BMW 735i (1987)

autoreview

BMW 7-serie

Signalement

Uitvoering735i
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf275.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 5 jaar in 5 series te hebben gereden heb ik vorig jaar de stoute schoenen aangetrokken en toch maar een 7 serie gekocht. Ik heb lang moeten zoeken tot ik er eentje vond waarbij ik een goed gevoel had. En dat was uitgerekend de oudste en de kaalste die ik kon vinden.... Maar wel gekoesterd door de vorige eigenaar, en dat zie je eraan!

Nu bijna 20 jaar oud, ziet de auto er nog zeer goed uit, geen roest, strak in de lak (lachssilber), puntgave bekleding. Toegegeven dat het model zeker niet meer van deze tijd is, maar ik ben dan ook een liefhebber van oude BMW’s.

Plus:
Zeer comfortabel rijden, een genot op de snelweg.
Auto laat zich heerlijk rustig rijden, nodigd niet uit om te scheuren.
De ruimte. Drie kinderen op de achterbank, geen probleem. Ze zitten elkaar niet in de weg, en ons ook niet! Dit was in mijn vorige 5 serie touring wel anders.

Min:
De kale uitrusting; geen airco, geen cruise control, geen leder.
De voorzijde van de auto staat erg hoog op de poten, terwijl de achterkant juist mooi ligt. Als het er nog van komt, zal ik de voorkant zeker 5cm verlagen. Dit ziet niet echt geweldig uit.

Het brandstofverbruik:
Dit is toch voor de meeste mensen de drempel om dergelijke auto’s te kopen. Ik zal zeker niet ontkennen dat ie dorstig is. Maar je bedient uiteindelijk zelf het gaspedaal. Om een lang verhaal kort te maken: als je de auto kent en je luistert naar de motor, je kunt het verkeer een beetje inschatten en je bent in staat om gedoseerd gas te geven (schijnt ook een kunst te zijn!), dan is het verbruik heel goed binnen de perken te houden. Op de snelweg is dat redelijk simpel, en kun je een gemiddeld verbruik van 10.5 tot 11 liter goed halen. In de stad is dat moeilijker. Als je goed gas geeft dan is 20 tot 25 liter geen uitzondering, rij je met beleid dan kun je het tot 14 a 15 liter beperken, als je echt goed bent, minder zelfs!
Wil je hem gebruiken om een caravan door de alpen te trekken, dan zou ik maasr vast aandelen Shell aanschaffen, want je zult de omzet in de brandstof industrie een aardige zet geven. (1 op 5, op de snelweg :))

Koop er eentje als je van het model houdt. Maar dan wel een met opties. Zodat je je achteraf niet gaat ergeren aan het ontbreken ervan. Op dit moment heb ik een bijna nieuwe Renault Laguna van mijn werk, deze heeft meer opties dan de BMW. Het stoort me (nog) niet, ik rij nog steeds liever in de BMW dan in de Laguna. (Niks verkeerds over de Laguna!) Geschmackssache!
Ik weet wel zeker dat ik binnen niet al te lange termijn deze wil vervangen door een e38 met een V8 motor.

PROBLEMEN

De problemen :
Direkt na aanschaf moesten de achter schokbrekers, veren en remblokken vervangen worden. Dit was in mindering gebracht van de prijs, want ik wilde zeker weten dat er originele dempers onder zouden komen. Kosten ca. 500 euro
Bij 299.960km stopte de kilometer teller. Bekend probleem, kan ik (nog) mee leven.
Is natuurlijk wel een probleem als ik de auto wil verkopen. Dit is op dit moment ook het enige dat niet werkt in de auto.
Het plastieken scharnier van de tankklep was afgebroken, laten vervangen door dealer. Kosten 9 euro.

Update:

Twee jaar verder. Verlichting valt spontaan uit, boordcomputer waarschuwt als dat gebeurd met een gong signaal. Oorzaak was versleten soldeerpunten in het mosterdrelais en lichtkontrollmodule. Dat was een kwestie van solderen.
Niet lang daarna brandde enkele mosfets door op de kachelweerstand module. Dat was niet meer te solderen. Kosten voor vervanging zijn hoog, het precieze bedrag weet ik niet meer, lag rond de 1000 euro.
Daarnaast begon er ook nog eens olie te lekken, dat bleek een lekkage tussen de motor en de bak te zijn. Kosten onbekend.

Deze euvels waren duidelijk een teken van de tijd, de totale kosten hebben me ertoe doen bewegen om de BMW te verkopen.

Eindoordeel: dit soort auto met zo'n bouwjaar koop je niet met je verstand. Eerder met je hart. Het rijdt heerlijk en zelfs het verbruik is redelijk goed binnen de perken te houden. Maar uiteindelijk sta je toch voor grote uitgaven en dan moet je een beslissing nemen. Het was niet leuk om 'm weg te doen, maar ik heb er vooralsnog geen spijt van.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.