AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW i3 120Ah (2019) #4

autoreview

BMW i3 120Ah (2019)
BMW i3 120Ah (2019)
BMW i3 120Ah (2019)
BMW i3 120Ah (2019)
BMW i3 120Ah (2019)
BMW i3 120Ah (2019)
BMW i3 120Ah (2019)

Signalement

Uitvoeringi3 120Ah
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf74.800 km
KM-stand laatst99.000 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hoezo twee i3 tjes

  • 74.800 km

Soms kom je een aanbod tegen dat je niet af moet wijzen. Nadat ik de eerste i3 gereden heb (de witte zie vorige auto’s) kwam ik deze tegen omdat ik marktplaats winterbanden zocht voor een i3. Nu kan je jezelf afvragen “winterbanden? Voor welke winter dan?” Of is de vraag waarom twee van die dingen?

Om je uit de droom te helpen. Na een proefrit in een i3s in augustus 2021 vond ik het al een geinig autootje. Het begint al bij de verkeerslichten. De i3 is een automaat (voor de duidelijkheid) Maar als je geen pedalen aanraakt, als je stil staat, “kruipt” de i3 niet. Dit in tegenstelling tot de meeste benzine automaten. Dus als je het stroompedaal vloert gaat dat ding rap vooruit, zo rap dat je in de bebouwde kom echt moet opletten niet in de problemen te komen. Dus de acceleratie is wel lachen geblazen.

Dan de stilte. Tijdens het rijden hoor je in de verte een beetje banden- en windgeruis. Verder lijkt het een soort metro geluid met het versnellen.

Maar afgezien daarvan is de i3 een auto die specifiek is ontwikkeld om electrisch te rijden. Dit in tegenstelling van bv de E- golf. De i3 heeft een fancy Carbon chassis met veel aluminium. Ondanks dat ik hem recent heb gewassen weet ik niet of de deuren nu van een soort plastic zijn, aluminium of dun plaatstaal. Maar who cares. De i3 is zo ontworpen om licht te zijn. 1250 kilo is de helft van een Audi Etron ongeveer. En wat is het voordeel van zo’n lichte auto? Inderdaad het verbruik en wellicht in 2026/2027 de wegenbelasting.

Het nadeel van de i3 is zoals laatst ondervonden op de A4 ten tijde van storm Corrie, is de zijwind gevoeligheid. Het was echt wat anders dan met mijn vorige auto’s of de met de Volvo XC70. Daarnaast zie je bij veel (tegen)wind het verbruik van de elektriciteit best fors toenemen. Normaal op de snelweg bij 100kmh zal je rond de 16-17 kwh gebruiken per 100 km. Maar als de wind toeneemt zit je al gauw op de 22 tot 25. Maar dat is een logisch verhaal. De weerstand neemt toe met de snelheid in het kwadraat.

Maar om terug te komen op het ontwerp van de i3. Als je een auto koopt kijk je naar oa de kosten, hoe vaak gebruik je hem, waar heb je hem nodig, met hoeveel personen rijdt je meestal, moet je een caravan of paardentrailer trekken. Hieruit concludeerde ik dat ik voor 90% alleen rijdt. Meestal in de stad en geen trekhaak nodig heb. En mochten we nu toch eens met vijf man op pad gaan. Dan zullen we met twee i3 tjes moeten gaan.
Verder qua ruimte voorin vind ik hem superruim. De breedte schouder aan schouder is riant. Ook is de afstand tot de voorruit ook gigantisch. Kortom je krijgt niet de indruk dat je een stadsautootje rijdt. Achterin kunnen nog twee volwassenen van 1.90 meter zitten. Het is niet zoals in een verlengde S klasse of Audi a8 maar voor één uurtje best te doen. Maar zeg zelf hoe vaak rijdt je met drie of vier personen.

Dan zit er een Harmann Kardon installatie in. Vergeleken met de andere i3, waar dat niet in zit, hoor ik wel wat verschil, maar echt de moeite waard? Ook zit hier originele Apple carplay in. En dat is nou wel weer leuk en handig om te hebben. Verder dat connect drive ofzo. Afspraak met de garage via het idrive systeem, of het weer, nieuws, bijzondere lokaties, laadstations (ik prefereer de ABRP-, Shell of de ANWB app eigenlijk liever. Omdat je in die apps een filter hebt voor de snelheid van de laders onderweg. En onderweg wil je snelladen.

Wat ik wel een gedoe vindt is dat idrive. Waar je wat moet vinden. Bv je hebt een bestemming ingevoerd in de bmw navigatie. Hoe krijg je die bestemming eruit? Druk op de idrive knop? Fout. Naar rechts of links drukken? Fout! Enz enz niet echt intuïtief ontwikkeld. Er zijn merken die dat veel beter doen. Maar ja alles went, behalve een …..

Maar verder is het een prima autootje om mee te rijden ook op de snelweg en naar Duitsland bv. Mocht je nu het plan hebben om naar Zuid Spanje te rijden, pak dan het vliegtuig. Sneller en goedkoper. Echter staat in juni een trip naar Annecy Frankrijk in de planning. We gaan eens zien hoe dat afloopt. Maar gezien de huidige benzineprijzen heb ik een goede beslissing genomen denk ik. Met een prijs van ongeveer 5€ per 100 kilometer vind ik het prima om kleiner te rijden. En mocht ik het echt ff zat zijn, dan staat mijn grijze V12 monster in de garage. Maar dan moet het wel mooi weer zijn.

Mocht er wat kapot gaan of echt wat nieuws zijn te melden dan kan je dat hier weer lezen.

Heel blij mee

  • 80.400 km

Inmiddels twee ritten Duitsland verder. De eerst naar Nordhausen (zuid in de Harz) en de tweede rit naar het wereldberoemde Winterberg.

Naar Nordhausen was begin maart met wat sneeuw en ongeveer 550 kilometer. Als onervaren electro rijders gingen we daar voor een tweede huisje kijken. Is het niet geworden by the way. Door de temperatuur was het bereik rond de 220-240 km. Eerst reden we rond de 90-95 km/h in de slipstream van vrachtwagens die doorreden. Op de heenweg twee keer geladen en dat de eerste keer gevuld met Kafe mit Kuchen en de tweede keer met burgers. Op die manier rijdt je wel milieu vriendelijk maar gezond? Nee!

Het rijden met de i3 is prima te doen. De zit is goed, bediening van alles redelijk tot goed, het bmw menu blijft wennen. Het is duidelijk door slimme ingenieurs ontworpen. Dus de mindere goden zoals ik hebben soms wat moeite met de logica van de indeling der menu’s. Het ding stuurt lekker. Stabiel maar toch agiel genoeg. Acceleratie blijft echt lachen ook op de snelweg. Dan de ruimte in de auto.

Met de rit naar winterberg zijn we met beide i3’s gegaan omdat we met zijn vijven zijn. Maar ook de hond ging mee en twee konijnen. Deze rit was rond de 400 kilometer. Één keer laden bij Haminkeln met gebak en koffie, ff naar de wc en in één ruk door naar winterberg. Deze rit reden we 100-110 en op de terugweg lekker 120 ook in Nederland. We hadden er zin in. Naarmate je meer electro kilometers maakt raak je vertrouwd met het bereik en de invloed van snelheid, tegenwind en de temperatuur. Ook het uitzoeken van laadstations is niet meer zo’n issue.
Dan zijn twee i3’s ineens ruimer dan één Volvo xc70. Dus de zwarte i3 gingen twee personen in en de hond en maximale bagage. En de blauw groene de rest.

Nu is die Blauwgroene redelijk nieuw. Rond de 7000 km. Maar als ik de rit vergelijk met de zwarte is het verbruik en accu capaciteit niet veel verschillend. En dat terwijl de zwarte 18 maanden ouder is maar wel bijna twaalf keer zoveel kilometers heeft gemaakt. Tijdens beide Duitsland ritten zat het verbruik rond de 16-17 kw per 100 km. Dus in de kou is het rond de 17kw en met warm weer rond de 15kw. Wat de grootste slurper is is de snelheid. Ga je harder dan 105 dan neemt het verbruik rap toe. Maarja de luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid en dat merk je. Overigens ligt de topspeed op 152 kmh. Dan rijdt hij nog stabiel alleen ziet het er niet uit denk ik. Zo’n smal i drietje op de linkerbaan met 150.

Daarnaast is de wegligging ook onderhavig aan een toenemend vertouwen van de bestuurder. De zwarte i3 heeft iets bredere achterwielen (175) dan voor (155). Nu op bekende klaverbladen begin ik de grenzen op te zoeken aangezien de banden bijna op zijn. En ik moet zeggen. Voor een stadsauto valt het zeker niet tegen, er zijn duidelijk BMW genen aanwezig. Hij gaat afhankelijk of je decellereerd of accelereerd Mooi neutraal de bocht door. Maar het is geen audi S5 of aston martin. Daarnaast pomp ik de banden op tot 350 Kpa en dat is veel meer dan aanbevolen. Maar zo is de rolweerstand wel iets minder.

Kortom nu met 32 zonnepanelen op het dak is het echt lachen geblazen. Accu laden kost nu geen extra stroom meer. De zon laadt de accu’s vol in no time (22kw per uur) ev box 3 fasen. En dan laadt je in twee uur de ene vol en daarna de andere. En maar rijden in de regio Den Haag voor weinig.

Verder technisch heb ik ook nog niks gehad. In de zomer krijgt de zwarte i3 nieuwe achterbandjes thats it.

Kortom zoek je een handig, behendig en lekker autootje, denk eens aan een i3. Maak een proefrit en als je hebt gelachen dan weet ik genoeg. Dan ga je ervoor.

Verkocht juni 2023

  • 99.000 km

Een andere liefhebber nam hem over. Zie mijn ander i3 reviews maar ook van mijn bmw i3S. Dat is net een tandje lekkerder

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren