BMW i3 120Ah Executive Edition (2019) #4

autoreview

BMW i3
BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3s

Signalement

Uitvoeringi3 120Ah Executive Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst73.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

4 jaar elektrisch

  • 73.000 km

Hij is nu ruim 4 jaar met ons en de conclusie is helder: sneller, stiller, makkelijker, goedkoper (onderhoud, brandstof) dan enige auto hiervoor. We kopen nooit meer een benzine!

1) hij gaat als de brandweer. Als je van 100 naar 130 wilt, gaat dat met dezelfde elastische souplesse als van 0 naar 30. En zonder jankende toeren of ander verlies. Verslavend.
2) De stilte binnenin is erg fijn. Maar ook voor omstanders als je door de stad rijdt - fluisterstil; toch echt fijner dan een ronkende V8 met zo'n sputterende uitlaat. Op de snelweg natuurlijk wel banden- en windgeruis, dat schijnt de RR Spectre nog weer beter te doen...
3) aandoen en rijden. Geen aarzeling bij het stoplicht omdat het start-stop-systeem de motor eerst moet starten oid. Gelijk weg. Fijn is ook dat onze I3 geen overbodige rijhulpjes heeft. Hij heeft een cruisecontrol, een achteruitrijcamera en parkeersensoren. Precies genoeg.
Hij heeft ook maar één stand voor de recuperatie bij het remmen. En die is precies goed; je went er maar aan. Ik snap de idee van hendels aan het stuur niet goed om de mate van recuperatie in te stellen - als je elke dag in een andere auto rijdt (autojournalist) wellicht fijn, maar ik rijd altijd in dezelfde...
4) het onderhoud tot nu was: een keer nieuwe ruitenwissers, nieuwe banden, remvloeistof en ruitenwisservloeistof. Na vier jaar. Zelfs de BMW-dealer vind het lastig daar een serieuze rekening voor te presenteren...
Enige mankement: een kapotte laadkabel (de originele van BMW) - vooral lastig omdat er niks aan te zien was en het nogal duurde voordat ik door had dat de kabel het probleem was...)
Hij is niet heel zuinig met elektriciteit, maar je kan dat wel heel precies sturen. Wat opvalt: daar waar een benzine-auto lekker zuinig is (constante snelheid op de snelweg), daar slurpt deze elektra - misschien ook omdat de stroomlijn niet ideaal lijkt. En andersom: benzine-auto's slurpen in de stad (optrekken-stoppen-optrekken) en daar is onze I3 dan weer onbegrijpelijk zuinig. Misschien ook omdat hij voor een elektrische auto vrij licht is (1250kg). Hetzelfde geldt in de bergen: op kronkelige bergweggetjes rijd je fluisterstil omhoog en win je energie terug als je weer afdaalt. Dan komt ie ineens fluitend 400km ver op een volle tank. Terwijl ik m op de snelweg ook best in 150km leeg kan rijden.
Wat de kosten betreft: ja, ik ben zzp-er, en hij staat op de zaak. Dat scheelde behoorlijk bij de aanschaf. Maar elektriciteit is ook echt - nog steeds - goedkoper dan benzine. Per saldo kost ie iets meer dan €150,= per maand. Dat is inclusief afschrijving, verzekering, parkeren, 18.000km per jaar, onderhoud, alles. Ongeveer €0,10 per km. Zo fijn en zo goedkoop heb ik mijn leven nog niet gereden. Eind dit jaar gaat hij 'uit de bijtelling' en gaan we m verder prive rijden.

Goed, dan nog een paar dingen over het gebruik:
- laden aan de snellader doen we eigenlijk alleen op vakantie in het buitenland. In Nederland is elke locatie binnen 1 volle lading te bereiken, daar laad je m op en dan rijd je weer terug. Ik denk dat we twee keer per jaar binnen Nederland langs de weg laden - het businessmodel voor benzinestations in Nederland lijkt me een serieuze uitdaging!
- ik snap ook niet zo goed de behoefte om heel snel op te laden. Bijvoorbeeld bij ons vakantiehuisje ligt de auto aan een gewone stekker en dan duurt het best een uur of 12 voor ie weer vol is. Dat klinkt verschrikkelijk lang, maar in de praktijk ga je er niet bij staan wachten zoals bij de pomp. Je kan bijvoorbeeld gewoon naar bed gaan en de volgende ochtend met een volle accu weer op pad....
- we hebben mooie tochten gemaakt met de auto naar bijvoorbeeld Zwitserland en ook een keer de hele Balkan over. Dat moet je wel een beetje plannen. Bosnië heeft bijvoorbeeld nog niet heel veel laadpalen en je kan ook niet even 1200km op een dag wegtikken. Er liggen echter best veel leuke stadjes onderweg waar je even lekker kan gaan lunchen terwijl je auto vollaadt. Of het museum bezoeken - je komt nog eens ergens. Eigenlijk is elke twee uur even pauzeren een beetje bejaard, maar ook wel lekker. En dan aan het eind van de dag een hotel kiezen met laadpaal: leeg aankomen, volgende dag weer vol op pad. (ik begreep echt niks van de autoweek-redacteur die voor de duurtocht met een mercedes EQE s'ochtends eerst naar een snellader reed om m vol te tanken - hoezo? Thuis geen stopcontact? Geen laadpaal in de buurt? In Nederland? Daar heb je apps voor hoor!)

Heeft ie ook nadelen? Jazeker, twee stuks:
1) voor een lange tocht met vier personen is de bagageruimte echt te klein. Met drie gaat wel, al blijft ook dan dat de achterbank echt planhard is en je er maar in 1 stand in kan zitten. Niet heel fijn.
2) En je kan er niet mee op wintersport. Tenminste, niet als je zoals ik een paar dagen wilt gaan. Dan beginnen die extra uren aan de laadpaal ineens wèl zwaar te tellen. En in de kou is ie ook echt minder zuinig. We hebben afgelopen winter getreind - ook een belevenis ;-).

Oh ja, en bovenop al dit gaafs, is ie natuurlijk ook nog beter voor het milieu. Ten opzichte van de Land Rover die we hiervoor hadden, hebben we zo'n 18 ton CO2 niet uitgestoten. Best veel...





10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.