BMW i3 120Ah (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i3 120Ah |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 38.184 km |
KM-stand laatst | 49.453 km |
Heel wat anders!
- 49.453 km
Ik wilde wel eens een proefrit maken met een elektrische auto, een BMW I 3. Ik heb met 3 BMW's I 3 proef gereden: Geweldig, de geruisloosheid en de felle acceleratie. Je heb direct het maximale koppel en dat is best wel prettig. Geen fossiele motor, die opgewonden moet worden. 170 pk, achterwielaandrijving en het relatief lage droog gewicht van 1240 kg is zeker niet verkeerd. Mijn vrouw was er minder blij mee en had het idee, dat de auto wilde opstijgen bij volle acceleratie. Het regeneratief remsysteem, dat de auto direct afremt bij het gas loslaten en dan gaat opladen, vind ik prettig en vraagt weinig gewenning. Remmen doe je bijna niet meer, dus af en toe het rempedaal indrukken om roestige remschijven te voorkomen.
3 proefritten dus: De eerste auto viel buiten de aanschafsubsidie, de 2e auto vond ik te veel beschadigd en de 3e auto werd het. Helaas geen rood of wit, kleuren die vrijwel niet te vinden zijn van bouwjaar 2022, maar een saaie zandkleur. Het is niet anders. Je kan niet alles hebben. Veel bejaarden zie je rijden met zo'n saaie kleur, viel mij op...
Bij aanschaf bijna 2 jaar jong, nieuwprijs net onder de 45 mille en de aanschafprijs met subside kwam op ongeveer de helft. Ondertussen heb ik ruim 10.000 km gereden en bij iedere rit is het genieten. Rijplezier, daar gaat het mij om. Belangrijk toch? De auto is lekker ruim voorin, fijne stoelen, geruisloos en redelijk stevig geveerd. We vervoeren, als pensionado's, zelden iemand op de achterbank, maar als je iedere dag 3 pubers mee zou moeten nemen op de achterbank is de constructie van die eigenwijze achterdeuren onhandig. Andere nadelen kunnen zijn: Relatief kleine kofferbak, maar wel mooi rechthoekig en je mag er geen caravan mee trekken. Een fietsendrager kan wel, maar wij fietsen niet. Veel te gevaarlijk. Kortom, nadelen, die voor ons niet gelden dus. Door de hoge bouw en het relatief lage gewicht is de BMW wel wat zijwindgevoelig. Ieder voordeel heeft zijn nadeel...
Een eigen laadpaal, 1 fase max. 7,2 kWh was binnen een paar dagen na aanschaf op eigen oprit gerealiseerd. Wel even 1750 euro aftikken. Het laden zelf kost nog niets, dankzij eigen zonnepanelen en de saldering. Een vrijwel lege accu is in 5 uur vol en dat is voor ons snel genoeg. Over ruim 10.000 km heb ik gemiddeld 13,5 kWh per 100 km gebruik. Ik heb een rustige rijstijl, houd mij meestal aan de maximum snelheden en rijd zo min mogelijk autosnelwegen. Dat deed ik overigens ook al toen ik nog dieselde.
90 % van de door mij gemaakte ritten zijn minder dan 25 km. Dat maakt voor een elektrische auto niets uit, maar voor een diesel is dat niet goed, de motor komt dan nauwelijks op temperatuur. Afgelopen februari maakte ik een rit naar Duistland, heen en weer 268 km. Ik vertrok met volle accu en kwam thuis met slecht 1% acculading. Geen probleem, gewoon rustig blijven en vertrouwen op je BMW info scherm. ..
Behalve de afschrijving is het rijden goedkoop. Met uitzondering van de snellaadpalen, die ik sporadisch gebruikte , geen stroomkosten, nog geen wegenbelasting en op de display van de auto staat vermeld, dat de volgende inspectiebeurt pas in februari 2026 is. De 19 inch bandjes zijn wel wat duurder: Rond de 220 euro inclusief montage per Michelin Primacy 175/60 R19.
De volgende keer zal ik wat schrijven over onze reis door de Ardennen naar Luxemburg en het getob met als dan niet defecte laadpalen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren