BMW 640i Gran Coupé High Executive (2012)

autoreview

BMW 640i Gran Coupé High Executive (2012)
BMW 640i Gran Coupé High Executive (2012)BMW 640i Gran Coupé High Executive (2012)BMW 640i Gran Coupé High Executive (2012)BMW 640i Gran Coupé High Executive (2012)BMW 640i Gran Coupé High Executive (2012)BMW 640i Gran Coupé High Executive (2012)BMW 640i Gran Coupé High Executive (2012)BMW 640i Gran Coupé High Executive (2012)BMW 640i Gran Coupé High Executive (2012)

Signalement

Uitvoering640i Gran Coupé High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst170.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Gimlach Factor

  • 137.000 km

Ik lees op Autoweek steeds vaker autoreviews die gaan over range, kosten, infotainment gadgets en over nietszeggende getalletjes zoals acceleratietijden.

Dat triggerde me om een half jaar na aanschaf eens iets te schrijven over mijn nieuwste aanwinst, de 640i gran coupé, waarbij ik angstvallig zal proberen alle bovenstaande topics te vermijden. Mijn focus ligt namelijk op De Glimlach Factor.

Sinds 2007 heb ik steeds nieuwe auto’s v/d zaak besteld. Respectievelijk een BMW 520d E60, Volvo V70, Mercedes 350e en sinds 2020 een BMW 530i G30LCI. Daarnaast diverse hobbyauto’s gehad, BMW en andere mooie merken, en ook al enkele reviews hier op Autoweek geplaatst.

Eind 2022 ben ik gestopt bij mijn vorig bedrijf en heb ik de BMW 530i daar achtergelaten. Ik was een van de eersten in Nederland met een G30 LCI en daarom heb ik er in 2020 wel een review over geschreven toen ik hem nieuw geleverd kreeg. Een erg goede auto, zeer indrukwekkend comfort, efficiency, tech etc... maar ook wel erg klinisch. Eerlijk gezegd minder Freude am Fahren dan de diverse andere BMWs die ik heb gehad.

En toen was het tijd voor een nieuwe daily. In plaats van straks zakelijk weer een nieuwe auto te bestellen, was dit de uitgelezen kans om weer een auto met het hart te kiezen i.p.v. een leasebudget.

Een auto die al heel lang op mijn lijstje stond om nog eens te kopen was de BMW 6 serie gran coupé, de BMW F06. Waarom?
- Wat mij betreft een van de mooiste auto’s van deze eeuw.
- Keuze uit zes- of achtcylinders uit het hoogtepunt van de ontwikkeling van de verbrandingsmotor, in combinatie met de absolute top qua transmissie, de 8 traps ZF. Beter wordt het nooit meer.
- Een prachtig interieur van topkwaliteit, een zoveel mooiere cockpit dan bijna alles wat je nu nieuw kunt bestellen.
- Ondanks de leeftijd van tien jaar zit er werkelijk alle technologie op die je kunt wensen. Ik ging er voor mijn daily jaren op achteruit, maar had niet het idee dat ik iets miste qua features en tech.
- En de allerbelangrijkste factor: De Glimlach Factor. Ik ben autoliefhebber. Ik wil een auto waar ik gewoon heel blij van word! Ik spendeer toch heel wat uurtjes van mijn leven met/in de auto, en dan kun je maar beter iets hebben dat in staat is om structureel een glimlach op je gezicht te toveren.

Ik wist precies hoe ik mijn 6GC hebben wilde. Het moest een benzine 6 in lijn zijn, dus een 640i, zonder Xdrive, met een wishlist van zo’n 20 opties w.o. Bang&Olufsen sound. Maar liefst zonder M pakket, dat doet toch afbreuk aan het cleane design van de F06. Hij moest in topstaat zijn en helemaal origineel, gekoesterd door een liefhebber. Dat vind ik veel belangrijker dan bouwjaar en kilometerstand. Ik heb mijn nieuw bestelde auto’s altijd na 150dkm of 200dkm in nieuwstaat ingeleverd, perfect onderhouden, en wil mijn auto van zo iemand kopen.

In een straal van 300km rondom Enschede stonden slechts enkele tientallen te koop na wegfilteren van de 640d en 650i. Er stond trouwens ook nog een hele mooie M6GC te koop waar ik heel even over gedacht heb, maar leek me als daily toch te gortig.

Als je veeleisend bent is het niet makkelijk een mooie 6GC te vinden. Er staan een factor 30 minder 6GCs te koop dan F10 5 series. Eerst nog gefocust op de LCI, maar toen werd de spoeling wel erg dun, en het verschil van die facelift is klein.

De zoektoch leverde een long list van slechts 6 auto’s op, waarvan ik er een paar heb bekeken. De eerste in Duitsland was een Havannabruine 640i die erg scherp geprijsd was. Bij bezichtiging bleek waarom: Deze auto kwam uit Dubai en alle rubbers waren gebarsten. Het leer van dashboard en deurpanelen bobbelde. Deze auto had jaren in de brandende zon gestaan en het nieuwe Duitse baasje was er ook niet bepaald zuinig op, gewoon een vies hok. Lekker laten staan ook al was ie nog zo goedkoop.

De tweede was een Tiefsee blauwe met licht interieur, zeer mooie staat, en vrijwel alle opties. Klein stukje gereden, super. Heel serieus over nagedacht... onderhandeling al gestart. Maar ik wilde nog even die ene bekijken in Nederland ter vergelijking... die auto die ik eerst niet op de shortlist had gezet vanwege het Duo Penotti interieur, dat leek me wel heel erg in-your-face.

Het was geen liefde op eerste gezicht met de G083DP die bij Aeen stond, ook al werden bijna alle vinkjes gezet: Super staat, bomvol opties, technisch 100%, proefrit overtuigend, erg vriendelijk geholpen... maar toch: Die Moonstone kleur en dat Duo Penotti interieur... zou ik zelf nooit gekozen hebben, en zou ik er geen spijt van krijgen?

Na beraad en wat pingelen een mooie deal gemaakt, en eindelijk een 6GC gekocht in een heel andere kleurstelling dan ik eerst voor ogen had. Kan ik in ieder geval de 6GC afstrepen op mijn to-do lijst van alle auto’s die ik nog eens gehad wil hebben ?

Spijt? Nooit een seconde. Ik was snel helemaal gewend aan Moonstone, vind het prachtig. Afhankelijk van de lichtinval heb ik een grijze, beige, blauwige, of cashmere auto. En het interieur? Ik kan het enorm waarderen. Niet alleen de kleurstelling, maar ook de afwerkingskwaliteit is absolute top. Alles is met leer bekleed, zelfs de onderkant van het dashboard. De B&O speakerroosters zijn van dik aluminium. De hoeveelheid knoppen en hoe ze verlicht zijn ’s nachts, ik vind het prachtig. Kortom, ik ben nu superblij met deze combinatie.

Ik kwam er overigens achter dat dit een persauto van BMW is geweest. Deze auto is op Sicilië geweest voor de persfoto’s en proefritten, staat in de originele F06 folder (naast de bruine 640d), en er is heel veel mooi materiaal van beschikbaar. De foto’s die ik heb geplaatst bij deze review zijn een mix van BMW persfoto’s en mijn eigen foto’s, met 10 jaar er tussen.

Elke keer als ik naar de auto toe loop of hem uit het raam zie staan, word ik blij van de looks. Ik vind de lange lijnen en lage daklijn elegant, tijdloos en heerlijk zonder opsmuk. De huidige designtaal van auto’s is toch veel meer tierelantijntjes en “China” design, dat vond ik bij mijn G30LCI al een beetje. Geef mij maar liever wat cleanere en tijdloze looks. Ik verwacht dat de meeste auto’s die nu nieuw uitkomen snel vergeten zullen worden, terwijl de F06 dan nog steeds een mooie en begeerlijke auto is. Of hij iconen als de E12, de E30, de E38 of de E85 achterna gaat weten we nu nog niet, maar het zou me niet verbazen.

Dus qua looks: Mission Glimlach geslaagd!

Rijden
Maar dan... rijden! Natuurlijk eerst een volledige check en uitvoerige onderhoudsbeurt bij OsCar service, alle duimpjes omhoog, voordat het echte Freude am Fahren kon beginnen.
Deze auto heeft minstens het comfortniveau van de G30LCI, maar rijdt gewoon echt lekkerder. Eerlijk is eerlijk.

Je hoort de zes in lijn precies luid genoeg om er van te genieten zonder er last van te hebben op de lange rit. De motor is iets aanweziger dan in een 6cyl 5 serie maar op een heerlijke manier zoals ik het graag wil. Dit is Freude am Fahren in de beste GT die ik ooit heb gereden (en ik heb veel auto’s gereden). Het is wel echt een GT, geen gooi- en smijtwagen, maar de grenzen liggen ongekend ver weg. Dynamic drive, vierwielbesturing, alles zit er op en maken van het (in basis F10) onderstel i.c.m. de turbo zes in lijn een heerlijke auto. Een echte alleskunner. Moeiteloos met 250kmh kunnen cruisen, maar ook op z’n gemak bij rustig voortglijden in de stad, snelle bochten nemen... alles kan. En, belangrijker, alles is leuk! Want de G30LCI kon ook heel veel en was een goede auto, maar betrok je duidelijk minder bij het rijden en was gewoon minder communicatief. De microhybrid B48 is een enorm soepel en zuinig blok met ruim voldoende power, maar voelt toch niet speciaal aan.

Bij de meeste auto’s heb ik wel wat aan te merken op het rijgedrag, onderstel, motor of transmissie. Maar bij mijn F06 mis ik eigenlijk helemaal niets. Als ik toch iets moet verzinnen, dan zou je kunnen zeggen dat in de comfortstand bij het optrekken vanuit lage toeren het koppel heel even tijd nodig heeft om op te bouwen. Maar zet je ‘m in een van de sportstanden dan is dat absoluut geen issue meer, ik vind de auto ruim snel genoeg als daily en mis geen 650i of M6. De motor is echt heerlijk, in elk toeren- en krachtgebied is hij in z’n element en klinkt ook echt lekker. Niet zo lekker als de S54 in de Z4M overigens, het blijft een direct ingespoten turbomotor, maar het komt aardig in de buurt van de heerlijke sound van de oudere zes in lijn motoren.

Je kunt ook uitstekend rustig cruisen in deze auto. Hij heeft het effect dat je wel vaker bij weldadige krachtige auto's hebt: Je hoeft niet zo nodig, je weet dat er altijd reserves zijn en vaak glijd ik juist heel rustig in mijn comfort cocon door het verkeer, genietende van een mooi stuk muziek.

Bij de aanschaf van deze auto ging het mij om één ding: De Glimlach Factor. Qua rijden en algemeen genieten van deze auto zit dat zeker snor!

Opties:
Omdat dit een persauto is zitten er vrijwel alle leverbare opties op. Wat er niet op zit: Glazen dakje, Night Vision, geventileerde massagestoelen en de sunblinds in de achterportieren. Dat is het. Verder zit alles er op, de optielijst is 4 pagina's lang en dan te bedenken dat de F06 standaarduitrustig al geen stakker is.

Ik vind het leuk dat er opties op zitten die zelfs nu nog niet vanzelfsprekend zijn, maar BMW in 2012 al had geintroduceerd: Full color heads-up display incl navigatieprojectie, 360 camera, side view camera’s, Blind Spot detectie, stop/go Adaptive Cruise Control, rijlaandetectie, 16 voudig verstelbare ultieme comfortstoelen met memory, stuurverwarming, electrisch zonnescherm, verkeersbordherkenning, 4 zone climate control etc etc... de lijst gaat maar door en niet alles is nodig, maar wel leuk. Ik vind het vooral ook technisch interessant, kijk vanwege beroepsdeformatie toch altijd vanuit een engineering perspectief.

Voor mij was de B&O wel een must. Op de G30LCI heb ik getwijfeld tussen de Harman Kardon en de Bowers en Wilkins. Vanwege de forse meerprijs toch geen B&W genomen en spijt van gehad. Want de Harman Kardon is niet slecht, maar erg rommelig in het laag en lang niet zo zuiver als de Burmester die ik gewend was in de Mercedes. Gelukkig bevalt de B&O me erg goed: Ik denk nog wel net een tandje onder de Burmester qua detail, maar wel echt een heerlijke sound. Standaard wel teveel bas, maar na een beetje spelen met de equalizer ben ik nu erg content en geniet ik van de muziek onderweg. Ik luister soms naar de muziekcollectie op de harddisk of USB stick, en soms stream ik Spotify vanaf de telefoon. Dit navigatiesysteem ondersteunde ooit geïntegreerde Spotify, maar de online diensten werken bij mij niet goed. Vind het ook niet nodig, want hoewel ik in de G30LCI wel de geïntegreerde Spotify gebruikte, vond ik de interface zeker niet optimaal. Het geluid is voor mij een belangrijke factor in een auto, en die voldoet ook aan het Glimlach Factor criterium.

Je merkt wel de ouderdom van de infotainment aan de snelheid van opstarten, scrollen van de kaart etc, maar ik heb nu de 2023 kaarten er op staan en vind de navigatie nog behoorlijk bij de tijd. Binnenkort plaats ik een bit/bit-copied SSD en verwacht dan de opstarttijd ook verbeterd te hebben.

De andere opties zou ik allemaal kunnen noemen, maar dan wordt het verhaal wel erg lang. Eervolle vermeldingen: De HUD – ik reed laatst een gloednieuwe Hyundai EV met HUD en dan is het toch leuk om te zien dat een oude BMW HUD zoveel mooier is geïmplementeerd. Het “individual interior” pakket met echt overal leer en alcantara, en contrasterende stiksels, toch wel een heel bijzonder ambiance. In de categorie niet nodig maar wel glimlachverhogend. En dat geldt voor de meeste andere opties ook.

De BMW marketeers hebben het leuk gedaan. De eerste 3 series waren 2 deurs sedans, en dan kreeg je tegen meerprijs 2 extra deuren. Toen 4 deurs sedans standaard werden, kregen we de 2 deurs coupe die hoger in de markt werd geplaatst: Meerprijs betalen voor minder deuren. Toen deze generatie 6 serie coupe/cabrio uit kwam (F12/F13) was hij al hoog in de markt gepositioneerd. En kwam een poosje later de “4 deurs coupé” F06 uit, die nog hoger werd neergezet. Terwijl het rationeel gezien gewoon een 5 serie met lagere daklijn is, minder praktisch en bijna twee keer zo duur. Geen wonder dat er geen grote aantallen zijn verkocht, zelfs een 7 serie was een veel rationelere keuze. Maar ik kan uit eigen ervaring zeggen: Het concept klopt echt helemaal, deze auto is echt iets bijzonders en dat was ook de bedoeling. Ik heb vele 5 series gehad (en er staat nu nog een 6 cyl F10 op de oprit) maar het is echt een wereld van verschil qua glimlachgehalte. De 5 serie is een steengoede auto, maar uiteindelijk gewoon vervoer. De 6GC voelt aan als iets bijzonders, een totaalpakket dat gewoon helemaal klopt.

Kortom, ik ben na mijn eerste 15000km eigenlijk alleen maar enthousiaster geworden.

Betrouwbaarheid
De auto was 100% in orde toen ik hem kocht. Er zaten gloednieuwe Michelins op bijvoorbeeld, altijd een goed teken. Bij de nulbeurt en uitvoerige check is ook de onderkant en motorruimte uitvoerig gecheckt. Ook de bekende punten zoals mogelijke hydraulieklekkage van de dynamic drive en de mogelijk poreus wordende turboslangen waren in orde. Nieuwe olie, filters, bougies etc...

Ik heb sindsdien 2 dingetjes gehad:
1) Een sporadische storing m.b.t. de bochtverlichting van de dynamische LED koplampen. De linker koplamp draait soms niet goed mee, en om verblinding te voorkomen zet de auto dan 1 v/d 2 LED schijnwerpers uit. Je hebt dan dus nog 3 LED schijnwerpers over en merkt geen groot verschil, maar het is natuurlijk niet goed. Dit komt veel vaker voor bij BMWs met dynamic LED in die periode. Ik heb voor nu de bochtverlichting uitgecodeerd en daarmee blijft de storing weg, maar ik ga t.z.t. de koplamp vervangen als ik een betere deal vind dan de €2500,- nieuwprijs bij BMW.

2) Het andere betreft de radar voor ACC en botswaarschuwing. Toen het sneeuwde kwam er een meldig dat de radarsensor vuil was en dat daarom ACC werd gedeactiveerd. Gewone cruise control werkt dan overigens nog wel. Sindsdien komt die melding af en toe terug, ook als de sensor zelf optisch schoon lijkt. Ik wil ik de zomer de bumper er een keer af halen om de sensor en de connector goed schoon te maken. Als de melding blijft komt er een nieuwe radar in.

Update 150000km

  • 150.000 km

De laatste tijd maak ik weer een stuk meer kilometers waarvan het merendeel met de 6GC. En voordat je het weet staat de teller dan op 150dkm.

Het zijn heerlijke probleemloze comfortabele kilometers geweest. Geen kraakje, rammeltje of probleem.

De bochtverlichting uitgezet en sindsdien geen melding meer. Het enige probleempje is een sporadische foutmelding van de ACC radar, verder is de ervaring niet anders dan een nieuwe auto.

Ook al is de olielevensduur volgens het BMW servicemodel meer dan 35dkm(!), ik vond het na 18dkm wel tijd om er nieuwe Castrol LL04 in te doen. Ook zijn de achterste remblokken en -schijven vervangen, ze konden nog wel voor de APK maar waren wel wat dun aan het worden. Verder geen kosten of onregelmatigheden.

In mijn gezin zijn we alle 4 erg lang, mijn oudste zoon gaat zelfs richting 2 meter, en bij lange ritten met z'n vieren is de interieurruimte achterin toch matig, m.n. hoofdruimte achterin. Dat geldt ook voor vele andere auto's onze 5 series hadden net die paar centimeter extra.

Dan het verbruik: Gemiddeld 9l/100km op de lange termijn, inclusief Duitsland autobahn en stad. Op een NL "go with the flow" langere rit haal ik regelmatig 7.5l/100km of beter, soms zelfs onder de 7. Ik vind dat erg goed voor een krachtige 6 in lijn en zo'n grote, zware auto. Tenminste, zwaar volgens mijn perceptie. Helaas zijn er nu vele EV SUVs die nog ruim 1000kg zwaarder zijn, de trend in autoland is m.i. echt helemaal verkeerd.

Kortom, nog erg blij met de keuze en ik geniet nog enorm van onze 6GC.

Tijdloos

  • 170.000 km

Ik gebruik de 6 serie nog steeds het meeste van de auto's die hier staan, vooral op lange ritten. Onverminderd heerlijk.

Er valt weinig op de auto aan te merken. Slechts 1 probleempje gehad met sporadisch wegvallen van de brandstofdruk, dit is het bekende euvel van het oververhitten van de lage druk brandstofpomp aansturing, een module in de kofferbak (EKP). Nieuwe koelpasta volstaat maar zekerheidshalve verbeterde EKP module geplaatst en preventief brandstofpomp vervangen. Verder niets geks. Uiteraard wel goed onderhoud, oliewissels (~20dkm), remvloeistof... geen gekke dingen verder.

Naast de set wielen van de foto's met all-season Michelins heb ik ook nog een originele 20" set met zomerbanden, de 373M. Die is nu gemonteerd. Rijdt vrijwel net zo comfortabel ondanks de grote maat en RFT.

Voor mij past de auto nog steeds helemaal goed. Rijdt heerlijk, top audio, prachtig interieur en tijdloos design. Als ik nu een nieuwe auto zou moeten kopen om 'm te vervangen zou ik niet weten welke, vrijwel alles voelt aan als een achteruitgang. Ofwel, lekker doorrijden en koesteren. De rest van het wagenpark rouleert overigens wel een beetje, zo staat er nu nog een Mercedes SL500 R230 en een Citroën CX van het 1e type! Dus het blijft genieten van de meesterwerkjes van de automobielindustrie... ik zal wel oud worden maar doe mij maar veel liever dit soort auto's dan de huidige obesitas EV SUV eenheidsworst.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.