BMW 750i High Executive (2009)

autoreview

BMW 750i High Executive (2009)

Signalement

Uitvoering750i High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf103.625 km
KM-stand laatst144.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Die is voor mij!!

  • 113.000 km

Dat is wat ik direct dacht toen ik op Marktplaats de advertentie van deze BMW 750i zag staan.
Ik ben BMW-liefhebber en dit is mijn 7e 7-serie die ik bezit.
2 x een E32
3 x een E38
1 x een E65 uit 2005 ( zie mijn uitgebreide review op Autoweek.nl )
En nu dus een 750i F01.
Ik kijk eigenlijk wekelijks wel na op de bekende sites wat er te koop is aan 7-series.
Mijn E65 had ik net helemaal technisch en optisch op de rit.
Alle stereotiepe grote reparaties voor dit type waren inmiddels uitgevoerd.
Toen zag ik deze F01.
Slechts 103000 km op de klok, 2 eigenaren en helemaal volgehangen met opties.
Ik heb de originele folders en prijslijsten van 2009 en ik heb deze auto er eens even mee vergeleken.
Het betreft een High Executive van destijds 144.000 euro.
Daarnaast heeft deze alle destijds verkrijgbare opties, met uitzondering van de massagefuctie in de stoelen en de koelkast in de achterbank.
Opgeteld wel voor 63.000 euro aan aanvullende opties.
Dat begint aan de voorkant met de adaptive cruise-control en de nachtzichtcamera, loopt via de standverwarming, de sidecamera’s, de HUD en het adaptive onderstel naar de meesturende achteras en eindigt bij de afneembare trekhaak.
Ook in het interieur zijn alle knopposities gevuld en niet afgedekt met een blindplaatje.
Speciaal afgewerkt volleder interieur en achterin ook individuele elektrische bedienbare stoelen met geheugen, 4 zone climate-control en achterin het multimediapakket.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Zelfs rijk aangeklede 760-ers zitten niet zo in de opties als deze 750 is mijn inmiddels jarenlange ervaring.
Hij was niet goedkoop maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen.

Hoe rijdt dat nu?
De vergelijking met het vorige type ligt voor de hand.
Dit is het 4e type 7-serie dat ik voor langere tijd gereden heb.
Iedere keer als ik naar een ander type over ging dacht ik vooraf.
“Wat kunnen ze nu nog verbeteren want alles is toch immers al perfect?"
Steeds was dan toch mijn ervaring dat er nog verbeteringen mogelijk waren.

MOTOR: van een ongeblazen 4,8 liter V8 naar een geblazen 4,4 liter V8.
Beide zijn natuurlijk ongekende krachtpatsers maar de 4,4 is in het dagelijkse gebruik toch prettiger.
Dat komt met name door het veel grotere koppel in het gebied waar je ( ik in ieder geval ) veel in rijdt.
Tussen de 1000 en 2000 toeren in mijn geval.
De 4,4 heeft best wel een turbogat. De 4,8 is beslist beter bij de les.
In de praktijk van alle dag vind ik het niet dramatisch.
Op papier zijn beide auto’s even (on)zuinig maar in de praktijk pakt dat anders uit.
Met de 4,8 reed ik regelmatig tegen de 1 op 10 en met de 4,4 lukt dat gewoon niet. 1 op 9,5 als optimum.
Nog steeds een keurig verbruik voor een dergelijke grote en zware auto.
Dan moet je echter wel een fluwelen voet hebben en weinig in de stad rijden.
Doe je dat niet en maak je regelmatig gebruik van zijn capaciteiten dan kom je tussen de 1 op 5 en 1 op 7 uit.
In het begin heb ik steeds Euro 95 getankt. Dat vindt deze motor toch niet in alle gevallen prettig. Met name bij optrekken met lage toeren, zo tussen 1000 en 1200 rpm wil je nog wel eens wat geknisper onder de motorkap horen. Als je RON 98 tankt wordt het een stuk beter en tegenwoordig tank ik RON 102 ( als ik het kan krijgen want de dichtstbijzijnde pomp hiervoor is 25 km verderop )
Op RON 102 draait i vlekkeloos.
Olieverbruik….ja hoor! Ook deze motor doet dat.
Mijn E65 met ca 190.000 km op de teller verbruikte 1 liter op de 1000 km en daarmee legde ik heuse rookgordijnen.
Na vervanging van de 32 klepseals was dat overigens teruggelopen naar praktisch gesproken 0,0.
Deze F01, met in aanvang 103.000 km op de teller, verbruikt ca 1 liter op de 2000 km. Dat is voor dit type motor een "normale" waarde. Alle BMW's met dit motortype kennen een dergelijk verbruik ( of zelfs nog slechter ).
Je veroorzaakt daarmee gelukkig nog geen onacceptabele rookgordijnen.
Als het zover komt dat er gerepareerd moet worden dan is de reparatie complexer ( en duurder ) dan bij zijn ongeblazen voorganger omdat hier de hele twintubo techniek gedemonteerd moet worden.
Echt een grove schande dat BMW dit probleem, zelfs na het debacle op dit vlak met de vorige generatie V8, nog steeds niet onder controle heeft kunnen brengen.

ONDERSTEL: Deze F01 stuurt aanmerkelijk strakker dan zijn voorganger.
Daarbij moet ik natuurlijk wel opmerken dat ik de vorige auto met bijna 250.000 km van de hand deed en dat deze F01 net 100.000 achter de rug heeft.
Daar helpt het schoeisel natuurlijk ook bij.
Plattere en stuggere banden door de “runflat” techniek helpen mee aan zijn sublieme stuurgedrag maar beïnvloeden beslist het afrolcomfort in negatieve zin.
Ik ben er nu aan gewend maar zeker in het begin vond ik deze auto echt minder comfortabel rijden dan zijn voorganger.
De wegligging en het stuurgedrag zijn boven iedere kritiek verheven.
Ongemerkt doet ook de 4-wielbesturing een duit in het zakje.
In de stad en in de woonwijk met al zijn snelheids-remmende verkeersmaatregelen heb je echt het gevoel dat je met een veel kleinere
( kortere ) auto op stap bent.
Op de grote weg merk ik niets van de 4-wielbesturing.
Op deze auto zit een actief onderstel. De demping is in 4 standen instelbaar. Verder wordt het overhellen van de auto in bochten gecompenseerd. Op de achteras zit een automatische niveauregeling.
Ik ben zelf een zeer rustige rijder en ik rijd altijd in de "comfortstand".
Alleen als ik met de caravan ( 1700 kilo ) rijd dan zet ik de demping in de sportstand.
Dat is de op één na stugste instelling.
Dat verschil is goed te merken en dat maakt het rijden met de caravan een stuk prettiger.
Deze auto is uitgerust met het ( als optie verkrijgbare ) “high performance” remsysteem.
Heel goed doseerbaar maar als het moet dan sta je opmerkelijk snel stil.
Op de remmentestbank bleek de remkracht zelfs 50% hoger te liggen dan die van de 525i touring van mijn dochter.
Ook op dat vlak een aanzienlijke verbetering tov zijn voorganger.
Dit remsysteem zit volgens mij ook op de Alpina versie van deze auto, alleen zijn de remklauwen dan blauw gekleurd.

VERSNELLINGSBAK: Het verschil met zijn voorganger is nihil. De zesbak van de E65 deed voortreffelijk zijn werk en dat doet deze ook. De schakelmomenten liggen bij beide ( nagenoeg ) gelijk. Ik heb inmiddels de bak wel preventief laten spoelen.

INTERIEUR: Het blijft natuurlijk persoonlijk maar dit interieur oogt veel vlotter, moderner en netter dan dat van zijn voorganger.
Instrumenten en bedieningsorganen zijn toch ook weer verbeterd.
Deze auto is uitgerust met de optioneel verkrijgbare Head Up Display.
Hiermee worden ( naar keuze ) een aantal parameters in de voorruit geprojecteerd.
Ideaal moet ik zeggen. De projectie is net buiten je directe gezichtsveld maar je hoeft je ogen nauwelijks van de weg af te halen om het te zien.
Let op!! als je een auto hebt met een Head-Up Display dan zit daar een andere voorruit in dan bij een auto zonder deze voorziening. Bij montage van een normale gelaagde voorruit krijg je met een HUD een dubbel beeld in de ruit.
De comfortstoelen zijn oneindig verstelbaar en zitten, net als die in zijn voorganger perfect.
De gebruikte materialen en de afwerking zijn boven iedere kritiek verheven.
Deze F01 is naast de leren stoelbekleding ook uitgerust met het ( als extra verkrijgbare ) leerpakket in het interieur.
Dashboard en deurpanelen, middenconsole etc. allemaal met leer bekleed en dat maakt de aanblik wel heel erg luxueus.

DE OPTIES IN DEZE AUTO:
Deze 750i is volgehangen met destijds bijna alle verkrijgbare fabrieksopties.
Een aantal daarvan zal ik bespreken en mijn eigen ervaring en beleving daarin meenemen.
- Adaptive cruise control:
Voor mij de meest begeerlijke optie sinds de uitvinding van de normale cruise control. Ik heb in al mijn auto's sinds 1985 cruise control gehad maar dit is voor de man die op comfort en rust is ingesteld een ideale voorziening. Je kunt er voor 95% op vertrouwen en dat maakt het rijden een stuk ontspannender. Moeite heeft i met wisselende omstandigheden zoals auto's die vlak voor je van baan verwisselen en het goed beoordelen als je in een bocht rijdt. Op de buitenweg en onder normale omstandigheden op de snelweg echt prima bruikbaar, een aanrader.
- Nachtzicht camera:
Ik gebruik hem op plaatsen waar ik in de donkere uren overstekend wild kan verwachten. Dat is voor mij eigenlijk alleen als ik in het Veluwe-gebied rijd en overstekende reeën of foeragerende zwijnen in de berm verwacht.
Het werkt goed, dieren en personen komen beslist veel eerder in beeld dan dat ze door het dimlicht "uitgelicht" worden.
- Side vieuw camera's:
Die gebruik ik heel regelmatig. Deze auto heeft een best lange neus.... Bij mij in de woonwijk zijn een aantal kruisingen met fietspaden die zeer slecht overzichtelijk zijn. Daar zijn ook al meerdere ernstige ongelukken geweest met slechte afloop voor de betrokken fietsers en bromfietsers.
- Meesturende koplampen:
( BMW dynamic Xenon )
Normaal gesproken niet merkbaar. Als je via een scherpe bocht bv de oprit van de snelweg opgaat dan zie je ze meedraaien en de rijrichting verlichten. Noodzakelijk? voor mij niet.
- Standverwarming:
Mijn auto staat buiten en niet in een verwarmde garage. In mijn E65 heb ik zelfs achteraf een nieuw standverwarming laten inbouwen.
In de periode dat ik nog om 06.00 in de winter de weg op ging stond i iedere ochtend aan. Echt heerlijk!
- Stoelverwarming:
Heerlijk en goed regelbaar.
Staat vaak aan bij mij op de laagste stand ( stand 1 ).
- Stuurwielverwarming:
In de koudere perioden staat i bij mij altijd aan.
- Botswaarschuwing:
Staat wel altijd aan maar tot nu toe was ik zelf gelukkig nog altijd sneller.
- Dode hoek waarschuwing:
Staat bij mij altijd aan en heeft me tot nu toe één keer behoed voor serieuze narigheid. Bij gebruik van bv de caravan zet ik hem uit want dan slaat i na verloop van tijd op tilt.
- Vermoeidheidsindicator:
Die is redelijk kritisch in detectie en daarom staat i bij mij standaard uit. Hij doet wel wat i moet doen en als ik vermoeid ben dan gaat i aan.
- Grootlichtassistent:
Deze optie moet het groot- en dimlicht automatisch regelen zodra je het grootlicht hebt geselecteerd.
Ik heb het een paar keer geprobeerd maar je moet als bestuurder veel te vaak ingrijpen omdat de techniek niet goed reageert.
Geen bruikbare optie.
- Stoelventilatie:
Werkt goed en die gebruik ik regelmatig in de zomer.
- Rear entertainment:
Werkt goed. Ik zit zelf nooit achterin maar mijn kleinkinderen maken er regelmatig gebruik van. De ontvangst van de TV is echter lang niet overal in Nederland voldoende voor een storingsvrij beeld.
- Volledig elektrische bedienbare individuele stoelen achterin:
Dat is voor de achter passagiers natuurlijk heerlijk en buitengewoon luxe.
Bedenk wel dat daardoor, ook op kenteken, deze auto van 5 persoons naar 4 persoons gaat. Er zit dus achter geen middengordel in. En als je met 5 personen in de auto zit en ome agent is helder van geest dan ben je aan de beurt. Nog maar niet te spreken over de gevolgen voor de 5e passagier als je een aanrijding krijgt. Verzekeringstechnisch gaat het daarna natuurlijk ook helemaal mis!
- Ruitblindering achterin:
Meestal heb ik de blindering alleen voor de achterruit omhoog. Dat vind ik persoonlijk een rustiger beeld in de achteruitkijkspiegel geven. Als het donker is dan staat deze bij mij standaard omhoog. De zijruitblindering gaat bij mij alleen omhoog als mijn echtgenote tijdens een nachtelijke rit de stoel plat legt en een dutje wil doen.

CONCLUSIE:
Deze F01 is, net als zijn voorganger, een super de luxe, comfortabele, schitterend afgewerkte en ruime klasse auto.
Maar het is met name ook veel meer een echte “rijdersauto”.
Je wilt hier gewoon zelf achter het stuur zitten!
Dat doe ik dus ook.

Een jaar later

  • 144.000 km

We zijn nu ongeveer een jaar en ca 30.000 km verder.
De auto bevalt nog steeds prima.
De betrouwbaarheids-reputatie van, met name de motor, is slecht.
Om die reden wordt die door mij ook veel beter onderhouden dan dat de boekjes voorschrijven. Als bijzonder onderhoud mag genoemd worden een prijzige reparatie aan de standverwarming, een de-carbon behandeling van het inlaattraject en het opnieuw uitlijnen van de bestuurbare achteras. In totaal heb ik in de afgelopen 40.000 km ongeveer 4800 euro aan reparaties en onderhoud uitgegeven. Daar zit ook een inloopeffect bij vanwege het op hogere standaard brengen van de algehele onderhoudsstaat. Dat is best veel geld. Afgezien van aanschaf, afschrijving, houderschapsbelasting en verzekering is deze auto dus ook gewoon duur in onderhoud. ( maar dat wisten we op voorhand, niets nieuws onder de zon ) Ik verwacht overigens nu op korte en middellange termijn geen bijzondere uitgaven meer.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.