BMW 750i High Executive (2005) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 750i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 187.359 km |
KM-stand laatst | 248.400 km |
- 197.380 km
Met deze review probeer ik een beeld te schetsen voor met name aspirant eigenaren van dit model zodat zij weten wat hen te wachten staat als ze een E65 met ca 200.000 km op de teller willen kopen.
Historie,
Ik rijd eigenlijk al mijn hele leven oudere grotere auto’s.
Na diverse grote Volvo’s ben ik uiteindelijk overgestapt naar BMW.
Afgezien van een 525i touring heb ik eigenlijk verder alleen maar 7-series gereden.
Van een E32 730i automaat naar een E32 735iL handgeschakeld.
Toen overgestapt naar de E38 modellen.
Eerst een 735iL, daarna een 750i en ter afsluiting weer een 735i.
Ik ben dan inmiddels 16 ervaringsjaren verder met de 7 serie van BMW.
Prachtige auto’s en pure verwennerij.
In al die jaren heb ik eigenlijk ook nooit grote problemen gehad.
Van de 750i heb ik ooit wel de automaat “preventief” laten reviseren omdat i wat minder begon te schakelen.
Ik wilde overstappen naar het E65 model en mijn oog was toch weer gevallen op een verlengde versie.
Het liefst een 750Li maar die zijn zeldzaam, zeker als je als liefhebber zoals ik alleen maar een mooie en goed onderhouden auto wilt die aanvullend ook nog eens lekker in de opties zit.
760Li modellen zijn zo nu en dan nog wel verkrijgbaar maar dat is om in te rijden toch weer behoorlijk duurder, zeker als je zoals ik tussen de 20 en 30.000 km per jaar rijdt.
Een 750i dan maar…,
Uiteindelijk heb ik een 750i gekocht uit 2005 ( facelift model ) omdat ik op het “verlengde vlak” niets naar mijn zin kon vinden.
Dit klinkt als een degradatie en een pruillip maar dat is natuurlijk niet zo.
Een 750i is gewoon een schitterende reiswagen en je bent verwend als je daarin kunt rijden.
Toch een behoorlijk verschil tov de laatste E38 735i uit 2001 die ik heb gereden.
Een E65 is merkbaar groter en ruimer, heeft nog betere stoelen, is hoorbaar stiller, heeft een ruimere standaarduitrusting en ook de versnellingsbak schakelt ( nog ) mooier en soepeler.
Je bent voor je gevoel nog meer met een zeer comfortabele reiswagen op stap.
En wat een power en souplesse in die V8
Normaal fluisterstil op de achtergrond maar als je de teugels laat vieren dan gaat i ook vol in galop.
De neus van de auto komt daarbij omhoog en dan volgt eindeloos versnellen naar hoogst illegale snelheden.
Het model vind ik persoonlijk minder geslaagd dan dat van de E38 maar daar staat tegenover dat deze auto echt beter en met name nog comfortabeler rijdt.
Deze E65 heb ik in februari 2016 gekocht met ca 187000 km op de teller bij een handelaar en zonder enige vorm van garantie.
Volgens de boekjes “dealer onderhouden” met als laatste een olieverversbeurt op 165000 km.
Onderhoud,
De staat van de auto zelf en de mate van onderhoud zijn belangrijk voor het rijplezier maar natuurlijk ook voor het kostenplaatje.
Bekende problemen bij de E65 met deze motor en km-stand zijn o.a. overmatig olieverbruik, koelwaterlekkage en een versleten flexdisk.
Het vervangen van de flexdisk in de aandrijving is met een bedrag van 200 a 250 euro nog te overzien maar de beide andere problemen zijn met 3 tot 6000 euro aan reparatiekosten echt buitensporig.
Ik heb aardig wat autokennis en sleutelervaring dus ik doe het grootste deel van het onderhoud zelf gewoon voor de deur.
Alleen grote zaken of reparaties waar bv een brug voor nodig is besteed ik uit aan een lokaal garagebedrijf.
Wat mankeerde er aan deze auto bij aankoop?
Jawel….een versleten flexdisk én fors oliegebruik.
Dan heb ik het over 1 liter olie op 1000 km en dat is echt veel te veel voor een moderne motor.
Dit is de eerste auto sinds mijn Audi coupé uit destijds 1978 die weer olie verbruikt.
Dat heb ik dus ook bij geen enkele andere 7 serie gehad.
Het betreft hier versleten/verharde klepseals, dat is wel duidelijk.
Zie je het voor je……sta je een paar minuten met een stationair draaiende motor in de file en als je dan weer een stukje kunt optrekken produceer je een rookgordijn waar zelfs James Bond nog jaloers op zou zijn.
Echt schandelijk en volstrekt BMW onwaardig.
Ik heb inmiddels de motor geflushed, deze weer met verse 5W30 olie gevuld en daar Forté seal conditioner aan toegevoegd.
De toevoeging zou de verharde klepseals weer soepel moeten maken waardoor het olieverbruik zou moeten stoppen.
Ik heb inmiddels 2500 km gereden na de verversing maar van enige verbetering is nog niets te merken.
Misschien komt het nog, ik houd jullie op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.
Gelukkig geen koelwaterlekkage.
Mijn vaste APK-keurmeester en ik hebben de auto verder minutieus nagelopen en de conclusie is dat de auto verder in orde is.
Inmiddels heb ik in 4 maanden ca 10000 km in totaal met deze auto gereden en de onderhoudsteller staat op 650 euro en dat is inclusief de vervanging van de flexdisk in de garage.
De rest van het bedrag bestaat uit diverse onderdeelkosten en olie.
Voor dat geld heeft i dus ook een nieuwe APK en een volledige onderhoudsbeurt gehad met vervanging van alle filters.
Ook het brandstoffilter heb ik vervangen want daar zat nog het originele filter van 2005 in.
Hoezo “dealer onderhouden”?
Een van de vorige eigenaren is daar waarschijnlijk dus gewoon opgelicht.
Nieuwe zomerbanden zitten er nog aan te komen maar daar blijft het dan wel bij zo te zien.
Ook bij het uitlezen van het volledige motor-en automanagement via mijn laptop kwamen geen nare zaken aan het licht.
Brandstofverbruik,
Daar kan je alle kanten mee op.
Een “fabrieksopgave” van 1 op 8,8 voorspelt in ieder geval niet veel goeds.
Maar aan de andere kant, als je voor zo’n auto kiest dan weet je dat i ook wel een slokje lust.
Niet achteraf zeuren dus!
In de winter in de stad mag je met 1 op 5 je handen dichtknijpen.
Stevig doorrijden wordt beloond met een verbruik van rond de 1 op 7.
Ik ben zelf een heel rustige rijder die de stad zoveel mogelijk mijdt en rustig rond de 100 op de snelweg geniet van de rust en het comfort van deze auto.
Een fluwelen voet dus in dit geval
Gemiddeld noteer ik op de meter rond de 1 op 10,5.
Metingen achteraf over 5 volledige tankbeurten geven aan dat de verbruiksmeter in deze auto ongeveer 5% positief aangeeft dus mijn gemiddelde verbruik ligt rond de 1 op 10.
Ik daag u bij deze uit om dit te verbeteren.
De verbruiksmeter kun je overigens eenvoudig kalibreren via het instrumentenpaneel.
Caravangebruik,
Bij sommige van u lopen nu misschien de rillingen over de rug maar deze auto is voorzien van een afneembare trekhaak en ik heb toevallig ook nog een caravan die past bij het formaat van de auto;
5,60 meter opbouwlengte, 2,50 meter breed en 1700 kilo op de schaal.
Het gemak waarmee deze auto daar mee omgaat heeft me toch verbaasd.
Met mijn andere 7 series was het eigenlijk al nooit een probleem maar dit overtreft alles.
Je hebt net het gevoel dat de auto gewoon een sierlijk dansje aan het doen is met deze caravan.
Mijn vorige 750i van het E38 type had, net als deze, ook een niveauregeling en een instelbare schokdemping en daar zette ik de demping in de sportstand om de stabiliteit van de combinatie wat te vergroten.
Bij deze auto is dat zelfs niet nodig.
Wel rijd ik dan met de automaat in de sportstand.
De motor blijft dan bij mijn kruissnelheid van 85 km/uur netjes in de 5e versnelling staan en dan loopt het allemaal net even prettiger en voorkom je het continue op- en terugschakelen van de automatische transmissie.
Ook met optrekken is dat de betere combinatie omdat de motor dan meer gelegenheid krijgt om het benodigde extra vermogen te kunnen leveren.
Het gemiddelde verbruik ligt in die situatie rond de 1 op 7 en dat is ronduit zuinig te noemen.
vervolg
- 207.000 km
Inmiddels zijn we 20.000 km verder sinds de aankoop.
Nog steeds heel positief over de auto.
Recentelijk ben ik even op en neer geweest naar Normandië in Frankrijk en heb ik ca 2500 km gereden in 4 dagen.
Wat ben je dan toch verwend dat je dit in deze auto kan doen.
Ik ben nog steeds heel tevreden over deze auto.
Als ik nu weer de keuze zou moeten maken zou ik toch een 760Li kiezen die volgehangen is met opties.
De "rationele" keuze is de 750i, de emotionele keuze is bij mij gewoon de 760Li.
Ik ben gewoon een echte liefhebber en dan kies je uiteindelijk toch voor de top in de lijn.
Misschien komt er ooit nog een in mijn smaak langs.
Qua onderhoud en kosten zit ik inmiddels sinds de aankoop, en 20.000 km verder, op ca 1500 euro.
Bijna de helft van dit bedrag zit in de aankoop van een setje nieuwe Continental's.
De bougie's moet ik nog vervangen ( uitbesteed, schatting 250 euro ) maar daarmee is al het achterstallige onderhoud dan ook helemaal ingelopen.
Daarna verwacht ik, olie en filters uitgesloten, geen bijzondere kosten.
Let wel.... de bedragen die ik hier opgeef zijn gebaseerd op voornamelijk eigen werk en onderdeelkosten.
Wat ik niet zelf kan/wil besteed ik uit aan een lokale garage.
Als je al deze zaken bij een dealer laat uitvoeren komt het plaatje veel hoger uit.
Ik hou jullie verder op de hoogte van mijn ervaringen.
einde "olieboot"
- 216.502 km
We zijn inmiddels ruim een jaar en 30.000 km verder sinds mijn aankoop van deze 750i in februari 2016.
Het is iedere dag gewoon “starten en ( heel mooi ) lopen”.
Het lijkt wel of i iedere ochtend, als ik naar de parkeerplaats loop, met zijn linker koplamp een knipoog geeft.
“Hoi Arend, lekker geslapen? …..… fijn dat we vandaag weer plezierritjes kunnen maken”.
IK …ben er in ieder geval klaar voor!
De motor en het interieur zijn ook lekker op temperatuur want ik heb een Webasto standverwarming laten monteren.
Echt….wat een ultieme verwennerij als je met een auto als deze kunt reizen!
Maar nu toch even naar de kosten-kant van het verhaal.
Mijn auto heeft ( tot nu toe ) gelukkig geen last van koelwaterlekkage…pfffff
Ik weet niet of er bij deze auto op dit vlak al een reparatie is uitgevoerd.
Zoals ik al eerder gemeld heb verbruikt deze motor wel buitensporig veel olie.
Ik heb tot 2 x toe ( 4 flacons in totaal ) “seal conditioner ” van Forté toegevoegd aan de olie.
22.000 km verder is mijn conclusie duidelijk: die toevoeging heeft bij mijn auto geen of nauwelijks effect gehad, behalve op mijn bankrekening dan.
Dan toch maar even slikken en het blijkbaar onvermijdelijke gaan doen
Want deze auto is dat echt waard.
Economisch gezien is dit beslist een foute beslissing maar als je een liefhebber bent dan wint uiteindelijk toch de emotionele component van het verhaal.
Het besluit is:……we gaan de 32 seal vervangen!
Ik heb bij AGA in Californië de tooling en de onderdelen gekocht.
Voordat je die spullen in huis hebt ben je ca. 1800 euro verder ( dat is incl. vervoer, inklaring en BTW ).
Beslist een mooie, slimme en uitstekend werkende gereedschapsset en daar kan ik zelf als werktuigbouwkundige best van genieten.
Ik heb mijn lokale garagist, garage Glasmeier in Almere-Haven, bereid gevonden om de klus te klaren.
Zij zijn er ongeveer 3 dagen ( ongeveer. 25 uur ) mee bezig geweest.
Al met al een toch wel een tijdrovende en ook kostbare reparatie dus.
En de seals die eruit kwamen waren idd volledig verhard.
Dat gold overigens ook voor alle andere pakkingen en afdichtingsringen die we “onderweg” nog tegen kwamen.
Die extra pakkingen en seals waren door AGA wel allemaal in de onderdelenset keurig meegeleverd.
Olie en filter ook maar gelijk vervangen.
Ik heb er inmiddels 1000 km mee gereden na de reparatie.
Roken doet i in ieder geval niet meer en ook op de oliepijlmeter laat geen olieverbruik meer zien.
Operatie geslaagd en de patiënt is volledig hersteld zullen we maar zeggen.
Ik hou jullie op de hoogte.
automaat preventief spoelen
- 221.000 km
In een eerder stadium had ik al besloten om de 32 klepseals te laten vervangen.
Het spoelen van de automaat is de volgende actie in het kader van het inlopen van het achterstallig onderhoud.
Met enige regelmaat bereikte mij berichten dat de automatische ZF bak zo rond de 300.000 km problemen begint te geven.
Dan wordt vaak nog geprobeerd om met spoelen de automaat weer op orde te krijgen.
Vaak is het kwaad dan toch al geschied.
Ik wil nog een aantal jaren plezier hebben van deze auto en ik zit niet te wachten op een bakreparatie/revisie van 2000 of meer euro.
Ondanks dat de bak momenteel nog uitstekend en zijdezacht schakelde heb ik toch besloten om hem preventief te laten spoelen.
In Almere werd mij daarvoor Autobedrijf Tiggelman aanbevolen.
Daar heb ik de bak laten spoelen.
Ik mocht meekijken en dat is toch wel leuk.
Na het nodige demonteerwerk werd het spoelapparaat aangesloten.
Eerst werd er nog een reinigingsmiddel toegevoegd om de bak schoon te maken.
Daarna werd de bak volledig leeggezogen.
Vervolgens ging de carterpan van de bak er onder uit want ook het oliefilter moest worden vernieuwd en dat filter vormt 1 geheel met de carterpan.
Op de foto zie je de oude zwarte olie en de nieuwe rode olie ( ATF van Kroon-olie ).
De olie uit mijn bak was wel vervuild maar zeker niet verbrand en functioneerde dus nog voldoende goed.
Vervolgens nieuwe olie erin en het geheel weer afmonteren en controleren. Nog een kleine proefrit op de weg en de klus is geklaard.
Voor een ervaren monteur is dit een klusje van ca 2 uur. Er ging ca 15 liter nieuwe ATF in en natuurlijk de nieuwe carterpan met ingebouwd filter.
In totaal moest ik 437 euro afrekenen en dat is inclusief de BTW en het nieuwe oliefilter van 86 euro.
Was het het waard?
De bak schakelt nu nog een fractie soepeler maar het is een miniem verschil met de situatie daarvoor.
Voor dit verschil hoef je de bak niet te laten spoelen.
De auto is ook nog een fractie stiller geworden maar ook dit is in de marge.
En de verlenging van de levensduur van de bak? De tijd zal het leren.
Voor mij was het om die reden toch de moeite waard.
update 231000 km op 13 september 2017
- 231.000 km
Het is al weer 10.000 km en ca 4 maanden geleden sinds de laatste update.
Nog steeds rijdt deze auto als een trein. De rust aan boord, het comfort, de geweldige stoelen...deze auto blijft je in de watten leggen, keer op keer. Ook de caravan er weer achter gehangen deze zomer; probleemloos.
Al weer zo'n kleine 15.000 km geleden heb ik de klepseals laten vervangen.
Vandaag kreeg ik voor het eerst weer de melding van de boordcomputer dat er een litertje olie bij moest. Wat een verschil... voor de reparatie 1 op 1000 en nu 1 liter olie op 15.000 km. De onderhoudskosten van deze auto zijn substantieel. Daar moet ik wel bij opmerken dat deze auto bij aankoop behoorlijk wat achterstallig onderhoud had. Dat is inmiddels volledig ingelopen en de auto staat er nu tip-top, fris en "up to date" bij. Over de totale afstand van ca 44.000 km die ik er nu mee heb gereden heb ik ongeveer 4000 euro aan (achterstallig) onderhoud, reparaties en banden uitgegeven. In de laatste 10.000 km slechts 180 euro! Ik verwacht op de korte en middellange termijn nu geen grote uitgaven maar de tijd zal het leren. De eerstvolgende grote beurt staat op de planning voor over 15.000 km volgens de boordcomputer.
Ik houd jullie op de hoogte.
koelwaterlekkage
- 242.701 km
Ja hoor, ook ik ontsnap niet aan het structurele probleem van koelwaterlekkage bij dit type V8 motoren. Ik moest bij km stand 228000 ineens ca 0,6 liter koelvloeistof bijvullen. Dat was na 40.000 km de eerste keer sinds mijn aankoop van deze auto met destijds ca 188.000 km op de klok. 10.000 km daarna moest er weer 1,2 liter bij en toen was het wel duidelijk. Ik heb het blok een nacht onder druk laten zetten en er bleek idd. koelwater te lekken op de bekende plaats aan de voorkant van het blok. De afdichtingsringen van de koelwater-verbindingsbuis die onder het spruitstuk doorloopt begonnen te lekken. We hebben een gemodificeerde buis gekocht bij AGA-tools in Californië. Een mooi stukje techniek maar voordat die buis bij je op de werkbank ligt ben je bijna 800 euro verder. Van het reparatieproces zijn diverse instructiefilmpjes op internet te vinden. Het is veel werk, maar op zich is het te doen. Lang niet alle pakkingen moeten ook daadwerkelijk vervangen worden dus kijk daar kritisch naar. Ik heb ook de startmotor laten vervangen want daarvan bleef de bendix met enige regelmaat van hangen. Je kunt wel wachten totdat i helemaal vast staat maar dan kun je ook per direct niet meer met je auto rijden. Het is beter om de startmotor te vervangen op het moment dat het uitkomt en je de auto een tijdje kan missen. De reparaties heb ik, evenals de klepsealreparatie, uit laten voeren door garage Glasmeijer in Almere-Haven. Later in de week heb ik ook nog een setje nieuwe Pirelli's laten monteren want de oude Continentals waren tot op de draad versleten. Weer behoorlijk wat onderhoudskosten dus. Op dit moment staat de teller op 6665 euro aan onderhoudskosten over een afstand van 55.000 km. In dit bedrag zit wel de kostbare klepsealreparatie, de prijzige reparatie aan het koelsysteem, het vervangen van de flexdisk, het spoelen van de automaat en 2 sets nieuwe banden. De auto rijdt weer als nieuw en is weer volkomen vrij van storingen. Alle grote en bekende reparaties en onderhoudsklussen heb ik nu gehad. Mijn verwachting is dat er in de komende 50.000 km een veel lager bedrag aan onderhoud nodig is om deze fantastische rijmachine goed op de weg te houden.
einde oefening op 26-5 2018 bij tellerstand 248400
- 248.400 km
Heb ik net de auto na 2 jaar eigenlijk helemaal strak en fris komt er zo'n volgeladen BMW F01 met net 100.000 km op de klok op mijn pad.
Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb hem gekocht en deze 750i ingeruild.
Rest mij om na ruim 2 jaar sturen en 61000 km's met deze auto voor u de balans op te maken.
Een heerlijke comfortabel reiswagen, ontegenzeggelijk.
Ruim, luxe, zeer stil, veel vermogen, goed sturend en op de weg liggend en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar ook duur door een hoog gewicht, een hoog verbruik, zeker als je het vermogen aanspreekt of veel in de stad rijd, en hoge onderhoudskosten.
Als de vervanging van de klepseals en de koelwaterbuis nog niet zijn uitgevoerd dan ben je vroeger of later gewoon aan de beurt.
Ik heb in totaal ruim 9600 euro aan onderhoudskosten uitgegeven aan deze auto. Als je daar de koelbuis- en klepsealreparatie en de installatie van de nieuwe standverwarming aftrekt houd je een bedrag van 3720 euro over.
Ook dat is nog steeds serieus geld en komt neer op ruim 6 ct per kilometer.
Bedenk dat ik veel werk zelf doe en zeker geen werkzaamheden uitbesteed aan de peperdure dealer.
Ik wist waar ik aan begon met deze auto en ik heb er zeker geen spijt van.
Omgerekend heb ik er ca. 1000 uur in doorgebracht en dat waren zeer aangename uren.
In de advertentie waarin ik de auto later weer aangeboden zag door de desbetreffende handelaar stond dat de auto "in uitzonderlijke staat" verkeerde. Dat had hij goed gezien. Geluk voor de volgende eigenaar zullen we maar zeggen. Ik hoop dat dat ook een liefhebber is van de 7 serie van BMW en dat de auto weer in een warm nest beland.
Het blijven schitterende reisauto's!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.