BMW i3 120Ah Business Edition (2021)
autoreview

Signalement
Uitvoering | i3 120Ah Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 5.000 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
BMW i3: Een Ongewoon Wintersport Avontuur
- 30.000 km
De BMW i3 is waarschijnlijk niet het eerste voertuig dat je in gedachten hebt bij een wintersporttrip. Toch besloten ik precies dit compacte elektrische juweeltje te gebruiken voor onze reis van 1100 km naar de besneeuwde hellingen. Het werd een reis die ons leerde dat deze elektrische auto, ondanks zijn beperkte bereik en het koude winterweer, meer dan opgewassen is tegen de uitdaging.
Onze reis begon op een koude winterdag, met het kwik dat rond de 0 graden Celsius bleef hangen. Onze i3, uitgerust met een 42kWh-batterij en een 50kW snellader (die in de praktijk 47kWh levert), had geen last van 'cold-gating'. Dit betekent dat het opladen van de batterij niet vertraagt bij koud weer, een vaak voorkomend probleem bij elektrische voertuigen.
Met de achterbank neergeklapt en de auto volgeladen met onze wintersportuitrusting, hebben we in totaal zes keer gestopt om de auto tot 90% op te laden. De laadcurve van de i3 bleef verbazingwekkend recht tot aan dat punt, waardoor we elke keer zo efficiënt mogelijk konden laden. Hoewel elke stop gemiddeld 40 minuten duurde, wat betekende dat we in totaal vier uur aan de laadpaal doorbrachten, was de ervaring op zijn eigen manier aangenaam. Haast was er zeker niet bij deze trip!
Dankzij de sterke toename van laadpunten in de afgelopen jaren, hoefden we nooit te wachten op een beschikbare laadpaal. In veel gevallen stond er een oudere 50kWh laadpaal naast de nieuwere, die perfect werkte voor de i3. Na enkele berekeningen bleek dat een snelheid van 110 km/u het meest efficiënt was, aangezien een hogere snelheid het verbruik aanzienlijk verhoogt en resulteert in langere oplaadtijden.
Toch zijn er ook enkele nadelen. Hoewel we de uitdaging van de beperkte actieradius overwonnen, kwamen we voor een ander probleem te staan: de kosten van het opladen. Met een prijs van 80 cent per kWh aan de snelweg, was het opladen duurder dan het tanken van een benzine auto.
Maar het was niet alleen een kwestie van vechten tegen de elementen en het managen van de beperkingen. Er was ook plezier te vinden in de kleinere details van onze reis. Een leuk feit is bijvoorbeeld dat de frunk (de voorste kofferbak) van de BMW i3, dankzij de lage buitentemperaturen, perfect dienst deed als koelkast voor onze snacks en drankjes.
Ondanks de langere reistijd van 16 uur en de hogere kosten voor het opladen, is onze conclusie dat het zeker mogelijk is om lange reizen te maken met de BMW i3, zelfs in winterse omstandigheden. Het vereist wat meer planning en geduld, maar levert ook een unieke ervaring op.
Na deze wintersportuitdaging zijn we vastberaden om onze i3 deze zomer weer uit te dagen, deze keer voor een reis naar Italië. Met het vertrouwen dat we hebben opgedaan, kijken we uit naar een nieuw avontuur. Ongeacht de uitdagingen die op ons pad komen, zijn we ervan overtuigd dat de BMW i3 ze aankan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.