BMW 740i (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 740i |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds 5 jaar nu in mijn bezit, deze 740i exe, blauw metallic, zwart leer.
Ik ben gevallen voor de looks van de e38, en wou al een tijd v8 rijden. Dat is dus gelukt, en bevalt heel erg goed.
Wat je in meerdere reviews leest klopt, het is een wolf in schaaps kleren. Een 740 is snel, vooral de beschikbare acceleratie op hogere snelheden is indrukwekkend. De auto schakelt rond de 230kmu naar de laatste trap van de automaat, zonder begrenzer zou 285kmu de top zijn...
Daarnaast is de auto zeer comfortabel. Eigenlijk heeft de auto alle opties behalve navigatie en open dak. Dus het exe pakket, geintegreerde telefoon, xenon, parkeer sensoren (geen overbodige luxe) en de maffia gordijnen achterin. Verder leren bekleding en een electrisch verstelbaar sport interieur. Dubbel glas maakt de auto erg stil.
Ik heb de auto ex lease gekocht, met na 3 1/2 jaar 90dkm ervaring, netjes vastgelegd in het onderhoudsboekje. De prijs van 22.000 euries was scherp, en ik heb me dus niet echt verdiept in de mogelijke kwaaltjes. Ook mijn auto bleek deze te hebben. Het is bijna een standaard verhaal. Rammelende kats is een typisch v8 probleem. Ik heb ze bij 100dkm laten vervangen voor andere, gekocht bij Rhenoy voor 800,-. De hele voortrein ging steeds meer rammeltjes vertonen, klikjes in je stuur op oneffen wegen, trillen tijdens het remmen alsof de schijven krom waren ed. Bij Offringa in Franeker boden ze de goedkope en goede oplossing. Reactie armen van het merk Meyle (2 stuks a 89,-p st,originele zijn 300,-), en de auto stuurt weer strak. Kosten vielen dus erg mee. Verder ook bij 120dkm kapotte radiateur a 500 euro, het plastic deel waar de slangen aan vast zitten scheurde bij een vlot vertrek bij het stoplicht.. Verder geen problemen. De auto is in onderhoud bij een ex bmw monteur, die inmiddels geruime tijd voor zichzelf werkt, en zijn kunde voor een schappelijk bedrag aanbiedt. Net kleine beurt gehad voor 90 euro, grote typeII incl remblokken en originele onderdelen iets meer dan 400 euro. Genoeg geld maar weinig duurder dan andere merken.
En..., elke keer als je in de auto rijdt is het genieten. Of het nu een comfortabele lange rit is of een stoplicht sprintje, de auto is absoluut value for money.
Mijn gemiddeld verbruik is 12 ltr/100km. Op de snelweg kan dit teruglopen naar 9,5/100 op legale snelheid, kids uit school halen, een ritje van 6km kost elke keer minstens een liter.
Alles bij elkaar vind ik het een aanrader. Het is verstandig je wel eerst te verdiepen in de mogelijke kwaaltjes. Verscheidene forums geven alle info hierover. En zoek een bekwame vak garage zodat je met een grote boog om de dealer kan lopen.
PROBLEMEN
rammelende katalysator
radiateur
reactie armen
sterk vervuilde parkeersensoren achter zorgen voor foutmelding.
hogedruk reiniger doet wonderen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.