BMW 730d Executive (2000) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 730d Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 139.000 km |
KM-stand laatst | 193.500 km |
- 145.000 km
Ervaringen
De BMW is pas een paar maanden (en 6.000 km) in mijn bezit en tot nu toe heb ik niets dan lof voor de automobiel. Hij rijdt heel comfortabel en van wind of banden geruis is bijna niets te horen. Ook strijkt hij oneffenheden in het wegdek moeiteloos glad. Heb er in de zomervakantie twee keer een stuk van 750 km mee gereden naar mijn vakantie adres en dat was 750 km plezier en genot.
Deze BMW is geïmporteerd uit Duitsland. Ondanks dat hij 9 jaar oud is heeft hij relatief weinig kilometers op de teller. Hij is in Duitsland altijd bij de BMW dealer onderhouden geweest en ik ben ook van plan om daarmee door te gaan.
Details
Deze 730D is de high executive uitvoering. Deze uitvoering heeft een aantal geinige opmerkelijke extra’s zoals:
- Bij het openen van de auto in het donker (met de afstandbediening) worden de deurgrepen van de achterste portieren aan de buitenkant verlicht. Geeft wel een mooi effect, de hele auto is donker en dan lichten er 2 deurgrepen op.
- De deurgrepen van alle portieren aan de binnenzijde zijn continu verlicht tijdens het rijden met de koplampen aan.
- De auto heeft een automatisch openende en sluitende kofferbak
- Dit is de shadow line. Al het chroom is van de auto afgehaald. Tegen mijn verwachting in is de shadow line meerprijs en zijn chromen sierlijsten standaard.
Onderhoud
(139.000 KM)
Toen ik de auto kocht had hij net een ‘ölwechsel’ gehad. Dus voorlopig rijd ik nog even onderhoudsvrij.
De auto had echter 1 mankement toen ik hem kocht en dat is dat de batterijen van de bandenspanning controle van de set zomerbanden op zijn. Deze laat ik waarschijnlijk over een paar maanden vervangen. De sensoren op de winterbanden (die op eigen velgen staan) doen het wel.
Tevens heb ik nieuwe kaarten gekocht voor het navigatiesysteem (Benelux en Frankrijk) a € 178,- De kaart van Duitsland was nog up-to-date.
(144.000 KM)
De melding ‘Kennzeigenleucht prüfen’ verscheen in beeld. Het bleek dat het rechter lampje (van de 2 lampjes) van de kentekenverlichting achter de auto kapot was. Het lampje was er makkelijk uit te wippen (met een schroevendraaier). Daarna voor € 1,- een nieuw lampje gekocht en er weer ingezet. Probleem opgelost.
Kortom het is echt een genot om in deze auto te rijden. Heb nog geen minpunten kunnen ontdekken. Ik houd jullie op de hoogte zodra er wat nieuws te melden is.
Automatische kofferbak
- 150.000 km
Een update op 150.000 KM:
Ik vond de laatste tijd met enige regelmaat druppels van een stroperige groene vloeistof op de bovenkant van mijn bumper achter op de auto.
Nu schonk ik daar eerst niet zoveel aandacht aan, maar de laatste tijd gaat mijn kofferbak niet vloeiend meer open. Ook gaat hij niet meer automatisch helemaal 100% open, hij blijft op 80% hangen ongeveer.
Ik weet niet of het een met het ander te maken kan hebben, maar ga er binnenkort eens met een kennis van mij naar kijken...
Ik denk niet dat ik dit soort kwaaltjes door een dealer laat repareren, ik ben bang dat, dat een duur grapje gaat worden...
Dan die kofferbak maar met de hand open en dicht doen ;)
Ik houd jullie op de hoogte!
Automatische kofferbak II
- 152.000 km
Inmiddels zijn we al weer wat weekjes verder, maar ik heb dit weekend de tijd gehad om het probleem van de kofferbak op te lossen.
Het probleem bleek te zijn dat de pomp die de kofferbak open en dicht laat gaan te weinig hydrauliek olie in het reservoir had zitten. (Voor de liefhebbers, de pomp zit rechts achter in de kofferbak. Je moet echter wel een wandje en afdekstof weghalen, maar dan zie je hem zitten)
Ik heb de bijbehorende hydrauliek olie gekocht. (Leuk detail, de officiële BMW dealer vroeg 80 euro voor een flesje en de lokale BMW occasion specialist deed het voor 38 euro en had hetzelfde originele onderdeel).
Ik heb het reservoir met deze olie bijgevuld en het probleem is weer verholpen. De kofferbak gaat weer vloeiend open en de pomp maakt een stuk minder herrie dan hij voorheen deed.
Dus voor 38 euro is het probleem weer verholpen, dat is een nette prijs lijkt me. En ik kan nu weer volledig genieten van alle luxe die deze 7-er mij te bieden heeft.
PS. De hydrauliekolie die erin moest was rood van kleur terwijl de druppels die ik vond groen van kleur waren. Dus dat raadsel is nog steeds onopgelost.
Stuurbekrachtiging + Bandenwissel
- 153.000 km
Ik merkte al een tijdje dat mijn servotronic (Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging) het niet altijd even goed deed. Soms was het sturen heel zwaar (had 2 handen nodig om een rotonde goed te kunnen nemen), maar andere keren stuurde hij zo licht als een veertje.
Ik dacht eerst aan een elektronisch probleem, maar volgens mij zit er weinig elektronisch aan de stuurbekrachtiging en dan zou hij 'altijd' zwaar moeten sturen. Wat ik toen gedaan heb (na tips van andere E38 bezitters) was het vervangen van de ATF stuurbekrachtigingsolie. Nieuw flesje Dexron II erin en tot nu toe is het probleem weer verholpen.
Verder ging nu (in navolging van zijn rechter wederhelft) het linkerlampje van de kenteken-verlichting stuk, dus die heb ik vervangen.
En heb ik mijn winterbanden (op aparte velgen) erop laten leggen en laten balanceren. Het probleem is echter dat ik deze winterbanden van de vorige eigenaar heb gekregen en die had ze niet gemarkeerd, zodat ik niet weet welke band voor of achter gezeten heeft. Met als gevolg dat de auto nu een beetje trilt tijdens het rijden. Ik denk dat, dat komt omdat de banden niet gelijkmatig afgesleten zijn en nu dus op een andere plaats onder de auto zitten. Dit is sowieso het laatste seizoen wat ik op deze banden kan rijden, daarna zijn ze echt te kaal.
Zo, ik hoop nu wat meer KM's te kunnen rijden zonder deze kleine ongemakken, maarja dat hoort nou eenmaal bij een wat oudere auto ;) voordeel: je leert de auto wel goed kennen :)
Nieuwe winterbanden
- 154.000 km
Het trillen werd me toch wat te vervelend. Als je een 7 serie rijdt, moet hij natuurlijk ook wel lekker stil en comfortabel rijden.
Dus toch maar besloten om 4 nieuwe winterbanden (Bridgestone) te kopen. Op veiligheid mag tenslotte nooit bezuinigd worden. Het profiel van de oude winterbanden hield tenslotte ook niet echt over.
Het bleek toch een goede investering met het winterse weer en de gladheid van de afgelopen dagen / weken. Heb compleet nergens last van, hij blijft keurig op de weg.
Tot zover geniet ik nog ieder dag van de auto. Hij is nu zelfs stiller omdat de wintervelgen 16" zijn i.p.v. de 17" zomer velgen. Het verschil in comfort is duidelijk merkbaar.
Op naar de volgende duizenden KM's!
Diesel Injector cleaner
- 161.000 km
Inmiddels ben ik al weer wat heerlijke kilometers verder met de BMW. Ik heb er vandaag een fles 'Diesel injector cleaner' ingegooid en het resultaat was te merken.
Ik heb een rit van 140 KM gemaakt en ik mijn rijbereik op de boordcomputer steeg met 30 KM en als ik flink gas geef trek ik geen zwart rookgordijn meer op achter mijn auto.
Het is dus echt een aanrader. Ik denk dat ik over een half jaar nog maar zo'n flesje erin kieper. Het is tevens goed voor het milieu omdat het zorgt voor minder zwaveluitstoot. Dus ik zeg 2 vliegen in 1 klap!
Op naar nog meer prettige kilometers!
Ruitensproeiers + logo
- 164.000 km
Op een gegeven moment deden de ruitensproeiers van de voorruit het niet meer (van de koplampen nog wel)...
Toen ik het rooster op de motorkap eraf gehaald had, bleken er 2 slangetjes los te zitten. Die heb ik weer vast gemaakt en alles werkt weer prima nu! Nou dat is nog eens een goedkope oplossing :)
Verder hebben een stel onverlaten geprobeerd om mijn logo te stelen, dus nu is het niet veel meer dan een grijs/metaal achtige ronde schijf, de rest is er af gekrast en krom....
Dus binnenkort maar even een nieuw logo halen bij de dealer :(
Inspection II
- 167.000 km
De auto heeft een grote beurt gehad (Inspection II).
De dealer vond hem er nog goed uitzien voor zijn leeftijd en hij was goed onderhouden. Wel moesten mijn rechter uitlaat + katalysator (dat is een duur grapje) en twee stuurkogels vervangen worden (daar zat te veel speling op) Verder heb ik er een nieuw logo op laten zetten. En ze hebben de Servotronic ge-reset (die deed het vorige week ineens niet meer).
Nou er moest dus wel het een en ander aan gebeuren, maar hij rijdt nu weer formidabel. Het stuur is weer heerlijk licht en hij stuurt een stuk strakker en ik heb nu meer gevoel in de bochten.
Conclusie: het kost wat, maar dan heb je ook wat. Op naar nog meer KM's!
Bandenwissel
- 170.000 km
Naar de BMW dealer geweest en mijn winterbanden laten wisselen voor zomerbanden.
Nu dus weer de 17" velgen eronder, ziet er toch beter uit.
APK keuring
- 175.000 km
Vandaag heeft de auto een APK keuring gehad. Gelukkig heeft hij hem glansrijk doorstaan. Er hoefde niets aan te gebeuren, behalve een half litertje olie erbij een een beetje koelvloeistof!
Goed nieuws dus!
Turbo Stuk
- 179.000 km
Helaas, tijdens mijn vakantie naar Zwitserland kwam ik net iets voorbij de Gotthard Tunnel met pech te staan. Grote rookwolken kwam uit de uitlaten, wat bleek: 'kapotte turbo'.
De auto is naar Nederland getransporteerd en hij is inmiddels weer gerepareerd. Dat was helaas een duur geintje...
Maargoed, nu maar hopen op veel probleemloze KM's verder, want dit soort reparaties zijn niet goed voor mijn portemonnee.
Ik heb gedurende de reparatie en het transporteren naar Nederland in een leenauto rondgereden, maar als je dan weer in je eigen auto stapt, voel je pas hoe comfortabel de 7-er rijdt. Ik kan er echt weer opnieuw van genieten. Dat is dan tenminste nog 1 positief puntje aan het bovengenoemde pechgeval :)
Bandenwissel
- 188.000 km
De winterbanden inclusief velgen zitten er weer op en de zomerbanden gaan naar de opslag.
Verkocht
- 193.500 km
Helaas is de BMW verkocht.
Vanwege het feit dat ik nu een stuk minder KM's ga rijden en de onderhouds en maandelijkse kosten toch behoorlijk zijn is het nu tijd voor iets anders.
Bedankt voor alle reacties!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.