BMW i3 (2021)

autoreview

BMW i3 (2021)

Signalement

Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst25.400 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Naar de Noordkaap met een i3s

  • 25.400 km

Eind februari 2022 had ik een roadtrip gepland naar de Noordkaap met mijn BMW X5. Helaas brak voortijdig de distributieketting en liep de motor ongelofelijke schade op. De meer dan €20.000 reparatiekosten deden mij besluiten om afscheid te nemen en uit te kijken naar een andere mogelijk tijdelijke auto. Levertijden van nieuwe auto’s was lang en ik had vervoer nodig. Het werd een BMW3s. Bereik in de zomer is rond de 300 km. In de winter loopt het bereik naar verwachting terug. Best een uitdaging extra. Dus waarom niet met de i3s naar de Noordkaap? Ik schatte dat het bereik maximaal 200 km geweest zal zijn, goed genoeg. Op pad dus naar het noorden met de EV. De temperatuur onderweg varieerde van -10 tot -28 °C , meestal lag de temperatuur rond de -15 °C. Onderweg laden deed ik meestal tot zo‘n 90-94%. Het laatste stukje lader tot 100% gaat namelijk heel langzaam. Alhoewel Zweden veel elektrische auto’s heeft en ook veel laadpalen heeft, zijn er naarmate je meer naar het noorden gaat steeds minder te vinden. Om ze te vinden had ik de hulp van meerdere apps. Voor de planning ABRP. Probleem daar is dus dat er steeds minder laadpalen te vinden zijn in het noorden. Daarbij is het ook onzeker of de laadpaal operationeel is. Hij kan namelijk buiten gebruik zijn, de kabel kan vastgevroren liggen in de sneeuw, onbereikbaar door een dikke sneeuwlaag, mijn passen niet accepteren, maar ook gewoon bezet zijn of een langzaam lader. Die onzekerheid dwingt mij om bij een acculading onder de 60% elke gelegenheid van een laadpaal aan te grijpen. Op zich helemaal niet erg. Van 20% naar 90% laden kost evenveel tijd als 2x van 55% naar 90%. Toch kwam het een enkele keren voor, dat het niet lukte en dat ik in ecopro+ en met samengeknepen billen bij een laadpaal arriveerde. Soms was dat dan bij een 3 of 11 kWh paal om dan toch weer bij lading erbij te hebben om naar de volgende snelle laadpaal te komen. Dan de passen. Het is goed dat ik meerdere passen bij mij had, want vaak was er maar één pas die werkte. Ik had bij mij Incharge/Vattenfall, Bmw charging, Shell recharge, Fortum charge, Mer Sverige en Elec2go en soms was dat niet voldoende. Het lijkt allemaal stressen, maar dat viel best mee. Wel veel plannen en goed opletten om een laadstation te vinden.
Nog een paar opmerkelijke zaken: meestal laad ik tegen het einde van de dag de accu op of hij staat ‘s nachts aan de lading, zodat ik de volgende ochtend even geen zorgen heb. Dat lukt echter niet altijd. Bij -15 °C doet de voorverwarming het echter niet “Ter bescherming van de accu”! En juist dan heb ik warmte nodig. Ook laden bij die temperatuur is een ramp. Zelfs bij een 50 kWh laadpaal, laadt de auto maar met 6 kWh. Na een uur is de accu door het laden 5°C opgewarmd en staat de meter nog maar op 10kWh. Dus ‘s avonds laden. In de ochtend rijden en daar warmt de accu van op. Tegen de tijd dat ik weer moet laden is de temperatuur gestegen, door het laden stijgt de accu temperatuur verder en daarmee ook het bereik. Bingo!

Verbruik 19 kWh (ter vergelijking zomer in Nl 15kWh)
Kruissnelheid 50-70 km/h
Temperatuur -10 tot -28°C
Wegen vastgereden sneeuw en ijs
Trip Göteborg-Noordkaap 6 dagen ca 2450 km
Totale trip 22 dagen van 6800 km
Aantal keer laden ca 70x
Kosten 40% gratis, 40% €0,30- €0,50 en 10% >€0,50/ kWh. Totaal ca €260,-
SoH aan het begin én einde van de trip 99% (23.000km)

Wat mij opviel in Scandinavië en ook voor Nederland:

- [ ] Waarom worden laadstations niet duidelijker aangegeven. ?
- [ ] Waarom staat veelal de laadstation ver van de tankstation. Soms zelfs in de middle of no-where?
- [ ] Waarom is er geen dak boven, zoals bij een tankstation?
- [ ] Waarom doet een pasje het niet bij alle laadstations?
- [ ] Waarom moet je een pasje van een aanbieder hebben om te kunnen laden?
- [ ] Waarom kan je niet met je pinpas laden en betalen?
- [ ] Waarom wordt de prijs niet zichtbaar gemaakt bij laden?
- [ ] Waarom is geen app waar werkelijk ALLE laadstations opstaan en of ze in gebruik zijn?
- [ ] Waarom moet je even veel betalen als de laadpaal dubbel wordt gebruikt en dan slecht met de halve snelheid laadt

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.