BMW i3s - Rij-impressie

59

Van een elektrische auto kijkt niemand meer op, maar een sportversie van een elektrische auto...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achteruitkijkspiegel - ‘BMW i3 moet cult-EV worden’

    Achteruitkijkspiegel - ‘BMW i3 moet cult-EV...

    87
    • 30 juli 2022
  • Nieuws
    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun Edition'

    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun...

    101
    • 30 juni 2022
  • BMW i3 - Occasion aankoopadvies

    BMW i3 - Occasion aankoopadvies

    143
    • 5 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i3s 120Ah (2020)

    BMW i3s 120Ah (2020)

    8
    • 2 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i3 60Ah (2014)

    BMW i3 60Ah (2014)

    3
    • 22 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i3 94Ah High Voltage Edition (2016)

    BMW i3 94Ah High Voltage Edition (2016)

    3
    • 2 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische BMW 3-serie: 526 kilometer actieradius

    Elektrische BMW 3-serie: 526 kilometer...

    113
    • 31 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW 520i (1986) - Liefhebber Gezocht

    BMW 520i (1986) - Liefhebber Gezocht

    7
    • 16 augustus 2022
  • Nieuws
    Deze EV's hebben het hoogste maximum trekgewicht

    Deze EV's hebben het hoogste maximum trekgewicht

    40
    • 16 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW X5 M toont ‘horizontale’ grille

    BMW X5 M toont ‘horizontale’ grille

    21
    • 12 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    BMW X3 sDrive18d (2016)

    BMW X3 sDrive18d (2016)

    2
    • 11 augustus 2022
  • BMW M3 - Op de Rollenbank

    BMW M3 - Op de Rollenbank

    35
    • 11 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i4 M50 (2022)

    BMW i4 M50 (2022)

    7
    • 10 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW: 'Abonnement voor stoelverwarming went wel'

    BMW: 'Abonnement voor stoelverwarming went...

    260
    • 9 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden