BMW 745e (2020) #2

autoreview

BMW 745e (2020)

Signalement

Uitvoering745e
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf42.000 km
KM-stand laatst52.000 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een half jaar in bezit

  • 50.000 km

Omdat ik hier regelmatig autoreviews lees, leek het mij wel zo fair om er zelf ook een te schrijven. In oktober 2023 heb ik deze 745e aangeschaft en nu een half jaar en 8.000 kilometer verder kan ik de eerste bevindingen delen.

Kort mijn autogeschiedenis (dat is ook mijn vergelijkingsmateriaal): een BMW M4 (2014), een BMW 750i (2018), een Mini Cooper JCW (2015) en daarvoor diverse BMW 3-series (330I, 330D). Ik heb altijd een voorkeur gehad voor een niet-doorsnee auto met iets speciaals, al is 'speciaal' natuurlijk erg persoonsgebonden.

Ik wissel relatief vaak van auto (gemiddeld na 1,5 jaar) en vaak ga ik van comfort naar sportief en dan weer terug naar comfort om vervolgens weer iets sportiefs te kiezen. Het is mij dus nog niet gelukt om de 'perfecte auto' te vinden, die dit allebei heeft. En ook met deze 745e is dat mij niet gelukt, want dit is mijn minst sportieve auto in een lange tijd (de 750i had tenminste nog een V8 en was een stukje lichter). Mijn vorige auto, de M4, was fantastisch. Maar daar dacht mijn vriendin helaas anders over. En hoewel we 2 auto's in het gezin hebben, is dit toch ook 'haar' auto (de andere auto is een zakelijke leaseauto). Bovendien was ze zwanger van ons 2e kind en 'mistte' de M4 2 achterdeuren. Dat ik er af en toe als een volslagen idioot mee reed, hielp ook niet mee. Die auto nodigde nou eenmaal uit om er altijd 'voor te gaan'.

Na mijn ervaringen met de 750i wilde ik eigenlijk wel weer terug naar een 7-serie, als het geen M-model meer 'mocht' zijn. Dat was een erg fijne auto, van alle luxe voorzien. De 750i was een G11 van vóór de facelift, nu wilde ik er eentje van na de facelift, anders rij je tweemaal in dezelfde auto (en dat is toch niet leuk als autoliefhebber). De 'nieuwe' 750i was van 450 PK naar 530 PK gegaan en ook weer een stuk frisser van binnen en buiten. De grote grill is natuurlijk voor vele autoliefhebbers onderwerp van discussie, maar ik vond 'm wel goed staan op zo'n grote auto als een 7-serie is.

Maar mijn zoektocht naar een faceliftmodel 750i kon ik snel staken. Die werden bijna niet aangeboden, en de paar exemplaren die wel werden aangeboden waren flink boven budget. 90% van het aanbod 7-series was een 745e. Gezien de belastingvoordelen (BPM) begrijpelijk, maar wel jammer. De V8 past namelijk perfect bij deze auto: het koppel van een diesel (750NM) en het vermogen van een sportauto. Je kunt er dus zowel comfortabel als enigszins sportief mee rijden (vooral rechtdoor, dat wel). Noodgedwongen werd het dus een 745e. Mijn eisen waren: 'full option', een lage kilometerstand (<50.000) en BMW-garantie. Er bleef precies 1 exemplaar over, en die is het ook geworden.

Voor de prijs van een (volledig 'aangeklede') Tesla Model 3 kocht ik een full option 7-serie van 3 jaar oud met 42.000km op de teller en 2 jaar BMW-garantie (PS). Geen slechte deal denk ik, ook gezien het feit dat ik de advertentie al geruime tijd online volgde en er elke maand een paar duizend euro van de prijs werd gehaald door de dealer (uiteindelijk heb ik de auto gekocht met iets meer dan €15.000 korting).

De auto heeft zo goed als alle opties die in 2020 leverbaar waren op een 7-serie. Er ontbreken er slechts een twee: nightvision (was niet leverbaar door chiptekort destijds) en een M-pakket voor het exterieur (bewuste keuze van de vorige eigenaar). De auto is ook niet verlengd, maar dat is in feite een andere modelvariant. De B58 benzinemotor (6cyl) levert 286 PK en de elektromotor 109 PK. Voor als de garantie over 2 jaar verloopt, flink nog wat tuningspotentieel op de B58 dus :)

Wat ik de meest waardevolle opties vind:
-Bower & Wilkins audio: fantastisch geluid mét verlichte speakers, uitgevoerd in een mooie metalen behuizing;
-Rear seat entertainment: de kinderen kunnen op lange autoritten een film kijken, die je als bestuurder kan starten en stoppen (met een omweg ook Netflix);
-Meesturende achteras: had de 750i niet, en het verschil is echt merkbaar met een auto van >5 meter;
-Driving assistent pro/plus: de adaptieve cruisecontrol met stuurassistent, fileassistent en automatische rijbaanwissel werkt fantastisch;
-Laserlight: adaptief grootlicht werkt feilloos;
-Op alle 4 de stoelen massage, verkoeling en verwarming;
-Verstelbare achterstoelen mét extra hoofdkussen en een extra dik tapijt achterin a la Rolls Royce;
-M-stuur en M-remmen: altijd fijn;
-Camera's: redelijk standaard tegenwoordig, maar fijn om de auto vanuit iedere hoek te kunnen zien, inclusief dashcam-modus.
-Het uitgebreide lederen interieur (bordeauxrood): letterlijk alles is uitgevoerd in leer, tot aan de binnenkant van de deurvakken aan toe. De armsteunen (deur en middenconsule) zijn met ruitpatronen. Nergens (nouja, bijna nergens) plastic!

De optielijst is nog een stuk langer, maar niet alles gebruik je even vaak natuurlijk. Gesture control bijvoorbeeld, met je vingers in de lucht het volume harder en zachter zetten of een volgend nummer selecteren, voegt nou niet echt veel toe. Dat kan ook prima vanaf je stuur (in je HUD) of via idrive.

Dan het hybride-systeem: ik vind het wel wat hebben. Als er één categorie auto's bij uitstek geschikt is om elektrisch te rijden, dan is het deze klasse wel (rust, comfort). En dat doe ik dus ook zoveel mogelijk: op de snelweg benzine, daarbuiten elektrisch. Een actieradius van 30-40 kilometer is voor mij ruim voldoende, gezien 90% van mijn kilometers worden afgelegd op de snelweg. Natuurlijk blijft de actieradius wat krap, maar ik vind het voor nu wel best. De grootste verrassing is het bijbehorende verbruik: gemiddeld over de laatste 8.000 kilometer scoor ik 5,7 liter per 100 kilometer. Daarbij rij ik de accu dus leeg en hou ik op de snelweg vaak een iets hogere snelheid aan dan toegestaan. Erg mooie cijfers, al is het stroomverbruik hier natuurlijk niet in meegerekend en betaal ik zo'n 3-4 euro (dacht ik) voor een volle accu. Niet slecht voor een bakbeest van ruim 2000 kilo. Maar: ook mijn 750i deed het niet slecht: 8-9 liter per 100 kilometer.

Al met al: een fantastische reisauto met alle denkbare luxe die bovendien behoorlijk zuinig blijkt te zijn en waar ik de helft aan MRB voor betaal (voor zolang het nog duurt). Alles werkt ook echt 100% perfect, waar de rijhulpsystemen in de 750i nog wel eens wat schoonheidsfoutjes hadden, werken ze nu feilloos. Toch het voordeel van een faceliftmodel.

Minpunt: de standaard Bridgestone-banden zijn echt zwaar onder de maat, een runflatband ontworpen ergens rond 2010. Keihard en oncomfortabel dus. Ik heb ze snel vervangen voor Michelin PS4S-banden, maar dat kostte me wel €1.100. Verder is er onder de garantie een koplamp vervangen vanwege vocht in de koplamp (normaal >€2.000, want laserlight) en moet de auto binnenkort een keer terug naar de dealer vanwege een defect raam-/deurrubber (denk ik).

Toch is dit voor mij tot nu toe de meest perfecte auto die ik ooit in mijn bezit heb gehad. En dat voor de prijs waar de rest van NL een model 3 voor koopt.. ongelofelijk. Ik bedoel: dat is ongetwijfeld een goede auto, maar is natuurlijk niet te vergelijken met de luxe, afwerking en comfort van een 7-serie. Al was het maar omdat ik wél parkeersensoren heb (en geen ghostbraking). Geintje natuurlijk..

Ik zeg het elke keer weer maar nu ga ik het écht proberen: deze auto wil ik nog heeel lang houden.

The Bad

  • 52.000 km

Hoewel ik echt tevreden ben over de 7-serie, zijn er toch ook wel een aantal minpunten te benoemen. Een goede review bevat natuurlijk ook de mindere kanten van een auto..

-De benzinetank slinkt van 78 liter naar 46 liter. In principe niet heel erg, maar de actieradius wordt op deze manier toch wat beperkt, tot maximaal 600 kilometer. In de 750i zag ik nog wel eens 1000 kilometer staan na het tanken. Dat geeft op een of andere manier een lekkerder gevoel.

-De bagageruimte is een flink stuk kleiner dan bij een non-hybride versie (vooral in hoogte). Met kleine kinderen in het gezin kan dit soms vervelend zijn (kinderwagens, etc.).

-In de basis bepaalt de auto zelf wanneer er elektrisch wordt gereden en wanneer op benzine. In de praktijk komt het erop neer dat de accu direct in de eerste 30-40 kilometer volledig wordt leeggereden. Met het instellen van de navigatie wordt er soms nog wel een paar kilometer aan range bewaard (bijvoorbeeld voor het laatste stukje binnen de bebouwde kom), maar toch vind ik het systeem niet goed functioneren. Er wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met een terugreis of met file's (filerijden is op elektriciteit veel efficiënter dan op benzine). Gevolg is dat ik soms handmatig de acculading vastzet.

-De 745e is ruim 200 kilo zwaarder dan een 740i, terwijl die laatste 50 PK meer haalt uit dezelfde benzinemotor. Met een lege accu, die je dus vrij snel hebt, rij je met een zwaardere auto én minder vermogen.

-Batterijmanagement: er is geen mogelijkheid om de accu tot maximaal 80% op te laden, de accu wordt altijd volledig geladen. Voor de levensduur van de accu zou dat wel beter zijn, zeker als de auto een aantal dagen niet gebruikt wordt.

-Er kan geen 'rear facing' / omgedraaid kinderstoeltje achterin worden geplaatst. Dat komt door de rear seat entertainment-optie, de beeldschermen (die aan de voorstoelen zijn bevestigd) zitten in de weg. Bovendien valt de beenruimte achterin (voor volwassenen) soms tegen, de verlengde 7-serie is er blijkbaar niet voor niets.

-Ondanks de meesturende achteras blijft het gewoon een enorme auto. Door de MC Drive rijden of een enigszins krappe parkeergarage bezoeken, vereist zeer behendig en voorzichtig stuurwerk en is bijna een garantie op het beschadigen van je velgen eens in de zoveel tijd.

De meeste minpunten zijn dus te koppelen aan het hybridesysteem. Ik blijf het jammer vinden dat er zo'n beperkt tweedehands aanbod is van een 750i’s met de 4,4L V8. Dat blijft toch écht de perfecte motor voor deze auto. Ik hou stiekem af en toe de diverse verkoopsites in de gaten; mocht er een betaalbare 750i voorbij komen in een vergelijkbare specificatie: ik zou geen seconde twijfelen ;)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.